Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi hakee edelleen työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka hakemuksien hylkäämistä on lisätty

Vierailija
25.06.2026 |

Nyt asiantuntijat kertovat mistä eri syistä ihmiset ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, miks eläkkeelle pääsyn ehtoja on tiukennettu, ja miksi yhä useampi eläkehakemus päätyy hylätyksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012082556.html

Kommentit (475)

Vierailija
101/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hylätä enempää.

Niitä haetaan enemmän, ja heppoisemmin perustein.

Aiemmin tk-eläkkeelle on hakeuduttu sairauspäivärahan ja kuntoutustukijakson jälkeen, ja arsenaaliin on lähtenyt perusteellinen, vuosien hoidon kattanut lääkärinlausunto, joka on perehtynyt potilaan tilanteeseen.

Nyt jopa yli puolet hakemuksista lähetetään "ahaa, googlasin tällaisen option, minusta tuntuu, että olen työkyvytön" - pohjalta.

Nimim. 35v tk-eläkkeelle pari vuotta sitten masennuksen takia. Hakemukseen lääkäriltä kattava objektiivinen lääketieteellinen arvio 2v ajalta sekä lausunto ammatillisesta kuntoutusselvityksestä, kokeiltu yli kymmentä eri lääkettä sekä terapiaa. Omassa hakemuksessani esitin perusteellisen oirekuvauksen viimeisen 10v ajalta.

Lääkärinlausunnon täytyy olla myös tarkoituksenmukainen. Huonoja b-lausuntoja näkee aivan liian usein.

Toisilla ei auta tollanenkaan historia ja on muutakin todettua rakenteellista vikaa aivoissa masennuksen lisäksi. Siksi ymmärtää töissä ohjeita väärin. Lisäksi kova väsymys.

Vierailija
102/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle täytyy olla täyshullu.

Ei pääse edes skitsofrenia DG, vaikka toistuvia psykoottisia oireita.

Vakuutusyhtiön lääkärin päätöksellä kuntoutustuki (mahdollinen eläke) muuttui 4kk sairauslomaksi ja tämän jälkeen henkilö on kuulema työkykyinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA!

Vierailija
104/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei pääse edes sairaslomalle, vaikka on aivoissa rakenteellinen vika eikä ymmärrä lukemaansa tekstiä. Töissä tulee siksi virheitä. Lisäksi on kova väsymys.

Vierailija
105/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei pääse edes sairaslomalle, vaikka on aivoissa rakenteellinen vika eikä ymmärrä lukemaansa tekstiä. Töissä tulee siksi virheitä. Lisäksi on kova väsymys.

Jossain lukikin, että kirjavaa on eläkkeelle pääsy Suomessa. Kiinni myös hoitavista lääkäreistä.

Vierailija
106/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma toimistotyöt valtion virastossa sopii hyvin.

Vierailija
107/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei se haittaa, jos ei ymmärrä kaikkea lukemaansa tekstiä valtion virastossa. Puhelinpalveluun vaan. Asiakkaat saa vääriä vastauksia, mutta so what.

Vierailija
108/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei ole vastuuta, jos vahingossa vie allergiselle ruokaa, joka on väärää.

Mites tuollaisessa kokeilussa muuten kukaan toimii odotetulla tavalla, jos kerran on sairaseläkkeelle hakemassa? Tietenkin kannattaa tehdä juuri päinvastoin, jos on selkeä tavoite.

Huomaatteko itse miten manipulatiivista ja suorastaan petoksen elementtejä, tehdään virheitä, jotta saa eläkkeen. 

Samaten tuollainen on ihan höpöhöpöä, että tarvitsen eläkkeen, kun en vaan jaksa päivässä muuta kuin mennä ehkä suhikuun. En vaan jaksa. En pysty. Yyy.

Ruoka-allergiat on itse keksittyjä. Et vain halua syödä jotain ruokaa tai sun lapsi.

Urtikaria on itse keksitty kun syö allergisena väärää maustetta ja iho lehahtaa punaiseksi, polttelee ja kutisee? Salli mun nauraa! Ja entä jos pähkinäallergisena henkitorvi muuntautuu kiinni eikä voi hengittää!!!?

Vierailija
109/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei se haittaa, jos ei ymmärrä kaikkea lukemaansa tekstiä valtion virastossa. Puhelinpalveluun vaan. Asiakkaat saa vääriä vastauksia, mutta so what.

Virheistä ja vääristä vastauksista tulee asiakkaan ongelma.

Vierailija
110/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kuuluu syödä monipuolisesti. Mitään allergioita ei ole olemassakaan. Itse keksittyä tuubaa.

Kyllähän oikea allergia voidaan todeta testeillä.

Miten todetaan, että ”En vaan jaksa siivota”

No, kyllä se varmaan asunnon pinnoista näkyy.

Erottuuko asunnon pintoja tarkastelemalla syy siivoamattomuuteen? 

Vierailija
111/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei ole vastuuta, jos vahingossa vie allergiselle ruokaa, joka on väärää.

Mites tuollaisessa kokeilussa muuten kukaan toimii odotetulla tavalla, jos kerran on sairaseläkkeelle hakemassa? Tietenkin kannattaa tehdä juuri päinvastoin, jos on selkeä tavoite.

Huomaatteko itse miten manipulatiivista ja suorastaan petoksen elementtejä, tehdään virheitä, jotta saa eläkkeen. 

Samaten tuollainen on ihan höpöhöpöä, että tarvitsen eläkkeen, kun en vaan jaksa päivässä muuta kuin mennä ehkä suhikuun. En vaan jaksa. En pysty. Yyy.

Ruoka-allergiat on itse keksittyjä. Et vain halua syödä jotain ruokaa tai sun lapsi.

Urtikaria on itse keksitty kun syö allergisena väärää maustetta ja iho lehahtaa punaiseksi, polttelee ja kutisee? Salli mun nauraa! Ja entä jos pähkinäallergisena henkitorvi muuntautuu kiinni eikä voi hengittää!!!?

No mitä sille voi, jos on töissä on ihmisiä, jotka ei lukemaansa tekstiä ymmärrä. Sitten sulla on väärää ruokaa.

Vierailija
112/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niin, työkyvyttömyyttä arvioidaan KAIKKEEN työhön. Oman ammatin voi unohtaa kokonaan, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos pystyt tekemään joko fyysistä tai ajattelutyötä edes 2/5 ajasta, et ole työkyvytön juridisen määritelmän mukaan. Tämä on myös syy, miksi pöpipapereilla pääsee eläkkeelle "helpommin" kuin lonkkavammaisena.

Töihin joutumisen pelkoa ei ole, koska ei sinne pääse täysin terveetkään. Työkkäri ei tule tarjoamaan sinulle mitään humppastelua, jos viet sinne lääkärintodistuksen, että olet työkyvytön, sinut kirjataan vain passiivihakijaksi. Isoin haitta tässä on se, ettei voi tehdä mitään sivutöitä tai aktiivisia harrastuksia, koska työttömyysturvan ehdot pätevät yhä. Saikulla tai tk-eläkkeellä voi tehdä vaapasti sivutöitä ja harrastaa tiettyyn tulorajaan asti.

Hah miten naurettavaa. Pitäisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, jotta saisi tehdä töitä, samalla kun nauttii eläkettä.

Vierailija
113/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kuuluu syödä monipuolisesti. Mitään allergioita ei ole olemassakaan. Itse keksittyä tuubaa.

Kyllä. Kokeile. Lika pinttyy. Anna asunnon olla vuoden tai kaksi siivoamatta ja katso.

Vierailija
114/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en voi jäädä työkkäriin passiivi hakijaksi, koska tilille tulee 595 yleistuki. Joudun hakemaan töitä ja valehtelemaan, että olen terve.

Vierailija
115/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kokeile. Lika pinttyy. Anna asunnon olla vuoden tai kaksi siivoamatta ja katso.

Ja sitten kun jätän kaksi vuotta siivoamatta, se jotenkin todistaa minun olevan työkyvytön?

Vierailija
116/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en voi jäädä työkkäriin passiivi hakijaksi, koska tilille tulee 595 yleistuki. Joudun hakemaan töitä ja valehtelemaan, että olen terve.

Miksi sinun pitäisi valehdella terveydestäsi?

Vierailija
117/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä se haittaa, jos sun työkaveri ei jaksa käydä suihkussa ja pitää samoja vaatteita ympäri vuoden. Ei se jaksa pestä pyykkiä.

Vierailija
118/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska 595 yleistuki ei riitä laskuihin ja ruokaan. On haettava töitä, vaikka ei jaksaisi kotona käydä vuoteen suihkussa.

Vierailija
119/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska 595 yleistuki ei riitä laskuihin ja ruokaan. On haettava töitä, vaikka ei jaksaisi kotona käydä vuoteen suihkussa.

Hakee sairaalaan siivojaksi. Ei se haittaa, jos ei jaksa käydä vuoteen suihkussa ja on samat työvaatteet koko vuoden. Vessan ovi lukkoon ja nokosille. Pyyhii pelkät tahrakohdat. Sanoo työnantajalle, että olen terve kelankin mielestä.

Vierailija
120/475 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä edes haeta itse. Hoitava lääkäri päättää hakemisesta. Tai en tiedä voiko hakemuksen lähettää itse Kelaan, mutta ei sillä mitään tee ilman lääkärinlausuntoa.

Minulla oli ortopedin ja omalääkärin lausunnot ja itse vielä hain ja perustelin miksi olen oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen, pari viikkoa hakemuksesta olin eläkkeellä. Kun sairas on ja kuntoutukset on tehty niin eläkkeelle pääsee, tosin kovin nuorena ei ehkä toimi vaan yritetään löytää jotain muuta ammattia ensin.

Itse hain minäkin, ja päätös tuli niinikään päätös tuli parissa viikossa. Eikä edellyttänyt kuntotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi