Yhä useampi hakee edelleen työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka hakemuksien hylkäämistä on lisätty
Nyt asiantuntijat kertovat mistä eri syistä ihmiset ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, miks eläkkeelle pääsyn ehtoja on tiukennettu, ja miksi yhä useampi eläkehakemus päätyy hylätyksi.
Kommentit (475)
Tietysti sairaat työkyvyttömät hakevat eläkkeitä. Eläkepäätöksiä tekevät taas torppaavat hakemuksia parhaansa mukaan, kun ei ole varaa maksaa eläkkeitä kaikille pitkäaikais sairaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa työpaikkaa ja jos saatte sellaisen, jääkää sairaslomalle. Vuoden sairasloman jälkeen voi jäädä kuntoutustuelle joka on varsin mukava summa, jos on työhistoriaa jonku verran takana.
No, kun ei saa edes sairaslomaa. Työkkäriin vaan ja sanoo, että terve on ja työkokeiluun päiväkotiin sun lasta hoitamaan. Ei se haittaa, jos ei saa öisin nukuttua.
Työkokeilussa ei ole vastuussa, jos lapsi kiipeää aidan yli. Ei voi mitään.
Hirveä haloo oli päiväkodin sänkyjutustakin. Ihmiset on väsyneinä ja sairaina työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa työpaikkaa ja jos saatte sellaisen, jääkää sairaslomalle. Vuoden sairasloman jälkeen voi jäädä kuntoutustuelle joka on varsin mukava summa, jos on työhistoriaa jonku verran takana.
No, kun ei saa edes sairaslomaa. Työkkäriin vaan ja sanoo, että terve on ja työkokeiluun päiväkotiin sun lasta hoitamaan. Ei se haittaa, jos ei saa öisin nukuttua.
Kyllä lääkärin on sairaslomaa kirjotettava. Vai tarkoitatko että Kela ei hyväksy sairaslomahakemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa ei ole vastuussa, jos lapsi kiipeää aidan yli. Ei voi mitään.
En pysty juoksemaan.
Menette sinnikkäästi niin monta kertaa lääkärille kuin tarvii. Sanotte että ette ole työkykyisiä.
Kela ei hyväksy lääkärin b-lausuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Menette sinnikkäästi niin monta kertaa lääkärille kuin tarvii. Sanotte että ette ole työkykyisiä.
Ei vaan päiväkotiin työkokeiluun katsomaan, kun lapset kiipeilevät aidan yli. En jaksa montaa kertaa lääkärille ja kelalle oireista valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Todella loukkaavaa oikeasti sairaana lukea, että oireet olisivat itse keksittyjä. Törkeää toimintaa Kelalta.
Tuo tuntuu todella pahalta ja siinä hakataan hakattua. Omalla kohdallani työnhakuvelvoite otettiin sairastumisen takia pois yli vuosi sitten, mutta silti olen tavallaan työtön työnhakija, vaikka ei mihinkään työhön enää terveys kestä.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä haloo oli päiväkodin sänkyjutustakin. Ihmiset on väsyneinä ja sairaina työpaikoilla.
No, ei voi mitään, jos kela ei sairasloma hakemuksia hyväksy. Pakko olla töissä, vaikka ei jaksa siellä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella loukkaavaa oikeasti sairaana lukea, että oireet olisivat itse keksittyjä. Törkeää toimintaa Kelalta.
Tuo tuntuu todella pahalta ja siinä hakataan hakattua. Omalla kohdallani työnhakuvelvoite otettiin sairastumisen takia pois yli vuosi sitten, mutta silti olen tavallaan työtön työnhakija, vaikka ei mihinkään työhön enää terveys kestä.
Minä en kerro työkkärille mitään. 595 yleistuki ei riitä laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se nyt haittaa, jos ei ole jaksanut pestä hiuksiaan vuoteen ja sairaalassa potilaan ruoka-annokseen tippuu vahingossa hius.
Oletko koskaan kuullut passiivis-aggressiivisuudesta.
Olet vaan päättänyt olla hankala ja kuvittelet, että pääset sillä eläkkeelle. Kaikista eniten tuosta kärsit sinä itse. Kyse ei ole sairaudesta, vaan että olet päättänyt ryhtyä niin hankalaksi, että joku joskus heikkona hetkenä antaa sulle haluamasi.Miksi sitten omakannassa on todettuja sairauksia esim rakenteellinen vika aivoissa?
Ihmiseltä oidaan leikkauksella poistaa vaikka puolet aivoista, ja silti hän on täysin toimintakykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti sairaat työkyvyttömät hakevat eläkkeitä. Eläkepäätöksiä tekevät taas torppaavat hakemuksia parhaansa mukaan, kun ei ole varaa maksaa eläkkeitä kaikille pitkäaikais sairaille.
Kyllä on syytä suhtautua kriittisesti ihmisten ilmoittamiin sairauksiin, tästäkin ketjusta näkee, miten joku on vaan päättänyt, että hän nyt vaan ei jaksa yhtään mitään. Mutta se on vain sellaista, että ihminen on vaan päättänyt näin ilmoittaa. Tosiasiassa hän jaksaa vaikka mitä, kunhan ei töihin tarvi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on syytä suhtautua kriittisesti ihmisten ilmoittamiin sairauksiin, tästäkin ketjusta näkee, miten joku on vaan päättänyt, että hän nyt vaan ei jaksa yhtään mitään. Mutta se on vain sellaista, että ihminen on vaan päättänyt näin ilmoittaa. Tosiasiassa hän jaksaa vaikka mitä, kunhan ei töihin tarvi mennä.
Ei jaksa. En ole ollut töissä moneen aikaan enkä silti jaksa siivota. Lääkkeet ei auta.
Ei ole sellaisia lääkkeitä mitkä auttaisi. Kaikki on jo kokeiltu. Päiväkotiin vaan istuskelemaan ja katselemaan, lapset saavat touhuta mitä tykkäävät.
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa kitinää siitä, että JOUTUISI työkokeiluun tai mihinkään muuhunkaan toimenpiteeseen.
1) niitä ei riitä halukkaillekaan. Kuntouttava työtoiminta toisekseen lopetetaan.
2) vaikka sinut määrättäisiin mihin tahansa, kykenemättömyys osallistua katsotaan sairautta tukevaksi seikaksi. Itse nimenomaan aikanaan halusin työkokeiluun vain, jotta saatoin jättää menemättä sinne ja osoittaa, että masennus rajoittaa työkykyäni ratkaisevalla tavalla.
Kolmas on bonari: jos psykiatrisesti sairas jollakin ihmeellä saataisiin käärmeiltyä tuollaiseen toimintaan, kysymyksessä on de jure oikeustoimikelvoton henkilö, joten siellä voi lähes vapaasti aiheuttaa mitä tahansa tuottamuksellista vahinkoa joutumatta siitä vastuuseen. Parhaassa tapauksessa toimintaan määrännyt taho saattaa joutua syytteeseen laitettuaan ilmeisen työkyvyttömän henkilön tilanteeseen, jossa voi aiheuttaa vaaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaisia lääkkeitä mitkä auttaisi. Kaikki on jo kokeiltu. Päiväkotiin vaan istuskelemaan ja katselemaan, lapset saavat touhuta mitä tykkäävät.
Kiivetköön aidan yli autotielle, jos haluavat ja syöttäkööt toisilleen hiekkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa kitinää siitä, että JOUTUISI työkokeiluun tai mihinkään muuhunkaan toimenpiteeseen.
1) niitä ei riitä halukkaillekaan. Kuntouttava työtoiminta toisekseen lopetetaan.
2) vaikka sinut määrättäisiin mihin tahansa, kykenemättömyys osallistua katsotaan sairautta tukevaksi seikaksi. Itse nimenomaan aikanaan halusin työkokeiluun vain, jotta saatoin jättää menemättä sinne ja osoittaa, että masennus rajoittaa työkykyäni ratkaisevalla tavalla.
Kolmas on bonari: jos psykiatrisesti sairas jollakin ihmeellä saataisiin käärmeiltyä tuollaiseen toimintaan, kysymyksessä on de jure oikeustoimikelvoton henkilö, joten siellä voi lähes vapaasti aiheuttaa mitä tahansa tuottamuksellista vahinkoa joutumatta siitä vastuuseen. Parhaassa tapauksessa toimintaan määrännyt taho saattaa joutua syytteeseen laitettuaan ilmeisen työkyvyttömän henkilön tilanteeseen, jossa voi aiheuttaa vaaraa.
Itse olen sellainen luonne, että menen vaikka en jaksa mitään. Puoliso vie autolla paikalle.
Työkokeiluun on pakko mennä ettei tule karenssia.
Joku kommentoi, että sairasloman aikana voi tehdä sivutyötä. Ei pidä paikkaansa. Sairasloman ajalla olet työkyvytön joten ei työtä saa tehdä tai kela puuttuu asiaan. Sen sijaan kuntoutustuella ja työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä työtä (on tulorajat).