Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi hakee edelleen työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka hakemuksien hylkäämistä on lisätty

Vierailija
25.06.2026 |

Nyt asiantuntijat kertovat mistä eri syistä ihmiset ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, miks eläkkeelle pääsyn ehtoja on tiukennettu, ja miksi yhä useampi eläkehakemus päätyy hylätyksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012082556.html

Kommentit (475)

Vierailija
461/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

595 yleistuki on niin pieni, että on pakko hakea töihin, vaikka olisi kuinka väsynyt tahansa ja huonovointinen. Se tarkoittaa, että kotia ei siivota ollenkaan, jos ollaan vaikka vuosi määräaikaisessa työssä. Voimat ei riitä. Onneksi vuokra-asunto, ei oma.

Se ei ole peruste eläkkeelle että joku toinen tuki on pienempi.

Siksi on pakko hakea töihin, vaikka kärsisi unettomuudesta ja masennuksesta. Koti on siivoamatta ja pyykit pesemättä, jotta jaksaa mennä sinne työpaikalle.

Vierailija
462/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meno on hirveää, jos ei saa yöllä sekunttiakaan nukuttua, mutta pakko mikä pakko sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno on hirveää, jos ei saa yöllä sekunttiakaan nukuttua, mutta pakko mikä pakko sitten.

Olo on kuin kännisellä. Virheitä tulee.

Vierailija
464/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

595 yleistuki on niin pieni, että on pakko hakea töihin, vaikka olisi kuinka väsynyt tahansa ja huonovointinen. Se tarkoittaa, että kotia ei siivota ollenkaan, jos ollaan vaikka vuosi määräaikaisessa työssä. Voimat ei riitä. Onneksi vuokra-asunto, ei oma.

Se ei ole peruste eläkkeelle että joku toinen tuki on pienempi.

Onhan se. Yhteiskunta säästäisi todella paljon sitä talousrahaa, kun sairaat pääsisivät siitä kärsimyksestä, eikä heidän sairautensa pahenisi ja lopulta aiheuttaisi juuri niitä valtavia lisäkuluja. Eikö myös inhimillisyys ja solidaarisuus ole sivistyneen yhteiskunnan merkki? Työttömien vaino, ala-arvoinen sosiaaliturva ja ajojahti ei sitä ole. -Pekka M36

Vierailija
465/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin nukkunut viiden päivän aikana yhteensä kuusi tuntia. Kyllä siinä sekainen olo oli töissä. Mutta tk-eläkettä ei nykyään saa.

Vierailija
466/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole hyvä, että ihmiset ei saa nukuttua ja on masentuneita ja ajelee autolla töihin.

Vierailija
467/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole hyvä, että ihmiset ei saa nukuttua ja on masentuneita ja ajelee autolla töihin.

Se on vaan nykyään nykypäivää.

Vierailija
468/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

595 yleistuella ei voi jäädä kotiin. Pakko hakea töihin, vaikka ei nukkuisi ollenkaan.

Vierailija
469/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaikea masennus ja lääkäri sanoi ettei nämä mene läpi ainakaan täydellä ajalla sairaspäiviinkään. Laittoi 6kk salkkua ja odotan päätöstä. Lisänä vaikea sairaus,johon ei syytä löytynyt, mutta pelkästään yksi  erityisluvallinen lääke siihen maksaa lähes 20 000e vuodessa. Psyykkinen kuormitus voi aiheuttaa tämän. Lääkekaton vuosimaksu menee heti tammikuussa umpeen. Viimeksi 7v sitten ei eläke mennyt läpi. Menee jo 17sta vuosi työkyvyttömänä työnhakijana. 

Vierailija
470/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaikea masennus ja lääkäri sanoi ettei nämä mene läpi ainakaan täydellä ajalla sairaspäiviinkään. Laittoi 6kk salkkua ja odotan päätöstä. Lisänä vaikea sairaus,johon ei syytä löytynyt, mutta pelkästään yksi  erityisluvallinen lääke siihen maksaa lähes 20 000e vuodessa. Psyykkinen kuormitus voi aiheuttaa tämän. Lääkekaton vuosimaksu menee heti tammikuussa umpeen. Viimeksi 7v sitten ei eläke mennyt läpi. Menee jo 17sta vuosi työkyvyttömänä työnhakijana. 

Mikä se tuollainen sairaus on? 

Vierailija
471/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni 2kk, 4kk ja 6kk saikut sekä kuntoutustukihaksemukset 6-12kk pätkissä läpi putkeen 5 vuoden ajan

Vierailija
472/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä Suomen systeemeitä. Joillakin tulee avustaja siivoamaan kotia ja toisilla koti on vuoden siivoamatta, kun pitää masentuneena ja väsyneenä mennä määräaikaisiin töihin.

Vierailija
473/475 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se tuollainen sairaus on? 

Elimistö tunnistaa vaaraa aiheuttavan aineen kehossani vaikkei sitä ole. Saan siis tyhjästä henkeä uhkaavaa anafylaksiaa ilman lääkitystä. 

Vierailija
474/475 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
475/475 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi