Yhä useampi hakee edelleen työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka hakemuksien hylkäämistä on lisätty
Nyt asiantuntijat kertovat mistä eri syistä ihmiset ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, miks eläkkeelle pääsyn ehtoja on tiukennettu, ja miksi yhä useampi eläkehakemus päätyy hylätyksi.
Kommentit (475)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en voi jäädä työkkäriin passiivi hakijaksi, koska tilille tulee 595 yleistuki. Joudun hakemaan töitä ja valehtelemaan, että olen terve.
Miksi sinun pitäisi valehdella terveydestäsi?
Koska 595 yleistuki ei riitä laskuihin ja ruokaan. On haettava töitä, vaikka ei jaksaisi kotona käydä vuoteen suihkussa.
Hakee sairaalaan siivojaksi. Ei se haittaa, jos ei jaksa käydä vuoteen suihkussa ja on samat työvaatteet koko vuoden. Vessan ovi lukkoon ja nokosille. Pyyhii pelkät tahrakohdat. Sanoo työnantajalle, että olen terve kelankin mielestä.
Laitoshuoltajan vaatteita ei saisi ottaa kotiin, mutta ottaa vaan, jos on väsynyt eikä jaksa vaihdella vaatteita.
Ei millään 595 yleistuella pysty laskuja maksamaan. Sanoo työkkärille ja työnantajalle, että on terve ja valehtelee töissä minkä kerkiää. Olen siivonnut, vaikka ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä edes haeta itse. Hoitava lääkäri päättää hakemisesta. Tai en tiedä voiko hakemuksen lähettää itse Kelaan, mutta ei sillä mitään tee ilman lääkärinlausuntoa.
Minua ihmetyttää miksei lääkäriliitto puutu siihen, että vakuutuslääkärit kohtelevat lausuntoja kirjoittavia lääkäreitä valehtelijoina tai vaihtoehtoisesti höynäytettävinä hölmöinä.
Luulisi sen syövän lääkärinkin työssä jaksamista, kun joutuu vuodesta toiseen kirjoittamaan potilaalle lausuntoja, jotka ei johda mihinkään, ja katselemaan kun potilaan tilanne heikkenemistään heikkenee.
Stressi muuten pahentaa kaikkia sairauksia. Vakuutuslääkärit ovat suoraan vastuussa lukemattomista kroonistumisista, relapseista ja jopa kuolemista, kun ihmisen elimistölle ei sallita sitä, että toipuminen lähtisi käyntiin.
On fyysinen mahdottomuus parantua jos elimistö on stressaantunut.
Meidän pitää vaan tottua kaikilla työpaikoilla siihen, että on työkavereita, jotka ei jaksa käydä suihkussa eikä vaihtaa puhtaita vaatteita ja touhuilevat mitä sattuu ja valehtelevat. Jos työnantaja kysyy jotain niin voi vastata, että kaikki tutkimukset tehty ja terve kuin pukki.
En vienyt potilaalle mitään väärää ruoka-annosta. Oikean vein. Potilas hourailee.
En kerro työkkärille sairauksistani, kun sinne palaan. Kelan mielestä oireeni ei vaikuta työkykyyn.
No mitä se nyt haittaa, jos ei ole jaksanut pestä hiuksiaan vuoteen ja sairaalassa potilaan ruoka-annokseen tippuu vahingossa hius.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela väittää, että oireet itsekeksittyjä. Törkeää.
Kyllä, in törkeää keksiä oireita päästäkseen elelemään muiden rahoilla.
Mutta kun ei ole itse keksittyä. Eli voimme päätellä, että niillä jotka on työkyvyttömyyseläkkeellä on skitsofrenia. Fyysisistä syistä ja masennuksella ei pääse kukaan.
Kyllähän fyysisistä syistä pääsee eläkkeelle, jos ne syyt näkyvät erilaisissa tutkimuksissa, ja lääkäri jaksaa kirjoittaa todistuksen huolellisesti. Joskus on tehty tutkimuskin, että usein työkyvyttömyyseläkehakemuksen hylkäyksen syy on huonosti/puutteellisesti kirjoitettu lääkärintodistus.
Tosin, jos Kela katsoo, että kuntoutus voisi auttaa, niin kuntoutusrumba täytyy kuntoutustuella käydä ensin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei ole itse keksittyä. Eli voimme päätellä, että niillä jotka on työkyvyttömyyseläkkeellä on skitsofrenia. Fyysisistä syistä ja masennuksella ei pääse kukaan.
Kyllähän fyysisistä syistä pääsee eläkkeelle, jos ne syyt näkyvät erilaisissa tutkimuksissa, ja lääkäri jaksaa kirjoittaa todistuksen huolellisesti. Joskus on tehty tutkimuskin, että usein työkyvyttömyyseläkehakemuksen hylkäyksen syy on huonosti/puutteellisesti kirjoitettu lääkärintodistus.
Tosin, jos Kela katsoo, että kuntoutus voisi auttaa, niin kuntoutusrumba täytyy kuntoutustuella käydä ensin läpi.
Jos ei saa edes sairaslomaa niin haetaan laitoshuoltajaksi, vaikka ei nukkuisi öisin ollenkaan.
Kun ei saa nukuttua niin olo on työpaikalla kuin kännissä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Viraston puhelinpalveluun vaan tai laitoshuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
No mitä se nyt haittaa, jos ei ole jaksanut pestä hiuksiaan vuoteen ja sairaalassa potilaan ruoka-annokseen tippuu vahingossa hius.
Oletko koskaan kuullut passiivis-aggressiivisuudesta.
Olet vaan päättänyt olla hankala ja kuvittelet, että pääset sillä eläkkeelle. Kaikista eniten tuosta kärsit sinä itse. Kyse ei ole sairaudesta, vaan että olet päättänyt ryhtyä niin hankalaksi, että joku joskus heikkona hetkenä antaa sulle haluamasi.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko se niinpäin, että kun olet kännissä illat ja yöt, niin päivisin nukuttaa ja ketuttaa työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole vain iloinen asia, jos kuntoutuksen avulla kuntoutuukin? Ei ole, jos on vaan päättänyt haluta sairauseläkkeelle, jotta voi saada eläkettä ja palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma vaikuta työkykyyn, vaikka ei nukkuisi. Työkkäriin vaan ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko se niinpäin, että kun olet kännissä illat ja yöt, niin päivisin nukuttaa ja ketuttaa työpaikalla?
En juo alkoholia.
Hakekaa työpaikkaa ja jos saatte sellaisen, jääkää sairaslomalle. Vuoden sairasloman jälkeen voi jäädä kuntoutustuelle joka on varsin mukava summa, jos on työhistoriaa jonku verran takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut passiivis-aggressiivisuudesta.
Olet vaan päättänyt olla hankala ja kuvittelet, että pääset sillä eläkkeelle. Kaikista eniten tuosta kärsit sinä itse. Kyse ei ole sairaudesta, vaan että olet päättänyt ryhtyä niin hankalaksi, että joku joskus heikkona hetkenä antaa sulle haluamasi.
Miksi sitten omakannassa on todettuja sairauksia esim rakenteellinen vika aivoissa?
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa työpaikkaa ja jos saatte sellaisen, jääkää sairaslomalle. Vuoden sairasloman jälkeen voi jäädä kuntoutustuelle joka on varsin mukava summa, jos on työhistoriaa jonku verran takana.
No, kun ei saa edes sairaslomaa. Työkkäriin vaan ja sanoo, että terve on ja työkokeiluun päiväkotiin sun lasta hoitamaan. Ei se haittaa, jos ei saa öisin nukuttua.
Kaikenlaisia ohjeita on työpaikoilla. Sairaana niitä ei vaan voi noudattaa.