Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin olet käynyt viimeksi metsässä?

Vierailija
24.06.2026 |

Itse eilen, Teijon kansallispuistossa. Kerro myös, missä metsässä kävit.

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolituntia sitten, kun vein koiran karvat metsän eläimille pesätarvikkeiksi. Metsä alkaa tuosta tontin rajasta. Metsän nimeä en tiedä, mutta Asolassa(kin) Vantaalla sijaitsee.

Vierailija
142/154 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin käynyt metsässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on metsän keskellä, niin ei tule niin pantua merkille, milloin ollaan oikeasti metsässä ja milloin pihan reunalla. Muutama päivä sitten kävin vähän kauempana.

Vierailija
144/154 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tänään tein lenkin lähimetsässä.

Vierailija
145/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolituntia sitten, kun vein koiran karvat metsän eläimille pesätarvikkeiksi. Metsä alkaa tuosta tontin rajasta. Metsän nimeä en tiedä, mutta Asolassa(kin) Vantaalla sijaitsee.

Eikös tuo ole todettu luonnolle vaaralliseksi?

 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011918230.html

Mielenkiintoista tietää, että linnunpoikasia kuolee, vaikka metsiä ei hakattaisi.

Vierailija
146/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivaussahaa ulkoilutin aamulla klo 5, siihen aikaan ei ole lintuharrastajia paikalla kyselemässä, olenko kartoittanut pesät. Samalla kaadoi muutaman isomman puun esteeksi polulle, turhan moni maastopyöräilijä on löytänyt hyvän reitin, mutta maanomistajana minulle ei ole velvollisuutta sitä ylläpitää. Toivottavasti heillä on pyörissään hyvät jarrut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vuonna seitketkuus marraskuussa kun ladan eturengas otti jääpolanteeseen ja sitten kävin metsässä. Siinä jossain ennen Heinolaa.

Vierailija
148/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä. Lenkitän koiraa lähimetsässä.

En tosin oikeastaan ajattele metsää metsänä. Ne ovat vain paikkoja, missä kasvaa puita. Ei "metsä" ole mikään sielunmaisema (ja metsää on niin erilaista, että niitä on vaikea niputtaa edes yhteen). 

Tietysti jos asuisi kennostossa sellaisessa osassa kaupunkia, missä ei lähistöllä pääsisi kulkemaan muilla kuin kaduilla, eikä olisi sen vertaa puita ympärillä, että talot peittyisivät, niin olisihan se aika apeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla Pohjois-Karjalassa, siellä kesäasunto.  Naapureihin  puoli km, luonnon rauhaa.  Siellä ymmärtää aina, miksi  metsä on ollut meille suomalaisille suorastaan pyhä paikka. 

Metsä on pyhä vain nykysuomalaisille, ja meillekin vain tietyssä tilanteessa ja kontekstissa (ja vain osalle meistä). 

Isoisäni oli jo niin vanhaa ikäpolvea, että hän ei ymmärtänyt esimerkiksi puiden istuttamista pihaan vain koristeiksi (kuusiaitakin oli perusteltua istuttaa vain suojaksi). Hänelle metsällä oli aina vain käyttöarvoa: puiden arvo, metsästettävien eläinten arvo, marjojen ja sienien arvo. Ja jos metsä oli sellaista, että siihen saattoi raivata peltoa, hänestä niin olisi pitänyt poikkeuksetta tehdä, koska viljelysmaa oli hänestä aina arvokkaampaa kuin metsä. Joutomaa, kuten suo, oli hänestä kaikkein arvottominta, ja siksi ruminta. Hänen arvoasteikossaan viljelysmaat olivat ykkösenä, järvi kakkosena, (talous)metsä kolmantena, suot ja muut joutomaat (kuten esimerkiksi itsestäni kauniit kallioalueet) pahnan pohjimmaisena.

Tämä "talonpoikainen" metsäkäsitys taitaa nykyäänkin olla totta yllättävän monelle suomalaiselle, kunhan vain pintaa vähän raaputtaa.

Vierailija
150/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla Pohjois-Karjalassa, siellä kesäasunto.  Naapureihin  puoli km, luonnon rauhaa.  Siellä ymmärtää aina, miksi  metsä on ollut meille suomalaisille suorastaan pyhä paikka. 

Metsä on pyhä vain nykysuomalaisille, ja meillekin vain tietyssä tilanteessa ja kontekstissa (ja vain osalle meistä). 

Isoisäni oli jo niin vanhaa ikäpolvea, että hän ei ymmärtänyt esimerkiksi puiden istuttamista pihaan vain koristeiksi (kuusiaitakin oli perusteltua istuttaa vain suojaksi). Hänelle metsällä oli aina vain käyttöarvoa: puiden arvo, metsästettävien eläinten arvo, marjojen ja sienien arvo. Ja jos metsä oli sellaista, että siihen saattoi raivata peltoa, hänestä niin olisi pitänyt poikkeuksetta tehdä, koska viljelysmaa oli hänestä aina arvokkaampaa kuin metsä. Joutomaa, kuten suo, oli hänestä kaikkein arvottominta, ja siksi ruminta. Hänen arvoasteikossaan viljelysmaat olivat ykkösenä, järvi kakkosena, (talous)metsä kolmantena, suot ja muut joutomaat (kuten esimerkiksi itsestäni kauniit kallioalueet) pahnan pohjimmaisena.

Tämä "talonpoikainen" metsäkäsitys taitaa nykyäänkin olla totta yllättävän monelle suomalaiselle, kunhan vain pintaa vähän raaputtaa.

Toisaalta se on täysin looginen metsäkäsitys, koska metsän tehtävänä on ollut olla turva. Sinne on päässyt piiloon vainolaista, sieltä on saanut kotiinsa lämmön ja seinät. Nykysuomalaiselle metsä on maisema, jonka täytyy pysyä aina samanlaisena, mutta luonto ei oikein viitsi museoida itseään. 

Kaupunki on kaunis ilman metsiä, on betonia, lasia, tiiltä, asvalttia ja ihminen on siellä onnellinen, koska ei tarvitse luontoa eikä ole sen armoilla. Siksi metsää voi tarkastella esteettisenä ja kulttuurisena kohteena, mutta jos meiltä viedään sähköt ja netti, niin metsä tarjoaisi taas turvan - jos siis olisi riittävästi eri-ikäistä metsää eikä ainoastaan lahoja ikimetsiä. Ja se halveksimasi pelto tarjoaisi ruuan, jonka nyt ilman vaivannäköä wolttaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolituntia sitten, kun vein koiran karvat metsän eläimille pesätarvikkeiksi. Metsä alkaa tuosta tontin rajasta. Metsän nimeä en tiedä, mutta Asolassa(kin) Vantaalla sijaitsee.

Eikös tuo ole todettu luonnolle vaaralliseksi?

 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011918230.html

Mielenkiintoista tietää, että linnunpoikasia kuolee, vaikka metsiä ei hakattaisi.

Et sitten lukenut tuota artikkelia? Ensimmäiset lauseet: "Saako koirankarvat jättää linnuille pesätarpeiksi?

Lintuasiantuntija Vesa Hyyryläisen mukaan vastaus on yksinkertainen – kyllä saa.

– Minun mielestäni ilman muuta voi jättää.

– Linnut varmasti yrittää ottaa sinne mahdollisimman sopivaa ainesta. Ei meidän pitäisi puuttua siihen, miten ne rakentavat pesän."

Vierailija
152/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen viimeksi kävin kurkkaamassa olisko jo kanttarellien alkuja näkyvissä. Ei ollut. Kanta-Hämeessä asun nyt, ja aiemmin oli perintömetsää Uudellamaalla, myin pois ja aloitin helpon elämän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna kävelyllä lähimetsissä niin kuin olen käynyt lähes joka päivä viimeiset 10 vuotta. 

Vierailija
154/154 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkein asumiskriteerini on metsä vieressä. ulkoilen siellä päivittäin useamman kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan