Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin olet käynyt viimeksi metsässä?

Vierailija
24.06.2026 |

Itse eilen, Teijon kansallispuistossa. Kerro myös, missä metsässä kävit.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin nimi on Suomi, koska Helsinki on osa Suomea :D

102/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissa päivänä. Tosin se ei ollut mikään kunnollinen iso metsä vaan kaupungissa lähellä keskustaa oleva metsikkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asemakaava-alueen ulkopuolella kiinteistöllä on aina nimi ja kiinteistötunnus. Iso osa metsistä on asemakaava-alueen ulkopuolella.

 

Miksi sotket asioita? Metsällä ei ole omaa nimeä ellei se ole erillinen metsäkiinteistö. Jos se on osa vaikkapa Peltolan maatilan kiinteistöä, sillä ei ole omaa nimeä. 

Mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Jos metsä on osa Peltolan kiinteistöä, niin se on Peltolan metsä. 

Miksi kuvittelet, että Peltolan metsä olisi nimetön, jos tilalla on myös peltoa?

 

 

Ei tuota tarvitse keksiä, kun se on kirjattu kiinteistöjä koskeviin säädöksiin. Ota lapsi asioista selvää äläkä kysele tyhmiä. 

Koska noin hyvin tiedät, niin kerropa meille kaikille se lainkohta, jossa kerrotaan, että yhdellä kiinteistöllä ja yhdellä rekisterinumerolla oleva metsä ja pelto ovat erinimisiä.

 

 

En kerro, koska jokainen edes alkeet tästä aiheesta tietävä tietää, ettei pelloilla ole mitään nimiä. On ruispeltoja, rypsipeltoja, heinäpeltoja jne. Mutta ne eivät ole peltojen nimiä. Eikä sekään ole pellon nimi, jos pelto sattuu kuulumaan esim. Peltolan tilan omistukseen. Peltola on tuossa tapauksessa vain sen tilan nimi, ei yksittäisen pellon tai metsän. 

Eri peltolohkoilla on todellakin nimensä.

 

 

Ei meillä ainakaan ole. Ihan niitä kutsutaan sillä "nimellä", mitä niissä kasvaa. 

https://jyx.jyu.fi/bitstreams/96ee9456-c5c4-47e0-919e-450f9f692057/down…

Vierailija
104/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asemakaava-alueen ulkopuolella kiinteistöllä on aina nimi ja kiinteistötunnus. Iso osa metsistä on asemakaava-alueen ulkopuolella.

 

Miksi sotket asioita? Metsällä ei ole omaa nimeä ellei se ole erillinen metsäkiinteistö. Jos se on osa vaikkapa Peltolan maatilan kiinteistöä, sillä ei ole omaa nimeä. 

Mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Jos metsä on osa Peltolan kiinteistöä, niin se on Peltolan metsä. 

Miksi kuvittelet, että Peltolan metsä olisi nimetön, jos tilalla on myös peltoa?

 

 

Ei tuota tarvitse keksiä, kun se on kirjattu kiinteistöjä koskeviin säädöksiin. Ota lapsi asioista selvää äläkä kysele tyhmiä. 

Koska noin hyvin tiedät, niin kerropa meille kaikille se lainkohta, jossa kerrotaan, että yhdellä kiinteistöllä ja yhdellä rekisterinumerolla oleva metsä ja pelto ovat erinimisiä.

 

 

En kerro, koska jokainen edes alkeet tästä aiheesta tietävä tietää, ettei pelloilla ole mitään nimiä. On ruispeltoja, rypsipeltoja, heinäpeltoja jne. Mutta ne eivät ole peltojen nimiä. Eikä sekään ole pellon nimi, jos pelto sattuu kuulumaan esim. Peltolan tilan omistukseen. Peltola on tuossa tapauksessa vain sen tilan nimi, ei yksittäisen pellon tai metsän. 

Peltola ei ole tilan nimi, se on kiinteistön nimi. Ymmärrätkö eron?

Ei ole olemassa mitään lainkohtaa, joka tukisi mielipidettäsi.

Lisäksi joudun muistuttamaan, että pelloilla on erikseen nimet, joita käytetään erilaisissa viranomaisyhteyksissä. Yhdellä kiinteistöllä voi olla monta peltoa (lohkoa), joilla kaikilla on eri nimi. Ei ole pelkästään rypsipeltoja ja heinäpeltoja jne., koska pellolla viljeltävät kasvilajit vaihtelevat vuosittain, mutta pellon nimi säilyy samana.

Oletan, että sinulla ei ole mitään käsitystä kiinteistöistä tai maataloudesta.

 

 

Peltola todellakin on tilan nimi, jos kyseessä on maatila. Minun lapsuudenkotini on maatila, jonka nimi on Lehtosen tila. Älä vänkää vastaan asioissa, joista et ymmärrä mitään. 

Vierailija
105/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään, ihan omassa metsässä. Käyn joka päivä metsälenkillä koirien kanssa ja usein lisäksi treenaamassa niiden kanssa. 

Vierailija
106/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asemakaava-alueen ulkopuolella kiinteistöllä on aina nimi ja kiinteistötunnus. Iso osa metsistä on asemakaava-alueen ulkopuolella.

 

Miksi sotket asioita? Metsällä ei ole omaa nimeä ellei se ole erillinen metsäkiinteistö. Jos se on osa vaikkapa Peltolan maatilan kiinteistöä, sillä ei ole omaa nimeä. 

Mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Jos metsä on osa Peltolan kiinteistöä, niin se on Peltolan metsä. 

Miksi kuvittelet, että Peltolan metsä olisi nimetön, jos tilalla on myös peltoa?

 

 

Ei tuota tarvitse keksiä, kun se on kirjattu kiinteistöjä koskeviin säädöksiin. Ota lapsi asioista selvää äläkä kysele tyhmiä. 

Koska noin hyvin tiedät, niin kerropa meille kaikille se lainkohta, jossa kerrotaan, että yhdellä kiinteistöllä ja yhdellä rekisterinumerolla oleva metsä ja pelto ovat erinimisiä.

 

 

En kerro, koska jokainen edes alkeet tästä aiheesta tietävä tietää, ettei pelloilla ole mitään nimiä. On ruispeltoja, rypsipeltoja, heinäpeltoja jne. Mutta ne eivät ole peltojen nimiä. Eikä sekään ole pellon nimi, jos pelto sattuu kuulumaan esim. Peltolan tilan omistukseen. Peltola on tuossa tapauksessa vain sen tilan nimi, ei yksittäisen pellon tai metsän. 

Peltola ei ole tilan nimi, se on kiinteistön nimi. Ymmärrätkö eron?

Ei ole olemassa mitään lainkohtaa, joka tukisi mielipidettäsi.

Lisäksi joudun muistuttamaan, että pelloilla on erikseen nimet, joita käytetään erilaisissa viranomaisyhteyksissä. Yhdellä kiinteistöllä voi olla monta peltoa (lohkoa), joilla kaikilla on eri nimi. Ei ole pelkästään rypsipeltoja ja heinäpeltoja jne., koska pellolla viljeltävät kasvilajit vaihtelevat vuosittain, mutta pellon nimi säilyy samana.

Oletan, että sinulla ei ole mitään käsitystä kiinteistöistä tai maataloudesta.

 

 

Älä olet, vaan ota asioista selvää. Ei tarvitse kuin lukea kaupassa tuotepakkauksia niin näkee, että tiloilla on nimet. "Tämä maito on tuotettu Säkylän tilalla Porissa" tai "Tämä liha on peräisin Peltolan tilalta Juankoskelta". 

 

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin nimi on Suomi, koska Helsinki on osa Suomea :D

Juuri noin, jos Suomi on kiinteistö. Sinulla voi ihan oikeasti olla kiinteistö, jolla on tuo nimi ja voit kutsua pihapiiriä Helsingiksi, vaikka se on oikeastaan osa Suomea.

Vierailija
108/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava esimerkki siitä kuinka kaksi vänkäävää puupäätä pilaa koko ketjun!

Eihän tää oo mikään aito Vauva.fi:n keskustelu jos joku ei ala vänkäämään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on näköjään eri lakikirjat käytössä. Suomen lain mukaan koko kiinteistö on nimeltään Peltola, jos sillä on sama rekisterinumero. Myös metsä on osa Peltolaa eli siis Peltolan metsä. 

 

Meillä on ihan sama lakikirja. Sinä vain olet niin tollo, ettet ymmärrä lukemaasi. Puhut KIINTEISTÖN nimestä, vaikka aiheena on METSÄN nimi. Jos metsä on osa kiinteistö, metsällä ei ole omaa nimeä. Se on vain pala kiinteistöä siinä missä pelto tai niittykin. Ei niilläkään ole nimiä. Metsällä on oma nimi vasta sitten, kun metsä on OMA KIINTEISTÖNSÄ. Ymmärrätkö vai haenko ratakiskon avuksi? 

Et tainnut ymmärtää otsikon kysymystä.

 

 

Ymmärsin oikein hyvin ja kerroin jo ajat sitten, milloin olen viimeksi käynyt metsässä. Sinä olet nyt KESKUSTELUpalstalla. Täällä juttu jatkuu, kun kysymykseen on vastattu. 

Jatkuu jatkuu, mutta tarkalleen aiheen vierestä…

 

 

Aiheena on metsä ja keskustelu käsittelee metsää. Ei siis olla lainkaan metsässä, vaan tarkalleen ketjun aiheessa. 

Aiheena ei todellakaan ole vain ”metsä”. Ei ole tarkoitus keskustella esim. hakkuutuloista tai uhanalaisista kovakuoriaislajeista, vaan nimenomaan, MILLOIN ON VIIMEKSI KÄYNYT METSÄSSÄ. Onko sinun aina näin vaikeaa pysyä aiheessa?

Vierailija
110/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin nimi on Suomi, koska Helsinki on osa Suomea :D

Juuri noin, jos Suomi on kiinteistö. Sinulla voi ihan oikeasti olla kiinteistö, jolla on tuo nimi ja voit kutsua pihapiiriä Helsingiksi, vaikka se on oikeastaan osa Suomea.

 

 

Autistijankkaajalle tiedoksi, että kiinteistöillä ei lähtökohtaisesti ole nimi, vaan niillä on pelkkä tunnus. Jos omistat vaikkapa arvokiinteistön Ullanlinnasta, sen kiinteistön "nimi" on tyyliä "Y229856-789891B"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään

Vierailija
112/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asemakaava-alueen ulkopuolella kiinteistöllä on aina nimi ja kiinteistötunnus. Iso osa metsistä on asemakaava-alueen ulkopuolella.

 

Miksi sotket asioita? Metsällä ei ole omaa nimeä ellei se ole erillinen metsäkiinteistö. Jos se on osa vaikkapa Peltolan maatilan kiinteistöä, sillä ei ole omaa nimeä. 

Mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Jos metsä on osa Peltolan kiinteistöä, niin se on Peltolan metsä. 

Miksi kuvittelet, että Peltolan metsä olisi nimetön, jos tilalla on myös peltoa?

 

 

Ei tuota tarvitse keksiä, kun se on kirjattu kiinteistöjä koskeviin säädöksiin. Ota lapsi asioista selvää äläkä kysele tyhmiä. 

Koska noin hyvin tiedät, niin kerropa meille kaikille se lainkohta, jossa kerrotaan, että yhdellä kiinteistöllä ja yhdellä rekisterinumerolla oleva metsä ja pelto ovat erinimisiä.

 

 

En kerro, koska jokainen edes alkeet tästä aiheesta tietävä tietää, ettei pelloilla ole mitään nimiä. On ruispeltoja, rypsipeltoja, heinäpeltoja jne. Mutta ne eivät ole peltojen nimiä. Eikä sekään ole pellon nimi, jos pelto sattuu kuulumaan esim. Peltolan tilan omistukseen. Peltola on tuossa tapauksessa vain sen tilan nimi, ei yksittäisen pellon tai metsän. 

Peltola ei ole tilan nimi, se on kiinteistön nimi. Ymmärrätkö eron?

Ei ole olemassa mitään lainkohtaa, joka tukisi mielipidettäsi.

Lisäksi joudun muistuttamaan, että pelloilla on erikseen nimet, joita käytetään erilaisissa viranomaisyhteyksissä. Yhdellä kiinteistöllä voi olla monta peltoa (lohkoa), joilla kaikilla on eri nimi. Ei ole pelkästään rypsipeltoja ja heinäpeltoja jne., koska pellolla viljeltävät kasvilajit vaihtelevat vuosittain, mutta pellon nimi säilyy samana.

Oletan, että sinulla ei ole mitään käsitystä kiinteistöistä tai maataloudesta.

 

 

Peltola todellakin on tilan nimi, jos kyseessä on maatila. Minun lapsuudenkotini on maatila, jonka nimi on Lehtosen tila. Älä vänkää vastaan asioissa, joista et ymmärrä mitään. 

Ihan sivusta vaan huutelen, että kiinteistön nimi voi olla eri, kuin tilan nimi. Tässä meidän lähellä on maatila, jonka nimi maanmittauslaitoksella ja kaikkien paikallisten suussa on "Lehtola" mutta tilan nimi esim. tilan suoramyynnin kuitissa on "Mäkelän tila". 

Nimet on muutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on näköjään eri lakikirjat käytössä. Suomen lain mukaan koko kiinteistö on nimeltään Peltola, jos sillä on sama rekisterinumero. Myös metsä on osa Peltolaa eli siis Peltolan metsä. 

 

Meillä on ihan sama lakikirja. Sinä vain olet niin tollo, ettet ymmärrä lukemaasi. Puhut KIINTEISTÖN nimestä, vaikka aiheena on METSÄN nimi. Jos metsä on osa kiinteistö, metsällä ei ole omaa nimeä. Se on vain pala kiinteistöä siinä missä pelto tai niittykin. Ei niilläkään ole nimiä. Metsällä on oma nimi vasta sitten, kun metsä on OMA KIINTEISTÖNSÄ. Ymmärrätkö vai haenko ratakiskon avuksi? 

Et tainnut ymmärtää otsikon kysymystä.

 

 

Ymmärsin oikein hyvin ja kerroin jo ajat sitten, milloin olen viimeksi käynyt metsässä. Sinä olet nyt KESKUSTELUpalstalla. Täällä juttu jatkuu, kun kysymykseen on vastattu. 

Jatkuu jatkuu, mutta tarkalleen aiheen vierestä…

 

 

Aiheena on metsä ja keskustelu käsittelee metsää. Ei siis olla lainkaan metsässä, vaan tarkalleen ketjun aiheessa. 

Aiheena ei todellakaan ole vain ”metsä”. Ei ole tarkoitus keskustella esim. hakkuutuloista tai uhanalaisista kovakuoriaislajeista, vaan nimenomaan, MILLOIN ON VIIMEKSI KÄYNYT METSÄSSÄ. Onko sinun aina näin vaikeaa pysyä aiheessa?

 

 

 

Sinä et päätä mistä täällä puhutaan :D

Vierailija
114/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asemakaava-alueen ulkopuolella kiinteistöllä on aina nimi ja kiinteistötunnus. Iso osa metsistä on asemakaava-alueen ulkopuolella.

 

Miksi sotket asioita? Metsällä ei ole omaa nimeä ellei se ole erillinen metsäkiinteistö. Jos se on osa vaikkapa Peltolan maatilan kiinteistöä, sillä ei ole omaa nimeä. 

Mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Jos metsä on osa Peltolan kiinteistöä, niin se on Peltolan metsä. 

Miksi kuvittelet, että Peltolan metsä olisi nimetön, jos tilalla on myös peltoa?

 

 

Ei tuota tarvitse keksiä, kun se on kirjattu kiinteistöjä koskeviin säädöksiin. Ota lapsi asioista selvää äläkä kysele tyhmiä. 

Koska noin hyvin tiedät, niin kerropa meille kaikille se lainkohta, jossa kerrotaan, että yhdellä kiinteistöllä ja yhdellä rekisterinumerolla oleva metsä ja pelto ovat erinimisiä.

 

 

En kerro, koska jokainen edes alkeet tästä aiheesta tietävä tietää, ettei pelloilla ole mitään nimiä. On ruispeltoja, rypsipeltoja, heinäpeltoja jne. Mutta ne eivät ole peltojen nimiä. Eikä sekään ole pellon nimi, jos pelto sattuu kuulumaan esim. Peltolan tilan omistukseen. Peltola on tuossa tapauksessa vain sen tilan nimi, ei yksittäisen pellon tai metsän. 

Peltola ei ole tilan nimi, se on kiinteistön nimi. Ymmärrätkö eron?

Ei ole olemassa mitään lainkohtaa, joka tukisi mielipidettäsi.

Lisäksi joudun muistuttamaan, että pelloilla on erikseen nimet, joita käytetään erilaisissa viranomaisyhteyksissä. Yhdellä kiinteistöllä voi olla monta peltoa (lohkoa), joilla kaikilla on eri nimi. Ei ole pelkästään rypsipeltoja ja heinäpeltoja jne., koska pellolla viljeltävät kasvilajit vaihtelevat vuosittain, mutta pellon nimi säilyy samana.

Oletan, että sinulla ei ole mitään käsitystä kiinteistöistä tai maataloudesta.

 

 

Älä olet, vaan ota asioista selvää. Ei tarvitse kuin lukea kaupassa tuotepakkauksia niin näkee, että tiloilla on nimet. "Tämä maito on tuotettu Säkylän tilalla Porissa" tai "Tämä liha on peräisin Peltolan tilalta Juankoskelta". 

 

eri

Tiesitkö, että tila on eri asia kuin kiinteistö?

Peltolan tila voi koostua Niemelän, Virtalan, Ojalan ja Peltolan kiinteistöistä. Koska tilakeskus on Peltolan mailla, kutsutaan sitä Peltolan tilaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa sitten kiersin kotimetsää ja katselin istuttamiani männyntaimia.  Arvioin myös, miten pari kaatunutta puuta saisi korjattua. Ensi viikolla ehkä. 

Vierailija
116/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina omassa metsässä risukkoa raivaamassa.

Vierailija
117/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asemakaava-alueen ulkopuolella kiinteistöllä on aina nimi ja kiinteistötunnus. Iso osa metsistä on asemakaava-alueen ulkopuolella.

 

Miksi sotket asioita? Metsällä ei ole omaa nimeä ellei se ole erillinen metsäkiinteistö. Jos se on osa vaikkapa Peltolan maatilan kiinteistöä, sillä ei ole omaa nimeä. 

Mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Jos metsä on osa Peltolan kiinteistöä, niin se on Peltolan metsä. 

Miksi kuvittelet, että Peltolan metsä olisi nimetön, jos tilalla on myös peltoa?

 

 

Ei tuota tarvitse keksiä, kun se on kirjattu kiinteistöjä koskeviin säädöksiin. Ota lapsi asioista selvää äläkä kysele tyhmiä. 

Koska noin hyvin tiedät, niin kerropa meille kaikille se lainkohta, jossa kerrotaan, että yhdellä kiinteistöllä ja yhdellä rekisterinumerolla oleva metsä ja pelto ovat erinimisiä.

 

 

En kerro, koska jokainen edes alkeet tästä aiheesta tietävä tietää, ettei pelloilla ole mitään nimiä. On ruispeltoja, rypsipeltoja, heinäpeltoja jne. Mutta ne eivät ole peltojen nimiä. Eikä sekään ole pellon nimi, jos pelto sattuu kuulumaan esim. Peltolan tilan omistukseen. Peltola on tuossa tapauksessa vain sen tilan nimi, ei yksittäisen pellon tai metsän. 

Peltola ei ole tilan nimi, se on kiinteistön nimi. Ymmärrätkö eron?

Ei ole olemassa mitään lainkohtaa, joka tukisi mielipidettäsi.

Lisäksi joudun muistuttamaan, että pelloilla on erikseen nimet, joita käytetään erilaisissa viranomaisyhteyksissä. Yhdellä kiinteistöllä voi olla monta peltoa (lohkoa), joilla kaikilla on eri nimi. Ei ole pelkästään rypsipeltoja ja heinäpeltoja jne., koska pellolla viljeltävät kasvilajit vaihtelevat vuosittain, mutta pellon nimi säilyy samana.

Oletan, että sinulla ei ole mitään käsitystä kiinteistöistä tai maataloudesta.

 

 

Peltola todellakin on tilan nimi, jos kyseessä on maatila. Minun lapsuudenkotini on maatila, jonka nimi on Lehtosen tila. Älä vänkää vastaan asioissa, joista et ymmärrä mitään. 

Ihan sivusta vaan huutelen, että kiinteistön nimi voi olla eri, kuin tilan nimi. Tässä meidän lähellä on maatila, jonka nimi maanmittauslaitoksella ja kaikkien paikallisten suussa on "Lehtola" mutta tilan nimi esim. tilan suoramyynnin kuitissa on "Mäkelän tila". 

Nimet on muutettu.

 

 

Täällä menee iloisesti sekaisin sanat kiinteistö ja tila. Kiinteistö voi ola mikä tahansa maaomistus. Ihan vaikka omakotitalotontti Tapiolasta. Tila taasen on termi, jota käytetään lähinnä maatiloista. Maatilan kiinteistöllä on virallinen nimensä kiinteistörekisterissä, mutta tilan nimi voi olla eri. Usein tilan nimi on tilaa ylläpitävän suvun sukunimi. Kiinteistörekisterissä voi sitten lukea vaikka Lakovalkean kiinteistö. 

Vierailija
118/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on näköjään eri lakikirjat käytössä. Suomen lain mukaan koko kiinteistö on nimeltään Peltola, jos sillä on sama rekisterinumero. Myös metsä on osa Peltolaa eli siis Peltolan metsä. 

 

Meillä on ihan sama lakikirja. Sinä vain olet niin tollo, ettet ymmärrä lukemaasi. Puhut KIINTEISTÖN nimestä, vaikka aiheena on METSÄN nimi. Jos metsä on osa kiinteistö, metsällä ei ole omaa nimeä. Se on vain pala kiinteistöä siinä missä pelto tai niittykin. Ei niilläkään ole nimiä. Metsällä on oma nimi vasta sitten, kun metsä on OMA KIINTEISTÖNSÄ. Ymmärrätkö vai haenko ratakiskon avuksi? 

Et tainnut ymmärtää otsikon kysymystä.

 

 

Ymmärsin oikein hyvin ja kerroin jo ajat sitten, milloin olen viimeksi käynyt metsässä. Sinä olet nyt KESKUSTELUpalstalla. Täällä juttu jatkuu, kun kysymykseen on vastattu. 

Jatkuu jatkuu, mutta tarkalleen aiheen vierestä…

 

 

Aiheena on metsä ja keskustelu käsittelee metsää. Ei siis olla lainkaan metsässä, vaan tarkalleen ketjun aiheessa. 

Aiheena ei todellakaan ole vain ”metsä”. Ei ole tarkoitus keskustella esim. hakkuutuloista tai uhanalaisista kovakuoriaislajeista, vaan nimenomaan, MILLOIN ON VIIMEKSI KÄYNYT METSÄSSÄ. Onko sinun aina näin vaikeaa pysyä aiheessa?

 

 

 

Sinä et päätä mistä täällä puhutaan :D

Jos lehden uutisotsikko on ”Mustikkasadosta tulossa erinomainen” ja itse uutisessa kerrotaan Väyrysen virkamatkasta Mongoliaan, niin kieltämättä hiukan sitä kummeksun. Sinulle se on kaiketi jokapäiväistä elämää.

Vierailija
119/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asemakaava-alueen ulkopuolella kiinteistöllä on aina nimi ja kiinteistötunnus. Iso osa metsistä on asemakaava-alueen ulkopuolella.

 

Miksi sotket asioita? Metsällä ei ole omaa nimeä ellei se ole erillinen metsäkiinteistö. Jos se on osa vaikkapa Peltolan maatilan kiinteistöä, sillä ei ole omaa nimeä. 

Mistä ihmeestä tuon olet keksinyt? Jos metsä on osa Peltolan kiinteistöä, niin se on Peltolan metsä. 

Miksi kuvittelet, että Peltolan metsä olisi nimetön, jos tilalla on myös peltoa?

 

 

Ei tuota tarvitse keksiä, kun se on kirjattu kiinteistöjä koskeviin säädöksiin. Ota lapsi asioista selvää äläkä kysele tyhmiä. 

Koska noin hyvin tiedät, niin kerropa meille kaikille se lainkohta, jossa kerrotaan, että yhdellä kiinteistöllä ja yhdellä rekisterinumerolla oleva metsä ja pelto ovat erinimisiä.

 

 

En kerro, koska jokainen edes alkeet tästä aiheesta tietävä tietää, ettei pelloilla ole mitään nimiä. On ruispeltoja, rypsipeltoja, heinäpeltoja jne. Mutta ne eivät ole peltojen nimiä. Eikä sekään ole pellon nimi, jos pelto sattuu kuulumaan esim. Peltolan tilan omistukseen. Peltola on tuossa tapauksessa vain sen tilan nimi, ei yksittäisen pellon tai metsän. 

Peltola ei ole tilan nimi, se on kiinteistön nimi. Ymmärrätkö eron?

Ei ole olemassa mitään lainkohtaa, joka tukisi mielipidettäsi.

Lisäksi joudun muistuttamaan, että pelloilla on erikseen nimet, joita käytetään erilaisissa viranomaisyhteyksissä. Yhdellä kiinteistöllä voi olla monta peltoa (lohkoa), joilla kaikilla on eri nimi. Ei ole pelkästään rypsipeltoja ja heinäpeltoja jne., koska pellolla viljeltävät kasvilajit vaihtelevat vuosittain, mutta pellon nimi säilyy samana.

Oletan, että sinulla ei ole mitään käsitystä kiinteistöistä tai maataloudesta.

 

 

Älä olet, vaan ota asioista selvää. Ei tarvitse kuin lukea kaupassa tuotepakkauksia niin näkee, että tiloilla on nimet. "Tämä maito on tuotettu Säkylän tilalla Porissa" tai "Tämä liha on peräisin Peltolan tilalta Juankoskelta". 

 

eri

Tiesitkö, että tila on eri asia kuin kiinteistö?

Peltolan tila voi koostua Niemelän, Virtalan, Ojalan ja Peltolan kiinteistöistä. Koska tilakeskus on Peltolan mailla, kutsutaan sitä Peltolan tilaksi. 

 

 

Tiesin toki. Itsestäänselvyys minulle. Siksi kehotin lainaamaani kirjoittajaa oletusten sijaan ottamaan selvää asioista. Hän kun väitti, että tilalla ei ole nimeä, vaan kyseessä on kiinteistön nimi. 

Vierailija
120/127 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lehden uutisotsikko on ”Mustikkasadosta tulossa erinomainen” ja itse uutisessa kerrotaan Väyrysen virkamatkasta Mongoliaan, niin kieltämättä hiukan sitä kummeksun. Sinulle se on kaiketi jokapäiväistä elämää.

 

Uutinen lapselle: Emme ole nyt missää uutissivuistolla, vaan AIHE VAPAA palstalla. Täällä ei tarvitse nussia pilkkuja eikä orjallisesti kirjoittaa vain siitä, mitä lukee otsikossa. Opettele erottamaan uutinen ja hömppäpalsta tosisistaan. Helpottaa kummasti elämää. Täällä normaalissa elämässä kukaan ei luule, että vauvapalsta on sama asia kuin lehden uutinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi