Kaipaan neuvoa: mies huolehtii aika paljon sisarensa lapsista?
Tuore suhde ja aivan ihana mies. Mutta lapsikuvio ei oikein sopisi minulle. Sitä paitsi lapset ovat siinä iässä, että kaipaavat valtavasti tekemistä, ohjaamista ja huomiota. He näyttävät myös oireilevan jonkin verran.
Nämä tilanteet tulevat tosi äkkiä. Lapset tulee miehelle viikonlopuksi ilman varoirusta, kun sisko laittaa viestiä että voitko hakea lapset. Juhannus oli kyllä sovittu etukäteen, mutta sunnuntaina sisko pyysi pitämään niitä vielä jonkin aikaa. Tänään mies sitten lähti viemään lapset äidilleen.
Olen tietty kysynyt mueheltä tästä kuviosta, mutta hänen mukaansa nämä on ihan poikkeustilanteita.
Olen tavannut siskon vain ihan ohimennen, kun on tuonut tai hakenut lapsia. Hänestä en osaa päätellä sen enempää onko esim päihdeongelmaa.
Miten minun kannattaisi edetä tämän kanssa. Onko parasta vain odottaa ja katsoa, vai pitäiskö minun avata vakavampi keskustelu asiasta? Jälkimmäinen tuntuu kyllä vähän vainoharhaiselta, kun mies on jo vakuuttanut minulle, että kaikki on ok.
Se vielä että heillä ei ole muita sukulaisia tai läheisiä. Äiti asuu ulkomailla mutta on aika etäinen ja pitää harvakseen yhteyttä.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vähän provon makua tai sitten ap empatiakyvytön
Tukiverkosto tärkeä lapsiperheille ja jos teillä olisi tulevaisuudessa lapsia voisi samoja apuja kysyä vastavuoroisesti
Tukiverkosto ei ole yhtä kuin että päivystetään sisaren lapsenvahtina oman elämän kustannuksella. Liian kilttejä hyväksikäytetään surutta, jollain ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä siitä minkä verran ja millaista apua on kohtuullista pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän provon makua tai sitten ap empatiakyvytön
Tukiverkosto tärkeä lapsiperheille ja jos teillä olisi tulevaisuudessa lapsia voisi samoja apuja kysyä vastavuoroisesti
Tukiverkosto ei ole yhtä kuin että päivystetään sisaren lapsenvahtina oman elämän kustannuksella. Liian kilttejä hyväksikäytetään surutta, jollain ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä siitä minkä verran ja millaista apua on kohtuullista pyytää.
Mutta jos mies mielellään on lasten kanssa ? Vain uusi naisystävä ei hyväksy asiaa.
Sehän on vähän sama kuin kalastushullu mies. Kestä kalareissut tai vaihda miestä. Tsi junnujoukkuetta vaömentava joka sitoo myös melkoisesti.
Onko ap tavannut lapsia. Miten ne kutsuu miestä? Etunimellä? Eno?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä ongelmaa. Minä hoidan veljeni lasta säännöllisesti, myös mieheni siskon lapsia. Mukavia muksuja kaikki.
Tuo mieshän kuulostaa tosi ihanalta kun viihtyy lasten kanssa ja auttaa siskoaan.
Ja olet valmiustilassa koko ajan odottamassa että lapset lykätään ovesta koska vain? Mitään omaa elämää ei voi suunnitella.
Kyllä, otan lapset aina ilolla vastaan kun apua tarvitaan ja olen paikalla. Mikään ei sen mukavampaa ole.
Ja mielelläni olen avuksi läheisilleni, hekin tekisivät saman minulle. Sitä kutsutaan turvaverkoksi.
Mielenkiinnosta, miten esim. ystäväsi tai kumppanisi suhtautuvat, kun jätät heidät kesken kaiken sovitun menon tai lapset tulevat luoksesi yhtäkkiä kesken aikuisten illanvieton?
Hekin kuule aivan ilahtuvat lapsista kun heitä seuraan tulee. 😄 Tietysti. Ei ole mikään ongelma. Jos jostain syystä lapset eivät voisi mukana olla, niin sitten pahoittelisin ja sopisin toisen kerran. Tai yrittäisin vaihtaa johonkin lapsiystävälliseen ohjelmaan. Koskaan ei mitään ongelmia ole ollut, ja lapset nyt kuitenkin menevät muun edelle. Normaali ihminen sen ymmärtää, ja lähipiirissäni ei mitään lapsivihaajia edes ole.
Lapsivihaaja- kortti käytetty.
Ei, ihminen ei ole lapsivihaaja vaikka pitääkin kiinni esim. sovituista menoista. Ei, ihminen ei ole lapsivihaaja vaikka ei dumppaa toista yksinään autottomana mökille.
Miten se mökkihomma liittyi lapsiin? Ap sanoi, että mies kertoi että tuli jotain menoa. Ei sanonut lapsista mitään siinä yhteydessä.
Lapset tietysti voisi ottaa mökille mukaan eikä tietenkään toista ihmistä sinne yksin jätetä. Vähintään hänet noudetaan sieltä pois, kaveria nimenomaan ei pulaan jätetä.
Meidän piireissä nyt vain on aivan ok auttaa toisia ja myös odottaa apua muilta vastavuoroisesti. Ja lasten seura on aina toivottua ja iloinen asia.
Miksi ne lapset sitten jatkuvaan tuodaan hoitoon jos ovat niin iloinen asia. Taitaa vanhemmat tarvita aikaa aikuisten kesken.
Eihän niitä jatkuvasti oltu hoitoon tuomassa, vaan silloin tällöin.
Tämä. Ap sanoi näin:
"Ja jos huono tuuri käy, lapset voi palauttaa kotiinsa vasta sunnuntaina. Näin on tosin käynyt vain kerran, lyhyempiä yökyläilyjä muutama sen neljän kuukauden aikana, kun ollaan seurusteltu.
Ap"
Ei tuo minun mielestäni mitenkään kohtuuttomalta määrältä kuulosta.
Viikonloppu kuussakin on paljon. Saati jos joka toinen viikonloppu. Lisäksi mies ei pidä lupauksiaan muuta kuin siskolleen. Huono mies. Veljenä toki kätevä, kun talutusnuorassa.
Minun mielestäni viikonloppu kuussa on aika vähän itselleen rakkaiden lasten kanssa. Aikuinen ihminen ymmärtää, että lapset menevät edelle. Mökille jättäminen toki on idioottimaista, mutta arvelenkin sen perusteella koko juttua trolliksi. Eihän kukaan oikeasti niin käyttäydy, eikä kukaan pidä sellaista miestä ihanana.
Palstalaisille on syntynyt elokuvamainen visio: mies on lähtenyt mökiltä ilman mitään keskustelua hiekka pöllyten ap:n jäädessä kyynelehtimään.
Ap ei kuvaa millaista keskustelua ennen miehen lähtöä käytiin? Ja jos ei, niin miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä ongelmaa. Minä hoidan veljeni lasta säännöllisesti, myös mieheni siskon lapsia. Mukavia muksuja kaikki.
Tuo mieshän kuulostaa tosi ihanalta kun viihtyy lasten kanssa ja auttaa siskoaan.
Ja olet valmiustilassa koko ajan odottamassa että lapset lykätään ovesta koska vain? Mitään omaa elämää ei voi suunnitella.
Kyllä, otan lapset aina ilolla vastaan kun apua tarvitaan ja olen paikalla. Mikään ei sen mukavampaa ole.
Ja mielelläni olen avuksi läheisilleni, hekin tekisivät saman minulle. Sitä kutsutaan turvaverkoksi.
Mielenkiinnosta, miten esim. ystäväsi tai kumppanisi suhtautuvat, kun jätät heidät kesken kaiken sovitun menon tai lapset tulevat luoksesi yhtäkkiä kesken aikuisten illanvieton?
Hekin kuule aivan ilahtuvat lapsista kun heitä seuraan tulee. 😄 Tietysti. Ei ole mikään ongelma. Jos jostain syystä lapset eivät voisi mukana olla, niin sitten pahoittelisin ja sopisin toisen kerran. Tai yrittäisin vaihtaa johonkin lapsiystävälliseen ohjelmaan. Koskaan ei mitään ongelmia ole ollut, ja lapset nyt kuitenkin menevät muun edelle. Normaali ihminen sen ymmärtää, ja lähipiirissäni ei mitään lapsivihaajia edes ole.
Lapsivihaaja- kortti käytetty.
Ei, ihminen ei ole lapsivihaaja vaikka pitääkin kiinni esim. sovituista menoista. Ei, ihminen ei ole lapsivihaaja vaikka ei dumppaa toista yksinään autottomana mökille.
Miten se mökkihomma liittyi lapsiin? Ap sanoi, että mies kertoi että tuli jotain menoa. Ei sanonut lapsista mitään siinä yhteydessä.
Lapset tietysti voisi ottaa mökille mukaan eikä tietenkään toista ihmistä sinne yksin jätetä. Vähintään hänet noudetaan sieltä pois, kaveria nimenomaan ei pulaan jätetä.
Meidän piireissä nyt vain on aivan ok auttaa toisia ja myös odottaa apua muilta vastavuoroisesti. Ja lasten seura on aina toivottua ja iloinen asia.
Miksi ne lapset sitten jatkuvaan tuodaan hoitoon jos ovat niin iloinen asia. Taitaa vanhemmat tarvita aikaa aikuisten kesken.
Eihän niitä jatkuvasti oltu hoitoon tuomassa, vaan silloin tällöin.
Tämä. Ap sanoi näin:
"Ja jos huono tuuri käy, lapset voi palauttaa kotiinsa vasta sunnuntaina. Näin on tosin käynyt vain kerran, lyhyempiä yökyläilyjä muutama sen neljän kuukauden aikana, kun ollaan seurusteltu.
Ap"
Ei tuo minun mielestäni mitenkään kohtuuttomalta määrältä kuulosta.
Viikonloppu kuussakin on paljon. Saati jos joka toinen viikonloppu. Lisäksi mies ei pidä lupauksiaan muuta kuin siskolleen. Huono mies. Veljenä toki kätevä, kun talutusnuorassa.
Minun mielestäni viikonloppu kuussa on aika vähän itselleen rakkaiden lasten kanssa. Aikuinen ihminen ymmärtää, että lapset menevät edelle. Mökille jättäminen toki on idioottimaista, mutta arvelenkin sen perusteella koko juttua trolliksi. Eihän kukaan oikeasti niin käyttäydy, eikä kukaan pidä sellaista miestä ihanana.
Hyvä jos sinä saat sopivassa määrin muiden lapsia hoitoon. Monelle tuollainen säännöllisesti viikonloppuisin toisten lasten hoitaminen on liikaa ja se on täysin ok. Jokainen huolehtii omista lapsistaan ja kaikki muu kuuluu olla ekstraa ja vapaaehtoista. Monet ihmiset haluavat viettää aikuisten kanssa aikaa. Lapset muuttavat ajanvieton aina aivan erilaiseksi. Eikä lasten kuulu mennä kenenkään edelle, varsinkaan, kun eivät ole omia. Noin niitä itsekeskeisiä ihmisiä kasvatetaan joiden ympärillä maailman pitäisi pyöriä. Tässä tapauksessa ei kyllä lapset ollut etusijalla vaan heidän äitinsä josta lähtöisin hoidontarve on.
Todellakin voi ihminen tehdä pahempaakin kuin jättää mökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän provon makua tai sitten ap empatiakyvytön
Tukiverkosto tärkeä lapsiperheille ja jos teillä olisi tulevaisuudessa lapsia voisi samoja apuja kysyä vastavuoroisesti
Tukiverkosto ei ole yhtä kuin että päivystetään sisaren lapsenvahtina oman elämän kustannuksella. Liian kilttejä hyväksikäytetään surutta, jollain ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä siitä minkä verran ja millaista apua on kohtuullista pyytää.
Mutta jos mies mielellään on lasten kanssa ? Vain uusi naisystävä ei hyväksy asiaa.
Sehän on vähän sama kuin kalastushullu mies. Kestä kalareissut tai vaihda miestä. Tsi junnujoukkuetta vaömentava joka sitoo myös melkoisesti.
Nämä kaikki menot on ennakoitavissa. Valmentamista on säännöllisesti, mutta muutaman tunnin kestoisia menoja, kalastusreissut taitaa usein kestää jopa viikon, mutta nekin on hyvissä ajoin suunnitetu.
Joku fanaattinen lintubongari voisi olla hyvä vertailu, sellainen joka jättää kaiken muun ja lähtee toiselle puolelle Suomea, jos siellä on nähty harvinainen lintu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän provon makua tai sitten ap empatiakyvytön
Tukiverkosto tärkeä lapsiperheille ja jos teillä olisi tulevaisuudessa lapsia voisi samoja apuja kysyä vastavuoroisesti
Tukiverkosto ei ole yhtä kuin että päivystetään sisaren lapsenvahtina oman elämän kustannuksella. Liian kilttejä hyväksikäytetään surutta, jollain ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä siitä minkä verran ja millaista apua on kohtuullista pyytää.
Mutta jos mies mielellään on lasten kanssa ? Vain uusi naisystävä ei hyväksy asiaa.
Sehän on vähän sama kuin kalastushullu mies. Kestä kalareissut tai vaihda miestä. Tsi junnujoukkuetta vaömentava joka sitoo myös melkoisesti.
Onko siis aivan ok kun kalastava mies peruu yksipuolisesti naisystävän kanssa sovitun asian kun kalakaverit pyytävät yllättäen mukaan? Tai jättää etukäteen sovitusti tulematta mökille kun onkin yllättäen kalastamassa? Kun kesken yhteisen illanvieton tai tapahtuman lähteekin kalareissulle?
Kenenkään ei tarvitse hyväksyä, ei miesystävän, naisystävän, ystävän tms.
Yhdesssä sovituista asioista pidetään kiinni. Jos niitä joudutaan muuttamaan, niin sekin sovitaan yhdessä. Jos suunnitelmien muuttamisen syy on tärkeä, sekin pitää keskustella kuinka tärkeä. Syyksi ei riitä, että joku sukulainen on ennen tottunut pitämään minua omana apulaisenaan ja kaikki tämä sopii extempore kuten ennenkin. Tai kun kalakaverit ovat tottuneet, että lähden aina kun pyydetään.
Joko haluaa seurustella ja ymmärtää miten se vaikuttaa esimerkiksi poikamiehen harrastuksiin. Tai sitten haluaa olla vapaa tekemään ja menemään kuten ennenkin.
Kuka järkevä ja oman arvonsa tunteva ihminen haluaisi olla seurustelusuhteessa, jossa suunnitelmat ja tilanteet vaihtuisivat koko ajan ja ennakoimatta? Ja tästä aiheutuisi itselle hankaluutta ihan käytännön tasollakin. Jonkun muun vuoksi ja kaiken lisäksi tätä kuviota ei oltu kerrottu etukäteen.
OK. Jos on ihmisiä, joille kaikki käy, kunhan vaan on joku kenen kanssa seurustella, kohteli tämä kuinka kohtelikin, niin se on silloin hänelle Ok. Mutta tätä ei pidä tuputtaa kaikille ohjenuoraksi ja taivastella kun se ei kelpaa. Kaikille ei ole niin pakottavaa tarvetta olla seurustelusuhteessa, että suostuvat mihin vaan.
En tunne ketään, jolla lapset olisivat joka kuukausi viikonlopun ajan hoidossa. Ja tästä saa käsityksen, että ovat oikeasti vielä useammin.
Minusta tämä on outoa, mutta ilmeisesti palstalaisille on tyypillistä työntää lapsensa sukulaisille useammaksi yöksi per viikonloppu ottamatta yhtään huomioon kyseisen sukulaisen omaa elämää tai sitä oireileeko lapset asiasta.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, jolla lapset olisivat joka kuukausi viikonlopun ajan hoidossa. Ja tästä saa käsityksen, että ovat oikeasti vielä useammin.
Minusta tämä on outoa, mutta ilmeisesti palstalaisille on tyypillistä työntää lapsensa sukulaisille useammaksi yöksi per viikonloppu ottamatta yhtään huomioon kyseisen sukulaisen omaa elämää tai sitä oireileeko lapset asiasta.
No eihän saa mitenkään. Neljän kuukauden aikana jopa yksi (hui!) viikonloppu. Ja muutama lyhyempi hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän provon makua tai sitten ap empatiakyvytön
Tukiverkosto tärkeä lapsiperheille ja jos teillä olisi tulevaisuudessa lapsia voisi samoja apuja kysyä vastavuoroisesti
Tukiverkosto ei ole yhtä kuin että päivystetään sisaren lapsenvahtina oman elämän kustannuksella. Liian kilttejä hyväksikäytetään surutta, jollain ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä siitä minkä verran ja millaista apua on kohtuullista pyytää.
Mutta jos mies mielellään on lasten kanssa ? Vain uusi naisystävä ei hyväksy asiaa.
Sehän on vähän sama kuin kalastushullu mies. Kestä kalareissut tai vaihda miestä. Tsi junnujoukkuetta vaömentava joka sitoo myös melkoisesti.
Onko siis aivan ok kun kalastava mies peruu yksipuolisesti naisystävän kanssa sovitun asian kun kalakaverit pyytävät yllättäen mukaan? Tai jättää etukäteen sovitusti tulematta mökille kun onkin yllättäen kalastamassa? Kun kesken yhteisen illanvieton tai tapahtuman lähteekin kalareissulle?
Kenenkään ei tarvitse hyväksyä, ei miesystävän, naisystävän, ystävän tms.
Yhdesssä sovituista asioista pidetään kiinni. Jos niitä joudutaan muuttamaan, niin sekin sovitaan yhdessä. Jos suunnitelmien muuttamisen syy on tärkeä, sekin pitää keskustella kuinka tärkeä. Syyksi ei riitä, että joku sukulainen on ennen tottunut pitämään minua omana apulaisenaan ja kaikki tämä sopii extempore kuten ennenkin. Tai kun kalakaverit ovat tottuneet, että lähden aina kun pyydetään.
Joko haluaa seurustella ja ymmärtää miten se vaikuttaa esimerkiksi poikamiehen harrastuksiin. Tai sitten haluaa olla vapaa tekemään ja menemään kuten ennenkin.
Kuka järkevä ja oman arvonsa tunteva ihminen haluaisi olla seurustelusuhteessa, jossa suunnitelmat ja tilanteet vaihtuisivat koko ajan ja ennakoimatta? Ja tästä aiheutuisi itselle hankaluutta ihan käytännön tasollakin. Jonkun muun vuoksi ja kaiken lisäksi tätä kuviota ei oltu kerrottu etukäteen.
OK. Jos on ihmisiä, joille kaikki käy, kunhan vaan on joku kenen kanssa seurustella, kohteli tämä kuinka kohtelikin, niin se on silloin hänelle Ok. Mutta tätä ei pidä tuputtaa kaikille ohjenuoraksi ja taivastella kun se ei kelpaa. Kaikille ei ole niin pakottavaa tarvetta olla seurustelusuhteessa, että suostuvat mihin vaan.
Ei kai aloittajankaan ole pakko tuoretta suhdettaan jatkaa? Miksi täällä asia nähdään niin?
Vierailija kirjoitti:
Vähän provon makua tai sitten ap empatiakyvytön
Tukiverkosto tärkeä lapsiperheille ja jos teillä olisi tulevaisuudessa lapsia voisi samoja apuja kysyä vastavuoroisesti
Vähän kyllä epäilen että jos AP:n miesystävä saisi lapsia niin hänen siskolta olisi turha odottaa mitään vastavuoroisuutta. Yleensä ne jotka käyttävät toisen kiltteyttä tuolla tavalla rajattomasti hyväkseen niin eivät todellakaan tee vastapalveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän provon makua tai sitten ap empatiakyvytön
Tukiverkosto tärkeä lapsiperheille ja jos teillä olisi tulevaisuudessa lapsia voisi samoja apuja kysyä vastavuoroisesti
Vähän kyllä epäilen että jos AP:n miesystävä saisi lapsia niin hänen siskolta olisi turha odottaa mitään vastavuoroisuutta. Yleensä ne jotka käyttävät toisen kiltteyttä tuolla tavalla rajattomasti hyväkseen niin eivät todellakaan tee vastapalveluksia.
Joo, tuskin tulisi palveluksia. Hänen lapset olisi varmaan vielä enemmän hoidossa.
Saahan tätä pohtia vaikka maailman tappiin asti täällä mutta eikö olisi parasta kysyä mieheltä itseltään mistä siinä on kyse ja tuleeko hoito jatkumaan aina ja mitkä ovat hänen tavoitteensa sinun suhteen eli mitä hän toivoo suhteeltanne.
Vierailija kirjoitti:
Saahan tätä pohtia vaikka maailman tappiin asti täällä mutta eikö olisi parasta kysyä mieheltä itseltään mistä siinä on kyse ja tuleeko hoito jatkumaan aina ja mitkä ovat hänen tavoitteensa sinun suhteen eli mitä hän toivoo suhteeltanne.
Parempi nostaa kytkintä, kun aika moukka hylätessään mökille.
Jos ovat oikeasti siskon lapsia ja huolehtii heistä hyvin, se kertoo miehestä vain hyvää. Minulle olisi iso plussa kumppanissa, että välittää aidosti perheestään. Luultavasti hyvää isämateriaalia.
Sitten tietysti on sekin puoli, mitä moni on tuonut esille, että onko oikeasti kyseessä sisko vai huijaako sinua ja onko kuitenkin omat lapsensa...
Miksi ei saisi hoitaa, jos siskolla ei ole muita tukiverkkoja? Eikö se ole vaan hyvä, jos lapset saa olla enon kanssa? Miks kaikezta pitää tehdä epänormaalia, joka itselle ei ole normaali tilanne?
Miehelle sopisi joku toisenlainen nainen. Sellainen esim. jolla on itselläänkin lapsia tai joku ulkomaalainen rennommasta ja lapsirakkaasta kulttuurista.
Lähditkö ap taksilla pois mökiltä?
Mietin onko tämä kuitenkin provo, sillä kyllähän mies ja sisko tunnistaisi itsensä tästä kirjoituksesta..
Hienoa että kerrankin joku mieskin ottaa suvussa hoitovastuuta lapsista, eikä vaan siskot ja mummit. Kehuisin miestä. Hänestä tulee varmasti myös hyvä isä, jos isäksi haluaa.
Jos sinä et osaa miestä arvostaa, niin anna hänen mennä.
Sen takiahan sitä ensin seurustellaan jotta näkee toisen elämän ja käytöksen. Nrljän kuukauden seurustelu ei mitenkään sido aloittajaa, voi lopettaa yhdessäolon.