On kyllä masentavaa tajuta, että koko loppuelämä menee köyhänä
Eikä ole edes teoreettista mahdollisuutta vaikkapa matkustaa ennen eläkkeelle pääsemistä, jolloin saa vähän enemmän rahaa ja on mahdollisuus säästää.
Sitä odotellessa sitten, enää 22 vuotta jäljellä!
Kommentit (55)
Mikset menisi lääkikseen? Lääkärikaverini oli töissä 80v asti.
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi lääkikseen? Lääkärikaverini oli töissä 80v asti.
Koska sinne ei noin vaan mennä. Ja vaikka pääsisikin opiskelemaan, niin tuskin saisi koko tutkintoa tehdä toimeentulotuella. Opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi lääkikseen? Lääkärikaverini oli töissä 80v asti.
Koska sinne ei noin vaan mennä. Ja vaikka pääsisikin opiskelemaan, niin tuskin saisi koko tutkintoa tehdä toimeentulotuella. Opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Ap
Mielestäni sääntöjä toimeentulotuella / työttömyyskorvauksella opiskelusta ollaan rukkaamassa uusiksi. Olenko ihan väärässä.
Sun eläke ei tule missään tapauksessa olemaan suurempi kuin sun tulot, joten lopeta haaveilu. Lisäksi veroprosentti nousee kun jää kaikki vähennykset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi lääkikseen? Lääkärikaverini oli töissä 80v asti.
Koska sinne ei noin vaan mennä. Ja vaikka pääsisikin opiskelemaan, niin tuskin saisi koko tutkintoa tehdä toimeentulotuella. Opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Ap
Mielestäni sääntöjä toimeentulotuella / työttömyyskorvauksella opiskelusta ollaan rukkaamassa uusiksi. Olenko ihan väärässä.
Tarkoitat varmaan tätä?
"Avoimet korkeakouluopinnot eivät jatkossa vaikuta työttömyysturvaan, jos työnhakija on täyttänyt 25 vuotta."
Tutkinto-opiskeluun ei ole tulossa muutoksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi lääkikseen? Lääkärikaverini oli töissä 80v asti.
Koska sinne ei noin vaan mennä. Ja vaikka pääsisikin opiskelemaan, niin tuskin saisi koko tutkintoa tehdä toimeentulotuella. Opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Ap
Pääsykoe pohjautuu teini-ikäisille tarkoitettuun oppimateriaaliin. Ei ole kovin vaikeaa aikuisille. Töitä opintojen oheen ja 4. kesänä pääsetkin jo oman alan tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Sun eläke ei tule missään tapauksessa olemaan suurempi kuin sun tulot, joten lopeta haaveilu. Lisäksi veroprosentti nousee kun jää kaikki vähennykset pois.
Pienin takuueläkekin on monta sataa euroa suurempi kuin yleistuki ja siihen päälle eläkkeensaajan asumistuki, joka sekin on suurempi kuin yleinen. Lisäksi pienimmät eläkkeet on verottomia (toisin kuin työttömyysetuudet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aloittajan mahdollista kouluttautua alalle, joka työllistää paremmin? Ja / tai etsiä töitä muualta kuin Suomesta?
Esimerkiksi moni ihan perinteinen duunariammatti työllistää edelleen hyvin, koska mm. rakentamisessa tarvitaan osaajia aina. Rakennusfirmat saisivat tosin suosia kotimaista osaamista enemmän ja sivuuttaa alihankkijat, jotka työllistävät virolaista tms. työvoimaa. Sähköasentajista tuntuu olevan pula, mutta myös muut LVIS-osaajat saavat helposti töitä. Ja tekemällä pitkää päivää voi päästä helposti paremmille ansioille kuin monet akateemiset.
Mulla on fyysinen rajoite, joka estää suurimman osan kaikista duunaritöistä. Valitettavasti.
Ap
No sitten rupeat pyörittämään bodkastia tai panobussia tai ihan mitä vaan. Vain oma mielikuvitus on rajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko halvaantunut vai mistä moinen?
Työnantajien mielikuvissa olen ilmeisesti halvaantunut, kun en pääse edes työhaastatteluihin enää.
Ap
Ei ole työnantajien vika että et saa töitä. Kenenkään ei ole pakko sinua työllistää. Perusta yritys ja työllistä itsesi ja muitakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi lääkikseen? Lääkärikaverini oli töissä 80v asti.
Koska sinne ei noin vaan mennä. Ja vaikka pääsisikin opiskelemaan, niin tuskin saisi koko tutkintoa tehdä toimeentulotuella. Opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Ap
Pääsykoe pohjautuu teini-ikäisille tarkoitettuun oppimateriaaliin. Ei ole kovin vaikeaa aikuisille. Töitä opintojen oheen ja 4. kesänä pääsetkin jo oman alan tehtäviin.
Ai töitä löytää yhtäkkiä kun alkaa vaan opiskelijaksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi lääkikseen? Lääkärikaverini oli töissä 80v asti.
Koska sinne ei noin vaan mennä. Ja vaikka pääsisikin opiskelemaan, niin tuskin saisi koko tutkintoa tehdä toimeentulotuella. Opintotukikuukaudet on jo käytetty.
Ap
Pääsykoe pohjautuu teini-ikäisille tarkoitettuun oppimateriaaliin. Ei ole kovin vaikeaa aikuisille. Töitä opintojen oheen ja 4. kesänä pääsetkin jo oman alan tehtäviin.
Ai töitä löytää yhtäkkiä kun alkaa vaan opiskelijaksi? :D
Joo, voi antaa vaikka yksityisopetusta. Ihan hyvä meriitti, että on päässyt lääkikseen. Muutenkin töitä löytyy helpommin lääkisopiskelijana kuin työttömänä.
Raha ei ole tärkeintä, sisältöä elämäänsä saa köyhänäkin. Tärkeintä on lopettaa vertailu muihin.
Vierailija kirjoitti:
Raha ei ole tärkeintä, sisältöä elämäänsä saa köyhänäkin. Tärkeintä on lopettaa vertailu muihin.
En mä vertaile itseäni muihin, mutta todella kaipaan sitä, että voisi lähteä hetkeksi kotiympyröiden ulkopuolelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha ei ole tärkeintä, sisältöä elämäänsä saa köyhänäkin. Tärkeintä on lopettaa vertailu muihin.
En mä vertaile itseäni muihin, mutta todella kaipaan sitä, että voisi lähteä hetkeksi kotiympyröiden ulkopuolelle.
Ap
Telttailemaan johonkin?
Muuta ainakin vuodeksi oikein halpaan asuntoon, niin saat ainakin matkarahaa kasaan. Ties vaikka paikkakunnalta löytyy myös jotain keikkatyötä.
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/jyväskylä/23896388
Paljonko vuokrasi on, löytyisikö halvempaa asuntoa?
Vierailija kirjoitti:
Sun eläke ei tule missään tapauksessa olemaan suurempi kuin sun tulot, joten lopeta haaveilu. Lisäksi veroprosentti nousee kun jää kaikki vähennykset pois.
Työeläkkeen saa muuttaessa pysyvästi ulkomaille, kansaneläkettä ei.
Vierailija kirjoitti:
Saapi nähdä saatko eläkettä tai kuinka paljon sitä enää silloin jaetaan
AP on siitä onnekkaassa asemassa, ettei sen tarvi maksaa demaripaskaskille eläkettä, jota ei koskaan tule itse saamaan. Tarkemmin kun asiaa miettii, AP säästää työtä ja rahaa aivan helvetillisen määrän! Se työ mitä tekee, se saa siitä itselleen maksimaalisen taloudellisen hyödyn, varsinkin kun suhteutetaan työmäärä / käteenjäävä osa.
Sikäli kun sieltä jotain paskaeläkettä/köyhäinapua tulee aikanaan, niin AP on maksanut murto-osan promilleja versus 40-70.000€/v. tienannut on maksanut ikänsä.
Eli kun katsoo pitkää kuvaa, AP on erittäin hyvässä positiossa. Suhteessa mitä tuollainen 40-70.000€/v. tienaava, demaripaskasakin mielestä "rikas/eliitti" maksaa ja saa eläkettä siitä maksamastaan, ero ei ole kuin satasia, MIINUS DEMARIVEROT (pitäähän kommarihäkkyrän pyöriä!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko halvaantunut vai mistä moinen?
Työnantajien mielikuvissa olen ilmeisesti halvaantunut, kun en pääse edes työhaastatteluihin enää.
Ap
Mille alalle olet kouluttautunut ja mikä on työkokemuksesi?
Työttömien syrjiminen työnhaussa on kyllä uskomatonta! Ihan kuin ihminen kadottaisi kaiken osaamisen ja elämänhallinnan sillä sekunnilla, kun työt loppuu.