On kyllä masentavaa tajuta, että koko loppuelämä menee köyhänä
Eikä ole edes teoreettista mahdollisuutta vaikkapa matkustaa ennen eläkkeelle pääsemistä, jolloin saa vähän enemmän rahaa ja on mahdollisuus säästää.
Sitä odotellessa sitten, enää 22 vuotta jäljellä!
Kommentit (55)
Mua ei masenna enää yhtään kun tajusin, että mulla on täysi vapaus häipyä tästä maasta heti jahka tuota vanhaa koiraani ei enää ole. Sillä yleistuella pärjää aivan hyvin aurinkoisessa maassa minkä hintataso on 1/4 suomalaisesta. Ja pimeitä töitäkin löytyy. Oikeastaan olen innoissani. Pääsen vit.uun täältä 💕
Vierailija kirjoitti:
Paljonko vuokrasi on, löytyisikö halvempaa asuntoa?
325 euroa. Ei löydy halvempaa eikä siitä olisi edes mitään vastaavaa hyötyä, kun tuo maksetaan joka tapauksessa asumis- ja toimeentulotukena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko halvaantunut vai mistä moinen?
Työnantajien mielikuvissa olen ilmeisesti halvaantunut, kun en pääse edes työhaastatteluihin enää.
Ap
Mille alalle olet kouluttautunut ja mikä on työkokemuksesi?
Elintarvikealalle ja työkokemusta on reilusti yli 10 vuotta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutus sinulla on?
Ammattikoulu, amk ja avoimen yliopiston opintoja.
Ap
Kokeile hakea ulkomaille töihin. Jos tuntuu vaikealta nykyään on amk korkeakouluissa työnhaku ja urasuunnittelu kursseja avoimen puolellakin.
Suomessa ei arvosteta korkeastikoulutettuja ammattilaisia millään alalla.
No tuo ei pidä paikkaansa. Tai no ehkä siinä määrin, että ammattilaisia ei arvosteta. Mutta kyllähän tässä maassa nimen omaan annetaan aivan suhteettoman paljon painoarvoa sille, jos olet lukenut 6 vuotta hömppää yliopistossa ja saanut sieltä paperit. Tosi asiassa ei tarvitse osata yhtään mitään, mikäli olet vain kyllästänyt itsesi kolmekymppiseksi asti täysin käytännöstä vieraantuneella teoreettisella hutulla, jossa ei ole mitään konkretiaa. Mutta jos sinulla on vaan ne maisterin paperit, niin sinua arvostetaan aivan suuhteettoman paljon, vaikka et osaisi muuta kuin kirjoittaa esseitä kolmella eri kielellä aiheista, joilla ei ole mitään tekemistä oikean elämän kanssa.
Vaihtaisin mielelläni paikkaa kanssasi, jos sinulla on näitä peruspennosia isompi eläke odotettavissasi. Minä olen ollut vuosia työkyvytön työnhakija työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa, ja vaikuttaa siltä, että tuloni vain putoavat eläkkeellä. Ehdin nimittäin olla kokopäivätöissä vain 27 vuotta ennen eläkkeen kertymisen loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutus sinulla on?
Ammattikoulu, amk ja avoimen yliopiston opintoja.
Ap
Kokeile hakea ulkomaille töihin. Jos tuntuu vaikealta nykyään on amk korkeakouluissa työnhaku ja urasuunnittelu kursseja avoimen puolellakin.
Suomessa ei arvosteta korkeastikoulutettuja ammattilaisia millään alalla.
No tuo ei pidä paikkaansa. Tai no ehkä siinä määrin, että ammattilaisia ei arvosteta. Mutta kyllähän tässä maassa nimen omaan annetaan aivan suhteettoman paljon painoarvoa sille, jos olet lukenut 6 vuotta hömppää yliopistossa ja saanut sieltä paperit. Tosi asiassa ei tarvitse osata yhtään mitään, mikäli olet vain kyllästänyt itsesi kolmekymppiseksi asti täysin käytännöstä vieraantuneella teoreettisella hutulla, jossa ei ole mitään konkretiaa. Mutta jos sinulla on vaan ne maisterin paperit, niin sinua arvostetaan aivan suuhteettoman paljon, vaikka et osaisi muuta kuin kirjoittaa esseitä kolmella eri kielellä aiheista, joilla ei ole mitään tekemistä oikean elämän kanssa.
Mitä se oikea elämä on?
Suomalaisella köyhällä on oikein hyvät olot. Raha riittää ainakin ruokaan ja muuhunkin välttämättömyyksiin.
2000-luvulla syntyneillä varsinkin tulee olemaan monella ankea elämä kun uudistukset osuvat juurikin työelämän kynnyksellä. Palkkoja ja etuja leikataan rajusti sekä koulutus ja kokemusvaatimukset syöksyvät kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni paikkaa kanssasi, jos sinulla on näitä peruspennosia isompi eläke odotettavissasi. Minä olen ollut vuosia työkyvytön työnhakija työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa, ja vaikuttaa siltä, että tuloni vain putoavat eläkkeellä. Ehdin nimittäin olla kokopäivätöissä vain 27 vuotta ennen eläkkeen kertymisen loppumista.
Ei ole mitenkään mahdollista, että tulot putoavat eläkkeellä, jos nyt elät minimituella. Pelkkä takuueläke on jo lähemmäs tonnin ja eläkkeensaajan asumistuki 85 % vuokrasta. Ja jos nämäkään eivät riitä kattamaan kohtuullisia menoja, niin saat edelleen toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni paikkaa kanssasi, jos sinulla on näitä peruspennosia isompi eläke odotettavissasi. Minä olen ollut vuosia työkyvytön työnhakija työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa, ja vaikuttaa siltä, että tuloni vain putoavat eläkkeellä. Ehdin nimittäin olla kokopäivätöissä vain 27 vuotta ennen eläkkeen kertymisen loppumista.
Ei ole mitenkään mahdollista, että tulot putoavat eläkkeellä, jos nyt elät minimituella. Pelkkä takuueläke on jo lähemmäs tonnin ja eläkkeensaajan asumistuki 85 % vuokrasta. Ja jos nämäkään eivät riitä kattamaan kohtuullisia menoja, niin saat edelleen toimeentulotukea.
Ja koska aukkoja paikataan toimeentulotuella, käytännössä loppusumma ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni paikkaa kanssasi, jos sinulla on näitä peruspennosia isompi eläke odotettavissasi. Minä olen ollut vuosia työkyvytön työnhakija työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa, ja vaikuttaa siltä, että tuloni vain putoavat eläkkeellä. Ehdin nimittäin olla kokopäivätöissä vain 27 vuotta ennen eläkkeen kertymisen loppumista.
Ei ole mitenkään mahdollista, että tulot putoavat eläkkeellä, jos nyt elät minimituella. Pelkkä takuueläke on jo lähemmäs tonnin ja eläkkeensaajan asumistuki 85 % vuokrasta. Ja jos nämäkään eivät riitä kattamaan kohtuullisia menoja, niin saat edelleen toimeentulotukea.
Ja koska aukkoja paikataan toimeentulotuella, käytännössä loppusumma ei muutu.
Muuttuu korkeintaan plusmerkkisesti. Harva eläkeläinen saa edes toimeentulotukea, kun tuloja on reilummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni paikkaa kanssasi, jos sinulla on näitä peruspennosia isompi eläke odotettavissasi. Minä olen ollut vuosia työkyvytön työnhakija työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa, ja vaikuttaa siltä, että tuloni vain putoavat eläkkeellä. Ehdin nimittäin olla kokopäivätöissä vain 27 vuotta ennen eläkkeen kertymisen loppumista.
Ei ole mitenkään mahdollista, että tulot putoavat eläkkeellä, jos nyt elät minimituella. Pelkkä takuueläke on jo lähemmäs tonnin ja eläkkeensaajan asumistuki 85 % vuokrasta. Ja jos nämäkään eivät riitä kattamaan kohtuullisia menoja, niin saat edelleen toimeentulotukea.
Ja koska aukkoja paikataan toimeentulotuella, käytännössä loppusumma ei muutu.
Muuttuu korkeintaan plusmerkkisesti. Harva eläkeläinen saa edes toimeentulotukea, kun tuloja on reilummin.
Samaa sanotaan työkyvyttömyyseläkkeestä. Paitsi Kelalla, jossa sanotaan suoraan, että tilanne ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni paikkaa kanssasi, jos sinulla on näitä peruspennosia isompi eläke odotettavissasi. Minä olen ollut vuosia työkyvytön työnhakija työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa, ja vaikuttaa siltä, että tuloni vain putoavat eläkkeellä. Ehdin nimittäin olla kokopäivätöissä vain 27 vuotta ennen eläkkeen kertymisen loppumista.
Ei ole mitenkään mahdollista, että tulot putoavat eläkkeellä, jos nyt elät minimituella. Pelkkä takuueläke on jo lähemmäs tonnin ja eläkkeensaajan asumistuki 85 % vuokrasta. Ja jos nämäkään eivät riitä kattamaan kohtuullisia menoja, niin saat edelleen toimeentulotukea.
Ja koska aukkoja paikataan toimeentulotuella, käytännössä loppusumma ei muutu.
Muuttuu korkeintaan plusmerkkisesti. Harva eläkeläinen saa edes toimeentulotukea, kun tuloja on reilummin.
Samaa sanotaan työkyvyttömyyseläkkeestä. Paitsi Kelalla, jossa sanotaan suoraan, että tilanne ei parane.
Kelassa ei tiedetä, että 1 000 euroa on enemmän kuin 600 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei masenna enää yhtään kun tajusin, että mulla on täysi vapaus häipyä tästä maasta heti jahka tuota vanhaa koiraani ei enää ole. Sillä yleistuella pärjää aivan hyvin aurinkoisessa maassa minkä hintataso on 1/4 suomalaisesta. Ja pimeitä töitäkin löytyy. Oikeastaan olen innoissani. Pääsen vit.uun täältä 💕
No hauskaa. Kai kuitenkin tiedät että sitä yleistukea ulkomaille ei makseta loputtomiin. Se ei ole sama kuin eläke. Ota asioista selvää ennenkuin lähet yhtään mihinkään.
Pupuhuhta on kaunis kaupunginosa, hyvillä palveluilla. Sieltä voisi löytyä kiva asunto ja mukavaa seuraa.