Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ajat autolla sateessa takavalot sammutettuina?

Vierailija
24.06.2026 |

Aamun liikenteessä sadekelissä tätä asiaa ihmettelin.

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tuosta sai sakot, kun se oli niin suuri turvallisuusriski. Sitten autoteollisuus vähän lobbasi, ja nyt se onkin ihan tavallista ja turvallista 🙂

Eikös taustalla ollut se, että halogeenivalot kuluttivat energiaa? Nyt uudempi autokanta on led-valoilla. Ledit eivät juurikaan kuluta energiaa, joten voitaisiin hyvinkin palaa entiseen eli valot palavat automaattisesti. Toki on kyllä onni ollut omistaa autoja, joissa ajovaloautomatiikka on suunniteltu hyvin ja ne myös toimivat hyvin. Ihan muutamia kertoja on pitänyt itse pistää valot päälle - useimmiten se on tapahtunut talvella, kun on valoisa päivä ja lumi pöllyää tiellä. Pöllyävän lumen vuoksi haluan pistää valot päälle ihan turvallisuussyistä.

Vierailija
42/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti pois näiltä pelleiltä jotka ei osaa kytkeä auton takavaloja.

Voi tyttökulta kyllä mä osaan, mutta jos automatiikan mielestä on kyllin valoisaa sillä mennään. Teidän keski-ikäisten täti ihmisten pitäisi tunnistaa tosia asiat ja hankkia ne silmälasit. Jos ette keskellä päivää näe sitä edelle ajavaa autoa on suurempi riski ja keskittykää siihen ajamiseen sen ruudun sijaan. 

Mistä päättelit, että kirjoittaja on tyttökulta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaan tulevat päivä päivältä tyhmemmiksi ja välinpitämättömämmiksi. Se on aina se minä minä minä joka paikassa.

Ja kun auton hommaa, kannattaa oikeasti tutustua siihen autoonsa ja sen eri toimintoihin, mm.siihen, mistä ne takavalot laitetaan päälle, jos ne eivät automaattisesti syty etuvalojen kanssa.

Ei se ajokortin omistaminen tee pätevää ja liikenteessä turvallista kuskia, pitää välillä yrittää käyttää sitä järkeänsä.

Tänä päivänä liikenteessä näkee niin paljon esim.kuskeja, jotka tuijottavat siihen kännykkäänsä, että kyllä kaikki mahdolliset valotkin kannattaa pitää päällä, että edes johonkin havahtuvat.

Kävin lenkillä ja menin tuota maantien vartta pitkin  7 autoilijasta 4 tuijotti sitä ruutua ja heistä 3 oli naisia. Älkää jaksako nillittää kesäaamuna jostain valoista. 

Ei yllätä, kun ääliöliberaali yhteiskunta on nostanut yksilön tunteet kaiken keskiöön, niitä myös käytetään. 

Naisten maailmankuvan keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa kaikille yksilöille rajoittamaton vapaus toteuttaa itseään ja mielihalujaan. Mikään sosiaalinen normisto ei saa rajoittaa. 

On siellä miehilläkin kännykät kädessä ja valot pimeänä. Älä yritä taas tehdä sukupuolikysymysttä siitäkin 

Sulla on toi lukemisen ymmärtäminen nyt vähän hukassa.🤣 Tuo edellinen ei liittynyt millään tavalla enää autoiluun.🤣 Naiset ovat nyt vallassa ja Suomi toimii nyt naisten tahdon mukaan. 

Lasta pitää ymmärtää ja kehua vaikka tämä ei osaisikaan hommaa ja sitten ihmetellään miten ihmisten, huom ihmisten itsekkyys esim liikenteessä on lisääntynyt. Sitä niittää mitä kylvää..

Vierailija
44/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Vierailija
45/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä tää porukka, joka kuvittelee, että kärryssä on valoautomatiikka, vaikka ei ole. 

Vierailija
46/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän se. Automaattiasetus ei vaan lähtökohtaisesti tunnista että valot olisi hyvä olla päällä vaikka onkin valoisaa. Siksi ne ei monella pala huomiovaloha lukuunottamatta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa valot ovat automaattisia. 

Aivan, ja vain päiväajovalot syttyvät itsestään.

Vierailija
48/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä tää porukka, joka kuvittelee, että kärryssä on valoautomatiikka, vaikka ei ole. 

Minä, jollain random työautolla. Pimeällä kiinnostaa, mutta en mä nyt ala jollain sateella, keskellä valoisaa kesäpäivää, perehtyä asiaan sen paremmin. Koska olen idiootti ja minä minä minä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen persu enkä osaa lukea auton manuaalia, jossa kerrotaan, missä asennossa valokytkimen on oltava, jotta myös takavalot toimivat.

Vierailija
50/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa valot ovat automaattisia. 

Valoautomatiikasta huolimatta kuljettajalla on vastuu varmistaa, että valot palavat silloin, kun on tarve. Esim. Toyotissa näyttäisi olevan surkea automatiikka. 

 

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/kaytatko-ajovaloja-oikein/

Pyysin huollossa kytkemään takavalot päälle automaattisesti. Ei käy, kun on toisin tyyppikatsastettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ongelmia on kumma kyllä lähinnä niillä, joiden autosta puuttuvat myös suuntavilkut. Ehkä se on BMW:ssä lisävaruste, johon ei ollut varaa?

Vierailija
52/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kädettömyyttä ja pihallaoloa älyttiin hävetä, mut nykyisin se on muodikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan käsittämätöntä miten tässä asiassa on menty taaksepäin, vaikka muuten autot ovat kehittyneet toimivimmiksi. Kun sain kortin, autoon piti laittaa aina valot itse päälle, sitten tuli vaihe, jossa auton valot syttyivät kun auton käynnisti ja oli kyllä helppoa. Nyt sitten taas pitää muistaa laitta itse päälle. 

Vierailija
54/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen persu enkä osaa lukea auton manuaalia, jossa kerrotaan, missä asennossa valokytkimen on oltava, jotta myös takavalot toimivat.

Onko persuhullulla syytä tulla autoketjuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakkoa suut ja silmät täyteen niin alkaa löytymään auton ohjekirja hanskalokerosta. Kuski on auton kapteeni ja vastaa autosta vaikkei olisi omakaan !

Vierailija
56/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä ole edes sankassa sumussa takavaloja. Suomalaiset ei halua erottua. 

Ja sinä et kykene erottamaan edessä samaa vauhtia ajavaa autoa?  Kannattaisi luopua siitä ajokortista

Vierailija
57/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa valot ovat automaattisia. 

Me ostettiin just uusi auto ja pyydettiin, että siinä whatever luovutushuollossa, jonka tekivät, ohjelmoitiin automatiikka laittamaan myös takavalot päälle aina. Ihan vaan, koska ollaan fossiileja, joiden mielestä se takavalojen palaminen on kaikssa olosuhteissa turvallisempaa kuin palamattomuus. Ja jos se automatiikka ei niitä ajovaloja laita päälle, niin autosta löytyy namiska, josta valot menee päälle. Että kyllä se ihan omistajasta tai kuskista on kiinni, mitkä valot palavat.

Tää oli kyllä paras. :DD Fossiili ei osaa kytkeä ilman huoltomiestä valoja autossaan päälle?

 

Parasta viihdettä koko palsta. Paljonko se veloitti tästä palvelusta toopea?

Vierailija
58/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ongelmia on kumma kyllä lähinnä niillä, joiden autosta puuttuvat myös suuntavilkut. Ehkä se on BMW:ssä lisävaruste, johon ei ollut varaa?

Sullahan se ongelma on, kun et ilman kirkkaita valoja näe edellä kulkevaa autoa. Keskellä päivää, kesällä.

Vierailija
59/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tuosta sai sakot, kun se oli niin suuri turvallisuusriski. Sitten autoteollisuus vähän lobbasi, ja nyt se onkin ihan tavallista ja turvallista 🙂

Eikös taustalla ollut se, että halogeenivalot kuluttivat energiaa? Nyt uudempi autokanta on led-valoilla. Ledit eivät juurikaan kuluta energiaa, joten voitaisiin hyvinkin palaa entiseen eli valot palavat automaattisesti. Toki on kyllä onni ollut omistaa autoja, joissa ajovaloautomatiikka on suunniteltu hyvin ja ne myös toimivat hyvin. Ihan muutamia kertoja on pitänyt itse pistää valot päälle - useimmiten se on tapahtunut talvella, kun on valoisa päivä ja lumi pöllyää tiellä. Pöllyävän lumen vuoksi haluan pistää valot päälle ihan turvallisuussyistä.

Nyt ei kai missään lumi sentään pöllyä, eikä ole pimeääkään 

Jos nyt ei erota samaan suuntaan kulkevaa autoa, niin silloin paikka on jossain muualla kuin liikenteessä 

Vierailija
60/149 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien kykyjen mukaan liikenteessä! jos pelottaa nii taajaman kautta kulkee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme