Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on ensimmäinen lapsi tapettu eutanasialla hollannissa.

Vierailija
24.06.2026 |

Hollannissa alle 12-vuotias lapsi on kuollut eutanasian seurauksena. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun niin nuorelle lapselle tehdään eutanasia Hollannissa.

 

Alankomaat myöntävät eutanasian myös esimerkiksi autistisille ja mielen ongelmista kärsiville ihmisille, ei pelkästään fyysisten vaivojen vuoksi.

 

28-vuotias Lauren Hoeve kuoli 27. tammikuuta eutanasian avulla Hollannissa. Hoevella oli diagnosoitu krooninen väsymysoireyhtymä (ME/CFS) vuonna 2019, ja hän oli pyytänyt eutanasiaa, koska koki elämänsä olevan sietämätöntä kärsimystä. Hoevella oli diagnosoitu myös autismi, ADHD, masennus ja ahdistus.

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiset tappavat tuhansia lapsia kohtuihinsa, halusi lapsi tai ei.

Nuo on vältettävissä, jos miehet käyttäisivät kondomia.

Vierailija
42/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Meinaat ettei 12v voi olla kuolemansairas? :)

Meinaat, että jos ihminen eutanoidaan jo masennuksen vuoksi, niin lapsellakaan tarvitsisi olla sen kummempaa 

Jo tuon paikallisen lain mukaan pitää olla muuta alaikäisillä. Pitää olla toivottomasti sairas ja kivuissaan jne. 

Eipä tarvitse. Tutustu siihen paikalliseen lakiin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" tapettu"????!!!

Miksi ihmettelet sanavalintaa? Eutanasiassa on kyse siitä, että joku tekee aktiivisesti sellaisen toimenpiteen, jonka tarkoituksena on tappaa toimenpiteen kohteena oleva ihminen.

Vierailija
44/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Vierailija
45/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiset tappavat tuhansia lapsia kohtuihinsa, halusi lapsi tai ei.

Nuo on vältettävissä, jos miehet käyttäisivät kondomia.

Ainoa varma keino on täysi pidättäytyminen seksistä.

Vierailija
46/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten? Tähän pätee sama kuin abortteihinkin; jos on sun arvoja vastaan, älä tee, mutta jätä toiselle mahdollisuus siihen.

 

Tämän tapauksen tausta eivät ole edes tiedossa. Jos on ollut vuosikymmenen kivuissa tai vaikka jonkun laitteen ylläpitämänä, eikä elämänlaatu siitä tule paranemaan, miksi ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä nuorta sakkia teloitellaan:

 

"Koko ajalta vuodesta 2002 lähtien ei näytä olevan yhtä virallista taulukkoa, joka suoraan laskisi kaikki alle 30-vuotiaat yhteen. Virallisten vuosiraporttien perusteella voidaan kuitenkin tehdä karkea arvio.

 

Esimerkiksi:

2016: 16 tapausta 30-vuotiaille. 

2017: 22 tapausta 30-vuotiaille. 

2019: 15 tapausta 30-vuotiaille. 

2024: 45 tapausta alle 30-vuotiaille. 

2025: 34 tapausta alle 30-vuotiaille (1 alaikäinen + 33 ikäryhmässä 18–30). 

 

Vanhimpien vuosien raporteissa alle 30-vuotiaiden määrä oli yleensä muutamia kymmeniä vuodessa, kun taas viime vuosina määrä on ollut noin 20–45 vuodessa. Kun tämä suhteutetaan koko ajanjaksoon 2002–2025 (24 vuotta), kokonaismäärä on todennäköisesti luokkaa 500–700 alle 30-vuotiasta. Tämä on arvio, ei virallinen yhteenlaskettu luku.

Alle 20-vuotiaiden määrä on ollut paljon pienempi:

 

Alaikäisiä (12–18-vuotiaita) on useimpina vuosina ollut 0–3 tapausta vuodessa. 

Koko lain voimassaolon aikana alaikäisiä tapauksia on ollut vain muutamia kymmeniä, ei satoja."

Määrä näyttää koko ajan lisääntyvän, mikä on huolestuttava kehitys 

Vierailija
48/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiset tappavat tuhansia lapsia kohtuihinsa, halusi lapsi tai ei.

Nuo on vältettävissä, jos miehet käyttäisivät kondomia.

Ainoa varma keino on täysi pidättäytyminen seksistä.

Niin minäkin tekisin, jos abortit kiellettäisiin. Sanoisin aviomiehelle, että palataan asiaan sitten, kun vaihdevuodet ovat menneet ohi eli joskus 55-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten? Tähän pätee sama kuin abortteihinkin; jos on sun arvoja vastaan, älä tee, mutta jätä toiselle mahdollisuus siihen.

 

Tämän tapauksen tausta eivät ole edes tiedossa. Jos on ollut vuosikymmenen kivuissa tai vaikka jonkun laitteen ylläpitämänä, eikä elämänlaatu siitä tule paranemaan, miksi ei?

Kunnes päätös tehdään puolestas  jonkun muun tahdosta  "omaksi parhaaksesi?"

Vierailija
50/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Niin? Meillä on yhteiskunta ajettu siihen pisteeseen, ettei kaikki edes saa hoitoa - koska raha. Mitä järkeä on kärsimyselämässä? Sinä et selkeästi ole sitä kokenut. Minun mielestäni esimerkiksi muistisairauden toteamisvaiheessa eutanasia pitäisi tuoda mahdollisuutena ihmiselle siihen vaiheeseen, kun dementia on tuhonnut koko elämän. Kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, ei mitään sinne päinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joskus tuo on parempi kun kivunlievitys ei enää auta etkä halua pitää parantumattomasti sairasta ja jatkuvasti kärsivää missään 24/7 tokkurassa. 

Ja tekisit päätöksen potilaan puolesta silmää räpäyttämättä ja lupia kyselemättä 

Sitten vielä joku ihmettelee miten ntsi-saksa oli koskaan mahdollista ja miten joku mengele nautti kansan suosiota

Mengele ei nauttinut suosiota ja vertaus natseihin toimii myös toisinpäin. Sinä siis haluat että ihmisten kärsimystä pitää saada pidentää vain koska toivot niin ja tykkäät siitä? Kuulostaa vähän keskitysleiri-menolta, sinä valvot ja muut kärsii. 

Samalla tavalla ne perustelivat mielenterveyspotilaiden ja homppeleiden eutanoinnin silloin aikoinaan.  Hyvää tarkoittivat pelkästään

Vierailija
52/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Niin? Meillä on yhteiskunta ajettu siihen pisteeseen, ettei kaikki edes saa hoitoa - koska raha. Mitä järkeä on kärsimyselämässä? Sinä et selkeästi ole sitä kokenut. Minun mielestäni esimerkiksi muistisairauden toteamisvaiheessa eutanasia pitäisi tuoda mahdollisuutena ihmiselle siihen vaiheeseen, kun dementia on tuhonnut koko elämän. Kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, ei mitään sinne päinkään.

Voi kuule, on todellakin kohdannut kärsimystä elämässä, joten älä tee oletuksiasi vain sen perusteella että vastustan eutanasiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten? Tähän pätee sama kuin abortteihinkin; jos on sun arvoja vastaan, älä tee, mutta jätä toiselle mahdollisuus siihen.

 

Tämän tapauksen tausta eivät ole edes tiedossa. Jos on ollut vuosikymmenen kivuissa tai vaikka jonkun laitteen ylläpitämänä, eikä elämänlaatu siitä tule paranemaan, miksi ei?

Alle 12 vuotias? Vuosikymmeniä hän on kärvistellyt, mutta kun äiti ei suostunut abortoimaan jo ennen hedelmöitystä

Vierailija
54/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Niin? Meillä on yhteiskunta ajettu siihen pisteeseen, ettei kaikki edes saa hoitoa - koska raha. Mitä järkeä on kärsimyselämässä? Sinä et selkeästi ole sitä kokenut. Minun mielestäni esimerkiksi muistisairauden toteamisvaiheessa eutanasia pitäisi tuoda mahdollisuutena ihmiselle siihen vaiheeseen, kun dementia on tuhonnut koko elämän. Kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, ei mitään sinne päinkään.

Eläimiä ei saa pitää väkisin hengissä ilman tuomiota eläinrääkkäyksestä sellaisissa tilanteissa, joissa ihmisiä pidetään väkisin hengissä. 

Koskee myös sairauksia, joissa hengenlähtö on hidas ja kivulias, kuten tukehtuminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Niin? Meillä on yhteiskunta ajettu siihen pisteeseen, ettei kaikki edes saa hoitoa - koska raha. Mitä järkeä on kärsimyselämässä? Sinä et selkeästi ole sitä kokenut. Minun mielestäni esimerkiksi muistisairauden toteamisvaiheessa eutanasia pitäisi tuoda mahdollisuutena ihmiselle siihen vaiheeseen, kun dementia on tuhonnut koko elämän. Kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, ei mitään sinne päinkään.

Ja muistisairauden kohdalla kyse ei ole edes siitä, että hoito olisi liian huonoa, se vain on karmea kohtalo jo itsessään. Käsi ylös, ketä huvittaa eka tuhria omilla ulosteillaan koko kotinsa, sitten kävellä puolialasti kaupungilla ja alkaa lopulta lyömään omaa vastaantulevaa lasta, joka yrittää pysäyttää menon? Niinpä, tätä se muistisairaus oli minun äitini kohdalla. Sitten lopulta taannuttiin niin, että oltiin puhumattomana ja liikkumattomana omassa sängyssä muutama vuosi. Äitini olisi halunnut eutanasian, kun sai diagnoosin ja ekaa kertaa päästi kakat alleen pidätyskyvyttömänä. Ei saanut, koska asuu Suomessa. Toivottavasti minä aikanani saan samassa tilanteessa.

Vierailija
56/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiset tappavat tuhansia lapsia kohtuihinsa, halusi lapsi tai ei.

Nuo on vältettävissä, jos miehet käyttäisivät kondomia.

Jos nainen sen abortin kuitenkin joutuu tekemään, niin miksi jättää sen ehkäisyn jonkun epämääräisen seksikumppanin hoidettavaksi? Ei se mies sitä aborttia joudu tekemään joten huolehdi itse itsestäsi tai sitten kieltäydy seksistä 

Vierailija
57/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 12-vuotias lapsi mutta kuollut 28-vuotias? Aloitus on sekava.

Vierailija
58/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Niin? Meillä on yhteiskunta ajettu siihen pisteeseen, ettei kaikki edes saa hoitoa - koska raha. Mitä järkeä on kärsimyselämässä? Sinä et selkeästi ole sitä kokenut. Minun mielestäni esimerkiksi muistisairauden toteamisvaiheessa eutanasia pitäisi tuoda mahdollisuutena ihmiselle siihen vaiheeseen, kun dementia on tuhonnut koko elämän. Kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, ei mitään sinne päinkään.

Ja muistisairauden kohdalla kyse ei ole edes siitä, että hoito olisi liian huonoa, se vain on karmea kohtalo jo itsessään. Käsi ylös, ketä huvittaa eka tuhria omilla ulosteillaan koko kotinsa, sitten kävellä puolialasti kaupungilla ja alkaa lopulta lyömään omaa vastaantulevaa lasta, joka yrittää pysäyttää menon? Niinpä, tätä se muistisairaus oli minun äitini kohdalla. Sitten lopulta taannuttiin niin, että oltiin puhumattomana ja liikkumattomana omassa sängyssä muutama vuosi. Äitini olisi halunnut eutanasian, kun sai diagnoosin ja ekaa kertaa päästi kakat alleen pidätyskyvyttömänä. Ei saanut, koska asuu Suomessa. Toivottavasti minä aikanani saan samassa tilanteessa.

Sinä voit ihan itse eutanoida itsesi. Se ei ole edes vaikeaa 

Vierailija
59/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Niin? Meillä on yhteiskunta ajettu siihen pisteeseen, ettei kaikki edes saa hoitoa - koska raha. Mitä järkeä on kärsimyselämässä? Sinä et selkeästi ole sitä kokenut. Minun mielestäni esimerkiksi muistisairauden toteamisvaiheessa eutanasia pitäisi tuoda mahdollisuutena ihmiselle siihen vaiheeseen, kun dementia on tuhonnut koko elämän. Kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, ei mitään sinne päinkään.

Eläimiä ei saa pitää väkisin hengissä ilman tuomiota eläinrääkkäyksestä sellaisissa tilanteissa, joissa ihmisiä pidetään väkisin hengissä. 

Koskee myös sairauksia, joissa hengenlähtö on hidas ja kivulias, kuten tukehtuminen. 

Vain typerys vertaa eläinten hoitoa ihmisten hoitoon. 

Vierailija
60/169 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukana ollaan jo eutanasian tarkoituksesta lopettaa kuolemansairaan ihmisen sietämättömät kivut. Näin se tuppaa menemään, kohta varmaan saa vanhemmat jälkiabortoida esimerkiksi sairaan tai vammaisen lapsen muutaman vuoden vanhana.

Kipu voi olla myös henkistä. Parempi eutanasia kuin jatkuvat itsariyritykset. 

Eivät nämä eutanasiaa vastustavat uskikset muita ajattele. Samaa sakkia kuin uskospedarit; oma nautinto muiden kärsimyksestä (seksuaalinen).

Niin, mitään muuta syytähän eutanasian vastustamiseen ei voi olla kuin uskonto. Itse uskon tämän menevän lopulta siihen että mielenterveysongelmaisille, ja kaikelle ei tuottavalle kansanosalle aletaan lopulta suosittelemaan eutanasiaa ja painostamaan esimerkiksi vammaisten/sairaiden lasten vanhempia siihen. 

Niin? Meillä on yhteiskunta ajettu siihen pisteeseen, ettei kaikki edes saa hoitoa - koska raha. Mitä järkeä on kärsimyselämässä? Sinä et selkeästi ole sitä kokenut. Minun mielestäni esimerkiksi muistisairauden toteamisvaiheessa eutanasia pitäisi tuoda mahdollisuutena ihmiselle siihen vaiheeseen, kun dementia on tuhonnut koko elämän. Kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, ei mitään sinne päinkään.

Ja muistisairauden kohdalla kyse ei ole edes siitä, että hoito olisi liian huonoa, se vain on karmea kohtalo jo itsessään. Käsi ylös, ketä huvittaa eka tuhria omilla ulosteillaan koko kotinsa, sitten kävellä puolialasti kaupungilla ja alkaa lopulta lyömään omaa vastaantulevaa lasta, joka yrittää pysäyttää menon? Niinpä, tätä se muistisairaus oli minun äitini kohdalla. Sitten lopulta taannuttiin niin, että oltiin puhumattomana ja liikkumattomana omassa sängyssä muutama vuosi. Äitini olisi halunnut eutanasian, kun sai diagnoosin ja ekaa kertaa päästi kakat alleen pidätyskyvyttömänä. Ei saanut, koska asuu Suomessa. Toivottavasti minä aikanani saan samassa tilanteessa.

Minä - ja suuri joukko muita muistisairaiden omaisia - on valmistellut omatoimieutanasian tuollaiseen tilanteeseen - ihan vain siksi että meiltä tosiaan löytyy näitä kärsimyksestä nautiskelijoita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän