Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on ensimmäinen lapsi tapettu eutanasialla hollannissa.

Vierailija
24.06.2026 |

Hollannissa alle 12-vuotias lapsi on kuollut eutanasian seurauksena. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun niin nuorelle lapselle tehdään eutanasia Hollannissa.

 

Alankomaat myöntävät eutanasian myös esimerkiksi autistisille ja mielen ongelmista kärsiville ihmisille, ei pelkästään fyysisten vaivojen vuoksi.

 

28-vuotias Lauren Hoeve kuoli 27. tammikuuta eutanasian avulla Hollannissa. Hoevella oli diagnosoitu krooninen väsymysoireyhtymä (ME/CFS) vuonna 2019, ja hän oli pyytänyt eutanasiaa, koska koki elämänsä olevan sietämätöntä kärsimystä. Hoevella oli diagnosoitu myös autismi, ADHD, masennus ja ahdistus.

Kommentit (297)

Vierailija
161/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi haluta eutanasiaa vain itselle, ei toiselle. Tämä unohtuu eutanatseilta, jotka verhoavat kylmän maailmankuvansa ja julmat aikeensa hurskasteluun ja tuomitsevat kärkkäästi ne, jotka esittävät kritiikkiä.

Ja jokainen voi vaatia pitkittynyttä kuolemaa ja kärsimystä vain itselleen, ei kenellekään muulle!

Vierailija
162/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soisin euranasian vastustajille oikein pitkää kärsimystä parantamattomassa tilanteessa. Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat...

kupulääkkeitä on nykyään ja useinhan ihan lopussa pidetään unessa. Serkkuni kuoli haimasyöpään, joka olisi ilman lääkkeitä erittäon kivulias, mutta kyllä ne kipulääkkeet riitti loppuun asti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkuvaiheessa okeva alzheimer. Näin isäni hitaasti kuolevan siihen. Isä ei tappanut itseään, koska se olis kuolettanut henkivakuutukset, vaan joutui kitumaan (fyysisesti hyväkuntoisena) hengiltä sairaalassa. Minä toivoisin, että eutanasia olis Suomessa laillista, ettei tarttis sitä varten Sveitsiin matkustaa. Tai pitää hankkia ajoissa aseenkantolupa ja ase. Siistimpää olis sairaalassa.

Vierailija
164/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on tosi vaikea ymmärtää, mikä eutanasiassa on väörin? Miksi ihminen ei voisi päättää omasta elämästään ja tehdä suunnitellun exitin. Vai onko se sitten parempi tehdä itsepiip? Läheistenkin olisi minusta helpompi käsitellä asiaa eutanasian kanssa kuin itsepiipin kautta. 

Koska eutanasiaan voidaan myös painostaa tai huijata tai sitä voidaan käyttää säästökeinona. Luuletko, ettei Suomessa tapahtuisi myös sellaista?

Koska avioliittoon voidaan painostaa tai puoliso voi ollakin huijaava petturi, niin avioliittoa ei tule sallia?

Hiukkasen eri asia kuin elämän päättäminen.

Argumenttisi perustuu siihen, että asia pitäisi kieltää, koska siihen voidaan painostaa tai huijata. Miksi sama argumentti ei ole relevantti muissa asioissa. Eri asia olisi, jos argumenttisi perustuisi asian lopullisuuteen, silloin sitä ei voisi käyttää sellaisissa asioissa, jotka eivät ole lopullisia. Nyt ei kuitenkaan ollut niin. 

Jos haluamme mielekästä keskustelua aiheesta ja hyvin perusteltuja päätöksiä, niin silloin argumenttienkin tulee olla laadukkaita. 

Sinun filosofointiasi harrastettiin keskiajan yliopistoissa eikä se ole enää tätä päivää, vaan aiheen vierestä puhumista.

Missä keskiajan yliopistossa opiskelit?

Vierailija
165/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen pitäisi tulla kaikille aikuisille mahdollisuus maksuttomaan eutanasia. Toimenpiteen voisi suorittaa jokin kone, ihmiskontaktia ei vaadittaisi.

Vierailija
166/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soisin euranasian vastustajille oikein pitkää kärsimystä parantamattomassa tilanteessa. Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat...

kupulääkkeitä on nykyään ja useinhan ihan lopussa pidetään unessa. Serkkuni kuoli haimasyöpään, joka olisi ilman lääkkeitä erittäon kivulias, mutta kyllä ne kipulääkkeet riitti loppuun asti

Wau, ihana loppu sun serkulla. Minä en tuollaista halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi haluta eutanasiaa vain itselle, ei toiselle. Tämä unohtuu eutanatseilta, jotka verhoavat kylmän maailmankuvansa ja julmat aikeensa hurskasteluun ja tuomitsevat kärkkäästi ne, jotka esittävät kritiikkiä.

Sairas, vammainen tai lapsi on täysin toisten ihmisten varassa, eikä ole oikeasti kykenevä itsenäisiin päätöksiin enää. Kun joka päivä muistutetaan kuinka raskasta ja ikävää ja kallista se sinunkin hoitamisesi on, niin kyllä pystytään helpostikin vajaavaltainen painostamaan eutanasiaan. En edes vastusta eutanasiaa, uskon että kaikki maat ottavat sen käyttöön kun ihmisiä vaan yksinkertaisesti on liikaa hoidettavana

Vierailija
168/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan ei mulle kuulu, mutta olen kyllä vähän utelias tän 12v suhteen, että mikäköhän syy oli eutanasian peruste? Sitähän pitää itse pyytää ja 12v on vielä kovin nuori tekemään niin ison ja lopullisen päätöksen.

Huomaa ettet tiedä kivusta mitään. Siis esim. sietämättömästä, joka sekunti läsnäolevasta hermokivusta josta ei ole mahdollisuutta toipua. Tai muusta äärimmäisestä kroonisesta kärsimyksestä. Pitäisikö mielestäsi lapsenkin vaan kestää, kun tietää että joka ikinen hetki loppuelämästä on sanoinkuvaamatonta helvettiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soisin euranasian vastustajille oikein pitkää kärsimystä parantamattomassa tilanteessa. Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat...

kupulääkkeitä on nykyään ja useinhan ihan lopussa pidetään unessa. Serkkuni kuoli haimasyöpään, joka olisi ilman lääkkeitä erittäon kivulias, mutta kyllä ne kipulääkkeet riitti loppuun asti

Wau, ihana loppu sun serkulla. Minä en tuollaista halua.

ihan normaalia elämää, hän oli yhdessä perheensä kanssa loppuun asti ja sai hyvää palliatiivista hoitoa

Vierailija
170/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut lievästi ja vaikeasti kehitysvammasia. Myös muistisairaita.

Olen vieläkin epävarma jos elämänlaatu oli hyvää näillä vaikeammilla tapauksilla. Tietysti minulla on mielipide asiaan.

Tulevaisuudelta toivon että muistisairas sais diagnoosin saatuaan ja halutessaan päästä pois kitumasta.

Aika monet hoivakodeissa huutelevat sängyistään kuinka haluavat kuolla ja äitiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soisin euranasian vastustajille oikein pitkää kärsimystä parantamattomassa tilanteessa. Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat...

kupulääkkeitä on nykyään ja useinhan ihan lopussa pidetään unessa. Serkkuni kuoli haimasyöpään, joka olisi ilman lääkkeitä erittäon kivulias, mutta kyllä ne kipulääkkeet riitti loppuun asti

Mitä lisäarvoa elämään tuo se, että viettää viimeiset päivänsä jatkuvasti pidettynä unessa versus se että pääsisi oikeasti pois tuskistaan?

Vierailija
172/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alankomaissa eutanasia on laillinen myös vakavista psyykkisistä sairauksista, kuten vaikeasta masennuksesta, kärsiville. Vaatimukset ovat kuitenkin tiukat: potilaan kärsimyksen on oltava parantumatonta ja sietämätöntä, eikä muita hoitovaihtoehtoja ole. Päätökseen vaaditaan aina useiden lääkäreiden arvio.

Ja tämä johtaa kaltevaan pintaan. Kuka määeittelee parantumattoman ja sietämättömän?  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alankomaissa eutanasia on laillinen myös vakavista psyykkisistä sairauksista, kuten vaikeasta masennuksesta, kärsiville. Vaatimukset ovat kuitenkin tiukat: potilaan kärsimyksen on oltava parantumatonta ja sietämätöntä, eikä muita hoitovaihtoehtoja ole. Päätökseen vaaditaan aina useiden lääkäreiden arvio.

Ja tämä johtaa kaltevaan pintaan. Kuka määeittelee parantumattoman ja sietämättömän?  

Se ihminen itse, jota se koskee.

Vierailija
174/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa ole aika tarkka protokolla, että alaikäiselle annetaan eutanasia. Tuskin asiasta päättää pelkästään lapsi tai pelkästään vanhemmat

Vierailija
176/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama miljardi vuotta vielä niin aurinko eutanasioi loputkin itkijät. eipä ole sitten väliä olitko puolesta vai vastaan, oliko täällä ketään elämässä, kuolemassa tai kitumassa. ajatelkaa, tätä palstaakaan ei enää ole. hirveää...

Vierailija
177/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut lievästi ja vaikeasti kehitysvammasia. Myös muistisairaita.

Olen vieläkin epävarma jos elämänlaatu oli hyvää näillä vaikeammilla tapauksilla. Tietysti minulla on mielipide asiaan.

Tulevaisuudelta toivon että muistisairas sais diagnoosin saatuaan ja halutessaan päästä pois kitumasta.

Aika monet hoivakodeissa huutelevat sängyistään kuinka haluavat kuolla ja äitiään.

Tottakai kovan kärsimyksen keskellä on näin. 

Siksi lääketiede kehittää konsteja lievittää kärsimystä. Siksi annetaan hoitoa.

 

En kannata sitä että yhtehiskunta lähtee nopean ratkaisun tielle. Hoidetaan asia nopeasti pois päiväjärjestyksestä. Halvempaakin se on. Muistutan että ihmisillä on taipumus yrittää saada kaikki halvalla. Kohta jo lasketaan että muistisaurauden hoitoon ei tarvi panostaa kun sairas itse ja omaiset haluavat halvemman ja nopeamman tien - euranasiamurhan. Pian se leviää oletukseksi ja vaatimukseksi. Mahdollisesti myös mielenterveyspuolella. Kun ei elämä ole tiettyjen standardien mukaan hyödyllistä tai mielekästä niin sitä ei oikeastaan tarvitse kunnioittaa.

 

Sitä se pohjimmiltaan on - elämää ei tarvitse kunnioittaa, sen voi siis päättää.

 

Minusta elämää pitää kunnioittaa.

Vierailija
178/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alankomaissa eutanasia on laillinen myös vakavista psyykkisistä sairauksista, kuten vaikeasta masennuksesta, kärsiville. Vaatimukset ovat kuitenkin tiukat: potilaan kärsimyksen on oltava parantumatonta ja sietämätöntä, eikä muita hoitovaihtoehtoja ole. Päätökseen vaaditaan aina useiden lääkäreiden arvio.

Ja tämä johtaa kaltevaan pintaan. Kuka määeittelee parantumattoman ja sietämättömän?  

Miten voidaan varmuudella sanoa että masennuksesta ei voi koskaan parantua? Ja että mikään hoitokeino ei auta?

Vierailija
179/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi tulla kaikille aikuisille mahdollisuus maksuttomaan eutanasia. Toimenpiteen voisi suorittaa jokin kone, ihmiskontaktia ei vaadittaisi.

Tätä minäkin olen jo aiemmin sanonut.

Tällä robotiikan ja tekoälyn aikakaudella se on mahdollista. Koneeseen haastattelukysymykset niin ristiin laadittuna, että vakaa harkinta tulee selväksi, ei hetken läppä. Ruudun eteen vaaka joka punnitsee ja analysoi riittävät, kuolettavat lääkeannokset painokilojen mukaan.

Koneeseen jää myös osoite mistä vainaja siivotaan pois.

Ei tarvitse enää kenenkään sössöttää siitä kuinka ketään pakotetaan omantunnon vastaisesti tappamaan.

Jonkun on vainaja hoideltava loppusijoitukseen tuhkaukseen/hautaan, mutta se jää kaikilta toisten hoidettavaksi joka tapauksessa.

Vierailija
180/297 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa ole aika tarkka protokolla, että alaikäiselle annetaan eutanasia. Tuskin asiasta päättää pelkästään lapsi tai pelkästään vanhemmat

Mites tämä sitten sopii sen kanssa yhteen että asianosaisen pitää päättää siitä yksin eikä kukaan muu saa vaikuttaa päätökseen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan