Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (379)

Vierailija
241/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026"

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…

Vierailija
242/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Potkulaki mulkkukin tuli

tää homo jankuttaa koko päivän sit.

Tämä palsta on yli 18-vuotiaille, ei nuoremmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa on puolensa. Omistusasuminen on pitkäaikaiseen asumiseen, vuokralla taas voi muuttaa milloin vain. Jo  asut 10v samassa asunnossa vuokralla,  niin kannattaa miettiä valintoja.

 

Toki kaikilla ei ole varaa mieleiseen omistusasuntoon, tällöin vuokralla olo on ainoa hyvä vaihtoehto.

Vierailija
244/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Vierailija
245/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Jos vastike 400€, niin eikö asumiskuluihin kuulvat myös asuntoon  sijoitettu pääoma, korjauskulut, (taloyhtiön ja huoneiston)  vakuutukset jne. niin kyllä tällä hetkellä on ollut jo vuosia trendi asua halvemmalla vuokralla, jos sama asumistaso. 

 

Mielipiteeni perstuu faktatietoon pitkältä ajalta, kun omistan pari sijoitusasuntoa ja asun omistamassani asunnossa, ja pudön tarkkaan kirjanpitoa. 

Vierailija
246/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähempää kiinnostaa omistaa seiniä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Silti se omistusasuminen on ollut ainakin viimeiset kaksikymmentä vuotta kallimpaa, kuin vuokralla, koska rakennuksilla, laiteilla yms. on elinkaarensa ja sitä asuntoa joudutaan maksamaan useampaan kertaan, jota asunnossa voi asua esim. kylpyhuoneremontti helposti 20.000€, tai katto, vaikka krt. 

Vierailija
248/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Potkulaki mulkkukin tuli

tää homo jankuttaa koko päivän sit.

Tämä palsta on yli 18-vuotiaille, ei nuoremmille.

No sit suksivittuun sarja jankuttaja pentu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Silti se omistusasuminen on ollut ainakin viimeiset kaksikymmentä vuotta kallimpaa, kuin vuokralla, koska rakennuksilla, laiteilla yms. on elinkaarensa ja sitä asuntoa joudutaan maksamaan useampaan kertaan, jota asunnossa voi asua esim. kylpyhuoneremontti helposti 20.000€, tai katto, vaikka krt. 

JANKUTI JANKUTI JANKUTIIIII....................................

Vierailija
250/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä aloittajan kanssa. Olen koko aikuisikäni asunut omistusasunnossa. Nuorena omassa yksiössä ja 29-vuotiaasta omassa omakotitalossa. 

N65

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Silti se omistusasuminen on ollut ainakin viimeiset kaksikymmentä vuotta kallimpaa, kuin vuokralla, koska rakennuksilla, laiteilla yms. on elinkaarensa ja sitä asuntoa joudutaan maksamaan useampaan kertaan, jota asunnossa voi asua esim. kylpyhuoneremontti helposti 20.000€, tai katto, vaikka krt. 

Luuletko edelleen potkulakihullu että huvikseen vuokrataan kämppiä?

maksahan nyt se vuokra vaa sit voit jatkaa jankutusta.

Vierailija
252/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Silti se omistusasuminen on ollut ainakin viimeiset kaksikymmentä vuotta kallimpaa, kuin vuokralla, koska rakennuksilla, laiteilla yms. on elinkaarensa ja sitä asuntoa joudutaan maksamaan useampaan kertaan, jota asunnossa voi asua esim. kylpyhuoneremontti helposti 20.000€, tai katto, vaikka krt. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011898780.html

 

Omistusasuminen Helsingissä lähes yhtä kallista eli halvempaa kuitenkin. Muualla omistusasuminen kannattaa vielä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Silti se omistusasuminen on ollut ainakin viimeiset kaksikymmentä vuotta kallimpaa, kuin vuokralla, koska rakennuksilla, laiteilla yms. on elinkaarensa ja sitä asuntoa joudutaan maksamaan useampaan kertaan, jota asunnossa voi asua esim. kylpyhuoneremontti helposti 20.000€, tai katto, vaikka krt. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011898780.html

 

Omistusasuminen Helsingissä lähes yhtä kallista eli halvempaa kuitenkin. Muualla omistusasuminen kannattaa vielä enemmän.

Jankuti jankuti jankuti................

Vierailija
254/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun velattomassa omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla, joten rahaa jää hyvin myös sijoitettavaksi. Olen joskus harkinnut sijoitusasunnon ostoa ja sen laittamista vuokralle. Tarkempia laskelmia tehdessäni olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että ei kannata ainakaan pääkaupunkiseudulla.

1. Jos maksaisin sijoitusasunnon lähes kokonaan omalla rahallani, saisin rahoilleni selvästi huonomman tuoton kuin sijoittamalla samat rahat osakkeisiin. Eli riski ja työmäärä olisivat selvästi suurempia, mutta tuotto paljon huonompi kuin osakkeissa, ellei asunnon arvo nousisi selvästi inflaatiota nopeammin.

2. Jos taas käyttäisin velkavipua ja maksaisin asunnosta 30 % omalla rahallani ja 70 % 25 vuoden lainalla, menisi 25 vuotta ennen kuin minulle jäisi asunnon vuokrasta enemmän käteen kuin mitä maksaisin asunnon lainaa, vastiketta, veroja ja muita kuluja. 25 vuoden päästä olen jo 80-vuotias, joten ei kannata. Laskelman oletuksena on se, että lainan korko on 3 %. Jos korko on selvästi tätä alempi, muuttaa se tilannetta, mutta silti asunto alkaisi tuottaa taloudessani merkittäviä summia vasta sitten, kun sen laina on maksettu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voisi vähempää kiinnostaa omistaa seiniä

Eikä mulla laitaa joka kuukausi rahaa jonkun tilille.

Vierailija
256/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Vierailija
257/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

velattomassa yksiössä asun yhtionvastike on 170e

eli nyt puhut paskaa

maksa sitä saatanan vuokraa mut älä enää puupää jankuta täällä siitä.

Vierailija
258/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

velattomassa yksiössä asun yhtionvastike on 170e

eli nyt puhut paskaa

maksa sitä saatanan vuokraa mut älä enää puupää jankuta täällä siitä.

Tietenkin velattomassa asunnossa, mutta kun se asunto ei ole velaton vuosikymmeniin aloittaessa. Tällöin vuokralla asuminen on halvempaa, ja sijoittamalla erotuksen matalakuluiseen kasvuosuudelliseen osakeindeksirahastoon säästää ja tienaa aivan valtavia summia.

 

Esim. 400 euron säästö kuussa vuokralla asuessa 30 vuoden ajan kasvaa noin 570 000 euroon. Jää sun kusisen asunnon arvo aika nopeasti taakse.

Vierailija
259/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Kelan rahoilla vuokralla asuva potkulaki jankuttaja laittaa tänään jo siotuksiin rahaa voi saatana!!!

siotatko makaroniin ja jauhelihaan vai mitä meinasit?

Vierailija
260/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

velattomassa yksiössä asun yhtionvastike on 170e

eli nyt puhut paskaa

maksa sitä saatanan vuokraa mut älä enää puupää jankuta täällä siitä.

Ja tuossahan sanottiin "entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa"

 

Jos omaa maksetaan pois, ei asunto ole tällöin velaton. Eli sinä puhut paskaa. Makaat myös lainaa.