Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (379)

Vierailija
261/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

velattomassa yksiössä asun yhtionvastike on 170e

eli nyt puhut paskaa

maksa sitä saatanan vuokraa mut älä enää puupää jankuta täällä siitä.

Tietenkin velattomassa asunnossa, mutta kun se asunto ei ole velaton vuosikymmeniin aloittaessa. Tällöin vuokralla asuminen on halvempaa, ja sijoittamalla erotuksen matalakuluiseen kasvuosuudelliseen osakeindeksirahastoon säästää ja tienaa aivan valtavia summia.

 

Esim. 400 euron säästö kuussa vuokralla asuessa 30 vuoden ajan kasvaa noin 570 000 euroon. Jää sun kusisen asunnon arvo aika nopeasti taakse.

Ime nyt munaa paskan jankuttaja.

vuosikymmeniin voi voi sua kela pelleä. 6 vuodessa maksoin pois ja siotan nyt kun sinä vammanen maksat vuokraa.

Vierailija
262/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

velattomassa yksiössä asun yhtionvastike on 170e

eli nyt puhut paskaa

maksa sitä saatanan vuokraa mut älä enää puupää jankuta täällä siitä.

Ja tuossahan sanottiin "entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa"

 

Jos omaa maksetaan pois, ei asunto ole tällöin velaton. Eli sinä puhut paskaa. Makaat myös lainaa.

Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.

normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojaa... Itse olen tottunut tykkäämään puolen hehtaarin tontista, kylmäaltaasta, paljusta, pihasaunasta, kivipatioista, pergolasta, kahdesta grilli/nuotiopaikasta, kasvimaasta - ja siitä, että voin tehdä niillekin mitä haluan.

Vierailija
264/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joojaa... Itse olen tottunut tykkäämään puolen hehtaarin tontista, kylmäaltaasta, paljusta, pihasaunasta, kivipatioista, pergolasta, kahdesta grilli/nuotiopaikasta, kasvimaasta - ja siitä, että voin tehdä niillekin mitä haluan.

Ihan perseestä! kelan yksiössä kelan rahoilla viisainta voit siottaa etkö ole lukenut tota paskan länkytystä.

Vierailija
265/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joojaa... Itse olen tottunut tykkäämään puolen hehtaarin tontista, kylmäaltaasta, paljusta, pihasaunasta, kivipatioista, pergolasta, kahdesta grilli/nuotiopaikasta, kasvimaasta - ja siitä, että voin tehdä niillekin mitä haluan.

Ihan perseestä! kelan yksiössä kelan rahoilla viisainta voit siottaa etkö ole lukenut tota paskan länkytystä.

Okei, sori. Luovun noista ja muutan yksiöön.

Vierailija
266/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan asumisestani noin 9000 euroa vuodessa (lämmitys, vesi, jätehuolto, vakuutukset, kiinteistövero).

Talossa on neliöitä 179, omaa tonttia yli 18000 neliötä. Paljonkohan tällaisesta pitäisi maksaa vuokraa? Ostin tämän 60000 eurolla.

Riippuu missä sijaitsee. Tuon hintainen ok-talo tuskin ihan pk-seudulla on, ellei ole vaatinut mittavaa remonttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
267/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joojaa... Itse olen tottunut tykkäämään puolen hehtaarin tontista, kylmäaltaasta, paljusta, pihasaunasta, kivipatioista, pergolasta, kahdesta grilli/nuotiopaikasta, kasvimaasta - ja siitä, että voin tehdä niillekin mitä haluan.

Ihan perseestä! kelan yksiössä kelan rahoilla viisainta voit siottaa etkö ole lukenut tota paskan länkytystä.

Okei, sori. Luovun noista ja muutan yksiöön.

Jep niinkuin olet lukenut ton hullun päivittäisen jankutuksen niin se on viisainta.

voitko muuttaa vielä minun vuokra yksiöön sovitaan oikeen sika kallis vuokra ni on vielä viisaampaa.

Vierailija
268/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan asumisestani noin 9000 euroa vuodessa (lämmitys, vesi, jätehuolto, vakuutukset, kiinteistövero).

Talossa on neliöitä 179, omaa tonttia yli 18000 neliötä. Paljonkohan tällaisesta pitäisi maksaa vuokraa? Ostin tämän 60000 eurolla.

Riippuu missä sijaitsee. Tuon hintainen ok-talo tuskin ihan pk-seudulla on, ellei ole vaatinut mittavaa remonttia.

Kaikki ei kato halua asua pk seudulla minua ei esim sinne perseeseen saa väkisinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
269/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

VOI LAITTAA, mutta monikaan ei laita, koska löysää rahaa ei yksinkertaisesti ole niin paljon. 

 

Mielelläni näkisin tutkimuksen, jossa kerrotaan, keillä on eniten rahaa säästössä ja/tai sijoituksissa, vuokra- vai omistusasujilla. Ilman faktoja keskustelu menee heti sivuraiteille. 

eri

Vierailija
270/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan asumisestani noin 9000 euroa vuodessa (lämmitys, vesi, jätehuolto, vakuutukset, kiinteistövero).

Talossa on neliöitä 179, omaa tonttia yli 18000 neliötä. Paljonkohan tällaisesta pitäisi maksaa vuokraa? Ostin tämän 60000 eurolla.

Riippuu missä sijaitsee. Tuon hintainen ok-talo tuskin ihan pk-seudulla on, ellei ole vaatinut mittavaa remonttia.

Kaikki ei kato halua asua pk seudulla minua ei esim sinne perseeseen saa väkisinkään.

Vastasinkin pohdintaan, että paljonkohan vastaava asuminen maksaisi vuokralla.

Vuokraovesta näkee helposti hintahaitaria eri paikkojen ok-talojen vuokrista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
271/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

velattomassa yksiössä asun yhtionvastike on 170e

eli nyt puhut paskaa

maksa sitä saatanan vuokraa mut älä enää puupää jankuta täällä siitä.

Tietenkin velattomassa asunnossa, mutta kun se asunto ei ole velaton vuosikymmeniin aloittaessa. Tällöin vuokralla asuminen on halvempaa, ja sijoittamalla erotuksen matalakuluiseen kasvuosuudelliseen osakeindeksirahastoon säästää ja tienaa aivan valtavia summia.

 

Esim. 400 euron säästö kuussa vuokralla asuessa 30 vuoden ajan kasvaa noin 570 000 euroon. Jää sun kusisen asunnon arvo aika nopeasti taakse.

Kuinka moni muuttaa 30 vuoden vuokra-asumisen jälkeen omistusasuntoon, jossa (kuten myönnät) on halvempaa asua kuin vuokralla? Jos on onnistunut keräämään 570 000 euron potin asumalla tositosihalvalla vuokralla, niin silloinhan voisi ostaa itselleen velattoman oman kodin? Kuinka usein tämä toteutuu noin 5-kymppisten kohdalla?

Vierailija
272/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimmallahan sitä asuisi teltassa. Kyse on enemmänkin siitä, haluaako päästä vaikuttamaan siihen, millaisessa asunnossa tai talossa asuu, miten sitä haluaa remontoida. Ja minkä verran on valmis tästä lystistä maksamaan. Oma elämäntapa vaikuttaa paljon siihen, paljonko siihen omaan asumiseen kannattaa satsata.

 

Tietyissä elämäntilanteissa vuokra-asunto on hyvä vaihtoehto. Vaikkapa nuorena opiskelijana, kun ei tiedä vielä minne päin Suomea (tai maailmaa) asettuu, ei välttis ole järkeä ostaa omistusasuntoa. Samaten elämän ehtoopuolella sen 200-neliöisen omakotitalon ylläpito voi käydä liian raskaaksi. Voi olla helpompi siirtyä vuokralle hyvän sään aikana vaikka johonkin pieneen rivariin tai kerrostaloon. 

 

Suurin kustannuserä, minkä omistusasujat aina näissä vertailuissa unohtavat, on oman pääoman tuotto. Vaikka se oma koti olisi velaton, niin ei varallisuuden seisottaminen seinissä ilmaista ole. Se sama pääoma voisi olla osakemarkkinoilla tahkoamassa tuottoja. Se vaihtoehtoiskustannus, saamatta jäävä sijoitetun pääoman tuotto, on ihan oikea kulu, joka pitää ottaa huomioon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
273/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurin kustannuserä, minkä omistusasujat aina näissä vertailuissa unohtavat, on oman pääoman tuotto."

 

Naurettavaa ulinaa tämä jankutus, että omistusasujat unohtaa sitä ja tätä. Aiemmin ketjussa kuulemma he kaikki unohtivat putkiremppakulut. Anna jotain faktaa siitä, että unohtamista ihan oikeasti tapahtuu. 

Vierailija
274/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Eikö sen lainan maksaminen ole samalla myös omaisuuden kartuttamista? Aika moni on 20 vuodessa maksanut lainat pois, eli koko asunto on sitä omaisuutta sen jälkeen ja kulut kuukaudessa on vain se 400 e, mutta vuokralaisella ei kuukausi kulu pienene koskaan, päinvastoin nousee pikkuhiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
275/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Eikö sen lainan maksaminen ole samalla myös omaisuuden kartuttamista? Aika moni on 20 vuodessa maksanut lainat pois, eli koko asunto on sitä omaisuutta sen jälkeen ja kulut kuukaudessa on vain se 400 e, mutta vuokralaisella ei kuukausi kulu pienene koskaan, päinvastoin nousee pikkuhiljaa.

Mutta kun moni vuokralla asuva on työtön ja omistusasuntoon ei saa tukia. Nyt kun potkulaki on voimassa pitää tehdä työt todella hyvin, jos on omistusasunto.

Vierailija
276/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se ketään, haittaa jos joku ei halua vaurastua. Jokaisen oma asia, onko mieluummin köyhä vai rikas. Itse sain ensimmäisestä asunnosta voittoa 30 000€ myydessä. Olin silloin 37v.

Vierailija
277/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen on taloudellisesti järkevämpää, jos omistusasuntoon sijoitettu omaisuus tuottaisi kokonaisuudessaan (vuokra, korkomenot, asunnon arvonlisäys, vaihtoehtoiset sijoitustuotot) paremmin muualla. Monet useita sijoitusasuntoja omistavatkin asuvat itse vuokralla, mikä on hämmästyttävä tieto itsellenikin.

 

Jos ei parempaa sijoituskohdetta keksi, niin oman asunnon ostaminen velaksikaan ei ole huono vaihtoehto juuri tuon takia, että omaisuus karttuu, vaikka siitä korkoa joutuukin maksamaan aika pitkän pennin. Tosin oletus arvonnoususta ei tietysti ole täysin varma ja asunnon kunnossapito maksaa myös.

 

Terv. nimim. 20 vuotta omistusasumista takana, ostin kotini käteisellä ja katsoin hankintahinnan kulueräksi sijoituksena elämänlaatuun, en taloudellisesti tuottavaksi sijoitukseksi - hankintahinta on päinvastoin muusta tulovirrasta pois.

Vierailija
278/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 400 euron säästö kuussa vuokralla asuessa 30 vuoden ajan kasvaa noin 570 000 euroon. Jää sun kusisen asunnon arvo aika nopeasti taakse.

Kuinka moni muuttaa 30 vuoden vuokra-asumisen jälkeen omistusasuntoon, jossa (kuten myönnät) on halvempaa asua kuin vuokralla? Jos on onnistunut keräämään 570 000 euron potin asumalla tositosihalvalla vuokralla, niin silloinhan voisi ostaa itselleen velattoman oman kodin? Kuinka usein tämä toteutuu noin 5-kymppisten kohdalla

 

Haluaisin tietää miten 4800e/vuosi sijoituksesta tulee 30 vuodessa 570 000e?? 12% vakiotuotto/vuosi on aika teoreettinen ja korkea

Me saimme omakotitalostamme 6 vuodessa 92% tuoton: rakennuskustannus n 200 000e ja myyntihinta 384 000e. Summa on karkeasti laskettu koska markat vaihtuivat euroiksi tuossa välillä mutta mutta ei paljoa heitä.

Vierailija
279/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Mutta vuokralaisena sä maksat sekä vastikkeen että lainan.  Et toki taloyhtiölle ja pankille vaan vuokranantajallesi,  joka siitä sun hänelle maksamastasi summasta maksaa vastikkeen ja lainan ja loput voi sijoittaa tai käydä vaikka ravintoloissa syömässä tai muuta kivaa. 

Mitä olen seurannut monia asuntosijoittajia niin ei siitä välttämättä paljon mitään viivan alle jää, kun otetaan huomioon verot ja kulut, esim. remontit. Moni maksaa myös erotuksen omasta pussista, kun vuokra ei kata kaikkia lainamenoja, vastiketta ja muita kuluja. Tässä aina ajatuksena että ”jonain päivänä sitten tienaan tällä, kun lainat on maksettu”. 

Noo, jokainen tavallaan. Usein järkevämpää olisi sijoittaa rahansa fiksusti. 

Itsellä ainakin on ajatuksena ottaa aikanaan omaan käyttöön kaupunkitukikohdaksi niin ei ne omasta pussista menevät niin haittaa, päinvastaoin jokainen vuokrattu kk on vain plussaa. Ei tästä touhusta kyllä sijoituskohteeksi ole, ikuiset arvonnousutkin lässähti aika tehokkaasti.

Vierailija
280/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT