Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (379)

Vierailija
221/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Mutta vuokralaisena sä maksat sekä vastikkeen että lainan.  Et toki taloyhtiölle ja pankille vaan vuokranantajallesi,  joka siitä sun hänelle maksamastasi summasta maksaa vastikkeen ja lainan ja loput voi sijoittaa tai käydä vaikka ravintoloissa syömässä tai muuta kivaa. 

Mitä olen seurannut monia asuntosijoittajia niin ei siitä välttämättä paljon mitään viivan alle jää, kun otetaan huomioon verot ja kulut, esim. remontit. Moni maksaa myös erotuksen omasta pussista, kun vuokra ei kata kaikkia lainamenoja, vastiketta ja muita kuluja. Tässä aina ajatuksena että ”jonain päivänä sitten tienaan tällä, kun lainat on maksettu”. 

Noo, jokainen tavallaan. Usein järkevämpää olisi sijoittaa rahansa fiksusti. 

Paljon sulle jää viivan alle siitä kun laitat jokun tilille vuokraa joka kuukausi?

kyllä me vuokrataan asuntoja siksi että siitä tulee vähän voittoa ei siksi että olet niin helvetin mukava tyyppi.

Vierailija
222/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut asuntoni maksamatta siitä euroakaan. Isäni antoi rahat tähän asuntoon. Jos myisin tämän niin  voisi just 100000 euroa saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut asuntoni maksamatta siitä euroakaan. Isäni antoi rahat tähän asuntoon. Jos myisin tämän niin  voisi just 100000 euroa saada.

VITTUAHA!

Vierailija
224/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Vierailija
225/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut asuntoni maksamatta siitä euroakaan. Isäni antoi rahat tähän asuntoon. Jos myisin tämän niin  voisi just 100000 euroa saada.

VITTUAHA!

Joo olen tässä asunut joku 28 vuotta.

Vierailija
226/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Mutta vuokralaisena sä maksat sekä vastikkeen että lainan.  Et toki taloyhtiölle ja pankille vaan vuokranantajallesi,  joka siitä sun hänelle maksamastasi summasta maksaa vastikkeen ja lainan ja loput voi sijoittaa tai käydä vaikka ravintoloissa syömässä tai muuta kivaa. 

Mitä olen seurannut monia asuntosijoittajia niin ei siitä välttämättä paljon mitään viivan alle jää, kun otetaan huomioon verot ja kulut, esim. remontit. Moni maksaa myös erotuksen omasta pussista, kun vuokra ei kata kaikkia lainamenoja, vastiketta ja muita kuluja. Tässä aina ajatuksena että ”jonain päivänä sitten tienaan tällä, kun lainat on maksettu”. 

Noo, jokainen tavallaan. Usein järkevämpää olisi sijoittaa rahansa fiksusti. 

Paljon sulle jää viivan alle siitä kun laitat jokun tilille vuokraa joka kuukausi?

kyllä me vuokrataan asuntoja siksi että siitä tulee vähän voittoa ei siksi että olet niin helvetin mukava tyyppi.

Sijoituksiin jää 500€. Jäis enemmänkin mutta priorisoin muita juttuja. 

En minä luule että mulle vuokrataan asuntoa siksi että olen mukava tyyppi. Sanoin vaan, että ei kaikki asuntosijoittajat niillä asuntosijoituksillaan isoja rahoja tee. Itelle ei riittäis että saa vähän voittoa siitä vaivasta ja riskistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten jees mutta siellä et voi luoda kotiasi mieleiseksi täysin... iso miinus..ja vuokrasopimus mukavassa paikassa voi loppua myöskin

Vierailija
228/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muuten jees mutta siellä et voi luoda kotiasi mieleiseksi täysin... iso miinus..ja vuokrasopimus mukavassa paikassa voi loppua myöskin

Ja jos sut irtisanotaan töistä eikä rahat riitä laskuihin niin ulosottolaitos myy sun asunnon.

+ kerrostalossa olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Paljonko menetät asuntoon sitomasi pääoman tuottoja vuodessa, jos ajattelisit että sama summa olisi sijoitettuna tuottavasti?

Paljon sinä menetät kun pistät joka kuukausi vuokran mun tilille vajaa 1000e

Olen eri ja asun velattomassa omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla, mutta osaan myös laskea, että jos myisin tämän ja sijoittaisin siitä saatavat vähintään 400 000 euroa osinko-osakkeisiin, saisin niistä osinkoa nettona ainakin 16 000 euroa vuodessa, siis 1333 euroa kuukaudessa. Kun sitten laskee päälle omistusasunnon muut kulut, niin kyllä tuolla jo maksaisi mukavaa vuokraa, ja riski olisi paljon pienempi kuin omistusasunnossa.

Omistusasunnossa on paljon hyviä puolia, mutta taloudellisesti tämä ei ole ollut mikään hyvä sijoitus.

Vierailija
230/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

 

Ja jokaisella (perheellisellä) vuokra-asujalla on 200 000e sijoituksissa + mukava, tilava ja itselle suunniteltu koti?? Ihan varmasti!!

Meillä on 2 talon seinissä reilu 600 000e, olemme asuneet kolmessa upouudessa ja 1 täysin rempatussa (ulkomailla) talossa, nauttineet pihoista ja eämänlaadusta samalla kun "seinät" ovat hivuttaneet omaisuuttamme hitaasti ylöspäin. 

Eli win-win - sekä sijoitus (pienempi riski ja vähän pienempi tuotto - ehkä) että asumismukavuus ja elämisen taso potenssiin 100. No, on siellä rahastoissakin jotain mutta se on sivuseikka.

En ikinä olisi halunnut vaihtaa em 30 vuodeksi pieneen kerrostaloasuntoon 4 lapsen kanssa vain saadakseni rahaa osakkeisiin... 

Vierailija
232/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

 

Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin saman suuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim. työtulovähennystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

 

Mihin tarvitsen asumistukea kun asumiskuluni ovat 350e/kk??

Jos vuokralla on niin auvoisaa että riittää tonneja per kk sijoituksiin niin miten hitossa kerjäätte asumistukea!? Maksajaa vuokranne niistä sijoituksistanne!!

Vierailija
234/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan riippuu siitä mitä haluaa elämässä.

Jos haluaa asua pääosin samassa asunnossa tai haluat puutarhan, niin tietenkin valinta on omistusasunto ja joko kerrostalo, rivari tai okt.

Vuokralla on helpompi lähteä töiden perässä toiseen kaupunkiin. Enää ei töitä välttämättä tehdä samalla työnantajalla eläkkeelle saakka. Toisaalta kivaa voi olla nähdä monenlaista suomea.

Elämänkaari voi olla muutakin kuin se mitä tehdään tietyssä iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Vierailija
236/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki.

"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
237/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yleistukea pienentävät tulot

- omat palkkatulosi

- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan

- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot

Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."

www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
238/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025

www.tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
239/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

AHA.

Vierailija
240/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Potkulaki mulkkukin tuli

tää homo jankuttaa koko päivän sit.