Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tavikset ei ryhdy vaatimaan työperäisen tänne muuton vähentämistä, kun täällä on työttömiä?

Vierailija
23.06.2026 |

Miksi tavalliset ihmiset eivät ymmärrä, että on vain suuryritysten etu saada tänne nöyriä ja vähään tyytyviä muuttajia. 

Taviksille tästä on vaan haittaa, kun täällä jo olevat eivät saa työtä enää ollenkaan vähäisen koulutuksen töihin. 

Kyllä siivoojaksi ja bussikuskiksi löytyisi täällä jo olevista tekijöitä. 

Tavikset joutuvat veroissaan kustantamaan matalapalkka-alan muualta tulleet työntekijän elämää ja lisäksi sen täällä jo olevan työttä jääneen elämän. 

Eikö kiinnosta?

 

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.

Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.

Voi olla noinkin mutta moni yritys haluaa työntekijän joka pystyy tekemään tuottavaa työtä heti. Edes pitkälle koulutetuista työttömistä ei sellaista välttämättä löydy ja siksi palkataan mieluummin toisesta yrityksestä alan ammattilainen. 

Vuosikymmeniä sitten Nokia palkkasi paljon vastavalmistuneita diplomi-insinöörejä ja tekniikan tohtoreita ja heitä koulutettiin varmaan puolen vuoden ajan eli ei odotettu että he pystyvät heti tekemään spesialistin töitä. Teknillisen korkeakoulun opetus ei tainnus olla silloin aivan aallonharjalla ja tuskin on sitä nytkään.

Miltään alalta ei tule suoraan valmiita työntekijöitä. Aina pitää jonkinlainen perehdytys tehdä.

Vierailija
62/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.

Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.

Espanjan talous kasvaa vauhdilla ja toimeliaisuus näkyy kaikkialla. Sinne pääsee helposti töihin. Palkka on 50-70% Suomen palkoista, mutta hinnatkin 30% halvemmat. 

Espanjassa ruoka on puolet halvempaa tai ainakin espanjalaiset ruoat. Lidlistä tarkistin niin lihan ja oluen kun oli tutut tuotteet. Oluttölkki 50 senttiä ja 100 grammaa savustettua kinkkua 1 euro. 

Ja asunonkin saa kun kyttää että omistaja on hetken poissa ja menee ja ottaa sen omakseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"SDP:llä olisi yli 33% kannatus ja vahva mandaatti Suomen pyörittämiseen, jos he vain ottaisivat omakseen realismiin perustuvan mm-politiikan.

Mutta ei. Tummat pilvilinnat, höttöhattarakikkaroiden pakkokuskaaminen ja Suomen tuhoaminen ovat tärkeämpiä kuin Suomi ja suomalaisten tulevaisuus."

 

En havainnut viestissäsi paljonkaan realismia vaan tyypillistä öyhöttämistä ja puolirasististen stereotypioiden toistelua.

Mikä on väärin suomalaisen kulttuuriperimän puolustamisessa.

-sivusta ja kysymys on retorinen

Vierailija
64/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta tekoälyyn perehtynyttä tohtoria niistä työttömistä löytyy? Sellaisia kun meidän firmassa tarvitaan yhä enemmän. 

Vierailija
65/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa. 

Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne. 

Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.

Ei aivan noinkaan.

Työperäisellä maahanmuutolla on halpuutettu erilaisia aloja. Tätä on melkein mahdoton selittää, jos et ole ollut asian kans tekemisissä. Ei näitä nettiä lukemalla tiedä. Se tietää, joka joutuu omissa töissään sen asian kohtaamaan.

Kerro lisää tästä?  Miksi se on mahdoton selittää?  Liikaa kikkailua?  Ja miksi tämä on hyvä asia? 

Vierailija
66/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin kertoa että Suomessa on paljon sellaisia työttömiä, että kun ne pakotetaan johonkin osaamistaan vastaavaan työhön, niin tekevät sen koko huonosti tahallaan tai heittäytyvät viikon päästä sairaiksi ja saavat näin sen työnsä lopetettua. Muutama vuosi sitten menin siivoojaksi kun muutakaan työtä ei ollut tarjolla. Sitten muutaman kuukauden kuluttua vaihdoin toiseen työhön ja minun piti sitä ennen opettaa siivoojaksi kesälomani tuuraaja ja sen jälkeen uusi varsinainen siivooja. Kesälomatuurari oli parhaassa iässä oleva nuori lukiolaistyttö, joka siivosi tosi huonosti ja oli laiska eikä ollut jaksanut tehdä työtään edes kahta viikkoa edes välttävästi. Sitten se varsinaiseksi tuleva oli laiska akanmölli, joka sanoi ensimmäisenä että viikon hän tekee ja sitten tekeytyy sairaaksi kun ei jaksa tehdä mitään. Kyllä pisti vihaksi kun kunnolla molemmat perehdytin ja se meni ihan hukkaan. Siivousfirmat yrittäjä sanoikin että nykyään ei saa enää kunnollisia työntekijöitä ja oli harmissaan kun lähdin. Sanoin siihen että maksaisitte luonnollisilla kunnollista palkkaa niin olisin voinut ehkä jäädä. Kuukausipalkka no oli 6-päiväisestä työviikosta vain 1300e. Mutta otin sen työn kun en halunnut maata kotonaan ja sitten löytyikin tosi hyvä työpaikka. Syytä olisi siis vähän tarkistella niitä palkkoja, sillä siivoustyö on raskasta ja arvotonta työntekoa siihen paskapalkkaan nähden ja siivousfirmat vetää halpatyöllä isot voitot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuja osaajia tänne tarvitaan korkeista työttömyysluvuista huolimatta.

Eli suomalainen koulutus ei ole huippuluokkaa, mitä meille on valheellisesti toitotettu? 

Vierailija
68/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.

Tuo on toki totta, mutta mitä tekevät nykyään ne suomalaiset (tarkoitan nuoremmat vastaavanlaiset suomalaiset), jotka ennen siivosi hotelleja, ajoi bussia, keräsi marjoja jne. Työttöminä. 

Mieluummin palkataan ulkomaalainen, joka ei tunne Suomen työlainsäädäntöä ja oikeuksiaan. Just katsoin erästä dokumenttia, jossa ulkomaalaiset hotellisiivoojat vetivät koko päivän ilman taukoja, kun eivät tienneet, että sellaisia kuuluu ihan lain mukaan pitää.

Hotellisiivouksessa kaikki tekevät työnsä ilman taukoja : suomalainen ja ulkomaalainen. Syy, jonka takia hotellisiivoukseen palkataan mieluummin ulkomaalaisia, on näiden nopeus ja se, etteivät nämä valita korkeamman työmoraalin ansiosta.

 

- ex-kerroshoidon esimies

Alapeukuttajat  voivat esittää näkemyksensä hotellisiivouksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa. 

Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne. 

Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.

Ei aivan noinkaan.

Työperäisellä maahanmuutolla on halpuutettu erilaisia aloja. Tätä on melkein mahdoton selittää, jos et ole ollut asian kans tekemisissä. Ei näitä nettiä lukemalla tiedä. Se tietää, joka joutuu omissa töissään sen asian kohtaamaan.

Halpuuttamalla saadaan yritystoiminta kannattavaksi mitä se muuten ei välttämättä olisi. Asiakkaat eivät suostu maksamaan ylettömiä hintoja nykypäivänä. Se on vaan niin että yritystoiminta on kallista kun valtio ottaa verot joka välistä. Työntekjän palkkaaninen on myös kallista sivukulujen vuoksi. 

Se sama homma on kuitenkin voinut olla kannattavaa aiemmin.

70/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.

Tuo on toki totta, mutta mitä tekevät nykyään ne suomalaiset (tarkoitan nuoremmat vastaavanlaiset suomalaiset), jotka ennen siivosi hotelleja, ajoi bussia, keräsi marjoja jne. Työttöminä. 

Mieluummin palkataan ulkomaalainen, joka ei tunne Suomen työlainsäädäntöä ja oikeuksiaan. Just katsoin erästä dokumenttia, jossa ulkomaalaiset hotellisiivoojat vetivät koko päivän ilman taukoja, kun eivät tienneet, että sellaisia kuuluu ihan lain mukaan pitää.

Hotellisiivouksessa kaikki tekevät työnsä ilman taukoja : suomalainen ja ulkomaalainen. Syy, jonka takia hotellisiivoukseen palkataan mieluummin ulkomaalaisia, on näiden nopeus ja se, etteivät nämä valita korkeamman työmoraalin ansiosta.

 

- ex-kerroshoidon esimies

Mutta tuleeko puhdasta. Hotellisiivoojat kertoo joissain työnsä ulkopuolisissa yhteyksissä,  miten ylimalkaista silmän palvontaa se siivoaminen on. Sehän ei ole heidän moraalistaan, vaan hotellin johdon moraalista kiinni. Jopa laatuhotelleissa saa pelätä onko vedetty niin pöydät kuin vessat tehokkaasti samalla rätillä. 

Tuosta aiheesta lisää Paavo Teittisen kirjassa "Pitkä vuoro - Kuinka moderni orjuus juurtui Suomeen".

Suosittelen lukemaan.

M60+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa. 

Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne. 

Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.

Ei aivan noinkaan.

Työperäisellä maahanmuutolla on halpuutettu erilaisia aloja. Tätä on melkein mahdoton selittää, jos et ole ollut asian kans tekemisissä. Ei näitä nettiä lukemalla tiedä. Se tietää, joka joutuu omissa töissään sen asian kohtaamaan.

Kerro lisää tästä?  Miksi se on mahdoton selittää?  Liikaa kikkailua?  Ja miksi tämä on hyvä asia? 

Se nimenomaan ei ole hyvä asia. 

Vierailija
72/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismileiman pelko on suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.

Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.

Espanjan talous kasvaa vauhdilla ja toimeliaisuus näkyy kaikkialla. Sinne pääsee helposti töihin. Palkka on 50-70% Suomen palkoista, mutta hinnatkin 30% halvemmat. 

Espanjan mediaanipalkka on noin 1 800-2 000 euroa/kk. 

Suomessa palkansaajien mediaanipalkka on tällä hetkellä noin 3 400 - 3 600 euroa/kk. 

 

Vierailija
74/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin kertoa että Suomessa on paljon sellaisia työttömiä, että kun ne pakotetaan johonkin osaamistaan vastaavaan työhön, niin tekevät sen koko huonosti tahallaan tai heittäytyvät viikon päästä sairaiksi ja saavat näin sen työnsä lopetettua. Muutama vuosi sitten menin siivoojaksi kun muutakaan työtä ei ollut tarjolla. Sitten muutaman kuukauden kuluttua vaihdoin toiseen työhön ja minun piti sitä ennen opettaa siivoojaksi kesälomani tuuraaja ja sen jälkeen uusi varsinainen siivooja. Kesälomatuurari oli parhaassa iässä oleva nuori lukiolaistyttö, joka siivosi tosi huonosti ja oli laiska eikä ollut jaksanut tehdä työtään edes kahta viikkoa edes välttävästi. Sitten se varsinaiseksi tuleva oli laiska akanmölli, joka sanoi ensimmäisenä että viikon hän tekee ja sitten tekeytyy sairaaksi kun ei jaksa tehdä mitään. Kyllä pisti vihaksi kun kunnolla molemmat perehdytin ja se meni ihan hukkaan. Siivousfirmat yrittäjä sanoikin että nykyään ei saa enää kunnollisia työntekijöitä ja oli harmissaan kun lähdin. Sanoin siihen että maksaisitte luonnollisilla kunnollista palkkaa niin olisin voinut ehkä jäädä. Kuukausipalkka no oli 6-päiväisestä työviikosta vain 1300e. Mutta otin sen työn kun en halunnut maata kotonaan ja sitten löytyikin tosi hyvä työpaikka. Syytä olisi siis vähän tarkistella niitä palkkoja, sillä siivoustyö on raskasta ja arvotonta työntekoa siihen paskapalkkaan nähden ja siivousfirmat vetää halpatyöllä isot voitot. 

No, kun se ongelma nimenomaan on siinä, kun ei vedä. Siivous on äärimmäisen kilpailtu ala. Jos työntekijä on huono tai/ja lorvaile  tai "sairastelee" koko yritys voi kaatua yrityksen koosta riippuen. Suomalaisen palkkaaminen on suurempi riski yrittäjälle.

Sun palkkasi on ollut työehtosopimuksen mukainen. Säkin varmaan kuuluit liittoon kassan sijaan, jolloin palkkojenkin nousu on todennäköisempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.

Tuo on toki totta, mutta mitä tekevät nykyään ne suomalaiset (tarkoitan nuoremmat vastaavanlaiset suomalaiset), jotka ennen siivosi hotelleja, ajoi bussia, keräsi marjoja jne. Työttöminä. 

Mieluummin palkataan ulkomaalainen, joka ei tunne Suomen työlainsäädäntöä ja oikeuksiaan. Just katsoin erästä dokumenttia, jossa ulkomaalaiset hotellisiivoojat vetivät koko päivän ilman taukoja, kun eivät tienneet, että sellaisia kuuluu ihan lain mukaan pitää.

Ei tarvitse olla ulkomaalainen että taukoja ei voi pitää.Sanoo laki mitä tahansa,kun olet yksin töissä ja adiakkaita tulee koko ajan niin silloin taukoa ei pysty pitämään.

Vierailija
76/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin kertoa että Suomessa on paljon sellaisia työttömiä, että kun ne pakotetaan johonkin osaamistaan vastaavaan työhön, niin tekevät sen koko huonosti tahallaan tai heittäytyvät viikon päästä sairaiksi ja saavat näin sen työnsä lopetettua. Muutama vuosi sitten menin siivoojaksi kun muutakaan työtä ei ollut tarjolla. Sitten muutaman kuukauden kuluttua vaihdoin toiseen työhön ja minun piti sitä ennen opettaa siivoojaksi kesälomani tuuraaja ja sen jälkeen uusi varsinainen siivooja. Kesälomatuurari oli parhaassa iässä oleva nuori lukiolaistyttö, joka siivosi tosi huonosti ja oli laiska eikä ollut jaksanut tehdä työtään edes kahta viikkoa edes välttävästi. Sitten se varsinaiseksi tuleva oli laiska akanmölli, joka sanoi ensimmäisenä että viikon hän tekee ja sitten tekeytyy sairaaksi kun ei jaksa tehdä mitään. Kyllä pisti vihaksi kun kunnolla molemmat perehdytin ja se meni ihan hukkaan. Siivousfirmat yrittäjä sanoikin että nykyään ei saa enää kunnollisia työntekijöitä ja oli harmissaan kun lähdin. Sanoin siihen että maksaisitte luonnollisilla kunnollista palkkaa niin olisin voinut ehkä jäädä. Kuukausipalkka no oli 6-päiväisestä työviikosta vain 1300e. Mutta otin sen työn kun en halunnut maata kotonaan ja sitten löytyikin tosi hyvä työpaikka. Syytä olisi siis vähän tarkistella niitä palkkoja, sillä siivoustyö on raskasta ja arvotonta työntekoa siihen paskapalkkaan nähden ja siivousfirmat vetää halpatyöllä isot voitot. 

No, kun se ongelma nimenomaan on siinä, kun ei vedä. Siivous on äärimmäisen kilpailtu ala. Jos työntekijä on huono tai/ja lorvaile  tai "sairastelee" koko yritys voi kaatua yrityksen koosta riippuen. Suomalaisen palkkaaminen on suurempi riski yrittäjälle.

Sun palkkasi on ollut työehtosopimuksen mukainen. Säkin varmaan kuuluit liittoon kassan sijaan, jolloin palkkojenkin nousu on todennäköisempää.

No miksi liittoja ei kiinnosta siivoojien palkankorotukset?Kunhan liittopomojen taskut täyttyy niin muusta ei ole väliä.-eri

Vierailija
77/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuja osaajia tänne tarvitaan korkeista työttömyysluvuista huolimatta.

Eli suomalainen koulutus ei ole huippuluokkaa, mitä meille on valheellisesti toitotettu? 

Maailma muuttuu nopeasti, eikä kukaan osannut edes 10 vuotta sitten ennustaa esim. tekoälyn nopeaa esiinmarssia. Kaikissa maissa (Kiinaa ja Intiaa lukuunottamatta koska niistä ihmismassoista löytyy riittävästi koulutettuja osaajia teollisuuden palvelukseen) isot firmat rekrytoivat ympäri maailmaa. Vaikka korkeakoulutettujen työllisyys on kasvanut Suomessakin nopeasti, on työttömistä edelleen vain noin 10% suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon (maisteri tai vastaava ja siitä ylöspäin). Siinäkin määrässä on laaja kirjo eri tutkintoja, joten ei vaikkapa niitä biokemian työttömiä erikoisosaajia ole jonossa ovella sillä hetkellä kun vaikkapa lääkefirma laajentuukin ja tarvitsee lisää alan tutkimus- ja kehitystyöhön kykeneviä. 

Vierailija
78/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikään muu puolue ei ole saanut aikaan kiristyksiä maahan muuttoon kuin persut. "

 

He ovat kyllä lähinnä onnistuneet kiusaamaan niitä jotka jo ovat täällä. Tänne tulo ei ole sen vaikeampaa kuin ennenkään.

Lopputulos on lähinnä se että ne parhaat töissä olijat kyllästyvät siihen että heitä epäillään koko ajan ja lähtevät.

Hyvä.Mitä enemmän lähtee,sitä parempi.

Vierailija
79/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"SDP:llä olisi yli 33% kannatus ja vahva mandaatti Suomen pyörittämiseen, jos he vain ottaisivat omakseen realismiin perustuvan mm-politiikan.

Mutta ei. Tummat pilvilinnat, höttöhattarakikkaroiden pakkokuskaaminen ja Suomen tuhoaminen ovat tärkeämpiä kuin Suomi ja suomalaisten tulevaisuus."

 

En havainnut viestissäsi paljonkaan realismia vaan tyypillistä öyhöttämistä ja puolirasististen stereotypioiden toistelua.

Ei kiinnosta sinun mielipiteesi !

Vierailija
80/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.

Tuo on toki totta, mutta mitä tekevät nykyään ne suomalaiset (tarkoitan nuoremmat vastaavanlaiset suomalaiset), jotka ennen siivosi hotelleja, ajoi bussia, keräsi marjoja jne. Työttöminä. 

Mieluummin palkataan ulkomaalainen, joka ei tunne Suomen työlainsäädäntöä ja oikeuksiaan. Just katsoin erästä dokumenttia, jossa ulkomaalaiset hotellisiivoojat vetivät koko päivän ilman taukoja, kun eivät tienneet, että sellaisia kuuluu ihan lain mukaan pitää.

Hotellisiivouksessa kaikki tekevät työnsä ilman taukoja : suomalainen ja ulkomaalainen. Syy, jonka takia hotellisiivoukseen palkataan mieluummin ulkomaalaisia, on näiden nopeus ja se, etteivät nämä valita korkeamman työmoraalin ansiosta.

 

- ex-kerroshoidon esimies

Mutta tuleeko puhdasta. Hotellisiivoojat kertoo joissain työnsä ulkopuolisissa yhteyksissä,  miten ylimalkaista silmän palvontaa se siivoaminen on. Sehän ei ole heidän moraalistaan, vaan hotellin johdon moraalista kiinni. Jopa laatuhotelleissa saa pelätä onko vedetty niin pöydät kuin vessat tehokkaasti samalla rätillä. 

Ei missään tapauksessa tule puhdasta. Tulee vain siistiä. 

Annettu siivousaika viisi minuuttia per huone, johon käytännössä kukaan ei pysty 

- Sama 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme