Miksi tavikset ei ryhdy vaatimaan työperäisen tänne muuton vähentämistä, kun täällä on työttömiä?
Miksi tavalliset ihmiset eivät ymmärrä, että on vain suuryritysten etu saada tänne nöyriä ja vähään tyytyviä muuttajia.
Taviksille tästä on vaan haittaa, kun täällä jo olevat eivät saa työtä enää ollenkaan vähäisen koulutuksen töihin.
Kyllä siivoojaksi ja bussikuskiksi löytyisi täällä jo olevista tekijöitä.
Tavikset joutuvat veroissaan kustantamaan matalapalkka-alan muualta tulleet työntekijän elämää ja lisäksi sen täällä jo olevan työttä jääneen elämän.
Eikö kiinnosta?
Kommentit (93)
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
"Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat"
Mitä ihmettä nyt? :D
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi olla siten, että tämä vain tapahtuu eikä tavalliset kansalaiset tee mitään.
Yritykset hyötyvät halvasta työvoimasta vähän aikaa, mutta sitten kulut tulevat verorahoista maksettaviksi.
Yritykset hyötyy halvasta työvoimasta ja vasemmisto hyötyy uusista äänestäjistä.
Tavallisten työssäkäyvien pitäisi herätä vastustamaan tällaista verorahojen käyttöä. Samoin köyhien pitäisi herätä, sillä tukia on pakko vähentää kaikilta.
Ei taida olla aikaa kestävät yhteiskunnan rakenteet muodissa. Eläkejärjestelmän ei esimerkiksi pitäisi perustua siihen, että väkiluku kasvaa kasvamistaan, tai ainakin mikäli haluamme pitää ihmisten väkiluvun maltillisena maailmalla.
Evoluutio ei pysy ihmisen keksintöjen perässä, pystymme lääketieteen avulla elämään pitempään kuin luonto pystyy meitä ylläpitämään. Eikä näköjään me itsekään pysytä kehityksemme mukana kun emme ota huomioon tällaisia asioita kuten vaikka tämä eläkejärjestelmä.
Jos näemme että eläkeikäisiä on liikaa suhteessa nuoriin, eli lapsia tehdään vähemmän, joka taas on hyvä asia, niin miksi meidän ratkaisu on järjestää toimimattomia vauvatalkoita ja lisätä maahanmuuttoa sen sijaan että muuttaisimme järjestelmää ?
Kuuroille korville. menee. Se on nyt kansasta riippumaton tahtotila, että kaiken maailman väkeä vedetään sisään vaikkei entisistäkään kyetä pitämään huolta. Ideologiaa tai jotain. Täsmällisiä ja tilannetta kuvaavia lukuja ei anneta tiedoksi jos ne puhuu tahtotilaa vastaan. Mediadiktatuuri vain hehkuttaa muuttajia ja miten niitä tarvitaan, kantikset voi painua hittoon.
Vierailija kirjoitti:
Esim sdp:n äänestäjien kannattaisi vaatia puoluettaan muuttamaan linjaansa. Muualta ei pidä houkutella porukkaa, kun täällä on työttömyyttä.
Olin itse kesätöissä monessa firmassa nuorempana. Silloin siellä ei ollut yhtään muualta tullutta porukkaa. Nykyään rakennuksilla on suomalainen työnjohto, mutta työtä tekee muiden maiden kansalaiset omasta maastaan käsin. Siis tulevat tänne periodimaisesti ja käyvät lomilla kotimaassaan. Tämä kaikki menee alihankintaryppäinä ja samalla laatu huonontuu, kun kaikki on pirstaloitu.
Saa niihin kilpailutuksiin ottaa osaa suomalaiset yritykset mutta eivät taida pärjätä nykypäivänä. Syytä en osaa sanoa mutta kieltämättä suomalainen työntekijä on kallis. Pitäisikö rakennusalalla pohtia miten tehdä laatua tehokkaasti eikä niin että peukaloita pyöritellään päivät pitkät.
Korkeakoulutettuja osaajia tänne tarvitaan korkeista työttömyysluvuista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
Mä en usko tähän. Kaikkihan on palkasta kiinni, joten siihen meidän pitäisi panostaa. Siihen että kaikki olisivat keskituloisia eikä köyhiä tai rikkaita olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
"Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat"
Mitä ihmettä nyt? :D
Eikö sieltä Intiasta ole tullut Suomeen työntekijöitä? Ks. https://yle.fi/a/74-20142890
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän minä vaatisinkin ja siksi aion äänestää perussuomalaisia. Muut puolueet ei välitä yhtään enää.
pystythän tunnistamaan sanojen ja tekojen välisen ilmeisen ristiriidan?
Missä kohtaa sellainen on sinun mielestäsi? Vai tarkoititko sitä, että sanon vaan äänestäväni mutta en tee sitä kuitenkaan? Tein jo sanojeni mukaan viime vaaleissa ja voin tehdä sen uudelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Se on hetken helpotus sillä kun nämä maahanmuuttajat saa oikeuden samoihin tukiin kuin suomalaiset, työnteko loppuu kuin seinään ja on yhä enemmän elätettäviä.
Näin se menee ilman muuta. Matalapalkkatyö on sisään tulon savuverho, joka hälvenee aikanansa kun pääsee nauttimaan hyvinvointivaltion tukijärjestelmästä. Kuinka pitkään yksi henkilö tekee vaikka wolt-työtä? Hän myy tilinsä aina uudelle ja uudelle tulijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
Mä en usko tähän. Kaikkihan on palkasta kiinni, joten siihen meidän pitäisi panostaa. Siihen että kaikki olisivat keskituloisia eikä köyhiä tai rikkaita olisi.
Olet siis sitä mieltä että Suomen työttömyyden syy on liian pienet palkat. Samaan aikaan yrityksiä menee konkurssiin enemmän kuin koskaan. Jospa on niin että yritys ei pärjää kun toiminta ei ole kannattavaa suurten toimintamenojen takia. Palkkojen lisäksi tulevat sivukulut ja valtio verottaa yrityksiä joka käänteessä.
Meillä on työehtosopimukset mutta jos työstä maksettava palkka ei riitä eikä löydy suomalaista niin eikö ole parempi että tulee edes ulkomailta joku tekemään työt että toimintaa voi jatkaa. Valtio voisi kyllä tiputtaa sivukuluja ainakin pieniltä yrityksiltä joilla on todella vaikeaa nyt.
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.
Niin. Suuri ja suurin ovat eri asia. Työkyvyttömiä työttömiä on kymmeniä tuhansia.
Ei tänne voi työperäisesti muuttaa, ellei ole saanut työpaikkaa. Jos on saanut, on päihittänyt haussa sekä suomalaiset että muunmaalaiset hakijat. Tosi moni luulee, että kyse on halpatyövoimasta, vaikka kyse on osaajista. Ole siis osaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
"Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat"
Mitä ihmettä nyt? :D
Tuohan on se huutava ja karjuva työvoimapula, joka on jo kymmenien vuosien ajan pitänyt ääntä.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettuja osaajia tänne tarvitaan korkeista työttömyysluvuista huolimatta.
Millä alalla on korkeakoulutettujen työpaikkoja avoinna, edes päivän ajan? Nekin työpaikat alkaa olla liukumäessä, kun taas velvoite huolehtia muuttajasta pysyy. Sietäisi harkita toisenkin kerran.
Ammattiliitot kannattaa sitä työperäistä maahantuloa.
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.
Espanjan talous kasvaa vauhdilla ja toimeliaisuus näkyy kaikkialla. Sinne pääsee helposti töihin. Palkka on 50-70% Suomen palkoista, mutta hinnatkin 30% halvemmat.
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
"Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat"
Mitä ihmettä nyt? :D
Tuohan on se huutava ja karjuva työvoimapula, joka on jo kymmenien vuosien ajan pitänyt ääntä.
Ei ole enää. Se tekoäly. Työttömyyttä on nyt silläkin alalla. Voi olla joku spesialistien spesialisti, mutta sellainen ei kävele tuosta vain sisään yleisellä kuulutuksella.
pystythän tunnistamaan sanojen ja tekojen välisen ilmeisen ristiriidan?