Miksi tavikset ei ryhdy vaatimaan työperäisen tänne muuton vähentämistä, kun täällä on työttömiä?
Miksi tavalliset ihmiset eivät ymmärrä, että on vain suuryritysten etu saada tänne nöyriä ja vähään tyytyviä muuttajia.
Taviksille tästä on vaan haittaa, kun täällä jo olevat eivät saa työtä enää ollenkaan vähäisen koulutuksen töihin.
Kyllä siivoojaksi ja bussikuskiksi löytyisi täällä jo olevista tekijöitä.
Tavikset joutuvat veroissaan kustantamaan matalapalkka-alan muualta tulleet työntekijän elämää ja lisäksi sen täällä jo olevan työttä jääneen elämän.
Eikö kiinnosta?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
Ei aivan noinkaan.
Työperäisellä maahanmuutolla on halpuutettu erilaisia aloja. Tätä on melkein mahdoton selittää, jos et ole ollut asian kans tekemisissä. Ei näitä nettiä lukemalla tiedä. Se tietää, joka joutuu omissa töissään sen asian kohtaamaan.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.
Espanjan talous kasvaa vauhdilla ja toimeliaisuus näkyy kaikkialla. Sinne pääsee helposti töihin. Palkka on 50-70% Suomen palkoista, mutta hinnatkin 30% halvemmat.
Eikös siellä ollut suurempi työttömyys kuin Suomessa? Siirtolaisia tulee laivalasteittain joka päivä.
"Se on hetken helpotus sillä kun nämä maahanmuuttajat saa oikeuden samoihin tukiin kuin suomalaiset, työnteko loppuu kuin seinään ja on yhä enemmän elätettäviä."
Työluvalla täällä oleva ei voi vain ryhtyä työttömäksi kovin pitkäksi aikaa koska se oleskelulupa on sidottu työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Tuo on toki totta, mutta mitä tekevät nykyään ne suomalaiset (tarkoitan nuoremmat vastaavanlaiset suomalaiset), jotka ennen siivosi hotelleja, ajoi bussia, keräsi marjoja jne. Työttöminä.
Mieluummin palkataan ulkomaalainen, joka ei tunne Suomen työlainsäädäntöä ja oikeuksiaan. Just katsoin erästä dokumenttia, jossa ulkomaalaiset hotellisiivoojat vetivät koko päivän ilman taukoja, kun eivät tienneet, että sellaisia kuuluu ihan lain mukaan pitää.
Hotellisiivouksessa kaikki tekevät työnsä ilman taukoja : suomalainen ja ulkomaalainen. Syy, jonka takia hotellisiivoukseen palkataan mieluummin ulkomaalaisia, on näiden nopeus ja se, etteivät nämä valita korkeamman työmoraalin ansiosta.
- ex-kerroshoidon esimies
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.
Espanjan talous kasvaa vauhdilla ja toimeliaisuus näkyy kaikkialla. Sinne pääsee helposti töihin. Palkka on 50-70% Suomen palkoista, mutta hinnatkin 30% halvemmat.
Espanjassa ruoka on puolet halvempaa tai ainakin espanjalaiset ruoat. Lidlistä tarkistin niin lihan ja oluen kun oli tutut tuotteet. Oluttölkki 50 senttiä ja 100 grammaa savustettua kinkkua 1 euro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.
Espanjan talous kasvaa vauhdilla ja toimeliaisuus näkyy kaikkialla. Sinne pääsee helposti töihin. Palkka on 50-70% Suomen palkoista, mutta hinnatkin 30% halvemmat.
Eikös siellä ollut suurempi työttömyys kuin Suomessa? Siirtolaisia tulee laivalasteittain joka päivä.
Oli, muttei ole enää. Siirtolaisia tulee, mutta suurin osa jatkaa Saksaan ja pohjoismaihin. Ne, jotka jäävät eivät uhkaa normi työmarkkinoita, vaan ovat valtavilla kasvihuoneviljelmillä raskaissa töissä. Tällä hetkellä lähes kaikilla aloilla käy kova kuhina, jopa rakentamisessa. Tutut hollantilaisetkin ovat heti saaneet töitä.
"Olet siis sitä mieltä että Suomen työttömyyden syy on liian pienet palkat. Samaan aikaan yrityksiä menee konkurssiin enemmän kuin koskaan. Jospa on niin että yritys ei pärjää kun toiminta ei ole kannattavaa suurten toimintamenojen takia. "
Tuo kertoo vain että tuottavuus ei ole kunnossa tai liikeidea ei kanna. Yritys joka pärjää vain polkemalla palkkoja tekee jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Suomalaisista työttömistä ehdottomasti suurin osa on sekä työkykyisiä että työhaluisia. Se mikä puuttuu on avoimet työpaikat, joihin työllistyville maksettaisiin tehdystä työstä kelvollista palkkaa.
Niin. Suuri ja suurin ovat eri asia. Työkyvyttömiä työttömiä on kymmeniä tuhansia.
Kun työttömiä on nyt virallisestikin luokkaa 336000 niin mainitsemasi joukko on siitä kuitenkin suhteellisen pieni osa.
https://stat.fi/fi/julkaisu/cmfp8nlhv9vsy07vyxe6o3l4x
En minäkään kyllä näe mitään järkeä työkyvyttömien roikuttamisessa työttömyystuen varassa.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
Ei aivan noinkaan.
Työperäisellä maahanmuutolla on halpuutettu erilaisia aloja. Tätä on melkein mahdoton selittää, jos et ole ollut asian kans tekemisissä. Ei näitä nettiä lukemalla tiedä. Se tietää, joka joutuu omissa töissään sen asian kohtaamaan.
Halpuuttamalla saadaan yritystoiminta kannattavaksi mitä se muuten ei välttämättä olisi. Asiakkaat eivät suostu maksamaan ylettömiä hintoja nykypäivänä. Se on vaan niin että yritystoiminta on kallista kun valtio ottaa verot joka välistä. Työntekjän palkkaaninen on myös kallista sivukulujen vuoksi.
"Espanjassa ruoka on puolet halvempaa tai ainakin espanjalaiset ruoat. Lidlistä tarkistin niin lihan ja oluen kun oli tutut tuotteet. Oluttölkki 50 senttiä ja 100 grammaa savustettua kinkkua 1 euro. "
En ole Espanjassa käydessäni huomannut paikallisten elävän mitään luksuselämää. Joten oletan että siellä kokonaishinnat ja palkat eivät ole ainakaan merkittävästi Suomea edullisemmassa suhteessa.
Elinkustannukset kun sisältävät kaikenlaista muuta kuin kaljaa ja lihaa kuten asumista, sähkön hintaa, vakuutuksia jne.
SDP:llä olisi yli 33% kannatus ja vahva mandaatti Suomen pyörittämiseen, jos he vain ottaisivat omakseen realismiin perustuvan mm-politiikan.
Mutta ei. Tummat pilvilinnat, höttöhattarakikkaroiden pakkokuskaaminen ja Suomen tuhoaminen ovat tärkeämpiä kuin Suomi ja suomalaisten tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
"Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat"
Mitä ihmettä nyt? :D
Tuohan on se huutava ja karjuva työvoimapula, joka on jo kymmenien vuosien ajan pitänyt ääntä.
Ei ole enää. Se tekoäly. Työttömyyttä on nyt silläkin alalla. Voi olla joku spesialistien spesialisti, mutta sellainen ei kävele tuosta vain sisään yleisellä kuulutuksella.
Tekoälystä todennäköisesti tehdään syntipukkia niille irtisanomisille, joita yrityksissä olisi muutenkin haluttu jo pitkään toteuttaa. Tähän asti aina kun kiinteitä kustannuksia (lue:palkat) on saatu leikattua palkitsivat sijoittajat yrityksen osakekurssin nousulla.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista työttömistä suuri osa on jollain tavalla työkyvyttömiä. Itsekin olen pitkäaikaistyötön eikä mun terveys kestä bussikuskin tai siivoojan työtä, mutta ei ole mitään toivoa päästä eläkkeelle, kun on vielä työkykyä jonkunlaiseen työhön jäljellä. Enkä ole ainoa.
Tuo on toki totta, mutta mitä tekevät nykyään ne suomalaiset (tarkoitan nuoremmat vastaavanlaiset suomalaiset), jotka ennen siivosi hotelleja, ajoi bussia, keräsi marjoja jne. Työttöminä.
Mieluummin palkataan ulkomaalainen, joka ei tunne Suomen työlainsäädäntöä ja oikeuksiaan. Just katsoin erästä dokumenttia, jossa ulkomaalaiset hotellisiivoojat vetivät koko päivän ilman taukoja, kun eivät tienneet, että sellaisia kuuluu ihan lain mukaan pitää.
Hotellisiivouksessa kaikki tekevät työnsä ilman taukoja : suomalainen ja ulkomaalainen. Syy, jonka takia hotellisiivoukseen palkataan mieluummin ulkomaalaisia, on näiden nopeus ja se, etteivät nämä valita korkeamman työmoraalin ansiosta.
- ex-kerroshoidon esimies
Mutta tuleeko puhdasta. Hotellisiivoojat kertoo joissain työnsä ulkopuolisissa yhteyksissä, miten ylimalkaista silmän palvontaa se siivoaminen on. Sehän ei ole heidän moraalistaan, vaan hotellin johdon moraalista kiinni. Jopa laatuhotelleissa saa pelätä onko vedetty niin pöydät kuin vessat tehokkaasti samalla rätillä.
"Halpuuttamalla saadaan yritystoiminta kannattavaksi mitä se muuten ei välttämättä olisi."
Palkkojen polkeminen mahdolistaa sen että yrityksen ei tarvitse kehittää toimintansa ja parantaa tuottavuttaan. Joka on Suomen kansantalouden kannalta hyvin huono juttu.
"Asiakkaat eivät suostu maksamaan ylettömiä hintoja nykypäivänä. Se on vaan niin että yritystoiminta on kallista kun valtio ottaa verot joka välistä. Työntekjän palkkaaninen on myös kallista sivukulujen vuoksi. "
Se on kallista vain jos sitä työntekijää ei saa tuottamaan tarpeeksi lisäarvoa. Se taas vaatii investointeja uuteen tekniikkaan, koulutukseen ja muuhin vastaavaan. Ja nekin maksavat joten niistä mieluusti laistetaan ja vain syytetään verotusta ja kallista työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän minä vaatisinkin ja siksi aion äänestää perussuomalaisia. Muut puolueet ei välitä yhtään enää.
pystythän tunnistamaan sanojen ja tekojen välisen ilmeisen ristiriidan?
Mikään muu puolue ei ole saanut aikaan kiristyksiä maahan muuttoon kuin persut.
-Hallitus on kaudellaan tiukentanut tuntuvasti sekä humanitaarisen että työperäisen maahan muuton pykäliä. Samaan aikaan tulijoiden määrä on jatkanut laskuaan.- YLE
"SDP:llä olisi yli 33% kannatus ja vahva mandaatti Suomen pyörittämiseen, jos he vain ottaisivat omakseen realismiin perustuvan mm-politiikan.
Mutta ei. Tummat pilvilinnat, höttöhattarakikkaroiden pakkokuskaaminen ja Suomen tuhoaminen ovat tärkeämpiä kuin Suomi ja suomalaisten tulevaisuus."
En havainnut viestissäsi paljonkaan realismia vaan tyypillistä öyhöttämistä ja puolirasististen stereotypioiden toistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei taida olla enää matalapalkka-alan töihin kuten marjanpomintaan, wolt-kuskeiksi, rakennuksille, ravintoloihin tai taksia ajamaan. Sama ilmiö on monessa Euroopan maassa eli muualta tulleet tekevät työt jotka eivät alkuperäisväestölle kelpaa.
Joillain aloilla tarvitaan erityisosaajia kun kotimaasta ei löydy kouluttautuneita. Näitä ovat tietotekniikan alat, koneen- ja laivanrakennus joissa kädentaidot ovat tärkeät. Jostain syystä suomalainen kouluttautuu nykyään yliopistossa aloille joille ei ole kysyntää kuten hallinto, koulutus, humanistiset alat jne.
Olisi aika pohtia koulutusta laajemmin ja miettiä millä aloilla tulee töitä riittämään. Opetuslaitosten pitäisi päivittää itsensä nykyaikaan ja kouluttaa vain sellaisille aloille joilla on töitä.
Ei aivan noinkaan.
Työperäisellä maahanmuutolla on halpuutettu erilaisia aloja. Tätä on melkein mahdoton selittää, jos et ole ollut asian kans tekemisissä. Ei näitä nettiä lukemalla tiedä. Se tietää, joka joutuu omissa töissään sen asian kohtaamaan.
Halpuuttamalla saadaan yritystoiminta kannattavaksi mitä se muuten ei välttämättä olisi. Asiakkaat eivät suostu maksamaan ylettömiä hintoja nykypäivänä. Se on vaan niin että yritystoiminta on kallista kun valtio ottaa verot joka välistä. Työntekjän palkkaaninen on myös kallista sivukulujen vuoksi.
Rakennuksilla on halpuutettu jo vuosikymmeniä, vaikka oikeaa todellista tarvetta tälle ei ole.
Ap jankuttaa samaa mantraa. Jospa välillä miettisit jotain muuta.
"Mikään muu puolue ei ole saanut aikaan kiristyksiä maahan muuttoon kuin persut. "
He ovat kyllä lähinnä onnistuneet kiusaamaan niitä jotka jo ovat täällä. Tänne tulo ei ole sen vaikeampaa kuin ennenkään.
Lopputulos on lähinnä se että ne parhaat töissä olijat kyllästyvät siihen että heitä epäillään koko ajan ja lähtevät.
Voi olla noinkin mutta moni yritys haluaa työntekijän joka pystyy tekemään tuottavaa työtä heti. Edes pitkälle koulutetuista työttömistä ei sellaista välttämättä löydy ja siksi palkataan mieluummin toisesta yrityksestä alan ammattilainen.
Vuosikymmeniä sitten Nokia palkkasi paljon vastavalmistuneita diplomi-insinöörejä ja tekniikan tohtoreita ja heitä koulutettiin varmaan puolen vuoden ajan eli ei odotettu että he pystyvät heti tekemään spesialistin töitä. Teknillisen korkeakoulun opetus ei tainnus olla silloin aivan aallonharjalla ja tuskin on sitä nytkään.