Miksi tavikset ei ryhdy vaatimaan työperäisen tänne muuton vähentämistä, kun täällä on työttömiä?
Miksi tavalliset ihmiset eivät ymmärrä, että on vain suuryritysten etu saada tänne nöyriä ja vähään tyytyviä muuttajia.
Taviksille tästä on vaan haittaa, kun täällä jo olevat eivät saa työtä enää ollenkaan vähäisen koulutuksen töihin.
Kyllä siivoojaksi ja bussikuskiksi löytyisi täällä jo olevista tekijöitä.
Tavikset joutuvat veroissaan kustantamaan matalapalkka-alan muualta tulleet työntekijän elämää ja lisäksi sen täällä jo olevan työttä jääneen elämän.
Eikö kiinnosta?
Kommentit (93)
Koska ne on vassareita ja vassarit haluaa kaikille vapaan tulon maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin kertoa että Suomessa on paljon sellaisia työttömiä, että kun ne pakotetaan johonkin osaamistaan vastaavaan työhön, niin tekevät sen koko huonosti tahallaan tai heittäytyvät viikon päästä sairaiksi ja saavat näin sen työnsä lopetettua. Muutama vuosi sitten menin siivoojaksi kun muutakaan työtä ei ollut tarjolla. Sitten muutaman kuukauden kuluttua vaihdoin toiseen työhön ja minun piti sitä ennen opettaa siivoojaksi kesälomani tuuraaja ja sen jälkeen uusi varsinainen siivooja. Kesälomatuurari oli parhaassa iässä oleva nuori lukiolaistyttö, joka siivosi tosi huonosti ja oli laiska eikä ollut jaksanut tehdä työtään edes kahta viikkoa edes välttävästi. Sitten se varsinaiseksi tuleva oli laiska akanmölli, joka sanoi ensimmäisenä että viikon hän tekee ja sitten tekeytyy sairaaksi kun ei jaksa tehdä mitään. Kyllä pisti vihaksi kun kunnolla molemmat perehdytin ja se meni ihan hukkaan. Siivousfirmat yrittäjä sanoikin että nykyään ei saa enää kunnollisia työntekijöitä ja oli harmissaan kun lähdin. Sanoin siihen että maksaisitte luonnollisilla kunnollista palkkaa niin olisin voinut ehkä jäädä. Kuukausipalkka no oli 6-päiväisestä työviikosta vain 1300e. Mutta otin sen työn kun en halunnut maata kotonaan ja sitten löytyikin tosi hyvä työpaikka. Syytä olisi siis vähän tarkistella niitä palkkoja, sillä siivoustyö on raskasta ja arvotonta työntekoa siihen paskapalkkaan nähden ja siivousfirmat vetää halpatyöllä isot voitot.
No, kun se ongelma nimenomaan on siinä, kun ei vedä. Siivous on äärimmäisen kilpailtu ala. Jos työntekijä on huono tai/ja lorvaile tai "sairastelee" koko yritys voi kaatua yrityksen koosta riippuen. Suomalaisen palkkaaminen on suurempi riski yrittäjälle.
Sun palkkasi on ollut työehtosopimuksen mukainen. Säkin varmaan kuuluit liittoon kassan sijaan, jolloin palkkojenkin nousu on todennäköisempää.
Matalapalkka-alat ovat palvelualoja. Jo sana palvelu kertoo kaiken, Ei niistä kuluttaja halua maksaa. Tavallaan ne ovat sellaista ylimääräistä kulutusta, jonka voi jättää väliinkin. Kampaamot, ym. mitä näitä nyt onkin. Saako edes huippuravintolan työntekijät millaista palkkaa vaikka on asiantuntevat asiakkaat. Tes-palkat on silti suuremmat kuin se joku tuki mitä saa ilman työtä, vai olenko väärässä. Osa-aikaisuus on se joka vaatii tukijalkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinut hyvin nopeasti canceloidaan jos sellaista alat vastimaan, tai totuuksia menet sanomaan.
Pitäisikö sinunkin kasvattaa itsellesi itsetunto? Säälittävää lampaan puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Ap jankuttaa samaa mantraa. Jospa välillä miettisit jotain muuta.
Jospa itse siirtyisit muuhun ketjuun.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on vassareita ja vassarit haluaa kaikille vapaan tulon maahan.
Mitä heikommassa asemassa taloudellisesti, sitä varmemmin äänestää vassareita. Niin kauan kuin on palkkaeroja, voi aina vedota epätasa-arvoon. Siten myös tulijoiden asenne ratkaisee. Äskettäin mm. torpattiin valinta kristittyjen ja muslimien välillä, kumpaa voisi suosia. Vm. kallistuu vassarien puolelle, joten siinä kävi kuin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut hyvin nopeasti canceloidaan jos sellaista alat vastimaan, tai totuuksia menet sanomaan.
Pitäisikö sinunkin kasvattaa itsellesi itsetunto? Säälittävää lampaan puhetta.
Mitä. Itselläsi on keitetyn lampaan pään puhetta, kuten Suomessa sanotaan. Eli ei asiavastauksia vaan noita iänikuisia arveluja itsetunnosta ja säälittävyydestä. Canceloinnit on todellista totta.
eri
Siinäpä onkin hyvä kysymys että miksi siivoojien ammattiliitto ei huolehdi omistaan, ei kiinnosta ilmeisesti. Kun ajatellaan vaikkapa näin että teet täyttä työpäivää 6 päivänä viikossa ja iltatyönä, eli siinä pitäisi olla muka iltalisät, ja sinun brutto palkka on 1300e, niin onhan se todella vähän. Varsinkin kun kyseessä oli hyvin huolellisesti tehtävä ison kaupan siivous lihatiskeineen ja -koneineen, kala- ja maitokylmiöt joka päivä plus iso kaupan puoli vielä ja kaikki tämä yhdellä ihmisellä, sitä ennen kävin ennen kaupalle menoa siivoamassa ison tehdas hallin ja toimistotilat. Kaikki tuo yhdessä päivässä. Olin silloin tosi hyvässä kunnossa ja kunto vain parani siinä työssä. Paremman palkan olisin saanut jos olisin jäänyt työttömäksi, eli jotain on paikassa korjattavaa. Kunnolliset siivoojat ovat useimmiten hyvin kilttejä ja tunnollisia ihmisiä, ja sellaisia on hyvä siivousyrityksillä kyykyttää kun eivät osaa pitää puoliaan. Mutta jos menisivät lakkoon niin Suomi hukkuisi paskaan. Mutta mitään tuskin tapahtuu palkan suhteen, sen sitten huomaa kun olet vaikkapa hotellissa yötä ja katsot sängyn alle, enimmät roskat on poistettu ja jalkapohjat on kohta mustat kun kävelit likaisella lattialla. Puhtaus on vähän eri käsite näillä ulkomaisilla työntekijöillä, juomalasit huuhtaistaan vessassa ja pyyhitään samalla värillä pöntöt ja lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettuja osaajia tänne tarvitaan korkeista työttömyysluvuista huolimatta.
Eli suomalainen koulutus ei ole huippuluokkaa, mitä meille on valheellisesti toitotettu?
Suomalaiset ovat Euroopan älykläin kansa ja sillä kompensoi paljon työssä kuin työssä, mutta muualla maailmassa on kovempi kuri koulussa peruskoulussa ja sen takia he pärjäävät, kun syrjäytyneitä tulee silloin paljon vähemmän ja huippujenkaan ei anneta löysäillä.
No ihan suoraan sanottuna ei kiinnosta alkaa siivoojaksi tai bussikuskiksi. Olen 64-vuotias enkä ole tehnyt noita töitä tähän päivään mennessä. Yliopistotutkinto ja yli 30 vuoden työkokemus. Nyt työttömänä ja ensi vuonna ansaitulle työeläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin kertoa että Suomessa on paljon sellaisia työttömiä, että kun ne pakotetaan johonkin osaamistaan vastaavaan työhön, niin tekevät sen koko huonosti tahallaan tai heittäytyvät viikon päästä sairaiksi ja saavat näin sen työnsä lopetettua. Muutama vuosi sitten menin siivoojaksi kun muutakaan työtä ei ollut tarjolla. Sitten muutaman kuukauden kuluttua vaihdoin toiseen työhön ja minun piti sitä ennen opettaa siivoojaksi kesälomani tuuraaja ja sen jälkeen uusi varsinainen siivooja. Kesälomatuurari oli parhaassa iässä oleva nuori lukiolaistyttö, joka siivosi tosi huonosti ja oli laiska eikä ollut jaksanut tehdä työtään edes kahta viikkoa edes välttävästi. Sitten se varsinaiseksi tuleva oli laiska akanmölli, joka sanoi ensimmäisenä että viikon hän tekee ja sitten tekeytyy sairaaksi kun ei jaksa tehdä mitään. Kyllä pisti vihaksi kun kunnolla molemmat perehdytin ja se meni ihan hukkaan. Siivousfirmat yrittäjä sanoikin että nykyään ei saa enää kunnollisia työntekijöitä ja oli harmissaan kun lähdin. Sanoin siihen että maksaisitte luonnollisilla kunnollista palkkaa niin olisin voinut ehkä jäädä. Kuukausipalkka no oli 6-päiväisestä työviikosta vain 1300e. Mutta otin sen työn kun en halunnut maata kotonaan ja sitten löytyikin tosi hyvä työpaikka. Syytä olisi siis vähän tarkistella niitä palkkoja, sillä siivoustyö on raskasta ja arvotonta työntekoa siihen paskapalkkaan nähden ja siivousfirmat vetää halpatyöllä isot voitot.
Olet aivan oikeassa. Yrityksen omistajan olisi kannattanut tarjota sinulle lisää palkkaa ja pitää sinut talossa. Mutta nyt sait muualta paremman tarjouksen ja lähdit. Ei ne omistajat tosiaan mitään älykköjä useinkaan ole, vaan suurin osa yrittäjistä on ahneita ja lyhytnäköisiä riistäjiä. Kannattaisi katsoa peiliin eikä ihmetellä, miksei saa hyviä työntekijöitä. Sitä saa mitä tilaa.
Bussikuskiksi haluavalla pitäisi varmaan olla ensin ajokortti?
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä onkin hyvä kysymys että miksi siivoojien ammattiliitto ei huolehdi omistaan, ei kiinnosta ilmeisesti. Kun ajatellaan vaikkapa näin että teet täyttä työpäivää 6 päivänä viikossa ja iltatyönä, eli siinä pitäisi olla muka iltalisät, ja sinun brutto palkka on 1300e, niin onhan se todella vähän. Varsinkin kun kyseessä oli hyvin huolellisesti tehtävä ison kaupan siivous lihatiskeineen ja -koneineen, kala- ja maitokylmiöt joka päivä plus iso kaupan puoli vielä ja kaikki tämä yhdellä ihmisellä, sitä ennen kävin ennen kaupalle menoa siivoamassa ison tehdas hallin ja toimistotilat. Kaikki tuo yhdessä päivässä. Olin silloin tosi hyvässä kunnossa ja kunto vain parani siinä työssä. Paremman palkan olisin saanut jos olisin jäänyt työttömäksi, eli jotain on paikassa korjattavaa. Kunnolliset siivoojat ovat useimmiten hyvin kilttejä ja tunnollisia ihmisiä, ja sellaisia on hyvä siivousyrityksillä kyykyttää kun eivät osaa pitää puoliaan. Mutta jos menisivät lakkoon niin Suomi hukkuisi paskaan. Mutta mitään tuskin tapahtuu palkan suhteen, sen sitten huomaa kun olet vaikkapa hotellissa yötä ja katsot sängyn alle, enimmät roskat on poistettu ja jalkapohjat on kohta mustat kun kävelit likaisella lattialla. Puhtaus on vähän eri käsite näillä ulkomaisilla työntekijöillä, juomalasit huuhtaistaan vessassa ja pyyhitään samalla värillä pöntöt ja lasit.
Ja työn tulos näkyy välittömästi ja jokaiselle. Toista se olisikin jos siivoojien palautteet tiettyjen alojen tavoin seilaisivat vuoden limbossa lautakuntien ja prosessien läpi ja raukeaisivat asiakkaalle kielteisenä kun tekstistä ei ilmene riittävän selkeästi oliko paskainen lattia paskainen vai ei.
Suurin osa ihmisistä kuuluu vain kassaan.