Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on omakotitalo, 2 autoa jne, onko keskiluokkaa?

Vierailija
23.06.2026 |

On uudehko omakotitalo ja erillinen autokatos-varasto isolla puolen hehtaarin tontilla. On pihasauna, palju, grillikatos ja trailerin päällä isohko vene. Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa. Lapsille tehty oma leikkialue hiekkalaatikkoineen, keinuineen, kiipeilytelineineen ja tramboliineineen. Ydinperhe, perheessä 2 lapsen lisäksi 2 rotukoiraa joita kuljetetaan näyttelyissä.

Pihassa myös kasvimaa, istutettuja puita, ruusutarha ja muutamia harraste-kanoja.

Palveluihin 2km ja isoon kaupunkiin 20km.

5 ateriaa päivässä, lapsilla harrastuksia.

 

Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?"

 

Kas kun keskiluokka voidaan määritellä usealla eri tavalla etkä kerro lainkaan mitä haet. Kansainvälisissä tilastoissa keskiluokka määritellään ihan puhtaasti tulojen mukaan. Tyyli vapaa. Esimerkkiperheesi on nyky-Suomessa jo ylempää keskiluokkaa hyvinvointivaltion muututtua 2000-luvulla vähitellen euroopan periferian kehitysmaaksi.

Se määritelmä jota tällä foorumilla kuviteltua yläluokkaisuuttaan meuhkaava porukka hakee on suomeksi suunnilleen statuskeskiluokkaisuus.

Nyt keskitytään yksinomaan siihen miten ihanan tasokasta ja gylddyrelliä meidän kulutuksemme ja harrastuksemme ovat. Me käytämme rahaa vain arvojamme vastaaviin tarkoituksiin. 

Tämä on täydellinen määritelmä näille huuhaatutkinnon jossain humanistisessa tai taideaineessa hankkineille "vähän muita paremmille" ihmisille koska eihän niillä mitään tuloja ole. Onneksi tämä määritelmä ei ota lainkaan kantaa absoluuttisiin summiin vaan kulttuurin ja taiteiden osuuteen kulutuksesta mikä lähentelee 100% rajaa jo Kiasman pääsylipuilla.

Huvittavinta on se että nämä y-lipaston nakkipapereilla omaa luokkanousua todistelevat eivät voi käyttää koulutuksen ja ammattiaseman mukaista keskiluokan määritelmää kun siihen eivät riitä pelkät paperit vaan vaaditaan myös niitä vastaava ylempi asema työelämässä. Marketin hyllyttäjä tai siivooja on enemmänkin kyykyssä palkkaa saadakseen joten ollaan me ihan hiljaa tästä puolesta.

Huomaa että esim. taidealan opintoja suorittamaan pääsevät vain harvat, vaikka hakijoita on todella paljon.

Toisin sanoen, olet oikeilla jäljillä : tällaisen koulutuksen suorittaminen vaatii "vähän muita parempia" lahjoja.

On totta, että ko. koulutuksen käyminen kruunaantuu silloin, kun ko. henkilö työllistyy koulutustaan vastaavalla alalla, sillä esim. taidealalta työllistyminen on äärimmäisen haastavaa.

Tällaiset henkilöt kuuluvat siihen sivistyneeseen keskiluokkaan, johon kuka tahansa kauppakorkeakoulunousukas ei voi ostaa pääsylippua.

Epäilemättä ovat lahjakkaita jos ovat saaneet opiskelupaikan ja vielä pystyneet valmistumaankin. Taidealalla kaikilla ei ole tarvetta työllistyä mihinkään porvarilliseen kk-palkkatyöhön. Osa haluaa vain tehdä taidetta, ja taustalla on suvun rahoja, joilla voi elää. Tai siis varmaan kaikki haluaisivat, mutta vain osa pystyy noin tekemään, ja siksi osan täytyy hankkia elanto esimerkiksi jollain muulla alaan liittyvällä, kuten opetustyöllä. Vaihtoehtona toki köyhyys ja tukien varassa eläminen, mutta ei sitä kukaan korkeakoulutettu yleensä halua valita.

Vierailija
122/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kulta pieni, et sinä valitettavasti yksinäsi päätä näitä määritelmiä ja läiski niitä muihin ihmisiin."

 

Folkloristiikka vai taidehistoria?

Joka tapauksessa osui ja upposi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?"

 

Kas kun keskiluokka voidaan määritellä usealla eri tavalla etkä kerro lainkaan mitä haet. Kansainvälisissä tilastoissa keskiluokka määritellään ihan puhtaasti tulojen mukaan. Tyyli vapaa. Esimerkkiperheesi on nyky-Suomessa jo ylempää keskiluokkaa hyvinvointivaltion muututtua 2000-luvulla vähitellen euroopan periferian kehitysmaaksi.

Se määritelmä jota tällä foorumilla kuviteltua yläluokkaisuuttaan meuhkaava porukka hakee on suomeksi suunnilleen statuskeskiluokkaisuus.

Nyt keskitytään yksinomaan siihen miten ihanan tasokasta ja gylddyrelliä meidän kulutuksemme ja harrastuksemme ovat. Me käytämme rahaa vain arvojamme vastaaviin tarkoituksiin. 

Tämä on täydellinen määritelmä näille huuhaatutkinnon jossain humanistisessa tai taideaineessa hankkineille "vähän muita paremmille" ihmisille koska eihän niillä mitään tuloja ole. Onneksi tämä määritelmä ei ota lainkaan kantaa absoluuttisiin summiin vaan kulttuurin ja taiteiden osuuteen kulutuksesta mikä lähentelee 100% rajaa jo Kiasman pääsylipuilla.

Huvittavinta on se että nämä y-lipaston nakkipapereilla omaa luokkanousua todistelevat eivät voi käyttää koulutuksen ja ammattiaseman mukaista keskiluokan määritelmää kun siihen eivät riitä pelkät paperit vaan vaaditaan myös niitä vastaava ylempi asema työelämässä. Marketin hyllyttäjä tai siivooja on enemmänkin kyykyssä palkkaa saadakseen joten ollaan me ihan hiljaa tästä puolesta.

Huomaa että esim. taidealan opintoja suorittamaan pääsevät vain harvat, vaikka hakijoita on todella paljon.

Toisin sanoen, olet oikeilla jäljillä : tällaisen koulutuksen suorittaminen vaatii "vähän muita parempia" lahjoja.

On totta, että ko. koulutuksen käyminen kruunaantuu silloin, kun ko. henkilö työllistyy koulutustaan vastaavalla alalla, sillä esim. taidealalta työllistyminen on äärimmäisen haastavaa.

Tällaiset henkilöt kuuluvat siihen sivistyneeseen keskiluokkaan, johon kuka tahansa kauppakorkeakoulunousukas ei voi ostaa pääsylippua.

Epäilemättä ovat lahjakkaita jos ovat saaneet opiskelupaikan ja vielä pystyneet valmistumaankin. Taidealalla kaikilla ei ole tarvetta työllistyä mihinkään porvarilliseen kk-palkkatyöhön. Osa haluaa vain tehdä taidetta, ja taustalla on suvun rahoja, joilla voi elää. Tai siis varmaan kaikki haluaisivat, mutta vain osa pystyy noin tekemään, ja siksi osan täytyy hankkia elanto esimerkiksi jollain muulla alaan liittyvällä, kuten opetustyöllä. Vaihtoehtona toki köyhyys ja tukien varassa eläminen, mutta ei sitä kukaan korkeakoulutettu yleensä halua valita.

Ei tietenkään. Toki monet tejevöt uraa amnatin ohessa. Väittäisin, että esim. oikean taidekorkeakoulutuksen (ei siis mitään musa- tai kuvisopettajan koulutusta) saanut taideaineiden opettaja sijoittuu sosioekonomisesti varsin korkealle.

Vierailija
124/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kulta pieni, et sinä valitettavasti yksinäsi päätä näitä määritelmiä ja läiski niitä muihin ihmisiin."

 

Folkloristiikka vai taidehistoria?

Joka tapauksessa osui ja upposi.

Oli kyllä niin pitkä vuodatus että minä olisin veikannut ensin kirjallisuudentutkimusta mutta tuon alan opiskelijat kykenisivät edes alkeelliseen kappalejakoon vaikka suoltavatkin tajunnanvirtaa melkoisen kiihtymyksen vallassa. 

Oman ylemmyydentunnon osoittaminen muka huolitellulla ja sivistyneellä kielenkäytöllä muuttuu koomiseksi kun työntää kaiken yhteen pötköön kuin aikuisen naisen luonnollisten ala pää karvojen ylistystö kirjoittava Kalevi rinnakkaisfoorumilla.

Vierailija
125/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunareilta kuulostatte. Tramppa ja palju haiskahtaa vahvasti työväenluokalta, plus tietysti se että et osaa kirjoittaa sanaa trampoliini. 

En kysynyt itsestäni, enkä kirjoitustaidostani. Kysyin aloitusviestissä kuvailemastani perheestä

Ap

Vierailija
126/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kulta pieni, et sinä valitettavasti yksinäsi päätä näitä määritelmiä ja läiski niitä muihin ihmisiin."

 

Folkloristiikka vai taidehistoria?

Joka tapauksessa osui ja upposi.

Oli kyllä niin pitkä vuodatus että minä olisin veikannut ensin kirjallisuudentutkimusta mutta tuon alan opiskelijat kykenisivät edes alkeelliseen kappalejakoon vaikka suoltavatkin tajunnanvirtaa melkoisen kiihtymyksen vallassa. 

Oman ylemmyydentunnon osoittaminen muka huolitellulla ja sivistyneellä kielenkäytöllä muuttuu koomiseksi kun työntää kaiken yhteen pötköön kuin aikuisen naisen luonnollisten ala pää karvojen ylistystö kirjoittava Kalevi rinnakkaisfoorumilla.

Sisältö kuitenkin sattui kuitenkin sieluun, kun vaivauduit älähtämään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo.Sitten kun on taloja,kalliita autoja. Monikossa.Sitten on rikas...keskiluokkainen tollo.Ei Suomeen luokka yhteiskuntaa.Olemme kaikki samalla viivalla.Saman arvoisia.

Vierailija
128/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalko perhe siinä puutarhassaan akvarelleja kauniina kesäpäivänä? Vietetäänkö teehetkiä keskustellen kulttuurista ja kevyesti päivänpolitiikasta - mutta kinastelematta. 

Siinä joitakin ylemmän keskiluokan tunnusmerkkejä.

Siis sellaista rentoa elämää, missä tietty akateeminen sivistystaso ja riittävä, muttei kerskaileva, varallisuus, on ollut läsnä molempien puolella sukua ja lapsesta asti. 

Unohdit mainita kattavan kielitaidon. Lasten pitäisi puhua ainakin kahta vierasta kieltä sujuvasti mutta ap:n jälkikasvu todennäköisesti hallitsee pleikkarilla pelaamisen paremmin.

Minulla ei ole jälkikasvua.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 ateriaa päivässä? Kuinka lihavia olette? 

Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala

=  viisi ateriaa. Ihan normi.

Vierailija
130/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla tuo ei kunmoinenkaan juttu, mutta samat speksit pk-seudulla on jo keskiluokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muidenkin mlelestä ihan normisettiä Suomessa?

Peukku ylös tai alas.

Ap

Autokatos, tramBoliini ja romuautot pihan koristeena = WT-työväenluokkaa.

Vierailija
132/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muidenkin mlelestä ihan normisettiä Suomessa?

Peukku ylös tai alas.

Ap

Autokatos, tramBoliini ja romuautot pihan koristeena = WT-työväenluokkaa.

En puhunut romuautoista. Vuosimalleja en tiedä, siistiltä näyttävät, mutta toinen ainakin on sama kuin jo 10v sitten.

 

Nyt yllättävän moni on vastannut ikäänkuin olisin kysellyt omasta omaisuudestani ja luokastani. Ei. 

Aloitusviestin perhe on lapsuudenkaverin, jonka luona poikkesin juhannuksena. Tuli vain mieleen kysyä täältä, kun jotenkin tuntui erikoiselta, että kaveri erikseen mainitsi pariinkiin otteeseen, että ovat jo ylempää keskiluokkaa. Jossain firmassa on etänä sihteeri, koulutuksesta en ole varma. Miehen ammatti ei jäänyt mieleen, mutta töissä hänkin.

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TramPoliini. Kiitos tämän ketjun, ainakin opin uuden sanan. En ole moista omistanut, enkä koskaan sellaisessa hyppinyt, joten en näköjään osannut edes kirjoittaa oikein.

Ap

Vierailija
134/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy enää määritellä sivitys, niin luokkajako on sillä selvä ja jyvät viimeinkin erotettu akanoista.

Minä en esimerkiksi täytä, ainakaan mielestäni, sivistyneen määritelmää. 

Tämä siksi, että esimerkiksi "taiteella", tai "kulttuurilla" ei ole minusta mitään itseisarvoa. Se ei siis riitä, että joku itsensä "taiteilijaksi" nostanut kötöstelee ja yrittää kohauttaa tekeleellään, mitä avajaisten taiderahvas ihastelee valkoviinipäissään. Pska kompositio, kulunut aihe ja joskus 60-luvulla loppuun kaluttu tulkinta. Viinikin on pahaa, ei jatkoon. 

Sivistykseksi ei riitä se, että omaa laajan yleistiedon, akateemisen loppututkinnon, osaa puhua eetteriteoriasta, 1700-luvun filosofiasta tai Itzhak Tarkayn taiteesta ja suurehkojen painosmäärien vaikutuksesta niiden arvostukseen. 

Onko sivistys siis jotain niinkin banaalia, kuin "oikeiden" arvojen ja asenteiden sekä tapojen omaksumista? 

Sillä siltä se minusta alkaa vaikuttaa.

Kyllä, se on ollut kautta aikojen tapa erottautua moukista. Miksei se toimisisi tänäkin päivänä?

Nykyään saattaa törmätä ongelmiin.

Oletetaan, että moukka A ei omaa "sivistystä", mutta omaa valtaa, rahaa ja verkostoja.

Tällöin "sivistyneen" B:n ei erityisemmin kannata yrittää osoittaa A:lle tämän oikeaa paikkaa nokkimisjärjestyksessä.

Tällaista ongelmaa ei päässyt syntymään 1700-luvulla ennen kuin ranskan kunkku tuli päätään lyhemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muidenkin mlelestä ihan normisettiä Suomessa?

Peukku ylös tai alas.

Ap

Autokatos, tramBoliini ja romuautot pihan koristeena = WT-työväenluokkaa.

En puhunut romuautoista. Vuosimalleja en tiedä, siistiltä näyttävät, mutta toinen ainakin on sama kuin jo 10v sitten.

 

Nyt yllättävän moni on vastannut ikäänkuin olisin kysellyt omasta omaisuudestani ja luokastani. Ei. 

Aloitusviestin perhe on lapsuudenkaverin, jonka luona poikkesin juhannuksena. Tuli vain mieleen kysyä täältä, kun jotenkin tuntui erikoiselta, että kaveri erikseen mainitsi pariinkiin otteeseen, että ovat jo ylempää keskiluokkaa. Jossain firmassa on etänä sihteeri, koulutuksesta en ole varma. Miehen ammatti ei jäänyt mieleen, mutta töissä hänkin.

 

Ap

Jos pitää julistaa olevansa ylempää keskiluokkaa niin siihen ryhmään ei sitten ainakaan kuulu.

Vierailija
136/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy enää määritellä sivitys, niin luokkajako on sillä selvä ja jyvät viimeinkin erotettu akanoista.

Minä en esimerkiksi täytä, ainakaan mielestäni, sivistyneen määritelmää. 

Tämä siksi, että esimerkiksi "taiteella", tai "kulttuurilla" ei ole minusta mitään itseisarvoa. Se ei siis riitä, että joku itsensä "taiteilijaksi" nostanut kötöstelee ja yrittää kohauttaa tekeleellään, mitä avajaisten taiderahvas ihastelee valkoviinipäissään. Pska kompositio, kulunut aihe ja joskus 60-luvulla loppuun kaluttu tulkinta. Viinikin on pahaa, ei jatkoon. 

Sivistykseksi ei riitä se, että omaa laajan yleistiedon, akateemisen loppututkinnon, osaa puhua eetteriteoriasta, 1700-luvun filosofiasta tai Itzhak Tarkayn taiteesta ja suurehkojen painosmäärien vaikutuksesta niiden arvostukseen. 

Onko sivistys siis jotain niinkin banaalia, kuin "oikeiden" arvojen ja asenteiden sekä tapojen omaksumista? 

Sillä siltä se minusta alkaa vaikuttaa.

Kyllä, se on ollut kautta aikojen tapa erottautua moukista. Miksei se toimisisi tänäkin päivänä?

Nykyään saattaa törmätä ongelmiin.

Oletetaan, että moukka A ei omaa "sivistystä", mutta omaa valtaa, rahaa ja verkostoja.

Tällöin "sivistyneen" B:n ei erityisemmin kannata yrittää osoittaa A:lle tämän oikeaa paikkaa nokkimisjärjestyksessä.

Tällaista ongelmaa ei päässyt syntymään 1700-luvulla ennen kuin ranskan kunkku tuli päätään lyhemmäksi.

Huomaan, ettet arvosta käsitettä eurooppalaisesta demokratian ihanteesta, se on tullut selväksi jo aikaisemmista avautumisistasi.

Vierailija
137/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muidenkin mlelestä ihan normisettiä Suomessa?

Peukku ylös tai alas.

Ap

Autokatos, tramBoliini ja romuautot pihan koristeena = WT-työväenluokkaa.

En puhunut romuautoista. Vuosimalleja en tiedä, siistiltä näyttävät, mutta toinen ainakin on sama kuin jo 10v sitten.

 

Nyt yllättävän moni on vastannut ikäänkuin olisin kysellyt omasta omaisuudestani ja luokastani. Ei. 

Aloitusviestin perhe on lapsuudenkaverin, jonka luona poikkesin juhannuksena. Tuli vain mieleen kysyä täältä, kun jotenkin tuntui erikoiselta, että kaveri erikseen mainitsi pariinkiin otteeseen, että ovat jo ylempää keskiluokkaa. Jossain firmassa on etänä sihteeri, koulutuksesta en ole varma. Miehen ammatti ei jäänyt mieleen, mutta töissä hänkin.

 

Ap

Ahaa!

Ap taitaakin olla kateellinen kaverilleen, jolla ilmeisestikin pyyhkii elämässään paljon paremmin kuin ap:llä!

Vierailija
138/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omistaa tuon kaiken, on kusessa.

Vierailija
139/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisia, varmaan ihan kivoja ihmisiä silti. Ei tyylitajua. Listata nyt jotain autokatoksia, piharakennelmia tai koiria. Ja asunnon arvon määrittelee sijainti, sijainti, sijainti. Ei mikään junttilan pikkukaupungin läheisyys auta mitään.

Vierailija
140/143 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy enää määritellä sivitys, niin luokkajako on sillä selvä ja jyvät viimeinkin erotettu akanoista.

Minä en esimerkiksi täytä, ainakaan mielestäni, sivistyneen määritelmää. 

Tämä siksi, että esimerkiksi "taiteella", tai "kulttuurilla" ei ole minusta mitään itseisarvoa. Se ei siis riitä, että joku itsensä "taiteilijaksi" nostanut kötöstelee ja yrittää kohauttaa tekeleellään, mitä avajaisten taiderahvas ihastelee valkoviinipäissään. Pska kompositio, kulunut aihe ja joskus 60-luvulla loppuun kaluttu tulkinta. Viinikin on pahaa, ei jatkoon. 

Sivistykseksi ei riitä se, että omaa laajan yleistiedon, akateemisen loppututkinnon, osaa puhua eetteriteoriasta, 1700-luvun filosofiasta tai Itzhak Tarkayn taiteesta ja suurehkojen painosmäärien vaikutuksesta niiden arvostukseen. 

Onko sivistys siis jotain niinkin banaalia, kuin "oikeiden" arvojen ja asenteiden sekä tapojen omaksumista? 

Sillä siltä se minusta alkaa vaikuttaa.

Kyllä, se on ollut kautta aikojen tapa erottautua moukista. Miksei se toimisisi tänäkin päivänä?

Nykyään saattaa törmätä ongelmiin.

Oletetaan, että moukka A ei omaa "sivistystä", mutta omaa valtaa, rahaa ja verkostoja.

Tällöin "sivistyneen" B:n ei erityisemmin kannata yrittää osoittaa A:lle tämän oikeaa paikkaa nokkimisjärjestyksessä.

Tällaista ongelmaa ei päässyt syntymään 1700-luvulla ennen kuin ranskan kunkku tuli päätään lyhemmäksi.

Huomaan, ettet arvosta käsitettä eurooppalaisesta demokratian ihanteesta, se on tullut selväksi jo aikaisemmista avautumisistasi.

Koetatko nyt sanoa, että koska A:ta ei B:n kannata nokkia, niin silloin ollaan demokratian vastaisia?

Vai etkö ymmärtänyt, että 1750 moukalla A ei ollut rahaa, valtaa, jne., kun taas sivistynyt B kuului todennäköisesti eliittiin ja voi ihan huoletta näyttää A:lle tämän oikean paikan?

Vaihtoehtoisesti olet ottanut herneen nenään, porkkanan korvaan sekä melonin prceeseen näkemyksestäni sivistyksen banaliteetista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan