Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tuli kova lista yrittäjiltä: Sunnuntailisät pois, ylityölisät alas, arkipyhistä palkattomia

Vierailija
23.06.2026 |

Mahtavaa, vai mitä?

Kommentit (217)

Vierailija
41/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Voittoja eivät kuitenkaan yrittäjät malta jakaa duunareiden kanssa. Ja ei sunnuntaina näe työpaikalla edes esimiehiä, johtajista tai omistajista nyt puhumattakaan! Yksikin esimies toivottaa joka vatun perjantai-iltapäivä työhön jääville duunareille iloisesti: Kivat viikonloput, maanantaina taas nähdään, lähden tästä vapaalle. Mulqqu kun on.

Vierailija
42/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työssäkäyviä halutaan kurittaa koko ajan? Ei tässä jumaliste jaksa loputtomiin venyä ja joustaa, palkkakaan ei ole vuosiin noussut. Arvon yrittäjät voisivat palkata lisää väkeä eikä repiä kaikkea pienen duunariluokan selkänahasta. Viekää nyt ne pienetkin kevennykset tässä raatamisen keskellä niin kiitän tiputtamalla työtehoni puoleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Mutta voitot keräävät taskuunsa. 

Eikö yrittäjä saisi enää nostaa itselleen edes palkkaa? Työllistää ihmisiä, mutta ei itse voisi edes palkkaa nostaa? Vain kommunisti voi ehdottaa jotain noin törppöä 

 

Voit muuten ihan itse kokeilla sitä yrittämistä, muista sitten jakaa kaikki "tulos" työntekijöille 

Vierailija
44/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Mutta voitot keräävät taskuunsa. 

Se lienee yrittämisen perusajatus joo. Ja kantavat tappioriskin. Kommunismiako kaipaat?

Vierailija
45/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää pyhittää pyhäpäivän kun kaupat, yms on ovat auki 24/7?

Aivan. Pyhien luonne on muuttunut totaalisesti vaikkapa 1970 luvusta jolloin kaikki olisivat vastanneet "en halua tehdä sunnuntaina töitä". Nyt sunnuntait ovat kauppakeskuksissa vilkkaita päiviä, työntekijätkin ovat siellä mielellään. Itse varaisin kuitenkin uskovaisille oikeuden edelleen pyhittää lepopäivä, eli kieltäytyä sunnuntaivuoroista.

Vierailija
46/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös työterveyden alasajosta on puhuttu. Kiitos, ei ole itsellä enää tarvetta pian käydä töissä.

Työpaikallani on työterveyshuoltoa lain vaatima minimi. Nyt on mielenkiintoinen tilanne, kun työnantaja halusi kohdallani työkyvyn arvioinnin ja passitti minut työterveyshoitajalle, jolla käynti hänen mielestään on riittävä. No, tt-hoitaja laittoi minut labraan, työfysioterapeutille sekä työterveyslääkärille. Lääkäri laittoi lähetteen jatkotutkimuksiin ja nyt on huuto päällä siitä että minun tehtäväni on tehdä selvitys työkunnostani eikä työterveyshuollon - että näin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos virka aikaan tehtävästä työstä saa saman palkan,niin eipähän tartte olla pyhinä töissä tai yöllä. Sehän on työntekijän oma valinta millaista työtä tahtoo tehdä. Yhtään työpaikkaa ei ole pakko ottaa vastaan jos se ei sovi. Sitten yrittäjällä ei ole työntekijää joka tekee yötyötä ja sitten on valmis maksamaan jollekkin enemmän, että tekis myös yöllä työtä. Eli ihan samaan palataan. Tosin se yrittäjä voi itse tehdä omat yövuorot jos ei suostu muille maksamaan.

Vierailija
48/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on freelancerin elämä jo ennestään. Ei työaikaa, ei palkallisia vapaita, ei työterveyshuoltoa eikä muitakaan työsuhde-etuja. Tervetuloa todellisuuteen.

Olet yrittäjä. Ihan eri asia.

En ole. Jokainen vapaa taiteilija on yrittäjä vain verottajan silmissä.

Vapaa taiteilija työllistää itse itsensä myös ilman yritystä tai toiminimeä ja huolehtii sosiaaliturvastaan ottamalla lakisääteisen YEL-vakuutuksen. Työskentelyapurahoista maksetaan MYEL-vakuutusmaksut.

Kokeile itse olla urakkatyöläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Mutta voitot keräävät taskuunsa. 

Se lienee yrittämisen perusajatus joo. Ja kantavat tappioriskin. Kommunismiako kaipaat?

No vittuako sitten valittavat jos riskin ovat valinneet? 

Vierailija
50/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Voittoja eivät kuitenkaan yrittäjät malta jakaa duunareiden kanssa. Ja ei sunnuntaina näe työpaikalla edes esimiehiä, johtajista tai omistajista nyt puhumattakaan! Yksikin esimies toivottaa joka vatun perjantai-iltapäivä työhön jääville duunareille iloisesti: Kivat viikonloput, maanantaina taas nähdään, lähden tästä vapaalle. Mulqqu kun on.

Tehköön yrittäjät sunnuntaina hommat sitten. Muutenkin alkaa olla pidemmän aikavälin lakon paikka. Itsehän olen ollut lakossa jo 10 vuotta Sipilän kaudelta asti ja suosittelen liittymään mukaan. Jos olet nyt työtön, niin voit ylpeästi myös todeta olevasi lakossa. Työttömyys on myös yksi lakon muoto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perikuntien asuntoja ei saa tällä hetkellä myytyä.

Vierailija
52/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perikuntien asuntoja ei saa tällä hetkellä myytyä.

Ehkä vasta sitten, jos potkulaki perutaan ja ansiosidonnainen palautetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä tuossa on?

Joskus olin keittiössä kunta-alan sopimuksella keittiössä ja meille ei maksettu mitään lisiä vaan kaikki pyhät, v-loput, yö-, ym työt maksettiin vapaina.

Vierailija
54/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu on myynyt perintö osaketta sisarensa kanssa jo vuoden. Ei mene kaupaksi. Ei auta hinnan alennus 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkipyhät mä voin ymmärtää, ne on omastakin mielestäni vähän erikoinen jäänne vanhoista ajoista. En siltikään niiden poistamista suosi, puhtaasti siitä syystä, että kun antaa löysää, niin nälkähän niillä kasvaa syödessä ja sitten lähtee nuo muutkin lisät. 

Vierailija
56/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä tuossa on?

Joskus olin keittiössä kunta-alan sopimuksella keittiössä ja meille ei maksettu mitään lisiä vaan kaikki pyhät, v-loput, yö-, ym työt maksettiin vapaina.

Kaupan alalla 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää vaikka haluaisi. 

Vierailija
57/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää pyhittää pyhäpäivän kun kaupat, yms on ovat auki 24/7?

Aivan. Pyhien luonne on muuttunut totaalisesti vaikkapa 1970 luvusta jolloin kaikki olisivat vastanneet "en halua tehdä sunnuntaina töitä". Nyt sunnuntait ovat kauppakeskuksissa vilkkaita päiviä, työntekijätkin ovat siellä mielellään. Itse varaisin kuitenkin uskovaisille oikeuden edelleen pyhittää lepopäivä, eli kieltäytyä sunnuntaivuoroista.

Jos sunnuntait on vilkkaita kauppapäiviä, niin sittenhän sunnuntailisien maksaminen on kannattavaa. Vai mitä?

Jos ei ole, niin putiikit kiinni sunnuntaiksi. 

Vierailija
58/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu on myynyt perintö osaketta sisarensa kanssa jo vuoden. Ei mene kaupaksi. Ei auta hinnan alennus 

Tämä on uusi normaali. Perintöasunnot jää riesaksi omaisille. Ei niitä mihinkään saa enää myytyä.

Vierailija
59/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat kiinni sunnuntaisin niinkuin oli 1990-luvulla.

Vierailija
60/217 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiaa aattelee porttiteorian kautta, niin sanoisin "taas", ettänkysehän on suorasta jatkumosta, jonka viimeisimmän alkupisteen itde liitän kauppojen aukiolojen vapautumiseen.

Viime kesänä Suomen yrittäjät ja saattoi olla myös Ek esittiv äänekkäästi arkipyhien poistamista. 

Ei mennyt (vielä) läpi.

Nyt sitten ampuivat isommalla tykillä.

Kaikki pitäisi saada kerralla tässä ja nyt. - Koska vaaleihin on aikaa vajaa vuosi.

Voi olla, että ihan kaikkia ei vielä tällä hallituskaudella saavuteta mutta, jos saadaan osakin, niin on taas helpompi jatkaa ja täydentää vaatimuslistaa, jota tähän mennessä vielä ustuva Kok-Pers-Krist-Rkp hallitus on vadtannut tarmokkaasti Yrittäjien ja Ek:n toivomalla tavalla

Uskovainen mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi