Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu.
Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti. Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa
Se pointti on että vaikka kerran kesässä saa sieltä oikealta kiskalta tötterön. Kuten ne muutkin lapset.
Kun ne muutkaan lapset tosi harvoin saa kalliita kioskin jäätelöitä, koska ei ole mitää järkeä maksaa siitä triplahintaa. Siksi niillä kaikilla muilla on rahaa, mutta sulla ei
Mikä ihmeen elämys se muka on, että ostat lapsille jäätelön kioskista?
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Saadaan toimeentulotukea. Vein lapsen huvipuistoon, matkoineen ja eväineen noin 150 euron reissu. Nyt loppukuu ollaan sitten puurolinjalla ja hyväksytään se. Seurakunnan kuivakassi saatiin alkukuusta. Ollaan leivottu pullaa ja raparperipiirakkaa herkuiksi ja paistettu lättyjä. Kyllä se huvipuistoreissu oli sen arvoista. En polta enkä käytä mitään päihteitä. En meikkaa enkä laita kynsiä. En myöskään pääse töihin vaikka haluja olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Missä peltopoterossa pidät majaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää, koska "kaiken" pitäisi olla verkossa. Minkäs teet. No, kirjastoissa on koneita.
Hyvin nää aina pystyy somettaa mutta hakemuksia ei pysty tehdä..
Ei hakemuksia tarvitse tehdä jos on töissä.
HimoverottajaPurra vois taas kihautta ALVia sillä on kuulemma dynaamisia vaikutuksia.
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Satsaukset ulkonäköön pistää rahaa kiertämään talouteen ja sitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että tukien varassa elävät lapsiperheet pystyisivät saamaan sen verran rahaa, että kuukausittain jäisi muutama kymppi esim. näin kesällä vaikka vesilelujen / uintilelujen ostoon ja jonkun kerran jäätelökioskilla käymiseen. Onneksi vielä esim. jotkut yhdistykset tai säätiöt antavat vielä tukea köyhille lapsiperheille vaikka huvipuistolippuihin tms.
Monissa vähävaraisissa perheissä on se hyvä puoli näin kesällä, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat ovat kotona, ja pystyvät rahan puutteesta huolimatta järjestämään lapsille ajanvietettä kesällä. Pyörä- tai kävelyretki lähiuimarannalle tai lähimetsään ei maksa mitään, leikkiminen yhdessä ei maksa mitään.
Priorisoinnista se on kiinni. Minä olin pienipalkkainen yh. Tulot nettona 1700€, josta asuminen vei 800€. Taisin saada joskus tt-tukeakin palkan lisäksi. Yksi lapsi, ei lemmikkejä.
Lintsillä käytiin joka kesä kerran. Kerran Särkänniemessä. Muutaman vuoden välein laivalla. Ei siis joka vuosi, vaan säästin rahaa ja lähdettiin, kun olin säästänyt tarpeeksi.
En juo, en polta, en käynyt kampaajalla (lapsen vein kyllä parturiin), en harrastanut mitään maksullista, en käynyt koskaan viihteellä. Lapsen kanssa kävin elokuvissa kun toivoin lahjaksi elokuvalippuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskiuloinen, tulot yli mediaanin. Mekään emme vuokraa mökkiä koska se on kallista. Mekään emme osta kioskilta jäätelöä, koska se on kallista.
Auto meillä on minun työmatkojen takia ja sillä käydään kesällä telttailemassa. Ja omia eväitä kannetaan mukana.
Samalla tavalla tekevät myös keskituloiset ja hyvätuloiset ystäväni ja sukulaiseni.
Pienituloinen tuttava sen sijaan kävi hiljattain ulkomailla ja polttaa tupakkaa. Hän myös valittaa kuinka autottomuus ja pienituloisuus vaikeuttaa elämää ja rajoittaa lasten kanssa tekemisiä kesällä. Huoh.
Meillä myös näin. Joskus mietin että vähätuloisella tuttavallani on paljon leveämpi elämäntapa. Tosin kaikki mikä tulee niin myös menee.
Jos lapsi kertoo naapurille ettei ole saanut ruokaa 2 päivään kotona ja naapuri tekee lasun päivystysnumeroon, otetaan lapsi pikana huostaan jos paikan päällä selviää että näin on tapahtunut,'.
Sinänsä on ihan höhöhöpöä että Suomessa lapsiperheissä ei ole ruokaa tarpeeksi.
Kyllä on jos vanhemmat ovat vähääkään "kartalla".
Toivottavasti ne lapset otetaan pian huostaan ja sijoitetaan varaklaampaan perheeseen joka osaa ja pystyy pitämään niistä lapsista parempaa huolta eikä vanhempien talous ole kuralla ja elämänhallinta taidot hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.
Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.
Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.
Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.
Ei lapsiperheen tarvitse soppajonoihin tai ruokakassien hakuun mennä, täällä pärjää satavarmasti tuilla jos elämänHALLINTA on sitä luokkaa ettei rahat mene Amazoniin tai ripsenpidennyksiin.
Sulla ei ole elämän realiteeteista mitään hajua.
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Kyllähän elämä on MAHDOTONTA ilman nettiä ja luuria/tietokonetta.
Tai ainakin hemmetin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.
Oletko kenties kansanedustaja? Koska tekstisi viittaa juuri siihen mikä on tämän maan mentaliteetti; kukaan ei koskaan tarvitse mitään kivaa, ylimääräistä tai iloa tuottavaa. Et tarvitse kuin katon pään päälle ja kolmesti päivässä perunaa ja kastiketta. Juu, olet oikeassa, ei tarvitsekaan. Mutta millaista on elää perheessä, missä kaikki tekeminen on sitä, että ollaan kotona 24/7. Et koskaan pääse huvipuistoon, elokuvateatteriin, teatteriin, ulkoilmatapahtumaan, sinne jäätelökioskille tai retkelle. Koska KAIKKI maksaa. Mut hei, olet suomalainen. Sulle riittää kun saat ruokaa ja piste.
Suomessa on erittäin runsaasti ilmaista luontoa myös kaupungeissa, minne voi mennä viettämään aikaa. Eikä maksa mitään. Kirjastot on ilmaisia, Uimarannat ilmaisia. Jalkaa toisen eteen mikäli ei pyörää omista niin ei tarvitse kotona olla 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Se ruokajonojuusto on ihan samaa juustoa mitä kaupassakin myydään. Lapsille ei ole elämys se, että tarjota jokun karvakäsipizzan tai ostat ylettömän kalliin jäätelön kioskilta. Olet todellakin henkisesti köyhä ihminen, jos et mitään muuta lapsillesi keksi
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Eikö palkkarahan saa jokainen käyttää niin kuin itse haluaa? En ymmärrä miten yhteiskunta tähän liittyy ja mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä. Ei ole järjen hiventäkään että kampaamot ja kynsipaikat kiellettäisiin työttömiltä tai toimeentulotuen saajalta, että vain työssä käyvät saisi värjätä hiuksiaan. No, provohan tuo tietty olikin.
Tuo jolle kommentoit ei ollut köyhä.