Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (238)

Vierailija
81/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkoholiin, tupakkatuotteisiin, rakennekynsiin, tatuointeihin yms on varaa, on varmasti varaa muuhunkin. 

Itse olin 3 lapseni yh (lasten isä kuollut) ja tein 2 työtä niskalimassa. Näillä rahoilla saatiin välillä mökki vuokrattua, risteily maksettua yms xtraa. 

Täällä vaan oletetaan, että saadaan samat kun muutkin. On tietoinen valinta hankkia lapsia. Monesti ihmetyttää, että jos 1-2 kanssa on tiukkaa, niin miksi niitä väsätään vaan lisää 

Vierailija
82/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.

Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.

Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.

Ei lapsiperheen tarvitse soppajonoihin tai ruokakassien hakuun mennä, täällä pärjää satavarmasti tuilla jos elämänHALLINTA on sitä luokkaa ettei rahat mene Amazoniin tai ripsenpidennyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.

Niin tietysti voi. 

Mutta itselle jostain syystä makea on usein ollut päivän pelastus. Se alkoi jo lapsena, kun tutut mummot antoivat karamelleja ja äitinikin oli perso makealle. En voi kuitenkaan suositella tapaa sen epäterveellisyyden vuoksi. Totuus on, että moni työpäiväkin sai iltapäivisin puhtia suklaasta muusta vastaavasta.

 

Tässä ketjussa muuten näkee hyvin miten erilaiset taustat kirjoittajilla on. Jos on asunut kaupungissa, jossa on ollut huvipuisto, on ollut jo 80-luvulla tavallista, että siellä on käyty usein. 

Vierailija
84/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Oletko kenties kansanedustaja? Koska tekstisi viittaa juuri siihen mikä on tämän maan mentaliteetti; kukaan ei koskaan tarvitse mitään kivaa, ylimääräistä tai iloa tuottavaa. Et tarvitse kuin katon pään päälle ja kolmesti päivässä perunaa ja kastiketta. Juu, olet oikeassa, ei tarvitsekaan. Mutta millaista on elää perheessä, missä kaikki tekeminen on sitä, että ollaan kotona 24/7. Et koskaan pääse huvipuistoon, elokuvateatteriin, teatteriin, ulkoilmatapahtumaan, sinne jäätelökioskille tai retkelle. Koska KAIKKI maksaa. Mut hei, olet suomalainen. Sulle riittää kun saat ruokaa ja piste.

Vierailija
85/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.

Vierailija
86/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PERSUT TUHOAVAT SUOMEN.

Ensi kevään vaalit tuhoavat persut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä. Olin köyhä lapsi 80-luvulla ja kaipasin juuri samaa kuin muutkin: matkoja, harrastuksia ja kivoja vaatteita. Koska oli vanhat/köyhät vanhemmat en koskaan päässyt mihinkään. Eka risteilykokemus koulun kanssa oli järkyttävä, enkä tiennyt, mitä laivalla olisi pitänyt tehdä, koska en ollut koskaan käynyt. 

 

      Kyllä lapsi ja nuori tarvitsee myös kodin ulkopuolista elämää.  Vanhempani eivät sitäpaitsi polttaneet eivätkä ryypänneet. 

Nykyään lapsille ja nuorille tarjotaan ilmaisia harrastuksia. 

Mä oon vasta aikuisena käynyt ensimmäistä kertaa laivalla, eikä hävettänyt yhtään vaikka en tiennyt miten toimia. 

Nuorelle pitäisi antaa valmiuksia toimia uusissa tilanteissa, ei mitään matkoja tarvita, vaan sellaista itsevarmuutta millä selvitä ekasta työhaastattelusta, vuokrasopimuksen tekemisestä, ulkomaan reissusta yms. mitä elämässä vastaan tulee. 

Vierailija
88/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkoholiin, tupakkatuotteisiin, rakennekynsiin, tatuointeihin yms on varaa, on varmasti varaa muuhunkin. 

Itse olin 3 lapseni yh (lasten isä kuollut) ja tein 2 työtä niskalimassa. Näillä rahoilla saatiin välillä mökki vuokrattua, risteily maksettua yms xtraa. 

Täällä vaan oletetaan, että saadaan samat kun muutkin. On tietoinen valinta hankkia lapsia. Monesti ihmetyttää, että jos 1-2 kanssa on tiukkaa, niin miksi niitä väsätään vaan lisää 

Samaa voisi kysyä n eekeriperheiltä afrikassa .  Tuntuu ettei ne ymmärrä muun kuin .ussimisen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.

Niin tietysti voi. 

Mutta itselle jostain syystä makea on usein ollut päivän pelastus. Se alkoi jo lapsena, kun tutut mummot antoivat karamelleja ja äitinikin oli perso makealle. En voi kuitenkaan suositella tapaa sen epäterveellisyyden vuoksi. Totuus on, että moni työpäiväkin sai iltapäivisin puhtia suklaasta muusta vastaavasta.

 

Tässä ketjussa muuten näkee hyvin miten erilaiset taustat kirjoittajilla on. Jos on asunut kaupungissa, jossa on ollut huvipuisto, on ollut jo 80-luvulla tavallista, että siellä on käyty usein. 

Sanalla "usein" tarkoitan useammin kuin yhden kerran.

Vierailija
90/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.

Pitäisikö siis palata 100-vuotta ajassa taaksepäin takaisin huutolaisaikaan?

Persulandiassa tuo olisi jokapäiväistä.

Varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

No silloin mennään sosiaalitoimistoon pyytämään heti apua lasten vuoksi tai lapset täytyy sijoittaa. Toivottavasti käy järkeesi tämä asia.

Vierailija
92/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.

Tule tänne Lepuskiin makaamaan nurtsilla ja kuuntelemaan pikkulintuja. (Kerros)talon toisella puolella on katu ja sisäpihan puolella lasten hiekkalaatikko ja asfalttia. Nurmikkoa ei löydy kuin ehkä Turuntien pientareelta.

Mene sinne urheilupuistoon. On ilmaista ja on paljon tekemistä.

 

Nurmikko on kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.

Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.

Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.

Pilasit Persureppanan päivänöyhötykset.

Vierailija
94/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta  järjettömän kallista jäätelöä,  tai matkoille kesälomalla.  Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.

 

Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.

Se pointti tuossa on se, että nykyään nuo tuossa luetellut jutut on normiperheiden lapsille normijuttuja, joten ne köyhät elää omaa todellisuuttaan, joka on ankeampi.

Miksi köyhät ei pysty nauttimaan ilmaisista asioista, mutta "normiperheiden" lapset pystyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä. Olin köyhä lapsi 80-luvulla ja kaipasin juuri samaa kuin muutkin: matkoja, harrastuksia ja kivoja vaatteita. Koska oli vanhat/köyhät vanhemmat en koskaan päässyt mihinkään. Eka risteilykokemus koulun kanssa oli järkyttävä, enkä tiennyt, mitä laivalla olisi pitänyt tehdä, koska en ollut koskaan käynyt. 

 

      Kyllä lapsi ja nuori tarvitsee myös kodin ulkopuolista elämää.  Vanhempani eivät sitäpaitsi polttaneet eivätkä ryypänneet. 

Nykyään lapsille ja nuorille tarjotaan ilmaisia harrastuksia. 

Mä oon vasta aikuisena käynyt ensimmäistä kertaa laivalla, eikä hävettänyt yhtään vaikka en tiennyt miten toimia. 

Nuorelle pitäisi antaa valmiuksia toimia uusissa tilanteissa, ei mitään matkoja tarvita, vaan sellaista itsevarmuutta millä selvitä ekasta työhaastattelusta, vuokrasopimuksen tekemisestä, ulkomaan reissusta yms. mitä elämässä vastaan tulee. 

Totta. Kannatan.

Vierailija
96/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Miten tuo liittyy ko kommenttiin tai aloitukseen?

Ko kommentissa luki : "Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut".

Juu se viittasi siihen että vanhemmat eivät tuhlanneet rahaa röökiin ja kaljaan ja jättäneet lapsiaan nälkäisiksi ja sen takia pihistelleet ja ostaneet vain yhden kerran jätskiä ja ransikisia. Täällä on pakko rautalangasta vääntää selitykset ettei joku tule itkemään jotain ihan muuta mutta näköjään tuli sittenkin. Lukutaito palstalla ei kaikkien kohdalla ole kovin korkealla.

Eri.

Vierailija
97/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu ja ilmoitus poliisille jos vanhemmilla ei ole varaa hoitaa ja kasvattaa lastaan/lapsiaan. Lasten ei tule joutua kärsimään omien vanhempiensa huonosta taloudesta ja elämänhallinta taidoista.

Vierailija
98/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.

 Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa. 

Vierailija
99/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PERSUT TUHOAVAT SUOMEN.

Ensi kevään vaalit tuhoavat persut.

Purranhihhuleille 5% kannatus.

Vierailija
100/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasu ja ilmoitus poliisille jos vanhemmilla ei ole varaa hoitaa ja kasvattaa lastaan/lapsiaan. Lasten ei tule joutua kärsimään omien vanhempiensa huonosta taloudesta ja elämänhallinta taidoista.

Ja sitten lasu kuskaa lisää rahaa näille perheille, maksaa jopa ne jäätelöt ja linnanmäet, nähty on... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä