Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (238)
Itse toivoisin, että tukien varassa elävät lapsiperheet pystyisivät saamaan sen verran rahaa, että kuukausittain jäisi muutama kymppi esim. näin kesällä vaikka vesilelujen / uintilelujen ostoon ja jonkun kerran jäätelökioskilla käymiseen. Onneksi vielä esim. jotkut yhdistykset tai säätiöt antavat vielä tukea köyhille lapsiperheille vaikka huvipuistolippuihin tms.
Monissa vähävaraisissa perheissä on se hyvä puoli näin kesällä, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat ovat kotona, ja pystyvät rahan puutteesta huolimatta järjestämään lapsille ajanvietettä kesällä. Pyörä- tai kävelyretki lähiuimarannalle tai lähimetsään ei maksa mitään, leikkiminen yhdessä ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.
Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.
Tilastot: Asunnottomien perheiden määrä on kääntynyt valtakunnallisesti nousuun, ja esimerkiksi vuoden 2024 - 2025 asunnottomuusselvitysten mukaan tilastoissa on ollut yli sata asunnotonta perhettä, joissa asuu yhteensä lähes parisataa lasta.
Syyt: Taustalla vaikuttavat muun muassa elinkustannusten ja asumisen hintojen nousu sekä sosiaaliturvan leikkaukset. Myös vuokrarästien aiheuttamat häädöt ovat yleinen syy tilanteen kriisiytymiseen.
Piiloasunnottomuus: Osa perheistä majoittuu tilapäisesti ystävien tai sukulaisten luona. Tämä piiloasunnottomuus on usein henkisesti raskasta eikä se näy aina suoraan virallisissa asunnottomuustilastoissa.
Yhtään lasta ei asu kaduilla. (tahtomattaan)
Se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Toisilla on puute siitä ruoastakin.
Ruokaa saa leipäjonoista, ruokapankeista ja Hurstilta.
Kaikki eivät asu Helsingissä tai paikoissa joissa ruokajakoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.
Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.
Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?
Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.
Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.
Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.
Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.
Herkkuhetki kahvilassa rahattomuudesta johtuvaan ahdistukseen? Kuinkahan paha se ahdistus sen kahvilareissun jälkeen on, kun pankkitili on entistä kuivempi ja kaupasta pitäisi ostaa edes maitopurkki?
Ei ihme, jos vaikuttaa joskus siltä, että köyhän rahankäyttötaito on aika heikkoa
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Ennen pärjättiin, mutta ei nykyään. Kannattaa päivitää ajatustapansa nykyaikaan, jolloin suuri osa plaveluista on digitaalisia ja harvoin palvelutiskille mentäviä. Joskin tietty noita laitteita saa aika halvallakin.
Olette väärässä. Olin köyhä lapsi 80-luvulla ja kaipasin juuri samaa kuin muutkin: matkoja, harrastuksia ja kivoja vaatteita. Koska oli vanhat/köyhät vanhemmat en koskaan päässyt mihinkään. Eka risteilykokemus koulun kanssa oli järkyttävä, enkä tiennyt, mitä laivalla olisi pitänyt tehdä, koska en ollut koskaan käynyt.
Kyllä lapsi ja nuori tarvitsee myös kodin ulkopuolista elämää. Vanhempani eivät sitäpaitsi polttaneet eivätkä ryypänneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu.
Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti. Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa
Mielestäni nuo on tosi hyviä jätskejä 😄 Kommentoin tuossa ylempänä etten hyvätuloisenakaan mielellään kioskijäätelöä osta, vaan just näitä halpistuutteja.
Perheitä on erilaisia, eri tilanteissa. Ei voi yleistää. Joillakin on esim. opintolainaa, tai paljon sairaskuluja. Auto on myös iso rahareikä, ja moni tarvitsee sitä työn tai lasten kuskaamisen takia.
Yleisellä tasolla yh, jolla ei ole velkaa eikä käytä alkoholia/tupakkaa, pärjää hyvin. Itsekin olin aikoinaan etuuksilla elävä opiskeleva yh (ei velkaa, autoa, alkoa, tupakkaa, baareja, ripsi/kynsihuoltoja tmv ylimääräistä) ja pystyin käymään etelässä lasten kanssa parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu.
Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti. Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa
Se pointti on että vaikka kerran kesässä saa sieltä oikealta kiskalta tötterön. Kuten ne muutkin lapset.
Samalla logiikalla pitää maksaa myös etelänmatka kun ne muutkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää, koska "kaiken" pitäisi olla verkossa. Minkäs teet. No, kirjastoissa on koneita.
Hyvin nää aina pystyy somettaa mutta hakemuksia ei pysty tehdä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.
Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.
Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.
Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.
Pitäisikö siis palata 100-vuotta ajassa taaksepäin takaisin huutolaisaikaan?
Puoli askia röökiä päivässä ( 5 e) tekee vuodessa 1800 e. 5 vuodessa 9000 e.
aika moni YH-mamma vetää röökiä. Ihan empiirinen havainto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää, koska "kaiken" pitäisi olla verkossa. Minkäs teet. No, kirjastoissa on koneita.
Hyvin nää aina pystyy somettaa mutta hakemuksia ei pysty tehdä..
Menisit edes töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.
Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.
Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?
Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.
Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.
Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.
Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.
Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.
Tule tänne Lepuskiin makaamaan nurtsilla ja kuuntelemaan pikkulintuja. (Kerros)talon toisella puolella on katu ja sisäpihan puolella lasten hiekkalaatikko ja asfalttia. Nurmikkoa ei löydy kuin ehkä Turuntien pientareelta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
No nyt ei pärjätä. Työttömälläkin - ja varsinkin työttömällä! pitää olla toimiva puhelin ja nettiyhteys. Pidetään järki ja kohtuus näissä kommenteissa, on ihan eri asia valittaa rikkin'äisestä puhelimesta ja varattomuudesta ostaa uutta kuin linnanmäestä, kahviloista ja jäätelökioskeista elämän välttämättömyyksinä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Uusia puhelimia saa jopa ihan parilla kympillä, käytettyjä jopa ilmaiseksi. Itselläni on käytössä Nokian vanha 3310 joka toimii hyvin ja jos kestää niin ei ole mitään tarvetta vaihtaa ja hankkia uutta. Mitään erikoisia ja ylimäärisiä hilavitkuttimia en puhelimelta tarvitse.
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Voiko näin tyhmiä ihmisiä oikeasti olla olemassakaan????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.
Pitäisikö siis palata 100-vuotta ajassa taaksepäin takaisin huutolaisaikaan?
Persulandiassa tuo olisi jokapäiväistä.
Nykyään ei pärjää, koska "kaiken" pitäisi olla verkossa. Minkäs teet. No, kirjastoissa on koneita.