Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (319)

Vierailija
121/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keskiuloinen, tulot yli mediaanin. Mekään emme vuokraa mökkiä koska se on kallista. Mekään emme osta kioskilta jäätelöä, koska se on kallista. 

Auto meillä on minun työmatkojen takia ja sillä käydään kesällä telttailemassa. Ja omia eväitä kannetaan mukana.

Samalla tavalla tekevät myös keskituloiset ja hyvätuloiset ystäväni ja sukulaiseni. 

Pienituloinen tuttava sen sijaan kävi hiljattain ulkomailla ja polttaa tupakkaa. Hän myös valittaa kuinka autottomuus ja pienituloisuus vaikeuttaa elämää ja rajoittaa lasten kanssa tekemisiä kesällä. Huoh.

Niin. Sulla on varaa autoon, sen kuluihin, telttaan, retkeilyvarusteisiin, makuupusseihin, eväisiin ja matkoihin koko perheelle. Käyhällä ei ole. Tekstisi on sarjaa "Voi ostaa kuohuviiniä jos ei ole varaa shampanjaan".

Ettekö te tajua että on ihmisiä, joilla ei ole varaa kumpaankaan.

Vierailija
122/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Oletko kenties kansanedustaja? Koska tekstisi viittaa juuri siihen mikä on tämän maan mentaliteetti; kukaan ei koskaan tarvitse mitään kivaa, ylimääräistä tai iloa tuottavaa. Et tarvitse kuin katon pään päälle ja kolmesti päivässä perunaa ja kastiketta. Juu, olet oikeassa, ei tarvitsekaan. Mutta millaista on elää perheessä, missä kaikki tekeminen on sitä, että ollaan kotona 24/7. Et koskaan pääse huvipuistoon, elokuvateatteriin, teatteriin, ulkoilmatapahtumaan, sinne jäätelökioskille tai retkelle. Koska KAIKKI maksaa. Mut hei, olet suomalainen. Sulle riittää kun saat ruokaa ja piste.

Nämä huvitukset on tarkoitettu niille joilla on varaa maksaa ne itse. Vanhemmat päättävät ihan itse tehdä niitä lapsia ja useat vielä monta vaikka heillä ei olisi varaa yhteenkään. Kenen vika se silloin on jos lapsi elää köyhää elämään? Yhteiskunnan vika? Niitä perheitä joilla on ollut alunperin rahaa elättää itse omat lapsensa mutta ovat olosuhteista johtuen menettäneet tämän kyvyn on vain pieni joukko. Nämäkään lapset eivät ole viettäneet koko lapsuuttaan köyhyydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kadulla näkee lyllertäviä sinivalaita ja virtahepoja, välillä röökit suussa, niin on pakko kysyä että tarvitseeko nämä "köyhät" niin paljon sitä rahaa kuin mitä heille tällä hetkellä maksetaan tukina?

Vierailija
124/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat saatan* n incel runkkarit täällä vänisee viiskymmentä aloitusta viikosaa miksei suomalaiset lisäänny, miksei naiset halua lapsia ja sitten kun lehdessä on juttua mitä se arki on liian monessa perheessä tänäpäivönö kun jokaista euroa töytyy laskea. Nömö samat saatan*n ikinö naistasaamattomat ripulipaskaläjät täällä vinkuu,että miksi veronmaksajien tarvitsee näitä perheitä tukea. 

Vierailija
125/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä hieman huvittavaa, että olen itse ollut 80-luvulla lapsi ja todellakaan mitään tötteröitä ostettu. Ihan kaupasta osti äiti Eskimo-paketin, josta sai ottaa helteellä yhden päivässä. Limua sai kahdesti vuodessa. Muuten se oli maito, vesi tai isoäidin tekemä marjamehutiiviste. Ja eväät oli AINA mukana. Kerran vuodessa me lapset saatiin jotkut makkaraperunat grilliltä. Vanhemmat ei ottaneet edes niitä. Muistan, kun oltiin Särkänniemessä, niin mitään ranneketta saanut vaan saatiin valita siskon kanssa kaksi laitetta, joissa käydään ja niihin ostettiin irtoliput. 

 

Eikä todellakaan oltu köyhiä. Ihan oli hyvissä ammateissa työskentelevät vanhemmat. Heillä oli vain isot lainat ja olivat sitä sukupolvea, ettei tuhlailuun ollut totuttu. Olivathan he paljon väljempiä rahan kanssa kuin omat vanhempansa, jotka vasta nuukia olivat. Sieltä köyhyydestä ja nälästä ponnistaneet sodankäyneet ikäluokat. Se oli täysin normaalia, että rahan kanssa oltiin tarkkoja ja ihan ilman traumoja siitä kasvettiin aikuiseksi. Jotkut perheet käytti enemmän rahaa kuin meidän perhe ja joskus harmitti, ettei me saada niitä Särkkä-rannekkeita, kun pienituloisemmatkin perheet osti niitä. Mutta tällä mentiin ja onpahan nyt varakkaat vanhemmat vanhoilla päivillä. He maksoivat lainat, ostivat sijoitusasuntoa jne. 

Vierailija
126/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keskiuloinen, tulot yli mediaanin. Mekään emme vuokraa mökkiä koska se on kallista. Mekään emme osta kioskilta jäätelöä, koska se on kallista. 

Auto meillä on minun työmatkojen takia ja sillä käydään kesällä telttailemassa. Ja omia eväitä kannetaan mukana.

Samalla tavalla tekevät myös keskituloiset ja hyvätuloiset ystäväni ja sukulaiseni. 

Pienituloinen tuttava sen sijaan kävi hiljattain ulkomailla ja polttaa tupakkaa. Hän myös valittaa kuinka autottomuus ja pienituloisuus vaikeuttaa elämää ja rajoittaa lasten kanssa tekemisiä kesällä. Huoh.

Niin. Sulla on varaa autoon, sen kuluihin, telttaan, retkeilyvarusteisiin, makuupusseihin, eväisiin ja matkoihin koko perheelle. Käyhällä ei ole. Tekstisi on sarjaa "Voi ostaa kuohuviiniä jos ei ole varaa shampanjaan".

Ettekö te tajua että on ihmisiä, joilla ei ole varaa kumpaankaan.

Ap:n kaltaiset eivät halua eivätkä kykene tajuamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari julkaisi ihmisten lähettämiä kuvia juhannusruokapöydästään. Yleensä niissä ole vähän lohta, salaattia ja perunoita, Siellä jo  joku alkoi itkemään, että hallitus on vienyt ihmisten rahat, eikä kenelläkään ole enää varaa tuollaista  10 Euron juhannusateriaa syödä.

 

Suomalaiset voisivat tämän ennennäkömättömän reseptin lähettää nälkäisiin maihin, koska meillä onnistutaan olemaan niin surkean köyhiä ja nälkää näkeviä  ja Euroopan lihavimpia  yhtäaikaa.. Ja se taitaa  vielä mennen niin, että juuri köyhemmät on lihavia, koska käyttävät pikaruokaa (joka ei ole halpaa) ja voltin tilauksia enemmän. 

 

Ja mitä vikaa siinä olisi, jos ostaisi kauipasta jäätelöä lapsille. Ei ole kallista, miksi pitäisi juuri sitä ihastella, mihin ei ole varaa.

Kaikilla, myös hyvätuloisilla on rajansa, mitä voi rahoillaan ostaa.

Vierailija
128/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kadulla näkee lyllertäviä sinivalaita ja virtahepoja, välillä röökit suussa, niin on pakko kysyä että tarvitseeko nämä "köyhät" niin paljon sitä rahaa kuin mitä heille tällä hetkellä maksetaan tukina?

Eikö sun koskaan tule mieleen ajatella, että ne voi myös olla ihan työssä käyviä ihmisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Oletko kenties kansanedustaja? Koska tekstisi viittaa juuri siihen mikä on tämän maan mentaliteetti; kukaan ei koskaan tarvitse mitään kivaa, ylimääräistä tai iloa tuottavaa. Et tarvitse kuin katon pään päälle ja kolmesti päivässä perunaa ja kastiketta. Juu, olet oikeassa, ei tarvitsekaan. Mutta millaista on elää perheessä, missä kaikki tekeminen on sitä, että ollaan kotona 24/7. Et koskaan pääse huvipuistoon, elokuvateatteriin, teatteriin, ulkoilmatapahtumaan, sinne jäätelökioskille tai retkelle. Koska KAIKKI maksaa. Mut hei, olet suomalainen. Sulle riittää kun saat ruokaa ja piste.

Suomessa on erittäin runsaasti ilmaista luontoa myös kaupungeissa, minne voi mennä viettämään aikaa. Eikä maksa mitään. Kirjastot on ilmaisia, Uimarannat ilmaisia.  Jalkaa toisen eteen mikäli ei pyörää omista  niin ei tarvitse kotona olla 24/7.

Lisäksi jokaisesta kaupungista löytyy se ilmainen parempi leikkipuisto lapsille. Tampereelta esimerkiksi tulee heti mieleen sorsapuisto ja pikkukakkosen puisto, onko kalevassa vielä liikennepuisto, missä pääsee ilmaiseksi ajamaan polkuautoilla? Jokaisessa kaupungissa on vastaavat ilmaiset paikat lapsiperheille ja nuo ovat taatusti mieleisempiä elämyksiä kuin ylikallis jäätelökioskin jäätelö. Ne vaan vaativat sen, että vanhemmat vie ja kaiken huipuksi vielä joutuvat viettämään aikaa lapsiensa kanssa ihan itse

 

Ei kannata kouluttaa lapsiaan siihen, että ainoa asia jolloin he ovat saaneet huomiota vanhemmiltaan liittyy aina ruokaan  

Vierailija
130/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.

On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.

Minä en millään jaksa uskoa että olisi yhtäkään perhettä joka olisi NIIIIIIIIN köyhä ettei edes YHDEN kerran kesän aikana pystyisi ostamaan lapselleen kioskista jäätelöä tai grillistä ranskalaisia. Jos se nyt on lapselle välttämättömyys, kaikille ei osteta vaikka kuinka olisi rahaa, sama kokemus tai sen puute se lapselle on johtuu sitten mistä syystä tahansa. En ihan ymmärrä pointtiasi, varakkaan lasta ei haittaa vaikkei jätskejä ja herkkuja ostella kun se on vanhempien valinta mutta varattoman perheen lapsi kärsii kun vanhemmat eivät voi ostella tarpeettomuuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta  järjettömän kallista jäätelöä,  tai matkoille kesälomalla.  Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.

 

Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.

Ai? No meillä on ollut sitten eri kasari. Oli ihan normaalia, että kesällä käytiin niin Linnanmäki, Puuhamaa kuin Särkänniemikin läpi. Ennen 90-lukua olin matkustanut Kreikassa, Italiassa, Ruotsissa, Virossa ja Bulgariassa. Todellakin käytiin jätskikioskilla, mutta silloin se ei ollutkaan yhtä naurettavan kallista kuin nykyään. Enkä ollut mikään harvinaisuus ja keskituloisesta perheestä.

Vierailija
132/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.

Kyllä kelan toimistoja edelleen on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.

 Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa. 

Olen eläkeläinen mutta tiedän että meilläpäin lähin Kela on 70 km päässä ja osa vielä toimivista pankkikonttoreista vielä kauempana.

Vierailija
134/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia elää niukasti, kun se on yhteiskunnallinen normi - minäkin 60-luvun lapsena elin niin, että sitä irtojätskiä ei saanut ja jokin ylimääräinen bussilippu lähikaupunkiin oli jo ekstraa. Kirjasto ja harrastukset ilmaisia, vaatteet sisarusten vanhoja.

 

Sitten kun olet se ainoa köyhä esimerkiksi kaveriporukassa, tilanne on ihan eri.

 

t. opettaja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on monta lastaeja aikuista jotka ovat kasvaneet ilman mitään huvituksia ja jäätelöitä. Miksi yhden valittavan lumihiutaleen pitäisi olla poikkeus kun muut ovat pärjääneet ja pystyneet elämään hyvin ilman eivätkä valita?

Vierailija
136/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Siinäpä hoidat tänä päivänä asioitasi lanka puhelimella.

Idiootti.

Vierailija
137/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.

Kyllä kelan toimistoja edelleen on. 

Niin ja sitten pitää maksaa, että pääsee sellaiseen. Meillä on kyllä kävelymatkan päässä, mutta ei siellä ole asiakaspalvelua. Seuraavaan on 20 kilsaa. Ja ne kuitenkin odottaa, että seuraat sitä omakelaa.

Vierailija
138/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työnhakijalla pitää olla vähintään puhelin ja nettiyhteys.

Vierailija
139/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan nuo "säästövinkitkin" taas ihan omaa luokkaansa. Ei aina tarvitse hotellia, menkää koko kesäksi telttailemaan ympäri Suomea kuten me (just ihmiset kertoneet ettei ole varaa edes bussimatkaan). Tai kaksi kallista harrastusta harrastavan lapsen perhe toteaa että ei haittaa kun oma lapsi tykkää harrastaa niin käytetään tuhansia euroja vaan siihen (just ihmiset kertoneet kun ei ole varaa edes ruokaan).

 

Ilmaista tekemistä kyllä löytyy ja kotonakin on kiva olla. Mutta se pointti on siinä että nuo köyhien perheiden lapset jäävät aina paitsi joka kesä ja talvi kaikesta tavallisesta mitä muilla on. Ei aina tarvitse kaikkea, mutta lapsikin tiedostaa että muut tekee asioita joita hän ei voi tehdä koska ei ole varaa.

Vierailija
140/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.

On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.

Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?

Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä