Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (850)
Vierailija kirjoitti:
Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.
Ihmettelen tätä mökkeilyn kalleutta. Suurella osalla eläkeläisistä on mökki ja lapsella on yleensä 4 isovanhempaa, eikö suvusta löydy yhtään mökkiä minne olisi tervetullut muutamaksi päiväksi? Tietty matkat maksavat jos mökki on kovin kaukana mutta muutoin ei pitäisi olla kallista.
Ja eihän sitä tarvitse juuri mökille mennä. Eikö vaihteluksi ja lomaksi riitä yökyläily kaverilla, mummolassa tai jonkun sukulaisen luona.
Ei mullakaan ole varaa mökkiä vuokrata, ne on kalliita, sitten keksitään jotain muuta, ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea ei saa, jos on säästöjä eli ensin käytetään omaisuuden myynnistä saatuja rahoja.
No minkä ihmeen takia jonkun pitäisi saada tukea yhteiskunnalta, mikäli tällä on omaakin rahaa? Tietenkin ne säästöt ja omaisuus käytetään ensin.
On siinä sellainenkin näkökulma että joku on itse ansainnut rahansa/säästänyt/ostanut niillä asunnon jne ja sitten joutuu myymään ja käyttämään ne itse työllään saamansa rahat ja jotkut muut saavat ikänsä yhteiskunnalta kaiken ilmaiseksi laittamatta tikkua ristiin. Sekö on mielestäsi oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Savonlinnan oopperajuhlat. Mielelläni minä sinne menisin edes kerran mutta en pysty, jos lipun pystyisinkin ostamaan ei minulla ole varaa matkoihin ja majoitukseen. Ihan työssäkäyvä ihminen olen, ikää reilu 50 ja palkka aina ollut max 2100 netto. Siitä sitten olen maksanut ihan kaiken, asuntolainan, yhtiövastikkeen ja tietty kaiken muun. Minkäänlaisia asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ennen kuuntelin oopperaa vinyylilevyiltä, nyt YouTubesta. Ei se ole lähellekään sama kokemus kuin livenä ja vielä tuollaisessa miljöössä mutta näin se nyt vain on. Ei todellakaan kaikki työssäkäyvät elele rikkaasti ja tee mitä tahtovat. Ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä.
2100 netto on paljon. Varmaan sulla olis varaa säästää niihin oopperajuhliin jos oikeasti haluaisit sinne mennä. Ja ota huomioon, että köyhänä et saisi edes asuntolainaa.
Tarkoitin brutto, en tiedä mikä ajatusvirhe sattui. Tuosta siis verot pois. Ja se 2100 on ollut vasta hetken, viime vuoteen asti brutto on ollut alle 2000. Jopa 1700/kk 40 tunnin työviikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Savonlinnan oopperajuhlat. Mielelläni minä sinne menisin edes kerran mutta en pysty, jos lipun pystyisinkin ostamaan ei minulla ole varaa matkoihin ja majoitukseen. Ihan työssäkäyvä ihminen olen, ikää reilu 50 ja palkka aina ollut max 2100 netto. Siitä sitten olen maksanut ihan kaiken, asuntolainan, yhtiövastikkeen ja tietty kaiken muun. Minkäänlaisia asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ennen kuuntelin oopperaa vinyylilevyiltä, nyt YouTubesta. Ei se ole lähellekään sama kokemus kuin livenä ja vielä tuollaisessa miljöössä mutta näin se nyt vain on. Ei todellakaan kaikki työssäkäyvät elele rikkaasti ja tee mitä tahtovat. Ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä.
2100 netto on paljon. Varmaan sulla olis varaa säästää niihin oopperajuhliin jos oikeasti haluaisit sinne mennä. Ja ota huomioon, että köyhänä et saisi edes asuntolainaa.
Pointti varmaan oli et kaikki työssäkäyvät ei ole rikkaita, mistäs tiedät millainen laina ja vastikkeet tossakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Savonlinnan oopperajuhlat. Mielelläni minä sinne menisin edes kerran mutta en pysty, jos lipun pystyisinkin ostamaan ei minulla ole varaa matkoihin ja majoitukseen. Ihan työssäkäyvä ihminen olen, ikää reilu 50 ja palkka aina ollut max 2100 netto. Siitä sitten olen maksanut ihan kaiken, asuntolainan, yhtiövastikkeen ja tietty kaiken muun. Minkäänlaisia asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ennen kuuntelin oopperaa vinyylilevyiltä, nyt YouTubesta. Ei se ole lähellekään sama kokemus kuin livenä ja vielä tuollaisessa miljöössä mutta näin se nyt vain on. Ei todellakaan kaikki työssäkäyvät elele rikkaasti ja tee mitä tahtovat. Ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä.
Oletko käynyt Finnkinossa katsomassa Metin oopperalähetyksiä? Siinä youtuben ja Savonlinnan välimaastossa ja mä ainakin olen tykännyt kovasti.
Hei kiitos vinkistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Savonlinnan oopperajuhlat. Mielelläni minä sinne menisin edes kerran mutta en pysty, jos lipun pystyisinkin ostamaan ei minulla ole varaa matkoihin ja majoitukseen. Ihan työssäkäyvä ihminen olen, ikää reilu 50 ja palkka aina ollut max 2100 netto. Siitä sitten olen maksanut ihan kaiken, asuntolainan, yhtiövastikkeen ja tietty kaiken muun. Minkäänlaisia asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ennen kuuntelin oopperaa vinyylilevyiltä, nyt YouTubesta. Ei se ole lähellekään sama kokemus kuin livenä ja vielä tuollaisessa miljöössä mutta näin se nyt vain on. Ei todellakaan kaikki työssäkäyvät elele rikkaasti ja tee mitä tahtovat. Ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä.
2100 netto on paljon. Varmaan sulla olis varaa säästää niihin oopperajuhliin jos oikeasti haluaisit sinne mennä. Ja ota huomioon, että köyhänä et saisi edes asuntolainaa.
Tarkoitin brutto, en tiedä mikä ajatusvirhe sattui. Tuosta siis verot pois. Ja se 2100 on ollut vasta hetken, viime vuoteen asti brutto on ollut alle 2000. Jopa 1700/kk 40 tunnin työviikosta.
Miten paskaa työtä oikein teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Savonlinnan oopperajuhlat. Mielelläni minä sinne menisin edes kerran mutta en pysty, jos lipun pystyisinkin ostamaan ei minulla ole varaa matkoihin ja majoitukseen. Ihan työssäkäyvä ihminen olen, ikää reilu 50 ja palkka aina ollut max 2100 netto. Siitä sitten olen maksanut ihan kaiken, asuntolainan, yhtiövastikkeen ja tietty kaiken muun. Minkäänlaisia asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ennen kuuntelin oopperaa vinyylilevyiltä, nyt YouTubesta. Ei se ole lähellekään sama kokemus kuin livenä ja vielä tuollaisessa miljöössä mutta näin se nyt vain on. Ei todellakaan kaikki työssäkäyvät elele rikkaasti ja tee mitä tahtovat. Ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä.
2100 netto on paljon. Varmaan sulla olis varaa säästää niihin oopperajuhliin jos oikeasti haluaisit sinne mennä. Ja ota huomioon, että köyhänä et saisi edes asuntolainaa.
Pointti varmaan oli et kaikki työssäkäyvät ei ole rikkaita, mistäs tiedät millainen laina ja vastikkeet tossakin on.
No siihen lainaan voi itse vaikuttaa, ostaa sellaisen kämpän mihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea ei saa, jos on säästöjä eli ensin käytetään omaisuuden myynnistä saatuja rahoja.
No minkä ihmeen takia jonkun pitäisi saada tukea yhteiskunnalta, mikäli tällä on omaakin rahaa? Tietenkin ne säästöt ja omaisuus käytetään ensin.
Jotta ei joudu heti ensimmäisen vastoinkäymisen tullen rutiköyhäksi.
Sitä varten säästetään ja kerätään puskuria jotta vastoin käymisistä ei olisi taloudellista taakkaa. Lisäksi niitä vastoinkäymisiä kannattaa välttää ja ennaltaehkäistä omilla päätöksillä ja varautumalla.
Kuka tahansa voi sairastua.
Toki toki, mutta hyvillä elintavoilla, hyvällä hygienialla sekä elämällä terveellisesti, terveellisellä liikunnalla ja terveellisellä ruualla voidaan vähentää riskiä sairastua.
Jokainen besserwisseri saisi sairastua vakavasti, menettää kaiken ja joutua hautaan yksinäisenä.
Minulla oli köyhä lapsuus. Koskaan ei kyllä nälkää nähty. Leipäkeitto oli hyvää, samoin pottumaito voin kera.
Jo lapsena tiesin, että naapurissa on varakkaampaa elämää, mutta ei kummemmin minua haitannut. Aina ollut näin ja tulee varmaan olemaankin.
Oiskohan niin, että vanhempia haittaa enemmän kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Savonlinnan oopperajuhlat. Mielelläni minä sinne menisin edes kerran mutta en pysty, jos lipun pystyisinkin ostamaan ei minulla ole varaa matkoihin ja majoitukseen. Ihan työssäkäyvä ihminen olen, ikää reilu 50 ja palkka aina ollut max 2100 netto. Siitä sitten olen maksanut ihan kaiken, asuntolainan, yhtiövastikkeen ja tietty kaiken muun. Minkäänlaisia asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ennen kuuntelin oopperaa vinyylilevyiltä, nyt YouTubesta. Ei se ole lähellekään sama kokemus kuin livenä ja vielä tuollaisessa miljöössä mutta näin se nyt vain on. Ei todellakaan kaikki työssäkäyvät elele rikkaasti ja tee mitä tahtovat. Ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä.
2100 netto on paljon. Varmaan sulla olis varaa säästää niihin oopperajuhliin jos oikeasti haluaisit sinne mennä. Ja ota huomioon, että köyhänä et saisi edes asuntolainaa.
Tarkoitin brutto, en tiedä mikä ajatusvirhe sattui. Tuosta siis verot pois. Ja se 2100 on ollut vasta hetken, viime vuoteen asti brutto on ollut alle 2000. Jopa 1700/kk 40 tunnin työviikosta.
Miten paskaa työtä oikein teet?
Sosiaalialan.
Tämä some riippuvainen kansanedustaja on pahin huutaja köyhistä äänestäjistään.
Mutta itse ei ehdi muuta kuin omaa naamaansa kuvata someen. Hän ei jaa vasemmiston nousua muiden edustajien kanssa. Feministi! Naisvaltainen puolue. Siellä itketään, kun on nälkä lapsilla. Mitta eivätkö he tiedä että lapset ovat koulussa ja päiväkodissa, jossa tarjoillaan ruoka ja virikkeet. Subjektiivinen päivähoito on aiheuttanut sen, että äitiyslomallakin isommat lapset viedään päivähoitoon ja päiväkodeissa ihmetellään, että kun vanhemmat ovat lomalla, niin lapset tuodaan päiväkotiin, koska vanhempien pitää relata. Milloin lapsella on siihen oikeus?
Potkulaki koskee myös julkista esim. sairaaloita. Mökit myyntiin. Tt-tukea ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki koskee myös julkista esim. sairaaloita. Mökit myyntiin. Tt-tukea ei saa.
Kuten ketjussa joku jo sanoi, ihan oikein. Ensin käytetään omaisuus sitten vasta tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi Savonlinnan oopperajuhlat. Mielelläni minä sinne menisin edes kerran mutta en pysty, jos lipun pystyisinkin ostamaan ei minulla ole varaa matkoihin ja majoitukseen. Ihan työssäkäyvä ihminen olen, ikää reilu 50 ja palkka aina ollut max 2100 netto. Siitä sitten olen maksanut ihan kaiken, asuntolainan, yhtiövastikkeen ja tietty kaiken muun. Minkäänlaisia asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ennen kuuntelin oopperaa vinyylilevyiltä, nyt YouTubesta. Ei se ole lähellekään sama kokemus kuin livenä ja vielä tuollaisessa miljöössä mutta näin se nyt vain on. Ei todellakaan kaikki työssäkäyvät elele rikkaasti ja tee mitä tahtovat. Ja ovat silti tyytyväisiä elämäänsä.
2100 netto on paljon. Varmaan sulla olis varaa säästää niihin oopperajuhliin jos oikeasti haluaisit sinne mennä. Ja ota huomioon, että köyhänä et saisi edes asuntolainaa.
Pointti varmaan oli et kaikki työssäkäyvät ei ole rikkaita, mistäs tiedät millainen laina ja vastikkeet tossakin on.
No siihen lainaan voi itse vaikuttaa, ostaa sellaisen kämpän mihin on varaa.
Sivusta: voi tulla yllätyksiä, työn suhteen tai remontteja joita kukaan ei ostohetkellä osannut odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea ei saa, jos on säästöjä eli ensin käytetään omaisuuden myynnistä saatuja rahoja.
No minkä ihmeen takia jonkun pitäisi saada tukea yhteiskunnalta, mikäli tällä on omaakin rahaa? Tietenkin ne säästöt ja omaisuus käytetään ensin.
Jotta ei joudu heti ensimmäisen vastoinkäymisen tullen rutiköyhäksi.
Sitä varten säästetään ja kerätään puskuria jotta vastoin käymisistä ei olisi taloudellista taakkaa. Lisäksi niitä vastoinkäymisiä kannattaa välttää ja ennaltaehkäistä omilla päätöksillä ja varautumalla.
Kuka tahansa voi sairastua.
Toki toki, mutta hyvillä elintavoilla, hyvällä hygienialla sekä elämällä terveellisesti, terveellisellä liikunnalla ja terveellisellä ruualla voidaan vähentää riskiä sairastua.
Hitto että tää voikin ärsyttää. Mun veli on täsmätyökykyinen kun joku tolvana ajoi kännissä päälle. Vaikka kuinka ennakoit kaiken ja elät terveellisesti niin et sinä ole immuuni sairauksille tai varsinkaan tapaturmille, ne voivat tulla täysin ilman sinun omaa syytäsi ihan muiden toimesta! Nyt veli on vajaakuntoinen eikä kukaan ota töihin vaikka ammatillisena kuntoutuksena opiskeli uuden ammatin kun edelliseen meni työkyky.
Kyllä Suomessa on kaikki ihan sikahintaista - oli köyhä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyyskyselyissä kysytään, että onko perheellä/henkilöllä mahdollisuutta viettää viikko vuodessa pois kotoa. Sen enempää siinä ei täsmennetä, että missä, paikka voi olla vaikka sukulaisissa, mutta kuitenkin pois kotiympyröistä. Mulla ei ole sitä mahdollisuutta enää, olen ollut viimeksi viikon pois kotoa 2022. Onneksi on ollut mahdollisuus edes muutaman päivän irtiottoihin, vaikka kotona viihdynkin.
Meidän perhe ei ole koskaan tehnyt viikon lomamatkaa mihinkään. Lapset jo aikuisia. Ei olisi ollut rahaa.
Me olimme kerran viikon tuetulla lomalla erään yhdistyksen leiripaikassa. Lapset olivat tuolloin 11- ja 13-vuotiaita. Lomaa se ei totisesti ollut, ohjelmaa oli aamusta iltaan, olin aivan puhki sen viikon jälkeen.
Sen jälkeen olemme olleet pari kertaa viikon lomalla setäni perikunnan omistamassa paikassa, mutta se myytiin sittemmin. Sinne pääsimme kyydillä, josta ei tarvinnut maksaa, muutoin se ei olisi ollut mahdollista.
Nuo ovat ainoat tekemämme viikon matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.
Kyllä kelpaisi maitojauhe, vehnäjauho ja chilitahna. Ovat hyvin käyttökelpoisia. Maitojauhe vielä kallistakin.
Then again emme syökään mitään valmisnuudeleita, vaan erittäin edullisia, herkullisia ja ravitsevia kotiruokia.
Laittakaa itse ruokaa, se on helppoa, edullista ja ruoasta tulee hyvää.Sillä rahalla millä köyhä elää, sä et saa ruoan valmistukseen kaupasta yhtään mitään. Tasan talviperunaa ja makaronia. Ehkä niitä linssejä ja papuja, joita kukaan syö.
Olemme varakkaita ja syömme hyvin. Meillä menee ruokaan noin 175€/kk/henkilö.
Jopa sylilapsi saa tt-tuen perusosaa 318,14€-375,98€/kk riippuen perheen lapsiluvusta, mutta sillä ei ilmeisesti saa kaupasta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta järjettömän kallista jäätelöä, tai matkoille kesälomalla. Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.
Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.
Tämä. Ja nykyään ollaan jo siinä pisteessä ettei enää nuorison toiveammatti ole mikään mitä varten joutuu "rehkimään" koulussa vaan PARAS on olla influensseri, tubettaja tai vastaava.
Rahaa tulee kun vain laittaa rec:in päälle ja puhuu hölmöjä.
Siinä on ideaali nykyään.
Nuo influensserit ja tubettajat jne ovat käytännössä yrittäjiä ja tehneet tuhansia tunteja töitä ja sittemmin saaneet näkyvyyttä. Harvat tienaavat elantonsa tuolla työllä ja se on ihan täyspäivästä yrittämistä.
Toki toki, mutta hyvillä elintavoilla, hyvällä hygienialla sekä elämällä terveellisesti, terveellisellä liikunnalla ja terveellisellä ruualla voidaan vähentää riskiä sairastua.