Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (869)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on kaikki ihan sikahintaista - oli köyhä tai ei.
No nyt ollaan asian ytimessä. Toinen asia on, että kannattaako omistusasunnoksi ostaa niitä sikahintaisia omakotitaloja kun ollaan työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.
Kyllä kelpaisi maitojauhe, vehnäjauho ja chilitahna. Ovat hyvin käyttökelpoisia. Maitojauhe vielä kallistakin.
Then again emme syökään mitään valmisnuudeleita, vaan erittäin edullisia, herkullisia ja ravitsevia kotiruokia.
Laittakaa itse ruokaa, se on helppoa, edullista ja ruoasta tulee hyvää.Sillä rahalla millä köyhä elää, sä et saa ruoan valmistukseen kaupasta yhtään mitään. Tasan talviperunaa ja makaronia. Ehkä niitä linssejä ja papuja, joita kukaan syö.
Olemme varakkaita ja syömme hyvin. Meillä menee ruokaan noin 175€/kk/henkilö.
Jopa sylilapsi saa tt-tuen perusosaa 318,14€-375,98€/kk riippuen perheen lapsiluvusta, mutta sillä ei ilmeisesti saa kaupasta yhtään mitään.
Tt-tukea ei saa, jos puoliso tienaa 2200 brutto eli miehesi saa pelkän 595 yleistuen, jos teillä on kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki koskee myös julkista esim. sairaaloita. Mökit myyntiin. Tt-tukea ei saa.
Kuten ketjussa joku jo sanoi, ihan oikein. Ensin käytetään omaisuus sitten vasta tukia.
Miksi? Käytä itse omaisuutesi.
Tuo on ihan naurettavaa että vaikkapa 20 vuotta töitä tehneenä sä jäädessäsi työttömäksi joudut muka myymään omaisuutesi ennenkuin sä saat sen mikä sulle veronmaksajana kuuluu, perustoimeentulon.
Niin se menee nyt kun hallitus teki muutoksia tukiin. Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen sote-alalla eikä kaupan alalla, asiallinen syy riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.
Kyllä kelpaisi maitojauhe, vehnäjauho ja chilitahna. Ovat hyvin käyttökelpoisia. Maitojauhe vielä kallistakin.
Then again emme syökään mitään valmisnuudeleita, vaan erittäin edullisia, herkullisia ja ravitsevia kotiruokia.
Laittakaa itse ruokaa, se on helppoa, edullista ja ruoasta tulee hyvää.Sillä rahalla millä köyhä elää, sä et saa ruoan valmistukseen kaupasta yhtään mitään. Tasan talviperunaa ja makaronia. Ehkä niitä linssejä ja papuja, joita kukaan syö.
Olemme varakkaita ja syömme hyvin. Meillä menee ruokaan noin 175€/kk/henkilö.
Jopa sylilapsi saa tt-tuen perusosaa 318,14€-375,98€/kk riippuen perheen lapsiluvusta, mutta sillä ei ilmeisesti saa kaupasta yhtään mitään.
Tt-tukea ei saa, jos puoliso tienaa 2200 brutto eli miehesi saa pelkän 595 yleistuen, jos teillä on kaksi lasta.
Eli saatte sun palkan 2200 brutto - verot ja eläkemaksut, puolison 595 yleistuen ja 200 lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############
Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.
No ei kai kaikki ole kunnossa kun rahaa on tilillä 20€ kuun puolessa välissä. Meinaan se ei ole kunnossa, että sä et saa rahaa edes ruokaan. Mitä sä hankkisit 20€ 2 viikoksi?
Perunaa, riiziä, makaronia. Pullo ruokaöljyä. Linssiä, papuja, jauhoja. Jos rahaa jää juureksia tai pakastekasvikzia.
Ja nämäkö on parempia sitten? Jauhoja pavuilla?
Joka aterialle hiilarilähde peruna/riisi/makaroni. Proteiinilähde linssit/pavut. Ruokaöljy ruuanlaittoon ja leivontaan. Jauhoista ttortilloja, leipää ym. Kesäaikaan luonnosta voi kerätä lisäksi villivihanneksia. Oletetaan, että kotona kumminkin on suolaa ja jotain maustetta kustannus niistä on euron luokka. Suola 50 c ja mauste 50 c.
Älä jaksa. Se että köyhä lapsi syö papuja ja linssejä, muuta mitään tossa kuviossa. Ei vaan voi myöntää etttä köyhä perhe ajetaan ruokajakeluun ja ahdinkoon? Ei millään. Tullaan tuputtamaan linssejä ratkaisuksi 😂
Pavut ja linssit on terveellisiä
Paljon terveellisempää ja halvempaa on syöttää lapsilleen papusoppaa kun kallista kioskijäätelöä.
Totta. Hernekeitto on hyvää. Hernepussi ja halpa jauheliha maksaa vähemmän kuin yksi kioskijäätelö, ja keittoa tulee 3 litraa. Jälkiruoaksi saa vielä ison kasan lettuja tai pellillisen pannaria, kun ottaa sen ruokajakelun jauhopussin ja ostaa litran maitoa sekä muutaman kananmunan. Eikä yhteissumma sittenkään ole kallis. Sittarin hinnoilla hernekeiton ja pannarin hinnaksi ruokajakelun jauhoilla tulee 3,34€+2,88€ eli yhteensä 6,22€.
Niin no, siinä vähän se ongelma onkin. Sille sossupummiperheelle kyllä maksetaan kaikki. Pitää olla tarpeeksi pa niin kyllä yhteiskunta maksaa. Mutta jos lapsiperheessä vanhemmat jäävätkin yllättäen työttömäksi, tulot romahtavat, pitää valua sinne pohjalle asti ennen kuin yhteiskunta tukee. Sieltä pohjalta velkaisena onkin sitten hyvä ponnistaa taas ylös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki koskee myös julkista esim. sairaaloita. Mökit myyntiin. Tt-tukea ei saa.
Kuten ketjussa joku jo sanoi, ihan oikein. Ensin käytetään omaisuus sitten vasta tukia.
Miksi? Käytä itse omaisuutesi.
Tuo on ihan naurettavaa että vaikkapa 20 vuotta töitä tehneenä sä jäädessäsi työttömäksi joudut muka myymään omaisuutesi ennenkuin sä saat sen mikä sulle veronmaksajana kuuluu, perustoimeentulon.Niin se menee nyt kun hallitus teki muutoksia tukiin. Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen sote-alalla eikä kaupan alalla, asiallinen syy riittää.
Juu u, vastaus onkin tuolle, joka pitää sitä hyvänä ja oikeana.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä ostat yhden vanukkaan itsellesi, niin viisi henkinen perhe joutuu ostamaan viisi vanukasta, että jokainen saa yhden. Sitähän ei sinkku tajua, vaan näkee vain hirveän määrä vanukkaita.
Väittäisin, että aika monessa lapsiperheessä se päivä alkaa useammin kaurapuurolla kuin sinkkutalouksissa. Ja jos sinulla menee kauppaan 20 e, niin ihan yksinkertaisella matematiikalla voit laskea, että 5 20 e = 100 e.
Rahapulaa valittavat eivät myöskään tajua, etteivät useimmat ihmiset osta lainkaan vanukkaita. Jos he haluavat herkutella, niin he tekevät suklaapuuroa, vaniljakiisseliä, marjapuuroa, tms.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, siinä vähän se ongelma onkin. Sille sossupummiperheelle kyllä maksetaan kaikki. Pitää olla tarpeeksi pa niin kyllä yhteiskunta maksaa. Mutta jos lapsiperheessä vanhemmat jäävätkin yllättäen työttömäksi, tulot romahtavat, pitää valua sinne pohjalle asti ennen kuin yhteiskunta tukee. Sieltä pohjalta velkaisena onkin sitten hyvä ponnistaa taas ylös!
Mikä on sossupummiperhe? Ja mitä nämä mystiset tuet on, joista vain heille maksetaan kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki koskee myös julkista esim. sairaaloita. Mökit myyntiin. Tt-tukea ei saa.
Kuten ketjussa joku jo sanoi, ihan oikein. Ensin käytetään omaisuus sitten vasta tukia.
Miksi? Käytä itse omaisuutesi.
Tuo on ihan naurettavaa että vaikkapa 20 vuotta töitä tehneenä sä jäädessäsi työttömäksi joudut muka myymään omaisuutesi ennenkuin sä saat sen mikä sulle veronmaksajana kuuluu, perustoimeentulon.Niin se menee nyt kun hallitus teki muutoksia tukiin. Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen sote-alalla eikä kaupan alalla, asiallinen syy riittää.
Juu u, vastaus onkin tuolle, joka pitää sitä hyvänä ja oikeana.
Eli palstalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Yhteiskunta ei jakaudu rikkaisiin ja köyhiin enempää kuin ennenkään. Gini-kerroin on värähdellyt saman vaaka-akselin ympärillä koko 2000-luvun. Vuonna 1966 tuloerot olivat paljon isommat kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
En saa mitään tukia. En ole kolmeen vuoteen käynyt kampaajalla koska se on liian kallista nykyään, leikkaan itse.
En koe sitä ongelmana tai epäoikeudenmukaisuutena. Tiedän hyvin että jos oikeasti on tosi tiukkaa ja rahat joka kuun lopussa aivan loppu pelkästään asumis- ja ruokakulujen takia (ilman pröystäilyä) on se rankkaa mutta ihan joka asiasta ei kannattaisi valittaa ja kuvitella että kaikki muut käyvät kampaajalla, kosmetologilla, ravintoloissa, huvipuistoissa, matkoilla etc etc ja vielä monta kertaa vuodessa. joskus on vain suhteutettava asiat ja elettävä tilanteen mukaan. Tiedän että jatkuva kiristely voi luoda näköalattomuutta ja toivottomuutta ja usein kateuttakin mutta sillä ei tee mitään muuta kuin pilaa oman olonsa ja elämänsä. Nyt kun - valitettavasti - työttömyyttä ja köyhyyttä on niin paljon niin ihanko totta köyhien lasten kaikilla kavereilla on lomat täynnä mökkeilyjä, (ulkomaan)matkailuja, huvipuistoja, kioskijäätelöitä, uimarantoja joihin pääsee vain autolla sun muuta? samassa veneessä on moni muukin ja silloin kannattaa tosiaan kääntää se katse siihen mikä elämässä on hyvää ja miten siitä voi tehdä hyvää, halvalla tai ilmaiseksi. Katkeruus ja sen siirtäminen lapsiin ei auta. Jos tosiaan on se katto pään päällä, saa maksettua sähkö&vesilaskut, on vaatetta (moni työssäkäyväkin ostaa vaatteensa käytettynä/Tokmannin alennusmyynnistä yms) niin asiat ovat kuitenkin ihan hyvin, varsinkin jos saa olla terve.
Tässä oli asiaa.
Vierailija kirjoitti:
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Että näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä tuet on että pärjää mainiosti? Meidän ainoa tuki on lapsilisät 199e.
Minä haluaisin kanssa tietää. Taitaa monelle tulla yllätyksiä, jos irtisanotaan töistä.
Toimeentulotukea saavat pärjäävät tai ainakin heidän pitäisi pärjätä hienosti, mutta muiden tuissa ei ole juurikaan kehumista.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli toukokuussa yleistuki.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Ja että näin.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Juu ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.
Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.
Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?
Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.
Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.
Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.
Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.
Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.
Niin tietysti voi.
Mutta itselle jostain syystä makea on usein ollut päivän pelastus. Se alkoi jo lapsena, kun tutut mummot antoivat karamelleja ja äitinikin oli perso makealle. En voi kuitenkaan suositella tapaa sen epäterveellisyyden vuoksi. Totuus on, että moni työpäiväkin sai iltapäivisin puhtia suklaasta muusta vastaavasta.
Tässä ketjussa muuten näkee hyvin miten erilaiset taustat kirjoittajilla on. Jos on asunut kaupungissa, jossa on ollut huvipuisto, on ollut jo 80-luvulla tavallista, että siellä on käyty usein.
No ei ollut tavallista. Minä pääsin mihinkään huvipuistoon muutaman kerran lapsuuteni aikana, eli en edes joka kesä. Ja olin lapsi 80-luvulla. Myös kioskista ostetut jäätelöt olivat hyvin harvinaisia. Nykyskideillä elämän pitäisi näköjään olla yhtä hoploppia.
Ja asuitte vuokralla ahtaaasti niinkuin nyt.
Miksi? Käytä itse omaisuutesi.
Tuo on ihan naurettavaa että vaikkapa 20 vuotta töitä tehneenä sä jäädessäsi työttömäksi joudut muka myymään omaisuutesi ennenkuin sä saat sen mikä sulle veronmaksajana kuuluu, perustoimeentulon.