Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (832)
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Toimeentulotuessa ei saa säästää puskuria, tai saa, mutta se huomioidaan seuraavassa laskelmassa tuloksi, eli ei kannata säästää. Huomaa, että olet melkoinen kermapeba ehdotuksinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Puhelimen avulla saa tietokoneen nettiin. Ei siinä erillistä nettiliittymää tarvita.
Mun tietokone on niin vanha, että ei onnistu.
Mulla ei ole tietokonetta, pystyn ihan puhelimella tekemään sen, mitä tarvitsee.
Lopeta se märinä
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Tämä on niin totta!
Nämä köyhät ei myöskään osaa keksiä ratkaisuja, ne vaan hokee kaikkeen ei voi, ei pysty, ei kykene.
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Usein köyhät osaavat budjetoida ja säästää kyllä keskituloista tai varakasta paremmin. Tuo on ihan harhaa, että kuvitellaan kaikkien köyhien olevan köyhiä sen vuoksi, että rahat laitettaisiin palamaan heti. Kolmasosan säästäminen ei tosin oikeasti köyhältä onnistu, koska nekin rahat tarvitaan välttämättömiin menoihin. Mahdollisuuksien mukaan pientä pesämunaa on tietysti syytä säästää, mutta usein sen joutuu käyttämään johonkin suurempaan hankintaan, kuten esimerkiksi puhelimeen, läppäriin, silmälaseihin tai polkupyörään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Yksinhuoltajalta vielä minä ymmärrän jotenkin, mutta, kun on ydinperheitä, jotka rääkyy sossusta apua, kun rahat ei riitä, kun tilataan wolt ruokaa ja syödään pakastepizzoja ja juodaan limupparia ja energiajuomia aamusta iltaa..
Käydään kalliissa lähikaupassa, kun ei jakseta ihroineen lyllertää esim lidliin.
Usein vielä näitä lapsukaisia näillä tolloilla vähintään 2, vaikka jo yhden elatus ollut hyvin vaikeaa. Lemmikki tottakai vielä pitää tuohon kurjuuteen hommata. Vanhemmat niin tyh miä, ettei ne lapsiparat tosiaan pääse edes uimarannalle kesällä, kun istutaan kämpässä meluamassa koko kesä, kun ei oo rahaa ja sossu ei auta ,eikä hopesta saa mitään enää.
Nuo pakastepizzat maksavat suunnilleen saman, minkä maksaisi itse tehty pizza, ja limun litrahinta on suunnilleen sama kuin maidon. Että ei noiden mainitsemiesi asioiden syöminen ainakaan ole syy köyhyyteen. Ja ei Lidl enää edes ole erityisen halpa kauppa. Ja toisaalta vaikea sinne Lidliin varmaan on lyllertää ihroineen tai ihrattomana, jos se esimerkiksi sijaitsee eri paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Toimeentulotuessa ei saa säästää puskuria, tai saa, mutta se huomioidaan seuraavassa laskelmassa tuloksi, eli ei kannata säästää. Huomaa, että olet melkoinen kermapeba ehdotuksinesi.
Tästä syystä toimeentulotukea saavan tulee harjoitella järkevää taloudenpitoa siten, että budjetoi käytettävissä olevat rahat koko kuukaudeksi ja pysyy siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähin köyhillö ja työttömille on ollut oikeus samoihin asioihin, ruokiin, palveluihin, hyödykkeisiin, virikkeisiin ja huiveihin kuin hyvätuloisilla ja työssäkäyvillä?
Ei mistään mutta ovat sitä mieltä että sama elintaso heillekin.
Siinä tapauksessa laita edes yksi lähde? Kuka ja missä on vaadittu?
Et vai viitsi .
Oletko joku Venäjön trolli?
Kokoomuksen trolleja nuo ovat. Ja ihmisistä yksinkertaisimmilla menee kaikki nuo keksityt ja vääristellyt jutut läpi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Sinähän se tässä jutussa yksinäsi tuista höpiset. Laittamassasi jutunpätkässä ei tukia mainita: "On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse." Enkö osaa lukea vai missä kohtaa tuossa lukee jotain tuista...?
Tämä keskustelu on niin surullinen ja ristiriitainen, jos nyt satut olemaan vähävarainen ja saat tukia, olet yleistä riistaa, joita voi vapaasti halveksia, haukkua ja syyllistää, jopa puolustuskyttömiä lapsia ja sen tekevät vielä aikuiset.
Jos taas ole hyväosainen ja suurituloinen, voit melko vapaasti käyttää yhteiskunnan tarjoamia etuuksia ja tukia, jos on riittävästi ostovoimaa, ilman että kukaan sitä arvostelisi tai syyllistäisi. Eikö uskalleta, vai mistä johtuu ja käydään mieluimmin sen heikomman ja vähäosaisemman kimppuun.
Pian alkaa esim. oopperajuhlat ja moni hyvätuloinen suuntaa sinne ja maksaa lipustaa pari sataa euroa ja valtio loput 600-800€, koska kulttuuri, kuten ooppera saa valtion avusta. Tai hyvätuloisen lapsi voi lähteä jääkiekko/urheiluleirille kuukaudeksi ja vanhemmat maksavat murto-osan, koska urheilu saa paljon valtion avustuksia tai joku tanssileiri tai kuvataideleiri, josta vain köyhän perheen lapset voivat vain haaveilla, kun heidän vanhemmiltaan puuttuu ostovoima, jotta valtion avustusta voisi hyöfyntää. Eikä kukaan syyllistä tai haukku.
Tai se perheen kesämökki ja valtion/kuntien avstukset yksityistien tekemiseen tai tietoverkostoon, valokuituun, energia-avustukset jne. jolloin mökin arvo nousee entisestään, kun löytyy riittävästi massia alkusijoitukseen. Tai metsä-ja maataloustuet harrastusviljelyyn. Eikä kukaan arvostele, kun olet tarpeeksi rikas, ei edes ap. Eikö riitä uskallusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Sinähän se tässä jutussa yksinäsi tuista höpiset. Laittamassasi jutunpätkässä ei tukia mainita: "On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse." Enkö osaa lukea vai missä kohtaa tuossa lukee jotain tuista...?
Tämä keskustelu on niin surullinen ja ristiriitainen, jos nyt satut olemaan vähävarainen ja saat tukia, olet yleistä riistaa, joita voi vapaasti halveksia, haukkua ja syyllistää, jopa puolustuskyttömiä lapsia ja sen tekevät vielä aikuiset.
Jos taas ole hyväosainen ja suurituloinen, voit melko vapaasti käyttää yhteiskunnan tarjoamia etuuksia ja tukia, jos on riittävästi ostovoimaa, ilman että kukaan sitä arvostelisi tai syyllistäisi. Eikö uskalleta, vai mistä johtuu ja käydään mieluimmin sen heikomman ja vähäosaisemman kimppuun.
Pian alkaa esim. oopperajuhlat ja moni hyvätuloinen suuntaa sinne ja maksaa lipustaa pari sataa euroa ja valtio loput 600-800€, koska kulttuuri, kuten ooppera saa valtion avusta. Tai hyvätuloisen lapsi voi lähteä jääkiekko/urheiluleirille kuukaudeksi ja vanhemmat maksavat murto-osan, koska urheilu saa paljon valtion avustuksia tai joku tanssileiri tai kuvataideleiri, josta vain köyhän perheen lapset voivat vain haaveilla, kun heidän vanhemmiltaan puuttuu ostovoima, jotta valtion avustusta voisi hyöfyntää. Eikä kukaan syyllistä tai haukku.
Tai se perheen kesämökki ja valtion/kuntien avstukset yksityistien tekemiseen tai tietoverkostoon, valokuituun, energia-avustukset jne. jolloin mökin arvo nousee entisestään, kun löytyy riittävästi massia alkusijoitukseen. Tai metsä-ja maataloustuet harrastusviljelyyn. Eikä kukaan arvostele, kun olet tarpeeksi rikas, ei edes ap. Eikö riitä uskallusta?
Eli haluat,että kaikki verovarat käytetään köyhien talouden parantamiseen?
Okei... Et taida olla penaalin terävin kynä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä huostaanottoja pitäisi tehdä enemmän ihan pelkän köyhyyden takia jos yhteiskunta ei voi huolehtia että lapset esim. syövät terveellisesti.
Köyhät lapsethan ovat vanhempineen useimmin lihavia kuin laihoja koska lautaselle päätyy se halvin makkara ja muu moska.
Tämä on kyllä omituista köyhien ihmisten vihaa. Halutaan ottaa lapset huostaan, joka maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin köyhien perheiden tukeminen, puhumattakaan niistä traumoista, joita huostaanotto aiheuttaisi.
Laitoshoito huostaanotettuna maksaa keskimäärin 90 000 € /vuosi/hlö. Sijoitus perheeseen keskimäärin 60 000 €. Paljon halvemmaksi tulee palauttaa esimerkiksi työttömyyskorvausten lapsikorotukset tms.
Lukekaa huostaanotettujen tarinoita. Paljon enemmän on niitä, jotka kärsivät kuin niitä, jotka ovat hyötyneet huostaanotosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Toimeentulotuessa ei saa säästää puskuria, tai saa, mutta se huomioidaan seuraavassa laskelmassa tuloksi, eli ei kannata säästää. Huomaa, että olet melkoinen kermapeba ehdotuksinesi.
Eikö sitten kannattaisi toimia niin ,ettei ole toimeentulotuen tarpeessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Tämä on niin totta!
Nämä köyhät ei myöskään osaa keksiä ratkaisuja, ne vaan hokee kaikkeen ei voi, ei pysty, ei kykene.
Miten tämä nyt on mahdollista?
Suurin osa työttömistä ovat kuitenkin olleet joskus työelämässä mukana, niin miten ihmeellä ihminen menettää ne kykynsä ja taitonsa mitä työssäkäyvillä on, kun jää työttömäksi? Joku ristiriita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä huostaanottoja pitäisi tehdä enemmän ihan pelkän köyhyyden takia jos yhteiskunta ei voi huolehtia että lapset esim. syövät terveellisesti.
Köyhät lapsethan ovat vanhempineen useimmin lihavia kuin laihoja koska lautaselle päätyy se halvin makkara ja muu moska.
Tämä on kyllä omituista köyhien ihmisten vihaa. Halutaan ottaa lapset huostaan, joka maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin köyhien perheiden tukeminen, puhumattakaan niistä traumoista, joita huostaanotto aiheuttaisi.
Laitoshoito huostaanotettuna maksaa keskimäärin 90 000 € /vuosi/hlö. Sijoitus perheeseen keskimäärin 60 000 €. Paljon halvemmaksi tulee palauttaa esimerkiksi työttömyyskorvausten lapsikorotukset tms.
Lukekaa huostaanotettujen tarinoita. Paljon enemmän on niitä, jotka kärsivät kuin niitä, jotka ovat hyötyneet huostaanotosta.
Yhtä monet huostaanotetut tajuavat aikuisena, että huostaanotto pelasti hengen ja antoi mahdollisuuden kunnolliseen elämään kun vanhemmista ei ollut vastuunkantajaksi ja elättäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat saatan* n incel runkkarit täällä vänisee viiskymmentä aloitusta viikosaa miksei suomalaiset lisäänny, miksei naiset halua lapsia ja sitten kun lehdessä on juttua mitä se arki on liian monessa perheessä tänäpäivönö kun jokaista euroa töytyy laskea. Nömö samat saatan*n ikinö naistasaamattomat ripulipaskaläjät täällä vinkuu,että miksi veronmaksajien tarvitsee näitä perheitä tukea.
Miten olet tullut siihen tulokseen, ettei muiden tarvitse laskea eurojaan? Useimmat ihmiset laskevat, ja ne jotka eivät laske, ovat äkkiä ulosotossa riippumatta siitä, onko heidän palkkansa iso tai pieni.
Juu, jotkut laskevat tonneja, jotkut satasia, jotkut kymppejä, jotkut euroja ja jotkut senttejä. Ja joillekin tietysti se tonnikin on ihan pikkurahaa.
Jos et ymmärrä noiden laskemisten eroa, niin otan osaa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä aloittajan kanssa!
Usein facessa joku yh ulisee, kuinka ei ole rahaa mökkivuokraan tai huvipuistorannekkeisiin. Miksi pitäisi olla? Ne eivät ole välttämättömiä onnellisen kesän luomiseen. Ne käy mökillä ja huvipuistossa, joilla on rahaa ja jotka sinne haluavat. Monet vanhemmat luulevat, että ilman niitä lasten kesä ei voi olla onnellinen.
Samoin opiskelijat. Kaikkeen pitäisi olla rahaa yhteiskunnan pussista.
Ennen tyydyttiin paljon vähempään ja elettiin säästäväisemmin.
Mua kans jurppii edes kuunnella tuota voivottelua, kun näen syyn ”köyhyyteen”. Itsekin elin opiskeluaikana ja sen jälkeen vaatimattomasti eli sen mukaan kuin oli rahaa. En vaatinut paljoa. Nyt on taloudellisesti hyvä tilanne lähinnä järkevän rahankäytön ansiosta.
Lapsena vanhemmat vei eläinpuistoon, mutta äiti teki jauhelihalla täytettyjä lettuja evääksi kun ruokapaikat olivat kalliita. Oli hyvää ja tykkäsin, oli kivaa. Sisarus taas kitisi että ikinä ei mennä ravintolaan nyh nyh. Hän ei ole sitten tehnyt päivääkään töitä ja 50 v.
Jotkut ihmiset vain olettavat että heille yksinkertaisesti kuuluu kaikki edut ilman omaa työtä.
Asumistuessa on varallisuusraja eli ensin pitää käyttää asunnon myynnistä saadut rahat ennenkuin saa vuokra-asuntoon asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Toimeentulotuessa ei saa säästää puskuria, tai saa, mutta se huomioidaan seuraavassa laskelmassa tuloksi, eli ei kannata säästää. Huomaa, että olet melkoinen kermapeba ehdotuksinesi.
Tästä syystä toimeentulotukea saavan tulee harjoitella järkevää taloudenpitoa siten, että budjetoi käytettävissä olevat rahat koko kuukaudeksi ja pysyy siinä.
Ei se auta nousemaan köyhyydestä.
On se väärin kun lapsellemme ei saatu järjestettyä vakituista taxikyytiä ranskalaiseen päiväkotiin vaan hän joutuu työläisrahvaan kersojen joukkoon. FYI ! Olemme sentään korkeasti koulutetu, akateeminen sivistysperhe ja
vanhaa sukua. Mihenikin hallintoylilääkäri ja Rotary-clubin jäsen.
No jaa. Sekin on vähän suhteellista, mikä kenenkin mielestä no halpaa. Omatoimimatkailu on kyllä halvempaa kuin valmismatka oppaan johdolla, mutta katsos kun monelle se itse järjestettykin on liian kallis. Mikä on yhdelle halpa on toiselle kallis.