Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (832)
Vierailija kirjoitti:
Ketju on köyhiin kohdistuvaa hävytöntä vihapuhetta. Ilmoitin asiattomaksi.
Oikeisto käy jo vaalikamppailua, joten vauhti palstallakin kiihtyy. Mitä lähemmäs vaalit tulevat, sitä enemmän köyhiä aletaan mustamaalata.
Vierailija kirjoitti:
Tukirahat pitäisi olla korvamerkittyjä niin tietää ja voitaisiin valvoa et ketkä niitä tukirahoja käyttää turhuuksiin kuten esimerkiksi jäätelöihin, limpoareihin, karkkeihin, sipseihin, kalkoihin, röökeihin, yhkapeleihein ja huvipuistoihin.
Ei pitäisi. Käyttäköön kukin tukirahansa miten tahtoo mutta jos ne menevät huvituksiin/herkkuihin tms niin sitten eivät valita että ruokaan ei riitä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä työtön yh äiti kävin kuntouttavassa työtöiminnassa ja sain niillä 9€ pv hiluilla säästöön sen verran että lähdetään ens viikolla särkänniemeen lapsen kanssa ja yövytään ihan Tampereella 😅 Tosin teen itse ruoat, enkä tupakoi,ryyppää jne
Sitä en ymmärrä miksi joku tekee useita lapsia köyhyyteen.
Olisiko syynä biologia, sillä yleensä lapset saadaan nuorena ja ollaan hedelmällisessä iässä, jolloin ollaan köyhänä, opiskellaan tai ollaan työuran alussa, jolloin tulot ja varallusuus pienemmillään. Paras ikä ja mahdollisuudet saada terve lapsi ja myös jaksaa hoitaa lapsi.
Nykyinen ilmapiuri, kuten tämä nuoria vanhempia syyllistävä keskustelu osoittaa, lapset pitäisi jättää tekemättä, mutta miten käy tulevaisuden työvoiman, hyvinvointivaltion, palvelut, eläkkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Tukirahat pitäisi olla korvamerkittyjä niin tietää ja voitaisiin valvoa et ketkä niitä tukirahoja käyttää turhuuksiin kuten esimerkiksi jäätelöihin, limpoareihin, karkkeihin, sipseihin, kalkoihin, röökeihin, yhkapeleihein ja huvipuistoihin.
Turha kyttäys pois! Mieluummin tulojen mukaan vähenevä perustulo kaikille, jotta jokainen voi ilman kyttäystä ja pelkoa viimesijaisten tukien katkeamisesta tehdä työkeikkoja, vapaaehtoistyötä, opiskella ja harrastaa sekä rahojen riittäessä myös herkutella sekä huvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Se ruokajonojuusto on ihan samaa juustoa mitä kaupassakin myydään. Lapsille ei ole elämys se, että tarjota jokun karvakäsipizzan tai ostat ylettömän kalliin jäätelön kioskilta. Olet todellakin henkisesti köyhä ihminen, jos et mitään muuta lapsillesi keksi
Tästähän köyhän ja varakkaan erottaa. Varakkaana en suostu edes menemään karvakäsipizzeriaan, vaikka joku haluaisi tarjota. Kotona tehtyä pizzaa kyllä syön.
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Sinähän se tässä jutussa yksinäsi tuista höpiset. Laittamassasi jutunpätkässä ei tukia mainita: "On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse." Enkö osaa lukea vai missä kohtaa tuossa lukee jotain tuista...?
Vierailija kirjoitti:
HimoverottajaPurra vois taas kihautta ALVia sillä on kuulemma dynaamisia vaikutuksia.
Demarit myös ehdottivat ”vaihtoehdossaan” alvin nostoa 25,5 prossaan, onko SDP Purran puolue?
Sellainen perhe jolla on katto, sähkö, vedet, ruokaa, halvat vaatteet, lääkkeet ja julniswt terveyspalvelut ja lapsilla ilmainen koulu eivät ole mitään köyhyyttä nähneetkään. Kela maksaa heille kaiken ja huolehtivat ettei mistään perusasiasta ole puute.
Ei meillä täällä periferiassa ollut lasten pieniä ollessa mitään mahdollisuuksia oikein mihinkään. Ei puistoissa mitään toimintaa, ei kirjastoa, ei edes kahvilaa tai kioskia. Edes Wolt ei kuljeta tänne, eikä sitä tainnut vielä silloin ollakaan. Rannalla oltiin paljon, se sentään on lähellä ja ilmainen. Metsää on ympärillä myös riittävästi. Kaikki lähteminen täältä ihmisten ilmoille maksoi, eikä usein ollut varaa kuin kauppareissuihin. Taloyhtiön grillipaikalla välillä grillattiin makkaraa. Ongella käytiin sitten kun lapset jaksoivat pyöräillä tarpeeksi pitkälle kalastamiseen sopivalle rannalle. Plussana halpa vuokra.
Ihan hyviä noista lapsista silti tuli, vaikka ei reissattu tai muuta. Ihan sujuvasti liikkuvat maailmalla ja pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen perhe jolla on katto, sähkö, vedet, ruokaa, halvat vaatteet, lääkkeet ja julniswt terveyspalvelut ja lapsilla ilmainen koulu eivät ole mitään köyhyyttä nähneetkään. Kela maksaa heille kaiken ja huolehtivat ettei mistään perusasiasta ole puute.
Edelleenkään kela ei maksa kaikille pienituloisille mitään muuta kuin lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Samat saatan* n incel runkkarit täällä vänisee viiskymmentä aloitusta viikosaa miksei suomalaiset lisäänny, miksei naiset halua lapsia ja sitten kun lehdessä on juttua mitä se arki on liian monessa perheessä tänäpäivönö kun jokaista euroa töytyy laskea. Nömö samat saatan*n ikinö naistasaamattomat ripulipaskaläjät täällä vinkuu,että miksi veronmaksajien tarvitsee näitä perheitä tukea.
Miten olet tullut siihen tulokseen, ettei muiden tarvitse laskea eurojaan? Useimmat ihmiset laskevat, ja ne jotka eivät laske, ovat äkkiä ulosotossa riippumatta siitä, onko heidän palkkansa iso tai pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukirahat pitäisi olla korvamerkittyjä niin tietää ja voitaisiin valvoa et ketkä niitä tukirahoja käyttää turhuuksiin kuten esimerkiksi jäätelöihin, limpoareihin, karkkeihin, sipseihin, kalkoihin, röökeihin, yhkapeleihein ja huvipuistoihin.
Turha kyttäys pois! Mieluummin tulojen mukaan vähenevä perustulo kaikille, jotta jokainen voi ilman kyttäystä ja pelkoa viimesijaisten tukien katkeamisesta tehdä työkeikkoja, vapaaehtoistyötä, opiskella ja harrastaa sekä rahojen riittäessä myös herkutella sekä huvitella.
Korvamerkityt tukirahat vain lisäisivät byrokratiaa. Paljon halvemmaksi tulee se, että ihmiset laativat budjettinsa itse. Jos tulee esim. kiireellinen tarve antibiootille, niin onhan se järkevämpää, että se ihminen voi itse lohkaista tarvittavan rahan vaikka ruokarahasta tai siirtää jotain laskua tms. kuin se, että lääkkeen saadakseen tarvitsisi jollekin instanssille todistella, että kyllä, nyt tarvitsen sen lääkkeen. Laskekaapa mulle budjetti uusiksi. Aivan järjetöntä.
Toimeentulotuki han tällä hetkellä toimii hieman tuolla logiikalla, mutta että mikä järki siinäkään on, niin en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole oikeasti yhtään kivaa lasten kannalta jos perhe on niin vähävarainen ettei lapsille pystytä koskaan järjestämään mitään ylimääräistä hyvää ja lapsia ei voida koskaan viedä sellaisiin paikkoihin mihin muut lapset viedään. Toivottavasti nykykouluissa ei enää kirjoiteta syksyllä ainetta siitä mitä kivaa on tehty kesällä ja missä on tullut käytyä, sillä on tosi nöyryyttävää jos siihen aineeseen ei ole muuta kirjoitettavaa kuin se, että kävi useasti kirjastossa lainaamassa kirjoja ja muuten on oltu kotona niitä kirjoja lukemassa.
Todella mielikuvituksetonta jos ei keksi mitään muuta kuin kirjastossa käymisen.
No on ja hassua kun mun lapsille 10-17 vuotiaat kirjasto on kyllä yks niistä iloista kesät talvet.
Juuri kannettu himaan pari viikkoa sitten erilaisia lautapelejä, joihin ehtii kesällä hyvin tutustua. Ja hyvät läjät sarjakuvia, tex willereitä, tenavia, akkareita, tinttejä. Ärsyttävänä äitinä osa tietysti vierailla kielillä, että kielitaito kehittyy samalla.
Mulla äitinä on kesäisin tavoite saada lasten aika kulumaan mahdollisimman hitaasti, siihen sopii esim. kirjaston tarjoamat jutut. Kauheeta jos kesä vaan vilahtaisi ohi. Sen takia mahdollisimman paljon ulkona olemista ja hitaita eli joidenkin mielestä kai sitten tylsiä harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisten itkuvalittajien ja lumihiutaleiden takia olen äänestänyt Kokoomusta ja aion jatkossakin äänestää kunnes se itku ja valitus loppuu.
Minä ajattelen ihan samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole oikeasti yhtään kivaa lasten kannalta jos perhe on niin vähävarainen ettei lapsille pystytä koskaan järjestämään mitään ylimääräistä hyvää ja lapsia ei voida koskaan viedä sellaisiin paikkoihin mihin muut lapset viedään. Toivottavasti nykykouluissa ei enää kirjoiteta syksyllä ainetta siitä mitä kivaa on tehty kesällä ja missä on tullut käytyä, sillä on tosi nöyryyttävää jos siihen aineeseen ei ole muuta kirjoitettavaa kuin se, että kävi useasti kirjastossa lainaamassa kirjoja ja muuten on oltu kotona niitä kirjoja lukemassa.
Mut haukkui äidinkielenopettaja kasiluokan alkajaisiksi, kun en ollut matkustellut kesällä. Ihan kun neljätoistavuotias voisi itse päättää, että nyt lähdetään ulkomaille.
Koko kesänä ei oltu tehty mitään muuta kuin oltu kotona, useimpina päivinä ilman ruokaa. Molemmat vanhemmat kyllä kävi töissä, mutta rahat riitti asuntolainan lisäksi vain viinaan ja tupakkaan.
Ei ole haukkunut. Arviointi, arvostelu ja haukkuminen on kolme eri asiaa. Opettajat tekevät työkseen vain yhtä näistä.
Tässä on käynyt näin:
Opettaja on antanut tehtäväksi tuottaa helppo, vapaamuotoinen teksti aiheesta kesällä tehdyt asiat tjmsp. Tarkoituksena on ollut tehdä ryhmän kirjoitustaidon alkukartoitus. Sä olet kirjoittanut tyyliin "En tehnyt mitään koska köyhä.", joten teksti on ollut arvosanan 4 tai 5 arvoinen, koska se ei ole täyttänyt tehtävänannon vaatimuksia esim. pituuden suhteen. Sitä en tiedä, onko ko. opetin kertonut arviointiperusteita vai ei etukäteen, mutta niin on tapana tehdä.
Sä olet sitten köyhyyspäissäsi tehnyt tulkinnan että heikko arvosana on haukkumista siitä, ettet ole tehnyt matkoja yms. kesällä, kun oikeasti sinun olisi pitänyt vain kirjoittaa vaikka luonnonilmiöistä joita olet nähnyt tai tunteista joita olet kokenut tai, herra paratkoon, havannoista joita olet tehnyt kahden kuukauden ajalta. Ei mene läpi, mitään en muista. Se ei silti ole haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Puhelimen avulla saa tietokoneen nettiin. Ei siinä erillistä nettiliittymää tarvita.
Mun tietokone on niin vanha, että ei onnistu.
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät ja köyhät eivät myöskään edes osaa säästää ja perus taloudenhallintoa. Kaikki tuhlataan ja laitetaan palaamaan kerralla ja unohtuu 1-1-1 sääntö eli tuloista yksi kolmasosa asumiskuluihin, yksi kolmasosa säästötilille puskurirahaksi, ja viimeinen yksi kolmasosa laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Höpsis, en pysty tuohon, asuminen vie puolet. Jos muutan halvempaan, niin tilanne ei muutu, sillä silloin asumistukeni pienenee.
Puhelimen avulla saa tietokoneen nettiin. Ei siinä erillistä nettiliittymää tarvita.