Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (832)

Vierailija
641/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaako kukaan edes oikeasti jäätelöitä kioskilta? Ja miksi ostaisi kun kaupasta saa kaksi isoa jäätelötuuttipakettia sen yhden kioskituutin sijaan?

Minä ostan yhden, pari kesässä, vaikka olen köyhä. Toki saan jäätelöä kotonakin halutessani, mutta kun en nimenomaan halua. Haluan ne pari jäätelöä vuodessa jossain muualla kuin kotona, missä muutenkin lähes kaiken aikani vietän. 

Samaa jäätelöä se kuitenkin on riippmatta siitä syökö sen puistossa, rannalla, torilla vaiko kotona.

Vierailija
642/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telttaan voi mennä "mökkeilemään". Et kyl tekosyitä piisaa.

Niin..tai mennä metsään ja tehdä risuista majan. Metsät ovat täynnä risuja. Siinä on ihan tarpeeksi lapsilisiä ja neuvolapalvelita käyttäville kesämökkiä ja sitä ruokaa on metsät täynnä. Eikä edes sähköä tarvita, kun yöttömät yöt. Ja lapset voi leikkiä käpylehmillä ja pyllyn pyyhkiä tarvittsessa sammaleella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole oikeasti yhtään kivaa lasten kannalta jos perhe on niin vähävarainen ettei lapsille pystytä koskaan järjestämään mitään ylimääräistä hyvää ja lapsia ei voida koskaan viedä sellaisiin paikkoihin mihin muut lapset viedään. Toivottavasti nykykouluissa ei enää kirjoiteta syksyllä ainetta siitä mitä kivaa on tehty kesällä ja missä on tullut käytyä, sillä on tosi nöyryyttävää jos siihen aineeseen ei ole muuta kirjoitettavaa kuin se, että kävi useasti kirjastossa lainaamassa kirjoja ja muuten on oltu kotona niitä kirjoja lukemassa.

Todella mielikuvituksetonta jos ei keksi mitään muuta kuin kirjastossa käymisen.

Vierailija
644/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen harrastukset maksaa.

Meillä rahat menee Ratsastustunteihin. Jääkiekkovarusteisiin ja Mikroautoharrastukseen.

Rahaa ei ruokaan tai tatuointeihin juurikaan jää...

Vierailija
645/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä. Olin köyhä lapsi 80-luvulla ja kaipasin juuri samaa kuin muutkin: matkoja, harrastuksia ja kivoja vaatteita. Koska oli vanhat/köyhät vanhemmat en koskaan päässyt mihinkään. Eka risteilykokemus koulun kanssa oli järkyttävä, enkä tiennyt, mitä laivalla olisi pitänyt tehdä, koska en ollut koskaan käynyt. 

 

      Kyllä lapsi ja nuori tarvitsee myös kodin ulkopuolista elämää.  Vanhempani eivät sitäpaitsi polttaneet eivätkä ryypänneet. 

Toisin sanoen kasvoit ympäristössä, jossa arvot eivät olleet kovinkaan terveitä, ja nyt siirrät omia odotuksiasi lapsillesi. Vähän sama kuin Itä-Helsingin oppilaaksiottoalueuudistus, mitä perustellaan sillä, että kaikilla lapsilla on oikeus monikulttuuriseen kouluun.

Vierailija
646/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa tänne maalle. Täällä maatalojen teinit on kateellisia muille, kun ei tarvi tehdä kesällä töitä. Eikä täällä kukaan juurikaan reissaa. Merkkivaatteille nauretaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
647/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä huostaanottoja pitäisi tehdä enemmän ihan pelkän köyhyyden takia jos yhteiskunta ei voi huolehtia että lapset esim. syövät terveellisesti.

Köyhät lapsethan ovat vanhempineen useimmin lihavia kuin laihoja koska lautaselle päätyy se halvin makkara ja muu moska. 

Tämä on kyllä omituista köyhien ihmisten vihaa. Halutaan ottaa lapset huostaan, joka maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin köyhien perheiden tukeminen, puhumattakaan niistä traumoista, joita huostaanotto aiheuttaisi.

 

Laitoshoito huostaanotettuna maksaa keskimäärin 90 000 € /vuosi/hlö. Sijoitus perheeseen keskimäärin 60 000 €. Paljon halvemmaksi tulee palauttaa esimerkiksi työttömyyskorvausten lapsikorotukset tms. 

Tuo köyhien valittajien asennevamma periytyy. Lapset oppii saman mallin, eli vaaditaan että yhteiskunta elättää kehdosta hautaan, ja pitää saada kaikki mitä muutkin saa! 

 

Huostaanotto on parempi ratkaisu, koska silloin lapsilla on edes hieman toivoa; he oppivat normaalin elämisen mallin, miten käytetään rahaa ja tehdään ruokaa.

Hieman sulla on ruusuinen kuva huostaanotosta. Ei siellä mitään ehditä opettamaan. Hoitajien aika menee tapellessa niiden ongelmatapausten kanssa, mutta; ne ongelmatapaukset kyllä ehtivät opettamaan aikaisemmin kunnolliset nuoret pahoille tavoille. On niin monesti nähty tämä. Ehkä perhehoidossa menee paremmin, jos lapsi ei ole ehtinyt olemaan sitä ennen liian kauan laitoksessa. 

Ei se huostaanoton eli viranomaisten tehtävä olekaan vaan sijaisperheen jonne ne huostaanotetut lapset uudelleensijoitetaan.

Tee palvelus yhteiskunnalle ja ota välittömästi yhteys lastensuojeluun ja kerro lisää noista sijaisperheistä?  Niistähän on tähän saakka huutava pula. 

Vierailija
648/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyhötysjuttu, ja hölmöläisiin uppoaa ku halpa makkara 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
649/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Jep, kyllä minäkin sanon lapsille ettei ole järkeä ostaa jäätelöä kioskista kun vierestä kaupasta saa paljon halvemmalla ja valikoimaakin on enemmän. Lisäksi sanon, että on järkevää rahankäyttöä miettiä mistä se jäätelö kannattaa ostaa. Kerran kesässä ehkä kioskista ja kyllä nyppii silloinkin pistää 25-30 euroa yksiin jäätelöihin. 
T. Ylimmässä tulodesiilissä

Mä tunnen useampia näitä ylimmän tulodesiilin perheitä. Näissä perheissä reissataan ulkomailla vähintään pari kertaa vuodessa ja yleensä kalliimmissa kohteissa, mm. Dubai. Lisäksi ostetaan jatkuvasti uutta tavaraa ( vaatetta, leluja, päivitetään sisustusta) ja käydään viikoittain ulkona syömässä, kahviloissa ja woltataan..

Kaikki eivät siis opeta lapsilleen mitään järkevää kulutusta ja ns. leveämmin elävistä tulee helposti se normi paremmilla sosioekonomisilla alueilla. 

Vierailija
650/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäeja moni muu työssäkäyvä maksamme ne verot joista teidän työttömien ja pienituloisten tuet tulevat. Meillä on täysi oikeus kritisoida ja kommentoida sitä mihin te köyhät ja työttömät käytätte MEIDÄN RAHOJAMME.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
651/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheitä on erilaisia, eri tilanteissa. Ei voi yleistää. Joillakin on esim. opintolainaa, tai paljon sairaskuluja. Auto on myös iso rahareikä, ja moni tarvitsee sitä työn tai lasten kuskaamisen takia. 

Yleisellä tasolla yh, jolla ei ole velkaa eikä käytä alkoholia/tupakkaa, pärjää hyvin. Itsekin olin aikoinaan etuuksilla elävä opiskeleva yh (ei velkaa, autoa, alkoa, tupakkaa, baareja, ripsi/kynsihuoltoja tmv ylimääräistä) ja pystyin käymään etelässä lasten kanssa parin vuoden välein. 

Matkailu on enemmänkin osaamis- kuin rahakysymys. Matkailla voi halvalla tai kalliilla. Jos olettaa, ettei itse tarvitse tehdä mitään, ja joku pitää suurin piirtein koko ajan kädestä kiinni, niin kallista tulee. Jos on valmis etsimään vaihtoehtoja, ja on uskallusta ottaa itse vastuu omasta toiminnastaan, niin pääsee halvalla.

Vierailija
652/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on köyhiin kohdistuvaa hävytöntä vihapuhetta. Ilmoitin asiattomaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
653/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäeja moni muu työssäkäyvä maksamme ne verot joista teidän työttömien ja pienituloisten tuet tulevat. Meillä on täysi oikeus kritisoida ja kommentoida sitä mihin te köyhät ja työttömät käytätte MEIDÄN RAHOJAMME.

Ei ole. Jokainen saa käyttää rahojaan, myös tukina tulleita, mihin vain saa ne riittämään. Toki lasten perustarpeista pitää huolehtia, mutta jos saa rahat riittämään jäätelöön tai jopa huvipuistoon, se on oikein hyvä ja sallittua.

Vierailija
654/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaako kukaan edes oikeasti jäätelöitä kioskilta? Ja miksi ostaisi kun kaupasta saa kaksi isoa jäätelötuuttipakettia sen yhden kioskituutin sijaan?

Minä ostan yhden, pari kesässä, vaikka olen köyhä. Toki saan jäätelöä kotonakin halutessani, mutta kun en nimenomaan halua. Haluan ne pari jäätelöä vuodessa jossain muualla kuin kotona, missä muutenkin lähes kaiken aikani vietän. 

Samaa jäätelöä se kuitenkin on riippmatta siitä syökö sen puistossa, rannalla, torilla vaiko kotona.

Fiilis on kuitenkin ihan eri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
655/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole oikeasti yhtään kivaa lasten kannalta jos perhe on niin vähävarainen ettei lapsille pystytä koskaan järjestämään mitään ylimääräistä hyvää ja lapsia ei voida koskaan viedä sellaisiin paikkoihin mihin muut lapset viedään. Toivottavasti nykykouluissa ei enää kirjoiteta syksyllä ainetta siitä mitä kivaa on tehty kesällä ja missä on tullut käytyä, sillä on tosi nöyryyttävää jos siihen aineeseen ei ole muuta kirjoitettavaa kuin se, että kävi useasti kirjastossa lainaamassa kirjoja ja muuten on oltu kotona niitä kirjoja lukemassa.

Todella mielikuvituksetonta jos ei keksi mitään muuta kuin kirjastossa käymisen.

Oletko joskus joutunut miettimään lapsille tekemistä? 

Vierailija
656/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukirahat pitäisi olla korvamerkittyjä niin tietää ja voitaisiin valvoa et ketkä niitä tukirahoja käyttää turhuuksiin kuten esimerkiksi jäätelöihin, limpoareihin, karkkeihin, sipseihin, kalkoihin, röökeihin, yhkapeleihein ja huvipuistoihin.

Vierailija
657/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Oletko kenties kansanedustaja? Koska tekstisi viittaa juuri siihen mikä on tämän maan mentaliteetti; kukaan ei koskaan tarvitse mitään kivaa, ylimääräistä tai iloa tuottavaa. Et tarvitse kuin katon pään päälle ja kolmesti päivässä perunaa ja kastiketta. Juu, olet oikeassa, ei tarvitsekaan. Mutta millaista on elää perheessä, missä kaikki tekeminen on sitä, että ollaan kotona 24/7. Et koskaan pääse huvipuistoon, elokuvateatteriin, teatteriin, ulkoilmatapahtumaan, sinne jäätelökioskille tai retkelle. Koska KAIKKI maksaa. Mut hei, olet suomalainen. Sulle riittää kun saat ruokaa ja piste.

Minä teen koko ajan kaikenlaista, eikä mikään näistä tekemisistä maksa mitään. On mielen köyhyyttä, jos kaiken tekemisen pitää olla maksullista.

Vierailija
658/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäeja moni muu työssäkäyvä maksamme ne verot joista teidän työttömien ja pienituloisten tuet tulevat. Meillä on täysi oikeus kritisoida ja kommentoida sitä mihin te köyhät ja työttömät käytätte MEIDÄN RAHOJAMME.

Sinä haiseva kusilumppu mitään veroja maksa

Vierailija
659/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole oikeasti yhtään kivaa lasten kannalta jos perhe on niin vähävarainen ettei lapsille pystytä koskaan järjestämään mitään ylimääräistä hyvää ja lapsia ei voida koskaan viedä sellaisiin paikkoihin mihin muut lapset viedään. Toivottavasti nykykouluissa ei enää kirjoiteta syksyllä ainetta siitä mitä kivaa on tehty kesällä ja missä on tullut käytyä, sillä on tosi nöyryyttävää jos siihen aineeseen ei ole muuta kirjoitettavaa kuin se, että kävi useasti kirjastossa lainaamassa kirjoja ja muuten on oltu kotona niitä kirjoja lukemassa.

Mut haukkui äidinkielenopettaja kasiluokan alkajaisiksi, kun en ollut matkustellut kesällä. Ihan kun neljätoistavuotias voisi itse päättää, että nyt lähdetään ulkomaille.

Koko kesänä ei oltu tehty mitään muuta kuin oltu kotona, useimpina päivinä ilman ruokaa. Molemmat vanhemmat kyllä kävi töissä, mutta rahat riitti asuntolainan lisäksi vain viinaan ja tupakkaan. 

Vierailija
660/832 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole oikeasti yhtään kivaa lasten kannalta jos perhe on niin vähävarainen ettei lapsille pystytä koskaan järjestämään mitään ylimääräistä hyvää ja lapsia ei voida koskaan viedä sellaisiin paikkoihin mihin muut lapset viedään. Toivottavasti nykykouluissa ei enää kirjoiteta syksyllä ainetta siitä mitä kivaa on tehty kesällä ja missä on tullut käytyä, sillä on tosi nöyryyttävää jos siihen aineeseen ei ole muuta kirjoitettavaa kuin se, että kävi useasti kirjastossa lainaamassa kirjoja ja muuten on oltu kotona niitä kirjoja lukemassa.

Todella mielikuvituksetonta jos ei keksi mitään muuta kuin kirjastossa käymisen.

Oletko joskus joutunut miettimään lapsille tekemistä? 

Olen. Osasin ihan ilman nettineuvoja viedä heidät uimarannalle, eväsretkelle ja maksuttomiin nähtävyyksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi