Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (688)
Köyhillö ja työttömillä mitään oikeutta jäätelööne ole. Turha valittaa ettei ole varaa sellaiseen luksustuotteeseen mitä ei ole koskaan teille tarkoitettu. Vielä 20+30 vuotta sitten suurin osaelapsista ei edes osannut kuvitella että pitäisi saada mitään jäätelöitä, vaan ihan hyvin pärjättiin ja osattiin elää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä huostaanottoja pitäisi tehdä enemmän ihan pelkän köyhyyden takia jos yhteiskunta ei voi huolehtia että lapset esim. syövät terveellisesti.
Köyhät lapsethan ovat vanhempineen useimmin lihavia kuin laihoja koska lautaselle päätyy se halvin makkara ja muu moska.
Tämä on kyllä omituista köyhien ihmisten vihaa. Halutaan ottaa lapset huostaan, joka maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin köyhien perheiden tukeminen, puhumattakaan niistä traumoista, joita huostaanotto aiheuttaisi.
Laitoshoito huostaanotettuna maksaa keskimäärin 90 000 € /vuosi/hlö. Sijoitus perheeseen keskimäärin 60 000 €. Paljon halvemmaksi tulee palauttaa esimerkiksi työttömyyskorvausten lapsikorotukset tms.
Tuo köyhien valittajien asennevamma periytyy. Lapset oppii saman mallin, eli vaaditaan että yhteiskunta elättää kehdosta hautaan, ja pitää saada kaikki mitä muutkin saa!
Huostaanotto on parempi ratkaisu, koska silloin lapsilla on edes hieman toivoa; he oppivat normaalin elämisen mallin, miten käytetään rahaa ja tehdään ruokaa.
Hieman sulla on ruusuinen kuva huostaanotosta. Ei siellä mitään ehditä opettamaan. Hoitajien aika menee tapellessa niiden ongelmatapausten kanssa, mutta; ne ongelmatapaukset kyllä ehtivät opettamaan aikaisemmin kunnolliset nuoret pahoille tavoille. On niin monesti nähty tämä. Ehkä perhehoidossa menee paremmin, jos lapsi ei ole ehtinyt olemaan sitä ennen liian kauan laitoksessa.
Ei se huostaanoton eli viranomaisten tehtävä olekaan vaan sijaisperheen jonne ne huostaanotetut lapset uudelleensijoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillö ja työttömillä mitään oikeutta jäätelööne ole. Turha valittaa ettei ole varaa sellaiseen luksustuotteeseen mitä ei ole koskaan teille tarkoitettu. Vielä 20+30 vuotta sitten suurin osaelapsista ei edes osannut kuvitella että pitäisi saada mitään jäätelöitä, vaan ihan hyvin pärjättiin ja osattiin elää ilman.
Toivittavasti pääset kokemaan kunnolla köyhyyttä senkin paska-aivo
Vierailija kirjoitti:
Köyhillö ja työttömillä mitään oikeutta jäätelööne ole. Turha valittaa ettei ole varaa sellaiseen luksustuotteeseen mitä ei ole koskaan teille tarkoitettu. Vielä 20+30 vuotta sitten suurin osaelapsista ei edes osannut kuvitella että pitäisi saada mitään jäätelöitä, vaan ihan hyvin pärjättiin ja osattiin elää ilman.
Höpö höpö, jo melkein 50 vuotta sitten ostettiin kesäisin jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä huostaanottoja pitäisi tehdä enemmän ihan pelkän köyhyyden takia jos yhteiskunta ei voi huolehtia että lapset esim. syövät terveellisesti.
Köyhät lapsethan ovat vanhempineen useimmin lihavia kuin laihoja koska lautaselle päätyy se halvin makkara ja muu moska.
Tämä on kyllä omituista köyhien ihmisten vihaa. Halutaan ottaa lapset huostaan, joka maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin köyhien perheiden tukeminen, puhumattakaan niistä traumoista, joita huostaanotto aiheuttaisi.
Laitoshoito huostaanotettuna maksaa keskimäärin 90 000 € /vuosi/hlö. Sijoitus perheeseen keskimäärin 60 000 €. Paljon halvemmaksi tulee palauttaa esimerkiksi työttömyyskorvausten lapsikorotukset tms.
Tuo köyhien valittajien asennevamma periytyy. Lapset oppii saman mallin, eli vaaditaan että yhteiskunta elättää kehdosta hautaan, ja pitää saada kaikki mitä muutkin saa!
Huostaanotto on parempi ratkaisu, koska silloin lapsilla on edes hieman toivoa; he oppivat normaalin elämisen mallin, miten käytetään rahaa ja tehdään ruokaa.
Hieman sulla on ruusuinen kuva huostaanotosta. Ei siellä mitään ehditä opettamaan. Hoitajien aika menee tapellessa niiden ongelmatapausten kanssa, mutta; ne ongelmatapaukset kyllä ehtivät opettamaan aikaisemmin kunnolliset nuoret pahoille tavoille. On niin monesti nähty tämä. Ehkä perhehoidossa menee paremmin, jos lapsi ei ole ehtinyt olemaan sitä ennen liian kauan laitoksessa.
Ei se huostaanoton eli viranomaisten tehtävä olekaan vaan sijaisperheen jonne ne huostaanotetut lapset uudelleensijoitetaan.
Sijaisperheitä ei riitä kaikille tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä jaksaa valittaa päivästä ja vuodesta toiseen vaikka saavat tukia eli periaatteessa vuokra-asunnot, sähkön, vedet, lääkärit, lääkkeet ja ruot ilmaiseksi Kelan maksamana niin et ei tarvise nähdä nälkä, elää taivas alla eikä sairastelua kipeänä. Olisivat onnellisia, tyytyväisiä, iloisia ja kiitollisia siitä että asiat eivät ole huonommin ja pitäisivät sen suunsa kiinni.
Riittäisikö sinulle hyvään elämään, että sulla on vuokra-asunto ja sähköt? Tuskinpa vain.
No jos olisin työtön tai köyhä niin sitten riittäisi. Mutta en ole vaan käyn töissä, saan mukavan palka ja maksan veroja, joten on minulla oikeus ja varaa ylimriseen, premiumiin ja laukaukseen.
" käyn töissä, saan mukavan palka ja maksan veroja"
eli sinun oikeutesi perustuu toisen henkilön selkänahasta perittyy oikeuteen, ei omiin avuihisi, sillä työnantajasi on se joka on mahdollistanut sinunkin työssäkäymisen ja yrittäjä on se joka maksaa ne verot, et sinä. Ja sinustakin voi tulla työtön ja tuilla eläjä, kun työsuhdeen irtisanomisaika lyhimmillään on 14vrk.
Sinuna pitäisin suuni visusti supussa, enkä lesoilisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta järjettömän kallista jäätelöä, tai matkoille kesälomalla. Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.
Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.
Se pointti tuossa on se, että nykyään nuo tuossa luetellut jutut on normiperheiden lapsille normijuttuja, joten ne köyhät elää omaa todellisuuttaan, joka on ankeampi.
Kioskijäätelöt, matkailut, huvipuistot ja marjat aamujogurtissa taitavat olla köyhien juttuja. Normaali perhe elää yleensä säästeliäämmin.
Ostaako kukaan edes oikeasti jäätelöitä kioskilta? Ja miksi ostaisi kun kaupasta saa kaksi isoa jäätelötuuttipakettia sen yhden kioskituutin sijaan?
Minä työtön yh äiti kävin kuntouttavassa työtöiminnassa ja sain niillä 9€ pv hiluilla säästöön sen verran että lähdetään ens viikolla särkänniemeen lapsen kanssa ja yövytään ihan Tampereella 😅 Tosin teen itse ruoat, enkä tupakoi,ryyppää jne
Sitä en ymmärrä miksi joku tekee useita lapsia köyhyyteen.
Oon yhen teinin pitkäaikaistyötön äiti ja ollaan oltu pitkään kelan tukien varassa, eli tulot toimeentulotuen luokkaa ollut joka kuukausi enkä vaan voi ymmärtää tohon että edes ruokaan ei ole rahaa, mihin hel**ttiin ne rahat oikein niillä menevät ? Jotaki jätetään kertomatta. Meillä on varaa syödä monipuolisesti ja kesälläkin käydä huvipuistossa, ja pitkin vuotta välillä vaikka keikoilla / superparkissa tms. Tietenkin elämä on aika tarkkaa laskemista mutta siihen olen jo tottunu. Mutta ei vaan käy edes minulle köyhänä järkeen tuo nillitys
Suurin osa suomalaisesta köyhyydestä on todellisuudessa näköalattomuutta ja aloitekyvyttömyyttä eikä todellista köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu.
Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti. Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa
Se pointti on että vaikka kerran kesässä saa sieltä oikealta kiskalta tötterön. Kuten ne muutkin lapset.
Kiskalta ostettu jätski taitaa enemmänkin olla vanhempien ilo kuin lapsen ilo. Kaupan jätski maistuu ihan yhtä hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko katsoa peiliin ja miettiä miksei kukaan ota töihin ja palkkaa. Ehkä se vika on siellä naama taulussa ja osaamisessa. Aika miettiä mitä sille voisi tehdä ja oikeasti tehdä jotakin, kuten kouluttautua ja opetella elämänhallintaa, eikä valittaa että kukaan ei muka palkkaa ja että töitä ei muka ole.
Kyllä minä ainakin tiedän tasan tarkkaan miksi mua ei palkata. Ei tarvitse peiliin katsoa siis. Olen vajaakuntoinen, tottakai työnantaja ottaa terveen työntekijän mieluummin kuin vammautuneen jos on varaa valita (ja tällä hetkellä on). Tiedän olevani riski työnantajalle, vaikka tähän tiettyyn työhön kykenisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostaako kukaan edes oikeasti jäätelöitä kioskilta? Ja miksi ostaisi kun kaupasta saa kaksi isoa jäätelötuuttipakettia sen yhden kioskituutin sijaan?
Minä ostan yhden, pari kesässä, vaikka olen köyhä. Toki saan jäätelöä kotonakin halutessani, mutta kun en nimenomaan halua. Haluan ne pari jäätelöä vuodessa jossain muualla kuin kotona, missä muutenkin lähes kaiken aikani vietän.
He ostelevat turhuuksia varmasti! Äidit käyvät kampaajilla, ripsihuolloissa ja isät ryyppäää rahat.
Lapsiparat.
Pakkoko niitä lapsia on tänne tehdä? Huutamaan, rääkymään, itkemään ja ränkkäämään jokapaikassa?
Se ei ole oikeasti yhtään kivaa lasten kannalta jos perhe on niin vähävarainen ettei lapsille pystytä koskaan järjestämään mitään ylimääräistä hyvää ja lapsia ei voida koskaan viedä sellaisiin paikkoihin mihin muut lapset viedään. Toivottavasti nykykouluissa ei enää kirjoiteta syksyllä ainetta siitä mitä kivaa on tehty kesällä ja missä on tullut käytyä, sillä on tosi nöyryyttävää jos siihen aineeseen ei ole muuta kirjoitettavaa kuin se, että kävi useasti kirjastossa lainaamassa kirjoja ja muuten on oltu kotona niitä kirjoja lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä voi olla paljon köyhempi. Hassua, kun ei ole varaa ostaa lapsille kännyköitä ja toimivia polkupyöriä, mutta tuilla elävillä kyllä on kaikki välineet. Hassua, kun rahantulo vähenee, pitää pistää harrastukset tauolle, niin työttömän lapsi jatkaa harrastusta meiltä verotetuilla rahoilla.
Kännykättömyys sentään on vaan lapsille hyväksi, mutta kun yrittää saada yhteistä pyöränrämää omin käsin kuntoon, niin on kitkerää nähdä ”köyhien” lasten ajelevan ja kaiken lisäksi viis piittaavan hienoista pyöristään, joita jättävät lojumaan minne viis.
Itse joutunut vahtimaan pyörää, muuten sen käy joku heittämässä lukitusta kellarista lampeen..Mistä tiedät, miten ne köyhät ovat saaneet lastensa pyörät? Voivathan ne olla vaikka isovanhempien tai sukulaisten antamia. Mistä tiedät, mitä tukia sinun köyhäksi olettamat oikeasti saavat?
Miten on oman taloudenhallintasi laita, kun et pysty ennakoimaan pyörähankintoja? Kuitenkin sen köyhän pitää osata ennakoida vähien varojensa käyttö sinun mukaasi. Sinun mukaasi köyhät varmaan saavat kirpparilta halvalla tai jopa ilmaiseksi ihan kelpo pyöriä, joten ei yhteiskunnan heitä tarvitsisi yhtään avustaa. Käypä itse nyt katsomassa kirpparitarjontaa.
Itse aikanaan kolmen lapsen vanhempana puoliso oli pitkään koti-isänä. Onnistuin hyvin hankkimaan valtaosan lastentarvikkeista ja vaatteista käytettynä tai alennusmyynneistä. Pyörätkin hankittiin unisex-mallisia, jotta oli helppo kierrättää kaikilla kolmella lapsella ja lopuksi myydä pois. Kännyköitä ei kenelläkään lapsista ollut vielä alakoulun ensimmäisillä luokilla, vaikka kavereilla jo monella oli. Tämä nuukailu kyllä vaati paljon aikaani ja usein käyntiä kirppareilla ja alennusmyynneissä. Suosin niitä kirpparitapahtumia, joissa oli myyjät, jotta sain tingittyä hintaa ja lopuksi kävin läpi ilmaislaatikot. Korjasin myös ilmaisvaatteista pikkuvikoja kuten ratkenneita saumoja. Tämä kaikki työtä tekevänä.
Ymmärrän hyvin, jos ei esim. yksinhuoltaja jaksa samaa nuukailurumbaa kuin minä. Puoliso vahti hankintareissujeni ajan lapsia, minulla oli käytettävissäni auto ja rahaakin riittävästi tehdä isokin ostos silloin, kun tavaraa sai tavallista halvemmalla.
Mitä väliä sillä on mistä ne on saatu?
Laskurilla voi laskea tuet ja jos itselle jää 5-numeroinen summa vähemmän, niin näkyyhän se jossain. Äläkä sä arvostele veronmaksajan taloudenpitoa, se ei kuulu sulle mitenkään.Sinulleko kuitenkin kuuluu tukien saajan taloudenpidon arvostelu? Teet oletuksia polkupyörien maksajasta ja hankintahinnoista. Toivottavasti et ole julkisen puolen palkkatyössä. Siellä olevien palkat kun maksetaan verovaroista. Itse olen tehnyt 30 vuotta uraa vientiteollisuuden parissa. En tosin elvistele maksaneeni muiden palkkoja, kun perheessä puoliso oli pitkään pois työelämästä. Se oli oma valintamme.
Kyllä kuuluu tukien arvostelu ihan täysin, koska ne rahat on multa ja mun perheeltä pois. Niin kuin sanoin, En todellakaan hyväksy luopua asioista, vaikka ilmankin voi olla onnellinen, sitä varten, että joku toinen kuitenkin saa ne meidän kustannuksella.
Aika yksinkertaista logiikkaa. Kumma, että tarvitsee selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia kuitenkin, Suomessa lapsiperheet tuet alle Eu:n keskitason ja myös sosiaalituet, josta Suomi on saanut huomautuksen niin YK:ltä ta, kuin Eu:lta, joka on häpeä tahra Suomen maineelle.
"Lapsiperheköyhyys on kasvanut Suomessa merkittävästi. Kehitykseen ovat vaikuttaneet erityisesti yleinen elinkustannusten nousu, työttömyyden yleistyminen sekä sosiaaliturvaan tehdyt leikkaukset ja indeksijäädytykset"
Aloitus kuulostaa uskomattomalta, jos lapsiköyhyyttä vähätellään, kun samaan aikaan hyväosaiset, joiden tulotaso on korkea saavat veroaleja ja muita etuja, kuten merkittävät Kelakorvaukset yksityisin terveyspalveluihin, yritystukiin, kotitalousvähennykset esim.omaan siivoojaan jne.
Tukien taso on mikä on, eikä sitä voi nostaa ilman palkkatason kasvua. Jo nyt on täysin mahdollista että tuilla elää leveämmin kuin palkalla, ja niin ei saisi koskaan olla.
No ei ole mahdollista muutoin kuin kikkailemalla ja väärinkäytöksillä. Tuet ylös ja kriteerit kuntoon, pääomatuloista nauttivalta tuet pois, lapsilisä tarveperusteiseksi ja rikkailta suoraa tulonsiirtoa köyhille.
Hieman sulla on ruusuinen kuva huostaanotosta. Ei siellä mitään ehditä opettamaan. Hoitajien aika menee tapellessa niiden ongelmatapausten kanssa, mutta; ne ongelmatapaukset kyllä ehtivät opettamaan aikaisemmin kunnolliset nuoret pahoille tavoille. On niin monesti nähty tämä. Ehkä perhehoidossa menee paremmin, jos lapsi ei ole ehtinyt olemaan sitä ennen liian kauan laitoksessa.