Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (688)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.
Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.
Ja jäätelöä voi myös tehdä itse, yksinkertaista ja helppoa. Kokemusta on.
Köyhien lisääntyminen on ihmisoikeus rikos lapsia kohtaan. Synnyttävät lapsia köyhiin oloihin ja puutteisiina ajattelemayta mitä siitä seuraa lapselle ja sen lapsen tunteita ja kokemuksia. Kai näistä köyhien lapsista voi tehdä valituksen YK:lle ja kansainväliseen oikeuteen kun kotimainen lasu-systeemi ei tunnu toimivan ja vähentävän köyhien lisääntymistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?
Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?
Ja sö saatan* n vesipää uskot, kun " köyhä" tällä sivustolla trollailee ettei lapset saa omaa purjevenettä?
Onko sun vanhemmat sisaruksia ja sinö siis suvun älykkö?
Minä olen lukenut sen saman artikkelin jossa ko köyhä omalla nimellään, omilla kasvoillaan valitti mm purjevenen puutetta, muistan sen oikein hyvin. En kuitenkaan viitsi laittaa nimeä tähän kun en tiedä onko sellainen sallittua.
Kuulostaa kokoomuslaiselta mielipidevaikuttamiselta tuo "artikkeli". Ja hyvin tuntui vaikuttaminen uppoavan!
Ei, siinä haettiin sääliä tätä köyhää kohtaan. Ei ihan onnistunut. Hänestä on tehty useampikin juttu sattuneesta syystä.
Ko henkilöstä ja tilanteestaan on ollut ketjuja tällä palstalla. Juttu on ihan totta. Äänessä oli myös ihmisiä jotka olivat asuneet (aiemmalla paikkakunnalla) hänen naapurinansa. Eri kommenttialustoilla.
Tosiasia kuitenkin, Suomessa lapsiperheet tuet alle Eu:n keskitason ja myös sosiaalituet, josta Suomi on saanut huomautuksen niin YK:ltä ta, kuin Eu:lta, joka on häpeä tahra Suomen maineelle.
"Lapsiperheköyhyys on kasvanut Suomessa merkittävästi. Kehitykseen ovat vaikuttaneet erityisesti yleinen elinkustannusten nousu, työttömyyden yleistyminen sekä sosiaaliturvaan tehdyt leikkaukset ja indeksijäädytykset"
Aloitus kuulostaa uskomattomalta, jos lapsiköyhyyttä vähätellään, kun samaan aikaan hyväosaiset, joiden tulotaso on korkea saavat veroaleja ja muita etuja, kuten merkittävät Kelakorvaukset yksityisin terveyspalveluihin, yritystukiin, kotitalousvähennykset esim.omaan siivoojaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?
Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?
Ja sö saatan* n vesipää uskot, kun " köyhä" tällä sivustolla trollailee ettei lapset saa omaa purjevenettä?
Onko sun vanhemmat sisaruksia ja sinö siis suvun älykkö?
Minä olen lukenut sen saman artikkelin jossa ko köyhä omalla nimellään, omilla kasvoillaan valitti mm purjevenen puutetta, muistan sen oikein hyvin. En kuitenkaan viitsi laittaa nimeä tähän kun en tiedä onko sellainen sallittua.
Kuulostaa kokoomuslaiselta mielipidevaikuttamiselta tuo "artikkeli". Ja hyvin tuntui vaikuttaminen uppoavan!
Ei, siinä haettiin sääliä tätä köyhää kohtaan. Ei ihan onnistunut. Hänestä on tehty useampikin juttu sattuneesta syystä.
Ko henkilöstä ja tilanteestaan on ollut ketjuja tällä palstalla. Juttu on ihan totta. Äänessä oli myös ihmisiä jotka olivat asuneet (aiemmalla paikkakunnalla) hänen naapurinansa. Eri kommenttialustoilla.
Mikähän juttu tää oli. luulin, että tää oli se yleinen juttu lapsiperheköyhyydestä eikä jonkun henkilön kertomus.
Mistä lähin köyhillö ja työttömille on ollut oikeus samoihin asioihin, ruokiin, palveluihin, hyödykkeisiin, virikkeisiin ja huiveihin kuin hyvätuloisilla ja työssäkäyvillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
No semmoisenahan se on toiminut jo pitkään. Siksi tämä maa on tämmöisissä vaikeuksissa. Tukeja pitäisi leikata ja harkinnanvaraistaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähin köyhillö ja työttömille on ollut oikeus samoihin asioihin, ruokiin, palveluihin, hyödykkeisiin, virikkeisiin ja huiveihin kuin hyvätuloisilla ja työssäkäyvillä?
Ei koskaan, eikä ole edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähin köyhillö ja työttömille on ollut oikeus samoihin asioihin, ruokiin, palveluihin, hyödykkeisiin, virikkeisiin ja huiveihin kuin hyvätuloisilla ja työssäkäyvillä?
Ei mistään mutta ovat sitä mieltä että sama elintaso heillekin.
Tämmöisten itkuvalittajien ja lumihiutaleiden takia olen äänestänyt Kokoomusta ja aion jatkossakin äänestää kunnes se itku ja valitus loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia kuitenkin, Suomessa lapsiperheet tuet alle Eu:n keskitason ja myös sosiaalituet, josta Suomi on saanut huomautuksen niin YK:ltä ta, kuin Eu:lta, joka on häpeä tahra Suomen maineelle.
"Lapsiperheköyhyys on kasvanut Suomessa merkittävästi. Kehitykseen ovat vaikuttaneet erityisesti yleinen elinkustannusten nousu, työttömyyden yleistyminen sekä sosiaaliturvaan tehdyt leikkaukset ja indeksijäädytykset"
Aloitus kuulostaa uskomattomalta, jos lapsiköyhyyttä vähätellään, kun samaan aikaan hyväosaiset, joiden tulotaso on korkea saavat veroaleja ja muita etuja, kuten merkittävät Kelakorvaukset yksityisin terveyspalveluihin, yritystukiin, kotitalousvähennykset esim.omaan siivoojaan jne.
Tukien taso on mikä on, eikä sitä voi nostaa ilman palkkatason kasvua. Jo nyt on täysin mahdollista että tuilla elää leveämmin kuin palkalla, ja niin ei saisi koskaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähin köyhillö ja työttömille on ollut oikeus samoihin asioihin, ruokiin, palveluihin, hyödykkeisiin, virikkeisiin ja huiveihin kuin hyvätuloisilla ja työssäkäyvillä?
Ei ole koskaan ollut. Työssäkäyvillä ja työttömillä on omat huvinsa ja lukuksens joka on ainostaan vain heille ja työttömien ja köyhien turhaa edes haaveilla niistä ja valittaa kun ei ole varaa samaan kuin töyssäkäyvilöä ja hyvätuloisilla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähin köyhillö ja työttömille on ollut oikeus samoihin asioihin, ruokiin, palveluihin, hyödykkeisiin, virikkeisiin ja huiveihin kuin hyvätuloisilla ja työssäkäyvillä?
Ei kai niitä kukaan ole kieltänyt? Varojen mukaan mennään.
Suomessa ei ole oikeita köyhiä. On keskivertoa vähävaraisempia, mutta ei köyhiä. Jokaiselle maksetaan katto, ruoka, koulutus, lääkkeet, terveydenhoito, päivähoito, jopa lasten harrastukset. Sellainen perhe ei ole köyhää nähnytkään. Yksikään perhe ei joudu kadulle asumaan. Jos rahat ei riitä ulkona syömiseen, huvipuistoihin, ulkomaamatkoihin, kioskijäätelöön jne., ei se tee ihmisestä köyhää. Ne ovat täysin ylimääräistä luksusta arjen päälle ja se luksus ansaitaan työllä. Niille itse hankkimillesi lapsille voit sanoa miten asiat on. Että me elämme muiden palkkarahoilla ja silloin kun elää muiden piikkiin ei voi kaikkea vaatia ja saada. Olemme kiitollisia, että maksavat kuitenkin joka kuukausi asumisemme ja ruokamme.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole oikeita köyhiä. On keskivertoa vähävaraisempia, mutta ei köyhiä. Jokaiselle maksetaan katto, ruoka, koulutus, lääkkeet, terveydenhoito, päivähoito, jopa lasten harrastukset. Sellainen perhe ei ole köyhää nähnytkään. Yksikään perhe ei joudu kadulle asumaan. Jos rahat ei riitä ulkona syömiseen, huvipuistoihin, ulkomaamatkoihin, kioskijäätelöön jne., ei se tee ihmisestä köyhää. Ne ovat täysin ylimääräistä luksusta arjen päälle ja se luksus ansaitaan työllä. Niille itse hankkimillesi lapsille voit sanoa miten asiat on. Että me elämme muiden palkkarahoilla ja silloin kun elää muiden piikkiin ei voi kaikkea vaatia ja saada. Olemme kiitollisia, että maksavat kuitenkin joka kuukausi asumisemme ja ruokamme.
Siis jokaiselle maksetaan ruoka, lääkkeet, terveydenhoito, päivähoito ja lasten harrastukset? No ei meille ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei pidä hankkia jos ei ole rahaa tai jää työttömäksi. Jos niitä hankkii ja sitten huomaa että rahat ei riitäkään tai eilintaso muuttuu niin sitten se on ollut ihan omaa syytä ja tyhmyyttä että on mukuloinut miettimättä ja ajattelematta.
Lapsiperhe-elämää eletään usein esim. 25 vuotta (riippuen toki lasten lukumäärästä ja ikäerosta). Kukaan ei voi etukäteen tietää, mitä tuona aikana tulee tapahtumaan. Vanhempi voi sairastua, kuolla, voi tulla ero, lapsi voi sairastua, työ menee alta, talo paljastuu hometaloksi tms. Työelämä on muuttunut yhä arvaamattomammaksi, pätkä- ja silpputyön määrä on kasvanut ja tekoälyn myötä työn murros tulee vain kiihtymään. Ihan turhaa hurskastelua, että jokaisen olisi kyettävä kaikki muutokset täysin ennakoimaan. Yhteiskunnan jatkuvuuden kannalta yleensä kuitenkin lasten syntymistä pidetään toivottavana asiana. On poliittinen valinta, halutaanko säilyttää yhteiskunta sellaisena, että perheet selviävät näistä muutoksista ja vaikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole oikeita köyhiä. On keskivertoa vähävaraisempia, mutta ei köyhiä. Jokaiselle maksetaan katto, ruoka, koulutus, lääkkeet, terveydenhoito, päivähoito, jopa lasten harrastukset. Sellainen perhe ei ole köyhää nähnytkään. Yksikään perhe ei joudu kadulle asumaan. Jos rahat ei riitä ulkona syömiseen, huvipuistoihin, ulkomaamatkoihin, kioskijäätelöön jne., ei se tee ihmisestä köyhää. Ne ovat täysin ylimääräistä luksusta arjen päälle ja se luksus ansaitaan työllä. Niille itse hankkimillesi lapsille voit sanoa miten asiat on. Että me elämme muiden palkkarahoilla ja silloin kun elää muiden piikkiin ei voi kaikkea vaatia ja saada. Olemme kiitollisia, että maksavat kuitenkin joka kuukausi asumisemme ja ruokamme.
Siis jokaiselle maksetaan ruoka, lääkkeet, terveydenhoito, päivähoito ja lasten harrastukset? No ei meille ainakaan.
Jokaiselle joka ei itse pysty näitä hankkimaan. Lasten harrastuksista kyllä en tiedä, mutta muihin on saatavissa tukia.
Lapsiperheköyhyyttä vähennetään siten että mahdollistetaan ehkäisyn saanti yhä paremmin saataville. Maksuton ehkäisy (kierukat, jne) yhä useammille, sterilisaation alaikäraja 18 vuoteen, jne.
Jos ehkäisyyn ei ole varaa tai sitä ei osata käyttää, sitten se aiheuttaa köyhyyskierteen joka on ylisukupolvista. Ihmiset tarvitsevat tukea ja tämä on hyvin yksinkertainen yhtälö miten heitä autetaan jotta köyhyys vähenee. Kukaan lapsi ei ansaitse syntyä huonoihin oloihin koska lapsellakin on ihmisarvo ja oikeus inhimillisiin oloihin.
Miksi nämä jaksaa valittaa päivästä ja vuodesta toiseen vaikka saavat tukia eli periaatteessa vuokra-asunnot, sähkön, vedet, lääkärit, lääkkeet ja ruot ilmaiseksi Kelan maksamana niin et ei tarvise nähdä nälkä, elää taivas alla eikä sairastelua kipeänä. Olisivat onnellisia, tyytyväisiä, iloisia ja kiitollisia siitä että asiat eivät ole huonommin ja pitäisivät sen suunsa kiinni.
Käteiskauppa ei onnistu, jos joutuu postittamaan tuotteen. Peräkylässä asuvalla voi olla vaikeaa saada myymilleen tuotteille noutavaa ostajaa. Itse myyn Tori.fi -sivustolla tavaraa ja aika usein ostajat haluaisivat, että postitan, vaikka asuisivat kohtalaisen lähelläkin. Minulla ei kuitenkaan ole halua ottaa käyttöön ToriDiiliä ja tavallinen postitus taas on monen ostajan mielestä liian kallista.