Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (238)

Vierailija
41/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Vierailija
42/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni perusteella kyse ei ole useinkaan rahan määrästä tai vähyydestä vaan siitä, että sitä ei osata käyttää. Oma lapsuudenperheeni oli todella köyhä, mutta äiti ompeli ja laittoi hyvää ruokaa halvoista aineksista, leipoi itse. Jäätelöä nyt oli harvoin, samoin limsaa tai karkkia, mutta kotiruokaa oli aina.

Meillä on nyt asiat ihan OK, kun molemmat vanhemmat ollaan töissä. Kun olin hoitovapaalla, kävin lasten kanssa paljon maksuttomissa jutuissa. Uimarannat ei maksa mitään, urheilukentät ei maksa mitään, luontopolut ja lintutornit ei maksa mitään, eväsretki ei maksa paljoa. Leikkipuistoissa saa käydä ilmaiseksi, kirjastoissa samoin. Lapsille voi edullisesti paistaa lättyjä tai leipoa pullaa yhdessä. 

Lintsillä käydään max kerran kesässä. En itse osta ranneketta ja otetaan eväät mukaan. Jätskikioskilta emme osta jäätelöä oikeastaan koskaan. Äiti tarjosi pojalleni jätskin vähän aikaa sitten juuri kioskilta.  Kaupasta saa jäätelöä paljon halvemmalla ja kotona voi tehdä hienoja annoksia. Lapsetkin oppivat rahan arvon.

Noissa valituksissa ei ratkaisua edes etsitä. Köyhyyden takia ei voi edes uimassa käydä eikä kotoa poistua. Ja valitettavasti kun kertojasta on kuva, voisin veikata, että hänellä on tatuointeja, lävistyksiä ja ripsipidennykset. Eli rahaa tosiaan kuluu vääriin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu. 

Vierailija
44/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Ei ole jos hakee kaikki etuudet. Suomessa ei lapsi näe nälkää.

Ei kaikki saa näitä kaikkia etuuksia. Onneksi lapset on jo isoja nyt kun jäin työttömäksi. En saa kuin yleistuen koska on kesämökki eikä asuta vuokralla vaan omistusasunnossa. Ei kaikki ole jotain ikityöttömiä vaan eläneet ihan normaalisti omistusasunnot yms hankkien ja nyt leikkausten myötä jääneet työttömiksi. 

Vierailija
45/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Vierailija
46/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Laskuista ensimmäisenä hoidetaan aina vuokra ja sähkölasku, sekä mahdollinen vesimaksu. Muuten elämä käy aika kammottavaksi, vaikka kuinka olisi varaa ostaa jäätelöä kioskilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta  järjettömän kallista jäätelöä,  tai matkoille kesälomalla.  Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.

 

Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.

Tämä. Ja nykyään ollaan jo siinä pisteessä ettei enää nuorison toiveammatti ole mikään mitä varten joutuu "rehkimään" koulussa vaan PARAS on olla influensseri, tubettaja  tai vastaava. 

Rahaa tulee kun vain laittaa rec:in päälle ja puhuu hölmöjä.

Siinä on ideaali nykyään.

Vierailija
48/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys tulee vielä ap:llekin vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Luurin saa jopa parilla kympillä käytettynä ja läppärin alta satasella.

Vierailija
50/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keskiuloinen, tulot yli mediaanin. Mekään emme vuokraa mökkiä koska se on kallista. Mekään emme osta kioskilta jäätelöä, koska se on kallista. 

Auto meillä on minun työmatkojen takia ja sillä käydään kesällä telttailemassa. Ja omia eväitä kannetaan mukana.

Samalla tavalla tekevät myös keskituloiset ja hyvätuloiset ystäväni ja sukulaiseni. 

Pienituloinen tuttava sen sijaan kävi hiljattain ulkomailla ja polttaa tupakkaa. Hän myös valittaa kuinka autottomuus ja pienituloisuus vaikeuttaa elämää ja rajoittaa lasten kanssa tekemisiä kesällä. Huoh.

Tämäpä juuri. Kesällä voi retkeillä luonnossa ja vaikka kaupungissakin ihan omat eväät mukana.  Jäätelöt haetaan kaupan pakastealastaasta. Kesällä on taatusti joka paikkakunnalla myös ilmaisia tapahtumia. Kaikkeen tekemiseen ei tarvitse liittyä ostaminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Jep, kyllä minäkin sanon lapsille ettei ole järkeä ostaa jäätelöä kioskista kun vierestä kaupasta saa paljon halvemmalla ja valikoimaakin on enemmän. Lisäksi sanon, että on järkevää rahankäyttöä miettiä mistä se jäätelö kannattaa ostaa. Kerran kesässä ehkä kioskista ja kyllä nyppii silloinkin pistää 25-30 euroa yksiin jäätelöihin. 
T. Ylimmässä tulodesiilissä

Vierailija
52/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.

Tilastot: Asunnottomien perheiden määrä on kääntynyt valtakunnallisesti nousuun, ja esimerkiksi vuoden 2024 - 2025 asunnottomuusselvitysten mukaan tilastoissa on ollut yli sata asunnotonta perhettä, joissa asuu yhteensä lähes parisataa lasta. 

Syyt: Taustalla vaikuttavat muun muassa elinkustannusten ja asumisen hintojen nousu sekä sosiaaliturvan leikkaukset. Myös vuokrarästien aiheuttamat häädöt ovat yleinen syy tilanteen kriisiytymiseen. 

Piiloasunnottomuus: Osa perheistä majoittuu tilapäisesti ystävien tai sukulaisten luona. Tämä piiloasunnottomuus on usein henkisesti raskasta eikä se näy aina suoraan virallisissa asunnottomuustilastoissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu. 

Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti.  Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa 

Vierailija
54/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta  järjettömän kallista jäätelöä,  tai matkoille kesälomalla.  Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.

 

Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.

Se pointti tuossa on se, että nykyään nuo tuossa luetellut jutut on normiperheiden lapsille normijuttuja, joten ne köyhät elää omaa todellisuuttaan, joka on ankeampi.

Mutta ennen ei myöskään kiusattu yhtä massiivisesti jos et omaa tietynlaisia vaatteita ja muita härpäkkeitä (siis jo lastentarhasta lähtien). Eikä matkustelu yms. nykyisin normaalit asiat olleet mitenkään tavanomaisia.

Vierailija
56/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PERSUT TUHOAVAT SUOMEN.

Vierailija
57/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys tulee vielä ap:llekin vastaan.

En oikein usko koska puolison kanssa meillä on tileillä 250 000 e. 

Eläkkeeseen vielä 7 vuotta. 

Vierailija
58/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Miten tuo liittyy ko kommenttiin tai aloitukseen?

Ko kommentissa luki : "Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut".

Vierailija
59/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä jäätelöitä voi ostaa valmiiksi kaupasta ja ottaa sinne rannalle mukaan?

Vierailija
60/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu. 

Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti.  Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa 

Se pointti on että vaikka kerran kesässä saa sieltä oikealta kiskalta tötterön. Kuten ne muutkin lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan