Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.

Vierailija
22/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä itkevillä mammoilla on aina rahaa röökiin, ottaa tatuointeja ja ripsienpidennykset... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Ei ole jos hakee kaikki etuudet. Suomessa ei lapsi näe nälkää.

Vierailija
24/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Vierailija
25/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä itkevillä mammoilla on aina rahaa röökiin, ottaa tatuointeja ja ripsienpidennykset... 

Juuri näin. Sama havainto itselläkin.

Vierailija
26/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Nyt aloituksessa olikin kyse jäätelökioskeista, vuokramökeistä, huvipuistoista jne. Ei päivittäisestä ruoasta. Tuossahan selvästi sanottiin etteivät rikkaat/varakkaat ostele alvariinsa jätskikioskilta jäätelöä ja retkeile ilman kotona tehtyjä eväitä. Ja varmuuden vuoksi selitettiin että syynä ei ole vanhempien päihdekäyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap, sinä olet järjeltäsi todella köyhä."

Vierailija
28/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskiuloinen, tulot yli mediaanin. Mekään emme vuokraa mökkiä koska se on kallista. Mekään emme osta kioskilta jäätelöä, koska se on kallista. 

Auto meillä on minun työmatkojen takia ja sillä käydään kesällä telttailemassa. Ja omia eväitä kannetaan mukana.

Samalla tavalla tekevät myös keskituloiset ja hyvätuloiset ystäväni ja sukulaiseni. 

Pienituloinen tuttava sen sijaan kävi hiljattain ulkomailla ja polttaa tupakkaa. Hän myös valittaa kuinka autottomuus ja pienituloisuus vaikeuttaa elämää ja rajoittaa lasten kanssa tekemisiä kesällä. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.

Vierailija
30/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Miten tuo liittyy ko kommenttiin tai aloitukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Ei ole jos hakee kaikki etuudet. Suomessa ei lapsi näe nälkää.

Ei ainakaan kultamunan lapsi. Katsokaaapa Lidlissä kun somppumamma ostaa....

Vierailija
32/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Toisilla on puute siitä ruoastakin.

Ruokaa saa leipäjonoista, ruokapankeista ja Hurstilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllä jokainen pystyy talouttaan hallitsemaan niin että ei ruokajonoa tarvitse. Kannattaa kaivaa kynä ja paperi esille ja tehdä laskelma mihin omat varat riittävät. 

Vierailija
34/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.

Sossusta saa tarvittaessa maksusopimukseen ruokakauppaan... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta  järjettömän kallista jäätelöä,  tai matkoille kesälomalla.  Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.

 

Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.

Vierailija
36/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on nykyään sitä ettei yhteiskunta maksa iPhone 17 max prota.

tämä, tavaraa ja krääsää on torppa täysi, ei ole varaa kioskin jäätelöön ja lomamatkaan!!! On irtoripset, tekotukka ja itseruskettava voide, en voi mennä marjametsään keräämään marjoja tulojen toivossa! Mikä se marja edes on?

Sitäpaitsi, köyhät yleensä asuu samassa vuokrakolossissa, joten ei niistä muksuista ketään käy ulkomaanmatkoilla. Olen itse ollut yh, meillä oli kesällä vaikka mitä tekemistä, nautittiin kun sai aamulla nukkua, käytiin rannoilla, fillaritkin olin hankkinut käytettynä halvalla, katsottiin yhdessä leffoja, mentiin bussilla sukulaisille, pelattiin pelejä, muksu leikki köyhien kaveriensa kanssa ulkona paljon. Ruokaa oli aina, sillä osaan laittaa ruokaa itse, lisäksi oli puistoruokailu halukkaille. En kokenut itseäni ja perhettäni köyhäksi, vaikka sitähän me tulotasolla oltiin, välillä tein lomalla "työkeikkoja" festareille niin sain hyvät ylimääräiset rahat.

Vierailija
37/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.

Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.

Vierailija
38/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta  järjettömän kallista jäätelöä,  tai matkoille kesälomalla.  Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.

 

Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.

Se pointti tuossa on se, että nykyään nuo tuossa luetellut jutut on normiperheiden lapsille normijuttuja, joten ne köyhät elää omaa todellisuuttaan, joka on ankeampi.

Vierailija
39/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään vähättelemättä oikeasti köyhien ahdinkoa jne totean vain että aivan kaikki eivät ole niin köyhiä kuin kuvittelevat olevansa.  Kymmenisen vuotta sitten eräskin nainen, kolmen lapsen äiti miesystävänsä kanssa oli useammankin kerran esillä mediassa näyttääkseen mitä on olla köyhä Suomessa. Oli kolmio jossa sauna (sauna oli heidän ehdoton vaatimus, muunlainen asunto ei kelvannut), kela maksoi asumisen ja kaiken muun, mutta: kun heillä ei ollut sitä purjevenettä joka on kaikilla rikkailla ja lapset eivät pääse purjehtimaan eivätkä ulkomaille edes kerran vuodessa kun rikkaat käyvät siellä montaa kertaa, ei ole hulppeaa mökkiä jne jne.

Mikä tuo tuollainen oletus "rikkaista" on? On Suomessakin toki oikeasti rikkaita mutta valtaosa ihan hyvin toimeentulevista ei omista purjevenettä eikä jatkuvasti lentele ympäri maailmaa huvimatkoilla.

Hän ei herättänyt itsessäni minkäänlaista sympatiaa.

Vierailija
40/238 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi hyysää ihmiset pilalle.

Mitään noita uutisissa mainittavia asioita ei elämiseen tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi