Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Eli, jos eläkeläiset siirretään yleisen asumistuen piiriin niin takuueläkeläinen ei saa enää omistusasuntoon asumistukea eikä pientä työeläkettä saava.
Eli takuueläke 990 netto - yhtiövastike ja rahoitusvastike sekä sähkö ja vesi. Loppu jää ruokaan jne.
Eli jos yhtiövastike ja rahoitusvastike 500 niin jää 400 ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, sähköön, veteen ja puhelinlaskuun.
Syntyvyys on niin vähäistä, että peruskouluista loppuu lähivuosina puolet ja opettajia jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on niin vähäistä, että peruskouluista loppuu lähivuosina puolet ja opettajia jää työttömäksi.
Yleistuki 595 netto. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Typerä kommentti. Missähän nykyään on pankin konttoreita ja minkä verran onkaan laskunmaksun palvelumaksu? Kelan konttoriinkaan ei välttämättä ole kävelymatka. Onko varaa hankkia myös lapsille polkupyörät kelareissuja varten, jos nyt omaakaan pyörä ei ole jo varastettu slummiasunnon pyöräkellarista? Ei kai niitä tenavia voi vahtimattakaan jättää. Kyllä nykyään pitää olla vähintään älypuhelin ja mielellään nettiyhteyskin jokaisella. Ilmaisia wifi-yhteyksiä ei ole kovin turvallista käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, jos eläkeläiset siirretään yleisen asumistuen piiriin niin takuueläkeläinen ei saa enää omistusasuntoon asumistukea eikä pientä työeläkettä saava.
Eli takuueläke 990 netto - yhtiövastike ja rahoitusvastike sekä sähkö ja vesi. Loppu jää ruokaan jne.
Eli jos yhtiövastike ja rahoitusvastike 500 niin jää 400 ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, sähköön, veteen ja puhelinlaskuun.
Ja yleisessä asumistuessa on varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla 10000 tilillä, jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea. Eli ensin käytetään asunnon myynnistä saatuja rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä voi olla paljon köyhempi. Hassua, kun ei ole varaa ostaa lapsille kännyköitä ja toimivia polkupyöriä, mutta tuilla elävillä kyllä on kaikki välineet. Hassua, kun rahantulo vähenee, pitää pistää harrastukset tauolle, niin työttömän lapsi jatkaa harrastusta meiltä verotetuilla rahoilla.
Kännykättömyys sentään on vaan lapsille hyväksi, mutta kun yrittää saada yhteistä pyöränrämää omin käsin kuntoon, niin on kitkerää nähdä ”köyhien” lasten ajelevan ja kaiken lisäksi viis piittaavan hienoista pyöristään, joita jättävät lojumaan minne viis.
Itse joutunut vahtimaan pyörää, muuten sen käy joku heittämässä lukitusta kellarista lampeen..Mikä sun palkka on, jos kerran kännyköihin ei ole varaa? Toimeentulotuessa pyöriin myönnetään tukea sen verran, että ne riittävät mahdollisesti kirppikseltä ostettuun pyörään, mutta voi olla, että siihenkin joutuu laittamaan itse lisää käyttövaroista. Olikohan 150 eur /pyörä. Usein maksavat käytettynäkin enemmän. Joten jos jollain tuensaajalla on oikeasti hieno pyörä, sen on maksanut joku muu taho kuin sosiaalitoimisto.
Viisi lasta. 16-vuotias sai oman kännykän, kun aloitti lukion. Hyvin pärjäsi siihen asti.
Ei mulla mitään vakipalkkaa ole, alalla lama jo neljättä vuotta ja verovelkoja parista paremmasta vuodesta lyhennän pikkusummalla vapaaehtoisesti, että eivät vielä kiellä työntekoa. Suojaosan alle jää koko ajan tulot.
Kolmannes yrittäjistä oli jo ennen lamaa pienituloisia (alle 2000€/kk). Itse sain ihan hyvin, että riitti kädestä suuhun, kun ei maksanut kaikkia veroja ajallaan. Jännää miten pystyy kyykkäämään vielä enemmän, kun on pakko.
Silti pitää aina vaan maksaa tulonsiirtoa työttömille, jotka jo mun parhaimpanakin vuonna sai saman verran kuin meikäläiselle jäi käteen. Eikä heidän tulot juuri siitä ole muuttuneet.
Ehkä tota nyyhkytarinaa voi myydä niille, jotka ei joudu asumaan kaupungin vuokra-asunnossa. Täällä me nähdään mitä se elämä on.Työttömällä vaan ei taida koskaan jäädä käteen se summa minkä saavat. Kun minä olin työtön, sain sen alle 600 Euroa, sillä piti maksaa kaikki asuminen, sairauskulut, vakuutukset, puhelin, yli 17-vuotiaan menoista osa, ruuat.
Jos töissä tienaa saman verran kuin työtön, joku kusettaa, tai sellainen "yrittäminen" joutaa lopettaa kannattamattomana.
Montako lasta sulla on vai yritätkö kommentoida asiaa josta et siis ymmärrä mitään?
Tt-tukea ei saa, jos on säästöjä eli ensin käytetään omaisuuden myynnistä saatuja rahoja.
Ei yleistuessa ole lapsikorotuksia eikä ansiosidonnaisessakaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Ei yleistuessa ole lapsikorotuksia eikä ansiosidonnaisessakaan enää.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Lainat ei ole menoja tt-tuessa.
Kun katsoo toisinaan kaupassa lapsiperheiden ostoskärryihin, niin ei voi kuin ihmetellä, mihin vanhemmat oikein rahat käyttävät. Kärry pursuaa limsaa,keksejä, karkkia, jätskiä, einespizzoja, suklaavanukkaita ja muita herkkuja, mutta vihannekset, perunat, kaurahiutaleet yms. loistavat poissaolollaan. Yleensä koko perhe lihavia, likaisissa vaatteissa ja sitten perheen isä tai äivi valitta siinä maksaessaan suureen ääneen, että kyllä on tämä ruoka niin kallista ettei satasellakaan saa juuri mitään. Nämä onkai niitä köyhiä lapsiperheitä.
Taas tämä sama tukijankkaaja, miksi ihmeessä tukia pitäisi kaikille maksaa? Ja kuka ne maksaisi? Ihan itse on tarkoitus itsensä elättää.
Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Ne pitää myydä ja käyttää niistä saadut rahat ensin.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä sama tukijankkaaja, miksi ihmeessä tukia pitäisi kaikille maksaa? Ja kuka ne maksaisi? Ihan itse on tarkoitus itsensä elättää.
No, senpä takia ei perikuntien asuntoja saa myytyä, kun potkulaki on voimassa ja tuet leikattu. Jäävät perikuntien riesaksi asunnot ja mökit.
Nugetteja,kalapuikkoja ja makaronia niillä pärjää.
Jos perikunnalla ei ole rahaa pitää kiinteistöjä ja nyt ei kauppa käy niin kyllä ulosottolaitos ne vie, jos ei laskuja niistä makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Kyllähän elämä on MAHDOTONTA ilman nettiä ja luuria/tietokonetta.
Tai ainakin hemmetin vaikeaa.
Nettiä tarvitaan jo siihenkin, että metsästää halpoja/ilmaisia kirpputorivaatteita. Rikkaan mielestä kun niitä on ihan noin vaan saatavilla. Köyhä ihan tuosta vain ilman vaivaa käy "hakemassa" tenavalle sopivat kumisaappaat, kuravaatteet , haalarit ja kotiin kodinelektroniikan ja kalusteet
Vierailija kirjoitti:
Nugetteja,kalapuikkoja ja makaronia niillä pärjää.
Tosi terveellistä. Lapselle kuuluu neuvolan ohjeiden mukaan viisi ateriaa päivässä. Kaksi lämmintä ruokaa + aamupala, välipala ja iltapala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä voi olla paljon köyhempi. Hassua, kun ei ole varaa ostaa lapsille kännyköitä ja toimivia polkupyöriä, mutta tuilla elävillä kyllä on kaikki välineet. Hassua, kun rahantulo vähenee, pitää pistää harrastukset tauolle, niin työttömän lapsi jatkaa harrastusta meiltä verotetuilla rahoilla.
Kännykättömyys sentään on vaan lapsille hyväksi, mutta kun yrittää saada yhteistä pyöränrämää omin käsin kuntoon, niin on kitkerää nähdä ”köyhien” lasten ajelevan ja kaiken lisäksi viis piittaavan hienoista pyöristään, joita jättävät lojumaan minne viis.
Itse joutunut vahtimaan pyörää, muuten sen käy joku heittämässä lukitusta kellarista lampeen..Mikä sun palkka on, jos kerran kännyköihin ei ole varaa? Toimeentulotuessa pyöriin myönnetään tukea sen verran, että ne riittävät mahdollisesti kirppikseltä ostettuun pyörään, mutta voi olla, että siihenkin joutuu laittamaan itse lisää käyttövaroista. Olikohan 150 eur /pyörä. Usein maksavat käytettynäkin enemmän. Joten jos jollain tuensaajalla on oikeasti hieno pyörä, sen on maksanut joku muu taho kuin sosiaalitoimisto.
Viisi lasta. 16-vuotias sai oman kännykän, kun aloitti lukion. Hyvin pärjäsi siihen asti.
Ei mulla mitään vakipalkkaa ole, alalla lama jo neljättä vuotta ja verovelkoja parista paremmasta vuodesta lyhennän pikkusummalla vapaaehtoisesti, että eivät vielä kiellä työntekoa. Suojaosan alle jää koko ajan tulot.
Kolmannes yrittäjistä oli jo ennen lamaa pienituloisia (alle 2000€/kk). Itse sain ihan hyvin, että riitti kädestä suuhun, kun ei maksanut kaikkia veroja ajallaan. Jännää miten pystyy kyykkäämään vielä enemmän, kun on pakko.
Silti pitää aina vaan maksaa tulonsiirtoa työttömille, jotka jo mun parhaimpanakin vuonna sai saman verran kuin meikäläiselle jäi käteen. Eikä heidän tulot juuri siitä ole muuttuneet.
Ehkä tota nyyhkytarinaa voi myydä niille, jotka ei joudu asumaan kaupungin vuokra-asunnossa. Täällä me nähdään mitä se elämä on.Työttömällä vaan ei taida koskaan jäädä käteen se summa minkä saavat. Kun minä olin työtön, sain sen alle 600 Euroa, sillä piti maksaa kaikki asuminen, sairauskulut, vakuutukset, puhelin, yli 17-vuotiaan menoista osa, ruuat.
Jos töissä tienaa saman verran kuin työtön, joku kusettaa, tai sellainen "yrittäminen" joutaa lopettaa kannattamattomana.
Montako lasta sulla on vai yritätkö kommentoida asiaa josta et siis ymmärrä mitään?
Kolme. Lapsikorotukset on poistuneet työttömyysetuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Kyllähän elämä on MAHDOTONTA ilman nettiä ja luuria/tietokonetta.
Tai ainakin hemmetin vaikeaa.
Nettiä tarvitaan jo siihenkin, että metsästää halpoja/ilmaisia kirpputorivaatteita. Rikkaan mielestä kun niitä on ihan noin vaan saatavilla. Köyhä ihan tuosta vain ilman vaivaa käy "hakemassa" tenavalle sopivat kumisaappaat, kuravaatteet , haalarit ja kotiin kodinelektroniikan ja kalusteet
+ wilma, kun lapset koulussa ja työmarkkinatori, kun työtön.
Paljon terveellisempää ja halvempaa on syöttää lapsilleen papusoppaa kun kallista kioskijäätelöä.