Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (624)
Eläkkeitä voi leikata. Ei köyhä kesämökkiä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.
Kyllä kelpaisi maitojauhe, vehnäjauho ja chilitahna. Ovat hyvin käyttökelpoisia. Maitojauhe vielä kallistakin.
Then again emme syökään mitään valmisnuudeleita, vaan erittäin edullisia, herkullisia ja ravitsevia kotiruokia.
Laittakaa itse ruokaa, se on helppoa, edullista ja ruoasta tulee hyvää.Sillä rahalla millä köyhä elää, sä et saa ruoan valmistukseen kaupasta yhtään mitään. Tasan talviperunaa ja makaronia. Ehkä niitä linssejä ja papuja, joita kukaan syö.
Mutta kun mä olen köyhä. Tietääkseni tuloni ovat vähemmän kuin minimituet. En ehkä ymmärrä mihin te sitä rahaa sitten käytätte.
Itse ostan perunoita, porkkanoita, kaalia, sipulia, spagettia, riisiä, jauhoja, sokeria, suolaa, mausteita, paljon tomaattimurskaa, hedelmäsäilykkeitä, pakastemarjoja (puolukkaa myös, jopa eniten, lapset meillä arvostaa ruokaa) omenoita, rusinoita, kananmunia, papuja, linssejä, jauhelihaa ja kanankoipia, tarjouslohta ja makrillia/tonnikalaa, maitotuotteita maustamattomia edullisia ja nälkää pitäviä, oliiviöljyä ja voita ja sen sellaista.
Leivon itse ja teinien kanssa leivät, pullaa ja kaikkea muuta. En pääasiassa laita mitään ihmisten inhoamia mauttomia perinneruokia, vaan kaalin pilkon ja maustan etikalla, teen luista ja ruodoista liemiä ja laitan hyviä keittoja, sekä intialaista ja eteläamerikkalaista ruokaa kastikkeita ja patoja, ihan klassikoita en mitään supervaikeaa kuitenkaan. Niissä maissa syödään aika edullisia ruokia. Urheilijateinipojalle syötän ihan pekonia ja kananmunia lisäproteiiniksi. Sisarukset myös tarpeen mukaan saa lisäruokaa, kasvavat ja juoksevat. (Harrastus, jossa vain kengät kustannuksena).
50€/vko/pää menee ruokaan. Muu käyttöraha menee vaatteisiin. Niin meillä ei ole puhelinlaskuja, per pää vaan yhteinen kotipuhelin prepeidillä, johon vaan soitetaan takaisin vanhemman pakettiliittymästä. Yksi läppäri myös. Iso säästö kai nämä jutut.
Jos mulla olisi varaa ruokakauppaan menisi enemmän. Ostaisin parempaa lihaa ja kalaa ja parempia hedelmiä. Siirtyisin Lidlistä k-kauppaan myös.
Lapsiperheille on kaikenmaailman hienot kohtauspaikat ja huvitukset muttei aikuisille
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä voi leikata. Ei köyhä kesämökkiä tarvitse.
Eikä talviasumista Espanjan Fuengirolassa tai Malagassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä voi leikata. Ei köyhä kesämökkiä tarvitse.
Eikä talviasumista Espanjan Fuengirolassa tai Malagassa.
Sut voidaan leikata kahtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.
Kyllä kelpaisi maitojauhe, vehnäjauho ja chilitahna. Ovat hyvin käyttökelpoisia. Maitojauhe vielä kallistakin.
Then again emme syökään mitään valmisnuudeleita, vaan erittäin edullisia, herkullisia ja ravitsevia kotiruokia.
Laittakaa itse ruokaa, se on helppoa, edullista ja ruoasta tulee hyvää.Sillä rahalla millä köyhä elää, sä et saa ruoan valmistukseen kaupasta yhtään mitään. Tasan talviperunaa ja makaronia. Ehkä niitä linssejä ja papuja, joita kukaan syö.
Mutta kun mä olen köyhä. Tietääkseni tuloni ovat vähemmän kuin minimituet. En ehkä ymmärrä mihin te sitä rahaa sitten käytätte.
Itse ostan perunoita, porkkanoita, kaalia, sipulia, spagettia, riisiä, jauhoja, sokeria, suolaa, mausteita, paljon tomaattimurskaa, hedelmäsäilykkeitä, pakastemarjoja (puolukkaa myös, jopa eniten, lapset meillä arvostaa ruokaa) omenoita, rusinoita, kananmunia, papuja, linssejä, jauhelihaa ja kanankoipia, tarjouslohta ja makrillia/tonnikalaa, maitotuotteita maustamattomia edullisia ja nälkää pitäviä, oliiviöljyä ja voita ja sen sellaista.
Leivon itse ja teinien kanssa leivät, pullaa ja kaikkea muuta. En pääasiassa laita mitään ihmisten inhoamia mauttomia perinneruokia, vaan kaalin pilkon ja maustan etikalla, teen luista ja ruodoista liemiä ja laitan hyviä keittoja, sekä intialaista ja eteläamerikkalaista ruokaa kastikkeita ja patoja, ihan klassikoita en mitään supervaikeaa kuitenkaan. Niissä maissa syödään aika edullisia ruokia. Urheilijateinipojalle syötän ihan pekonia ja kananmunia lisäproteiiniksi. Sisarukset myös tarpeen mukaan saa lisäruokaa, kasvavat ja juoksevat. (Harrastus, jossa vain kengät kustannuksena).
50€/vko/pää menee ruokaan. Muu käyttöraha menee vaatteisiin. Niin meillä ei ole puhelinlaskuja, per pää vaan yhteinen kotipuhelin prepeidillä, johon vaan soitetaan takaisin vanhemman pakettiliittymästä. Yksi läppäri myös. Iso säästö kai nämä jutut.
Jos mulla olisi varaa ruokakauppaan menisi enemmän. Ostaisin parempaa lihaa ja kalaa ja parempia hedelmiä. Siirtyisin Lidlistä k-kauppaan myös.
Unohdin sanoa, että kaikki teinitkin, yhtä opiskelijaa lukuunottamatta, syö kaikki ateriat kotona.
Eikö teillä yleensä koulusta saa sen pääruoan?
Eläkkeitä voi leikata, niillä on rahaa pitää kissoja ja koiria ja oma autokin monella.
Eläkeläisillä on koiria ja kissoja. Ei meillä ole sellaisiin rahaa, vaikka puoliso kokoaikatyössä ja toinen tekee pätkätöitä. Eläkkeet on liian isoja.
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä miettii, että mitä nämä ns. köyhät kuvittelevat tavallisten ihmisten lomillaan tekevän? Osa toki matkustelee ja tekee kaikkea erikoista, mutta kyllä monet viettävät ihan tavislomaa ilman kioskien jäätelötötteröitä tai huvipuistoja. Ihan vaikka puistopiknik tai ilmaispäivä museossa voisi olla vähän erikoista (jos museoista löytyisi jokin kiva mielikuvitusta kutkuttava näyttely). Puisto/pihapiknikilläkään ei tarvitse olla niin ihmeellisiä eväitä. Eväsvoileivät ja jotain mehukattimehua tai vastaavaa voi toimia ihan hyvin. Tärkeintähän on se erilainen kokemus ja yhdessä olo.
Omilla lapsillani on ollut tärkeä kesämuisto ihan vaan syödä aamupala nurmikolle levitetyllä viltillä yhdessä perheen kesken. Tätä on muisteltu vuosien päästäkin miten ne oli ihania hetkiä, kuunneltiin lintujen lauluja ja juteltiin kesästä. Kesäiset piknikit tuli leikkeihinkin pienempänä myös talviaikoina. Eväät eivät olleet ihmeellisiä, mut kokemus oli.
Haaste : älä muistele omaa lapsuuttasi.
En muistele omaa lapsuuttani vaan ihan omien yhä alakouluikäisten lasten lapsuudesta ovat nuo esimerkit. Mutta sepä onkin mielikuvituksen köyhyyttä usein, mistä lehdissä köyhät valittavat. Monet näistä ns. köyhistä on niitä, joilla vanhemmilla itsellään on kalleimmat puhelimet joita vaihdetaan jatkuvasti tai poltetaan askeittain tupakkaa päivässä, vaikka nekin rahat voisi käyttää ihan muuhun.
On tässä maassa oikeastikin köyhiä lapsiperheitä ja itse heidän sijassaan etsisin mahdollisimman paljon ilmaistapahtumia ja käyttäisin omaa mielikuvitusta piristämään lasten lomaa. Monilla on se kuvitelma, että ainoa oikea kesäloma on hirveän kallis kaikkine maksullisine huvituksineen. Osalla tietysti onkin, mutta kaikki kiva tekeminen ei vaadi isoja rahoja tai edes pieniä.
Tällähän sitä eripuraa hyvin kylvetään, kun nostetaan esille tällaisia turhasta jauhajia. Kyllä täällä ihan oikeitakin köyhiä on, niitä ei vain haluta, tai eivät itse halua tulla julkisuuteen kitisemään.
Miten eläkeläisillä on rahaa maksaa kissan ruoat, hiekat ja eläinlääkärit, jos muka eläke on pieni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä miettii, että mitä nämä ns. köyhät kuvittelevat tavallisten ihmisten lomillaan tekevän? Osa toki matkustelee ja tekee kaikkea erikoista, mutta kyllä monet viettävät ihan tavislomaa ilman kioskien jäätelötötteröitä tai huvipuistoja. Ihan vaikka puistopiknik tai ilmaispäivä museossa voisi olla vähän erikoista (jos museoista löytyisi jokin kiva mielikuvitusta kutkuttava näyttely). Puisto/pihapiknikilläkään ei tarvitse olla niin ihmeellisiä eväitä. Eväsvoileivät ja jotain mehukattimehua tai vastaavaa voi toimia ihan hyvin. Tärkeintähän on se erilainen kokemus ja yhdessä olo.
Omilla lapsillani on ollut tärkeä kesämuisto ihan vaan syödä aamupala nurmikolle levitetyllä viltillä yhdessä perheen kesken. Tätä on muisteltu vuosien päästäkin miten ne oli ihania hetkiä, kuunneltiin lintujen lauluja ja juteltiin kesästä. Kesäiset piknikit tuli leikkeihinkin pienempänä myös talviaikoina. Eväät eivät olleet ihmeellisiä, mut kokemus oli.
Haaste : älä muistele omaa lapsuuttasi.
En muistele omaa lapsuuttani vaan ihan omien yhä alakouluikäisten lasten lapsuudesta ovat nuo esimerkit. Mutta sepä onkin mielikuvituksen köyhyyttä usein, mistä lehdissä köyhät valittavat. Monet näistä ns. köyhistä on niitä, joilla vanhemmilla itsellään on kalleimmat puhelimet joita vaihdetaan jatkuvasti tai poltetaan askeittain tupakkaa päivässä, vaikka nekin rahat voisi käyttää ihan muuhun.
On tässä maassa oikeastikin köyhiä lapsiperheitä ja itse heidän sijassaan etsisin mahdollisimman paljon ilmaistapahtumia ja käyttäisin omaa mielikuvitusta piristämään lasten lomaa. Monilla on se kuvitelma, että ainoa oikea kesäloma on hirveän kallis kaikkine maksullisine huvituksineen. Osalla tietysti onkin, mutta kaikki kiva tekeminen ei vaadi isoja rahoja tai edes pieniä.
Osalla vanhemmista on työpuhelin.
Näyttää osa eläkeläisistäkin käyvän tupakalla ja ostavan alkoholia kaupasta.
Menes katsomaan marketteihin kassoille näin kesällä, kun eläkeläiset ostaa olutta.
Vierailija kirjoitti:
Menes katsomaan marketteihin kassoille näin kesällä, kun eläkeläiset ostaa olutta.
Tai Alkoon.
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä miettii, että mitä nämä ns. köyhät kuvittelevat tavallisten ihmisten lomillaan tekevän? Osa toki matkustelee ja tekee kaikkea erikoista, mutta kyllä monet viettävät ihan tavislomaa ilman kioskien jäätelötötteröitä tai huvipuistoja. Ihan vaikka puistopiknik tai ilmaispäivä museossa voisi olla vähän erikoista (jos museoista löytyisi jokin kiva mielikuvitusta kutkuttava näyttely). Puisto/pihapiknikilläkään ei tarvitse olla niin ihmeellisiä eväitä. Eväsvoileivät ja jotain mehukattimehua tai vastaavaa voi toimia ihan hyvin. Tärkeintähän on se erilainen kokemus ja yhdessä olo.
Omilla lapsillani on ollut tärkeä kesämuisto ihan vaan syödä aamupala nurmikolle levitetyllä viltillä yhdessä perheen kesken. Tätä on muisteltu vuosien päästäkin miten ne oli ihania hetkiä, kuunneltiin lintujen lauluja ja juteltiin kesästä. Kesäiset piknikit tuli leikkeihinkin pienempänä myös talviaikoina. Eväät eivät olleet ihmeellisiä, mut kokemus oli.
Jep, leivoin eilen illalla retkeä varten pieniä mustikkapiirakoita, laitoin niihin kannenkin, että ovat hienoja. Leivoin myös leipää, josta tein täytettyjä retkeä varten. Maustamaton jogurtti, kalkkunarouhetta ja kesäsipulia, mausteet, lisäksi tein uunimunakasmuffineja kasviksilla.
Pakastimeen laitoin pari pulloa itse tehtyä jääteetä, ja pari pulloa ihan vaan vettä, sulavat matkalla ja ovat ihanan kylmiä. Kävelymatkaa kivaan kohteeseen tuli 7km, ruoka kyllä maistuu perillä. Lähemmäksikin olisi voinut jäädä, mutta luulen, että ihmisten kannattaisi tehdä enemmän valintoja, jotka tukee omaa hyvinvointia ja mielenterveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä miettii, että mitä nämä ns. köyhät kuvittelevat tavallisten ihmisten lomillaan tekevän? Osa toki matkustelee ja tekee kaikkea erikoista, mutta kyllä monet viettävät ihan tavislomaa ilman kioskien jäätelötötteröitä tai huvipuistoja. Ihan vaikka puistopiknik tai ilmaispäivä museossa voisi olla vähän erikoista (jos museoista löytyisi jokin kiva mielikuvitusta kutkuttava näyttely). Puisto/pihapiknikilläkään ei tarvitse olla niin ihmeellisiä eväitä. Eväsvoileivät ja jotain mehukattimehua tai vastaavaa voi toimia ihan hyvin. Tärkeintähän on se erilainen kokemus ja yhdessä olo.
Omilla lapsillani on ollut tärkeä kesämuisto ihan vaan syödä aamupala nurmikolle levitetyllä viltillä yhdessä perheen kesken. Tätä on muisteltu vuosien päästäkin miten ne oli ihania hetkiä, kuunneltiin lintujen lauluja ja juteltiin kesästä. Kesäiset piknikit tuli leikkeihinkin pienempänä myös talviaikoina. Eväät eivät olleet ihmeellisiä, mut kokemus oli.
Haaste : älä muistele omaa lapsuuttasi.
En muistele omaa lapsuuttani vaan ihan omien yhä alakouluikäisten lasten lapsuudesta ovat nuo esimerkit. Mutta sepä onkin mielikuvituksen köyhyyttä usein, mistä lehdissä köyhät valittavat. Monet näistä ns. köyhistä on niitä, joilla vanhemmilla itsellään on kalleimmat puhelimet joita vaihdetaan jatkuvasti tai poltetaan askeittain tupakkaa päivässä, vaikka nekin rahat voisi käyttää ihan muuhun.
On tässä maassa oikeastikin köyhiä lapsiperheitä ja itse heidän sijassaan etsisin mahdollisimman paljon ilmaistapahtumia ja käyttäisin omaa mielikuvitusta piristämään lasten lomaa. Monilla on se kuvitelma, että ainoa oikea kesäloma on hirveän kallis kaikkine maksullisine huvituksineen. Osalla tietysti onkin, mutta kaikki kiva tekeminen ei vaadi isoja rahoja tai edes pieniä.
Osalla vanhemmista on työpuhelin.
No en sitä tarkoittanutkaan. Mutta on näitäkin, jotka kuvittelevat että osattomuutta on se, ettei ole kalleimpia ja uusimpia puhelimia jatkuvasti. Tai vastaavasti kalleimpia merkkivaatteita. En tiedä onko silloin kyse muusta kuin järjen köyhyydestä.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että on ollut hallitukselta väärin, itsekeskeistä ja lyhytnäköistä ottaa tuet pois näiltä järjestöiltä ja toimijoilta, jotka ovat mahdollistaneet oikeasti köyhien lapsiperheiden tuetut harrastukset, lomat yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?
Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?
Ja sö saatan* n vesipää uskot, kun " köyhä" tällä sivustolla trollailee ettei lapset saa omaa purjevenettä?
Onko sun vanhemmat sisaruksia ja sinö siis suvun älykkö?
Minä olen lukenut sen saman artikkelin jossa ko köyhä omalla nimellään, omilla kasvoillaan valitti mm purjevenen puutetta, muistan sen oikein hyvin. En kuitenkaan viitsi laittaa nimeä tähän kun en tiedä onko sellainen sallittua.
Itse muistan 70-luvulta perheen kauppareissut maalta lähimpään isoon kaupunkiin. Isä oli ihan hyvässä työpaikassa, mutta valikoivasti säästäväinen. Monesti mentiin kauppareissulla siihen samaan suosikkikahvilaan, josta tilattiin vain vanhemmille kahvit ja lapsille jotkin muut juomat. Oli ostettu kaupasta pullat tai suolaiset reissulla etukäteen ja niitä sitten yritettiin syödä salaa siellä kahvilassa. Välillä hävetti.