Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (539)

Vierailija
421/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.

Kyllä kelpaisi maitojauhe, vehnäjauho ja chilitahna. Ovat hyvin käyttökelpoisia. Maitojauhe vielä kallistakin. 
Then again emme syökään mitään valmisnuudeleita, vaan erittäin edullisia, herkullisia ja ravitsevia kotiruokia. 

Laittakaa itse ruokaa, se on helppoa, edullista ja ruoasta tulee hyvää. 

Vierailija
422/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############

 

 

Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.

No ei kai kaikki ole kunnossa kun rahaa on tilillä 20€ kuun puolessa välissä. Meinaan se ei ole kunnossa, että sä et saa rahaa edes ruokaan. Mitä sä hankkisit 20€ 2 viikoksi? 

Perunaa, riiziä, makaronia. Pullo ruokaöljyä. Linssiä, papuja, jauhoja. Jos rahaa jää juureksia tai pakastekasvikzia.

Ja nämäkö on parempia sitten? Jauhoja pavuilla? 

Joka aterialle hiilarilähde peruna/riisi/makaroni. Proteiinilähde linssit/pavut. Ruokaöljy ruuanlaittoon ja leivontaan. Jauhoista ttortilloja, leipää ym. Kesäaikaan luonnosta voi kerätä lisäksi villivihanneksia. Oletetaan, että kotona kumminkin on suolaa ja jotain maustetta  kustannus niistä on euron luokka. Suola 50 c ja mauste 50 c.

Älä jaksa. Se että köyhä lapsi syö papuja ja linssejä, muuta mitään tossa kuviossa. Ei vaan voi myöntää etttä köyhä perhe ajetaan ruokajakeluun ja ahdinkoon? Ei millään. Tullaan tuputtamaan linssejä ratkaisuksi 😂

Pavut ja linssit on terveellisiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä voi olla paljon köyhempi. Hassua, kun ei ole varaa ostaa lapsille kännyköitä ja toimivia polkupyöriä, mutta tuilla elävillä kyllä on kaikki välineet. Hassua, kun rahantulo vähenee, pitää pistää harrastukset tauolle, niin työttömän lapsi jatkaa harrastusta meiltä verotetuilla rahoilla. 

Kännykättömyys sentään on vaan lapsille hyväksi, mutta kun yrittää saada yhteistä pyöränrämää omin käsin kuntoon, niin on kitkerää nähdä ”köyhien” lasten ajelevan ja kaiken lisäksi viis piittaavan hienoista pyöristään, joita jättävät lojumaan minne viis. 

Itse joutunut vahtimaan pyörää, muuten sen käy joku heittämässä lukitusta kellarista lampeen..

Mikä sun palkka on, jos kerran kännyköihin ei ole varaa? Toimeentulotuessa pyöriin myönnetään tukea sen verran, että ne riittävät mahdollisesti kirppikseltä ostettuun pyörään, mutta voi olla, että siihenkin joutuu laittamaan itse lisää käyttövaroista. Olikohan 150 eur /pyörä. Usein maksavat käytettynäkin enemmän. Joten jos jollain tuensaajalla on oikeasti hieno pyörä, sen on maksanut joku muu taho kuin sosiaalitoimisto.

Viisi lasta. 16-vuotias sai oman kännykän, kun aloitti lukion. Hyvin pärjäsi siihen asti. 
Ei mulla mitään vakipalkkaa ole, alalla lama jo neljättä vuotta ja verovelkoja parista paremmasta vuodesta lyhennän pikkusummalla vapaaehtoisesti, että eivät vielä kiellä työntekoa. Suojaosan alle jää koko ajan tulot. 
Kolmannes yrittäjistä oli jo ennen lamaa pienituloisia (alle 2000€/kk). Itse sain ihan hyvin, että riitti kädestä suuhun, kun ei maksanut kaikkia veroja ajallaan. Jännää miten pystyy kyykkäämään vielä enemmän, kun on pakko. 

Silti pitää aina vaan maksaa tulonsiirtoa työttömille, jotka jo mun parhaimpanakin vuonna sai saman verran kuin meikäläiselle jäi käteen. Eikä heidän tulot juuri siitä ole muuttuneet. 

Ehkä tota nyyhkytarinaa voi myydä niille, jotka ei joudu asumaan kaupungin vuokra-asunnossa. Täällä me nähdään mitä se elämä on.

Työttömällä vaan ei taida koskaan jäädä käteen se summa minkä saavat. Kun minä olin työtön, sain sen alle 600 Euroa, sillä piti maksaa kaikki asuminen, sairauskulut, vakuutukset, puhelin, yli 17-vuotiaan menoista osa, ruuat.

 

Jos töissä tienaa saman verran kuin työtön, joku kusettaa, tai sellainen "yrittäminen" joutaa lopettaa kannattamattomana.

Yrittäminen on suhdanneherkkää ja voi olla että on hankittu välineet,kalusto ym ja on niistä lainat päällä mutta toiminta on ollut kannattavaa. Nyt 2020- luvulla on ollut monenlaista kansainvälistä taloudellista turbulenssia, johon välttämättä ei ole voinut varautua.  Monet jatkaa yrittämistä parempien aikojen toivossa mahdollisimman pitkään varsinkin tällaisena aikana kun muutenkaan ei ole muuta työtä tarjolla. Toki helpommalla monet pääsisi ryhtymällä työttömäksi, mutta milläs sitten yrityksen lainat ja velat saa maksuun? Pahimmillaan konkurssissa menee vielä asuntokin alta ja siitäkin jää velat maksettavaksi.

Vierailija
424/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa että mikä järki on edes ollut noissa vähävaraisten tietuissa lomissa ja miksi se ei ole hyvä asia että rahojen tilaaminen turhuuksiin loppuu?

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…

Ei niissä mitään järkeä ole ollutkaan. Tiedän sellaisia jotka on noilla olleet, vaikka olisi varaa itsekin maksaa loma. On ollut yh, mutta ei ole mitään erityislapsia tms. 

Eihän niitä lomia olekaan vain pienituloisille järjestetty, vaan osa on ollut nimenomaan vertaistukea varten. Niitä on myönnetty myös esim. perheille, joita on kohdannut perheenjäsenen kuolema, tai ihmisille, jotka ovat saaneet jonkin parantumattoman sairauden, toimivat omaishoitajina, tms.

Vierailija
425/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.

Kyllä kelpaisi maitojauhe, vehnäjauho ja chilitahna. Ovat hyvin käyttökelpoisia. Maitojauhe vielä kallistakin. 
Then again emme syökään mitään valmisnuudeleita, vaan erittäin edullisia, herkullisia ja ravitsevia kotiruokia. 

Laittakaa itse ruokaa, se on helppoa, edullista ja ruoasta tulee hyvää. 

Sillä rahalla millä köyhä elää, sä et saa ruoan valmistukseen kaupasta yhtään mitään. Tasan talviperunaa ja makaronia. Ehkä niitä linssejä ja papuja, joita kukaan syö. 

Vierailija
426/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Isäs ulisi kun sua teki ?   ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
427/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

En ole ikinä käynyt leipäjonossa, ja huomaan, ettet sinäkään. Juurihan oli juttua, että sieltä saa lähinnä jotain maitojauhetta, vehnäjauhoa ja chilitahnaa. Ei sieltä todellakaan saa ilmaista ruokaa lapsiperheen tarpeisiin.

Kätevä emäntä loihtii niistäkin perheelle syötävää. Eihän sieltä ruokakassista tietenkään voi olettaa saavansa aina täydellisiä aterioita ja aineksia, niiden on tarkoitus kuitenkin helpottaa tilannetta.

Vierailija
428/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa että mikä järki on edes ollut noissa vähävaraisten tietuissa lomissa ja miksi se ei ole hyvä asia että rahojen tilaaminen turhuuksiin loppuu?

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…

Ei niissä mitään järkeä ole ollutkaan. Tiedän sellaisia jotka on noilla olleet, vaikka olisi varaa itsekin maksaa loma. On ollut yh, mutta ei ole mitään erityislapsia tms. 

Tuetuista lomista maksettiin kyllä itsekin, eivät ne ihan ilmaisia ole olleet. En ole ikinä itse niillä ollut, eikä olisi ollut tarvettakaan, mutta sen tiedän, että ilmaislomista ei ollut kyse. Niistä maksettiin kyllä, mutta järjestö maksoi osan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
429/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############

 

 

Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.

No ei kai kaikki ole kunnossa kun rahaa on tilillä 20€ kuun puolessa välissä. Meinaan se ei ole kunnossa, että sä et saa rahaa edes ruokaan. Mitä sä hankkisit 20€ 2 viikoksi? 

Perunaa, riiziä, makaronia. Pullo ruokaöljyä. Linssiä, papuja, jauhoja. Jos rahaa jää juureksia tai pakastekasvikzia.

Ja nämäkö on parempia sitten? Jauhoja pavuilla? 

Joka aterialle hiilarilähde peruna/riisi/makaroni. Proteiinilähde linssit/pavut. Ruokaöljy ruuanlaittoon ja leivontaan. Jauhoista ttortilloja, leipää ym. Kesäaikaan luonnosta voi kerätä lisäksi villivihanneksia. Oletetaan, että kotona kumminkin on suolaa ja jotain maustetta  kustannus niistä on euron luokka. Suola 50 c ja mauste 50 c.

Älä jaksa. Se että köyhä lapsi syö papuja ja linssejä, muuta mitään tossa kuviossa. Ei vaan voi myöntää etttä köyhä perhe ajetaan ruokajakeluun ja ahdinkoon? Ei millään. Tullaan tuputtamaan linssejä ratkaisuksi 😂

Pavut ja linssit on terveellisiä

Syöpä niitä kaksi viikkoa kuule. Kyllähän sitä tosiaan voi vaikka pikkukiviä ratkaisuksi syöttää, mutta onko se fiksua. Ehkä kuitenkin vaatuuttaisin yhteiskuntaa noiden mukaneuvojen sijaan. 

Jokaisen köyhän kannattaisi muuttaa jonkun poliitikon pihaan ja woltata sinne ruokaa ohjaten maksun hakuun sieltä tontin omistajan ovelta. 

Vierailija
430/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkoholiin, tupakkatuotteisiin, rakennekynsiin, tatuointeihin yms on varaa, on varmasti varaa muuhunkin. 

Itse olin 3 lapseni yh (lasten isä kuollut) ja tein 2 työtä niskalimassa. Näillä rahoilla saatiin välillä mökki vuokrattua, risteily maksettua yms xtraa. 

Täällä vaan oletetaan, että saadaan samat kun muutkin. On tietoinen valinta hankkia lapsia. Monesti ihmetyttää, että jos 1-2 kanssa on tiukkaa, niin miksi niitä väsätään vaan lisää 

Olisit jättänyt lapsiluvun yhteen, kun kerran "tiesit" jääväsi leskeksi. Ei olisi tarvinnut sitten valittaa niska limassa työskentelystä. Niinhän väität muidenkin tietävän tulevaisuuden rahatilanteensa lapsia vasta hankkiessa. Tai olisit hankkinut paremmin palkatun työn, (hyväpalkkaisia) töitähän kuulemma on helposti saatavilla  kaikille työttömille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
431/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Oletko itse samassa tilanteessa ettei varaa ole mihinkään muuhun kuin just hädin tuskin vuokraan ja ruokaan?

Olen eri mutta samaa mieltä kuin edellinen jolle kysymyksen esitit. Varaa on vastikkeeseen ja muihin laskuihin ja vain viikon ruokiin. En kehtaisi valittaa ettei ole varaa kesälomaan, mökkeilyyn, elämyksiin. Ei minulla enää lapsia ole mutta lähes yhtä huono tilanne oli silloin 90-luvulla kun lapset oli pieniä. En silloinkaan huudellut missään että pitäisi saada sitä ja tätä lapsille.  Hankin itse niihin rahat eli myin tavaraa kirppiksillä ja tein käsitöitä (silloin vielä ihmiset osti itsetehtyjä ja pöytävuokrat oli edulliset). Nyt on netit ja tuhannet eri tavat tienata siellä mutta ei viitsitä eikä osata. Itse syön kirppistuloilla taas tänä päivänä. Jos ei tule myyntiä, käytän luottokorttia. En ymmärrä vinkumista että työttömänä on myös oikeus harrastuksiin, lemmikkieläimiin, kesälomiin ja huvipuistoihin. Ei ole! Ne ovat sitä arjen luksusta johon itse pitää rahat hankkia. Ei niitä työtätekevätkään saa jos palkka on pieni.

Vierailija
432/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, valtiovarainministeriö on ehdottanut eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon ja vuokrarajat on alemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
433/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.

Onpa erikoista. Mä olen myös yh. Tähän talouteen tuli parhaimmillaan rahaa käteen n.3000e. siis mun palkka, lapsilisät, elarit. 

Mulla on vanha omakotitalo, asun isossa kaupungissa. On auto ja kyllä pystytään ihan normaalisti elämään lasten kanssa. Toki pitää ennakoida, suunnitella ja säästää. Pitkiä reissuja ei voida tehdä, mutta jotain kuitenkin. Tai jos haluttaisiin vaikka ulkomaille (täältä on kalliimpi lähteä kuin Helsingistä, mistä on paljon edullisia lentoja) niin pitäisi säästää pidempään. Tai ostaa matka velaksi ja maksaa myöhemmin.

 

Mulla on vielä ollut aika paljon rahallisia vastoinkäymisiä tässä, eli on mennyt rahaa auton remonttiin ja talon remonttiin. On me silti pärjätty. 

 

En kyllä käy kampaajalla, kynsipaikoissa tai ostella jötskejä kioskista, ne on liian kalliita. Pizzaa kyllä haetaan joskus, tai kevabis mielummin. Pizzaa saa itsekin tehtyä hyvää. 

Vierailija
434/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, valtiovarainministeriö on ehdottanut eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon ja vuokrarajat on alemmat.

Rahoitusvastikkeen laina osuus ei ole meno tt-tuessa, vain pelkät korot on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
435/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä 4 euron jäätelöitä tee mieli ostaa vaikka olisikin rahaa. 😂

Vierailija
436/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiselle lapsiperheelle on puute ja kurjuus tuntematon käsite.

Vierailija
437/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin eilen suklaatuutin S-marketista, hinta oli 0,69senttiä. Täytyy olla kyllä todella köyhä jos tähän ei ole varaa.

Vierailija
438/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, jos eläkeläiset siirretään yleisen asumistuen piiriin niin takuueläkeläinen ei saa enää omistusasuntoon asumistukea eikä pientä työeläkettä saava.

Eli takuueläke 990 netto - yhtiövastike ja rahoitusvastike sekä sähkö ja vesi. Loppu jää ruokaan jne.

Vierailija
439/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiselle lapsiperheelle on puute ja kurjuus tuntematon käsite.

Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia ja työttömyystukia 4 miljardia. Tt-tukea 800 miljoonaa.

Vierailija
440/539 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Suomihan on todellakin "sosiaalitoimisto". On asumistuet, lapsilisät, vanhempainpäiväraha, kotihoidon tuki, äitiysavustus, opintotuki, koulumatkatuki, työttömuusturva, peruspäiväraha, työmarkkinatuki, sotilasavustus, kuntoutusraha, vammaistuki, lääkekorvaukset, hoitotuki, perustoimeentulotuki, kansaneläke, takuueläke ja ties mitä muuta. Yhden sortin tukena myös lapsilisät. Kyllä noilla tukimäärillä jäden kioskista oikeasti köyhäkin pystyy edes kerran kesässä ostamaan.

Näin juuri. 

Jos yh-mamma vetää 150 eurolla röökiä kuukaudessa ja valittaa ettei ole rahaa niin....

Joko sinulla on monta kivitaloa?

Yksi on, mutta velaton. Suomalainen lapsiperheköyhyys on hengen köyhyyttä, ei rahan puutetta.

 

Ei osata suunnitella, ei säästetä käteisenä edes sitä yhtä satasta jotta lapsi pääsee kerran kesässä huvipuistoon. Ollaan kotona ja jätetään käyttämättä se kaikki ilmainen kiva. Kuten luonto, tapahtumat, kirjastot. Sitten köyhyys periytyy, koska se älytön rahankäyttötapa periytyy. Laskennallisesti pääsisi hyvin sinne huvipuistoon, mutta kun rahat on ennalta käytetty johonkin turhaan, niin raha ei tietenkään riitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi