Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haittaako miehen alempi koulutustaso?

Vierailija
23.06.2026 |

Jos olet aikuisena naisena etsinyt kumppania, onko sinulle ollut väliä miehen koulutustasolla?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Älykkäin tuntemani ihminen oli opistotasoisesti koulutettu. Yksi mulkuimpia sensijaan niin korkeasti koulutettu kuin vain pystyy. Useinhan ne mulkut tietävät itsekin olevansa mulkkuja, joten tarve päteä on suuri. Siksi sitä koulutusta haalitaan.

Eh. Jos kysytään esim. koulutusta kriteerinä, niin kysymys tuskin on sillon se, onko se ainoa kriteeri. Sun kaltaiset koulutuksen haukkuminen nyt kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. 

Miten niin? Olenhan itsekin korkeasti koulutettu, kuten moni muukin suomalainen.

Kysyttiin, että haittaako miehen alempi koulutus. Ei haittaa. Mulkkuus haittaa.

Aika hidas olet koulutuksestasi huolimatta. 

En ole, mutta sinä kyllä vaikutat mulkulta.

Sinä vaikutat taas aivan ihanalta ihmiseltä. (kts. sanakirjasta sarkasmi). 

Vierailija
42/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käynyt yliopiston, lähes tohtori. En nosta itseäni millään lailla muiden yläpuolelle tai muutenkaan tuo koulutukseen tai työelämään liittyviä teorioita keskusteluihin, ellei joku satu kysymään. 

Toisaalta, minun mielestäni AMK:n käyneet eivät ole kovin korkeasti koulutettuja. yAMKin käyneet taas pitävät itseään maistereina. No ei nyt aivan ole näin. Kyllä se on työelämässä nähty, se tietämyksen taso. Moni putkari voi lähteä AMK:n opiskelemaan insinööriksi, mutta yliopistoon vaaditaan jo toisenlaiset lähtötiedot. 

Kieltämättä. Eihän se ole. AMK on "vähän parempi ammattikoulu" mutta duunaritason juttu kuitenkin ja siihen vertautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, olen itse akateeminen mutta miehelläni on selvästi alempi tutkinto. On kuitenkin pari asiaa jotka ovat minulle miehessä tärkeitä:

1) hän tulee toimeen omillaan ja hoitaa raha-asiansa säntillisesti

2) mies on fiksu ja utelias uusille asioille eikä hänellä ole alemmuuskopleksia

3) hän ei halveksu mitään aloja eikä pidä mitään niistä "hömppänä"

No oma mieheni täytti nämä vaatimukset kirkkaasti. Hän on kuin kala vedessä ystäväpiirissäni jossa on paljon tohtoreita ja muita akateemisesti menestyneitä ihmisiä eikä kukaan ole koskaan kiinnittänyt huomiota siihen että hänellä ei ole vastaavaa koulutusta. Kaikki ystäväni pitävät miehestäni ja pitävät häntä minulle erittäin sopivana kumppanina.

Mieheni seuraa jatkuvasti uutisia ja maailman tapahtumia on kirjaston suurkuluttaja. Hän on itse asiassa se jolta kysyn ensimmäisenä jos en itse tiedä jotain. 

Vierailija
44/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan älykkyyttä ja sydämen sivistystä. Koulutus ei välttämättä takaa näitä.

Tämähän se. Putkitutkintomaassa tuutista tulee kyllä ulos jos jonkinlaista vipeltäjää muodollisesti isojenkin papereiden kanssa, mutta suorittaminen ei korreloi suoraan syvemmän itsenäisen ajattelukyvyn saati toisten huomioonottamisen kanssa.

Syvempi itsenäinen ajattelukyky yleensä tekee oppmisen helpoksi ja tämän takia ajattelukykyiset kouluttautuu. Itsenäistä tutkimusta youtubessa tekevät sitten tekevät omat yleistyksenä. 

Olen juuri asuntokaupoilla, ja prosessissa pyörii lisäkseni lukuisia tekniikan akateemisia, mm. yksi tekniikan tohtori. Heillä ei ole minkäänlaista käsitystä rakennustekniikan saloista, ei mitään maalaisjärkeä, eikä ennen kaikkea ilmeisesti myöskään mitään uteliaisuutta tai viitseliäisyyttä ottaa selvää (koska sillä tavalla niistä oppisi). Kyseessä on heidän mittapuullaan elämän suurimmat kaupat, eli motivaatiota luulisi älykkäällä ihmisellä olevan.

Ei se akateemisuus mitään fiksuutta takaa. Se on paperi, jolla pääsee kiinni johonkin duuniin. Paljon on keskivertoa akateemista porukkaa.

Juu, että yhdessä asuntokauppa prosesessisa pyörii useita tekniikan akateemisia. Onko siellä joku lahko ostamassa kimppakämppää vai mistähän prosessista on kysymys?

Tietenkin on paljon keskivertoa akateemista porukkaa, hieman vähemmän huomattavasti keskivertoa hitaampaa akateemista porukkaa. 

Vierailija
45/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän siitä, jos mies on älykäs. Toisaalta olen kyllä aina tykännyt kouluttautuneista miehistä, varmaankin kun olen itsekin aika korkeasti koulutettu. Mutta älykkyys mun mielestä näkyy pääsääntöisesti siinä, että on tilannetajua ja osaa ottaa muut huomioon. Joten ihan mikä koulutustaso vaan käy. 

Vierailija
46/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutustaso ei haittaa, mutta koska pidän itseni kehittämisestä ja haluan oppia asioista, minua haittaa nykyisen kumppanin aloitekyvyttömyys ja kehittymisvastaisuus. Olemme muista(kin) syistä eroamassa. 

Tulevalta kumppanilta toivon ennen kaikkea hyviä keskusteutaitoja ja sosiaalista älykkyyttä. 

Itse olen eroamassa professorista. Hänessä haittaa juuri tuo, että substanssi on lähinnä keskustelutaidot (ihan hauska on usein, mutta enimmäkseen paljon lämmintä ilmaa) ja sosiaalinen älykkyys (osaa käyttää muita hyväkseen).

Todellakin kaipaan älykästä ihmistä, jolla on uteliaisuutta ja halua kehittyä ihmisenä. Mutta ennen kaikkea hyvä sydän, kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan ja luotettavuus. Tämä perusihmisyys puuttuu monelta.

Vierailija
47/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kieltämättä. Eihän se ole. AMK on "vähän parempi ammattikoulu" mutta duunaritason juttu kuitenkin ja siihen vertautuu."

Tuossa on sinulle se perusvirhe että ajattelet että ihminen on vain yhtä fiksu kuin koulutuksensa. Näinhän ei ole.

Jonkun vaativan koulutuksen suorittaminen tietenkin kertoo että kykenee älyllisesti siihen mutta jonkun alemman tutkinnon suorittaminen ei tarkoita että ihmisellä ei voisi olla potentiaalian enempäänkin. Hän ei vain ole syystä tai toisesta sellaiseen hakeutunut.

Vierailija
48/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pidän siitä, jos mies on älykäs. Toisaalta olen kyllä aina tykännyt kouluttautuneista miehistä, varmaankin kun olen itsekin aika korkeasti koulutettu. Mutta älykkyys mun mielestä näkyy pääsääntöisesti siinä, että on tilannetajua ja osaa ottaa muut huomioon. Joten ihan mikä koulutustaso vaan käy. "

Olen samaa mieltä että enemmän miehessä ratkaisee asenne ja arvot kuin muodollinen koulutus. Uteliaisuus, avoimuus uusille asioilla, erilaisten asioiden ja ihmisten kunnioitus jne. Ne kertovat kaikki omalla tavalla myös älystä.

Vierailija
49/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"AMK on "vähän parempi ammattikoulu" mutta duunaritason juttu kuitenkin"

En väitä AMK:n olevan "akateeminen" mutta sen väittäminen että AMK ja ammattikoulu jotenkin vertautuvat kertoo vain siitä että et ole käynyt kummassakaan. Minä olen ja lisäksi minulla on "oikeita" korkeakouluopintojakin takana kandin verran aikuisemmalla iällä. Jokainen näistä kouluista vaati hyvin eri asioita ja myös erilaista älykkyyttä ja hoksaamista.

Ei ole kovin suurta älyykkyyttä osoittavaa tehdä varmoja väitteitä asioista joista ei oikeasti tiedä mitään. Älykkyyttä on myös se että osaa myöntää että ei tiedä kaikkea.

Vierailija
50/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos on muutoin kunnon mies. Se riittää. 

Eli ei liiemmelti juo, polttele mitään jne. Käy töissä. Eikä ole väkivaltainen. 

Naiset on niin vaativia...

Vierailija
51/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se. Putkitutkintomaassa tuutista tulee kyllä ulos jos jonkinlaista vipeltäjää muodollisesti isojenkin papereiden kanssa, mutta suorittaminen ei korreloi suoraan syvemmän itsenäisen ajattelukyvyn saati toisten huomioonottamisen kanssa.

Syvempi itsenäinen ajattelukyky yleensä tekee oppmisen helpoksi ja tämän takia ajattelukykyiset kouluttautuu. Itsenäistä tutkimusta youtubessa tekevät sitten tekevät omat yleistyksenä. 

Olen juuri asuntokaupoilla, ja prosessissa pyörii lisäkseni lukuisia tekniikan akateemisia, mm. yksi tekniikan tohtori. Heillä ei ole minkäänlaista käsitystä rakennustekniikan saloista, ei mitään maalaisjärkeä, eikä ennen kaikkea ilmeisesti myöskään mitään uteliaisuutta tai viitseliäisyyttä ottaa selvää (koska sillä tavalla niistä oppisi). Kyseessä on heidän mittapuullaan elämän suurimmat kaupat, eli motivaatiota luulisi älykkäällä ihmisellä olevan.

Ei se akateemisuus mitään fiksuutta takaa. Se on paperi, jolla pääsee kiinni johonkin duuniin. Paljon on keskivertoa akateemista porukkaa.

Juu, että yhdessä asuntokauppa prosesessisa pyörii useita tekniikan akateemisia. Onko siellä joku lahko ostamassa kimppakämppää vai mistähän prosessista on kysymys?

Tietenkin on paljon keskivertoa akateemista porukkaa, hieman vähemmän huomattavasti keskivertoa hitaampaa akateemista porukkaa. 

Ostajista ja myyjistä (pariskuntia). Tietyssä hintatasossa kun ollaan, niin tekniikan ihmisillä tuppaa Suomessa olemaan riittävästi rahaa.

"Hitaus" on ilmeisesti sinulle tyhmyyden synonyymi? Kyllä moni ei-akateeminen on myös nopea hoksaamaan. Moni ei kuitenkaan ole kovinkaan hyvä esimerkiksi toimimaan pitkäjänteisesti.

Yleisesti ottaen tunnen enemmän akateemisia kuin ei-akateemisia, joten otantani on täsin vääristynyt. Akateeminen opiskelu edellyttää tiettyjä taitoja, jotka voivat olla myötäsyntyisiä taipumuksia (matemaattisuus) tai fokusoituneen harjoittelun tulos. Ihan pelkillä opiskelutekniikoilla, hyvällä itseluottamuksella ja ahkeruudella pääsee pitkälle.

Vierailija
52/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostajista ja myyjistä (pariskuntia). Tietyssä hintatasossa kun ollaan, niin tekniikan ihmisillä tuppaa Suomessa olemaan riittävästi rahaa.

"Hitaus" on ilmeisesti sinulle tyhmyyden synonyymi? Kyllä moni ei-akateeminen on myös nopea hoksaamaan. Moni ei kuitenkaan ole kovinkaan hyvä esimerkiksi toimimaan pitkäjänteisesti.

Yleisesti ottaen tunnen enemmän akateemisia kuin ei-akateemisia, joten otantani on täsin vääristynyt. Akateeminen opiskelu edellyttää tiettyjä taitoja, jotka voivat olla myötäsyntyisiä taipumuksia (matemaattisuus) tai fokusoituneen harjoittelun tulos. Ihan pelkillä opiskelutekniikoilla, hyvällä itseluottamuksella ja ahkeruudella pääsee pitkälle.

Juu, usean vuoden opinnot hoituvat nopealla hoksaamisella. Ihan oikeasti, sinun jankutuksesi kertoo nyt lähinnä sinun huonosta itsetunnosta ja tarinasi ei ole uskottava. 

Vierailija
53/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käynyt yliopiston, lähes tohtori. En nosta itseäni millään lailla muiden yläpuolelle tai muutenkaan tuo koulutukseen tai työelämään liittyviä teorioita keskusteluihin, ellei joku satu kysymään. 

Toisaalta, minun mielestäni AMK:n käyneet eivät ole kovin korkeasti koulutettuja. yAMKin käyneet taas pitävät itseään maistereina. No ei nyt aivan ole näin. Kyllä se on työelämässä nähty, se tietämyksen taso. Moni putkari voi lähteä AMK:n opiskelemaan insinööriksi, mutta yliopistoon vaaditaan jo toisenlaiset lähtötiedot. 

Et tuo koulutustasi esiin, mutta pariutumista koskevassa ketjussa alat jankkaamaan AMK:sta kuin paltan AMK- hullu. Itsereflektio taitaa olla vieras käsite "lähes" tohtorille. 

Vierailija
54/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Älykkäin tuntemani ihminen oli opistotasoisesti koulutettu. Yksi mulkuimpia sensijaan niin korkeasti koulutettu kuin vain pystyy. Useinhan ne mulkut tietävät itsekin olevansa mulkkuja, joten tarve päteä on suuri. Siksi sitä koulutusta haalitaan.

Eh. Jos kysytään esim. koulutusta kriteerinä, niin kysymys tuskin on sillon se, onko se ainoa kriteeri. Sun kaltaiset koulutuksen haukkuminen nyt kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. 

Miten niin? Olenhan itsekin korkeasti koulutettu, kuten moni muukin suomalainen.

Kysyttiin, että haittaako miehen alempi koulutus. Ei haittaa. Mulkkuus haittaa.

Aika hidas olet koulutuksestasi huolimatta. 

En ole, mutta sinä kyllä vaikutat mulkulta.

Sinä vaikutat taas aivan ihanalta ihmiseltä. (kts. sanakirjasta sarkasmi). 

Kiitos, kyllä minä olen monen mielestä ihana ihminen. Yritän olla olematta mulkku.

Säästetään sanakirjaa. Ihan omilla akateemisilla tiedoillani voin kertoa, että tunnen tuon sanan etymologian erittäin hyvin. Se on ihan hauska. Tunnetko sinä? Vinkki: juontaa juurensa muinaiskreikkaan.

Vierailija
55/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, usean vuoden opinnot hoituvat nopealla hoksaamisella. Ihan oikeasti, sinun jankutuksesi kertoo nyt lähinnä sinun huonosta itsetunnosta ja tarinasi ei ole uskottava. 

En minä sille voi mitään, jos et usko ja teet vääriä päätelmiä. 🤷🏼‍

Vierailija
56/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistotutkinto toisi parempaa palkkaa, asemaa ja työtehtäviä useimmiten. Kyllähän me ammattiopiston käyneet ja AMK:n käyneet ollaan töissä samanlaisia raskaan työn puurtajia useimmiten.

Vierailija
57/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa, harvalle joku toisen uraan liittyvä ansioluettelo on se miksi toisen kumppaniksi valitsee

Luulen, että se on itse asiassa aika monelle tärkeä kriteeri, vaikka eihän siinä ole juurikaan järkeä.

Kyllä minullekin aikoinaan oli tärkeää, että puolisolla on ura. Tuntui ehkä turvallisemmalta valinnalta, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna todellinen turva tulee ihan muualta.

Vierailija
58/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta yleensä varmistaa sivistyksen tason. 

Vierailija
59/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse korkeakoulutettu, niin en voisi ajatella suhdetta muuta kuin korkeakoulutetun miehen kanssa.

En siis innostu näistä palstan laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä.

Miten toi jälkimmäinen kappale liittyy edeltävään?

Kyllä korkeakoulutetuissa on niitä "laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä." Turvakodeissa on naisia ihan kaikenlaisista sosioekonomisista taustoista.

Minulla ei ole asiasta tilastotietoa,  mutta luulisin, että koulua käymättömät naiset saavat samanlaisilta miehiltään enemmän nyrkkiä kuin korkeammin koulutetut. Asenteet siirtyvät vanhemmilta lapsille. 

Tässä kyselyssä ei ole selvitetty, minkälaisista perhetaustoista vastaajat ovat; ajattelen itse, että ensimmäisen polven koulutetut ihmiset tuntevat olonsa kotoisimmaksi vähemmän koulutettujen kumppanien kanssa.

Vierailija
60/84 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua haittaisi. Olen itse maisteri ja puoliso tohtori. Jos valita saa, niin otan korkeasti koulutetun. Mutta vakka kantensa valitsee, tuskin moni ammattikoulun käynyt mies edes haluaa korkeasti koulutettua vaimoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme