Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haittaako miehen alempi koulutustaso?

Vierailija
23.06.2026 |

Jos olet aikuisena naisena etsinyt kumppania, onko sinulle ollut väliä miehen koulutustasolla?

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Olen itse tohtori ja mieheni on DI. Hän on ihan riittävän fiksu, niin että keskustelua syntyy, ja meillä on yhdessä mukavaa. 

Vierailija
102/105 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse korkeakoulutettu, niin en voisi ajatella suhdetta muuta kuin korkeakoulutetun miehen kanssa.

En siis innostu näistä palstan laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä.

Miten toi jälkimmäinen kappale liittyy edeltävään?

Kyllä korkeakoulutetuissa on niitä "laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä." Turvakodeissa on naisia ihan kaikenlaisista sosioekonomisista taustoista.

Minulla ei ole asiasta tilastotietoa,  mutta luulisin, että koulua käymättömät naiset saavat samanlaisilta miehiltään enemmän nyrkkiä kuin korkeammin koulutetut. Asenteet siirtyvät vanhemmilta lapsille. 

Tässä kyselyssä ei ole selvitetty, minkälaisista perhetaustoista vastaajat ovat; ajattelen itse, että ensimmäisen polven koulutetut ihmiset tuntevat olonsa kotoisimmaksi vähemmän koulutettujen kumppanien kanssa.

Ei minullakaan ole tilastotietoa, mutta ihan vastikään taisi olla Hesarissa juttua perheväkivallasta, kun sitä on niin paljon. Jutussa painotettiin, että ongelma koskee kaikenlaisia perheitä, koulutuksen ja varallisuuden kannalta myös. Mahtaako joku olla tätä tutkinut?

Oma kokemus on ehkä sosioekonomisen skaalan yläpäästä, ja kyllä täällä on kaikenlaisia perhehelvettejä, joita kovasti peitellään.

Luulen, että pikemminkin kovasti eteenpäin pyrkivien ihmisten keskuudessa väkivaltaa on enemmän, koska narsistinen ja ahne ihminen tunnetusti päätyy helpommin korkealle kuin sellainen, joka ottaa muita huomioon eikä ahnehdi itselleen. Ja paineet ovat johtohenkilöillä kovat.

Ihmettelen omaa asennettasi. Mahtaako olla siirtynyt vanhemmilta lapsille suvussasi pidemmänkin aikaa? Meidän suvulla on ollut perinteisesti henkilökuntaa, siivoojia, kotiapulaisia, ja tiettyjä timpureita ja yleismiehiä, joiden palveluja on aina käytetty. Erittäin hyviä ihmisiä, kauniisti käyttäytyviä ja lapsensa hyvin kasvattaneita. Oikein kylmää, miten oletat, että väkivaltaisuus on joku itseisarvo vähemmän koulutetuilla.

Puhuin todennäköisyyksistä, ja esimerkkinä ihan tämä koko kansan vauvapalsta. Ennen palstan lukemista en osannut ajatella, että nainen on yli 27 -vuotiaana ongelmajätettä, ja että 99% miehistä tyytyy puolisoonsa. Tai että naisen nuori ikä ja hoikkuus ovat ainoat asiat, jotka hänessä merkitsevät. Toki ymmärrän, että täällä eri tahot myös trollaavat, mutta toisaalta en usko, että professorismiehet näitä kirjoittelevat.

Ja se nyt vielä puuttuisi, että teidän palveluskuntanne alkaisi nähtenne käyttäytyä huonosti.

Ethän sinä täältä palstalta saa mitään oikeita todennäköisyyksiä yhtään mistään. Jos olet oikeasti akateeminen, niin ymmärrät varmaan tämän. Täällä saattaa päivystää pari hassua mölisijää, jotka tuputtavat sitä omaa näkökulmaansa joka keskusteluun. Ja kirjoittavat hölmöyksiään täysin vailla itsesensuuria.

Oikea elämä tapahtuu sillä välin toisaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutustaso ei automaattisesti kerro fiksuudesta. Kyllä se osviittaa antaa, siitä ei tietenkään mihinkään pääse. Itselleni raha ei ole tärkeää, mutta se että mitä henkilö tekee työkseen merkkaa jotain. Se saisi mielellään olla älyllisesti ainakin jollain tavalla haastavaa. Vaikka henkilö siis tekisi pro bono -ilmaiseksi asianajotöitä köyhille ja eläisi 3000e/kk avustuksella, se on fiksumpaa ja merkityksellisempää kuin asentaa putkia lavuaariin 6000e/kk palkalla.

Ihmisillä on niin kovin erilaiset painotukset elämässä. Joku asentaa putkia omassa firmassaan, tienaa hyvin ja tekee 8h työpäiviä. Menee kotiin ja on läsnä perheelleen, harrastaa ja huolehtii kodista. Ei mieti liikaa duuneja. 

Joku, jolla on todella haastava työ, tekee niska limassa töitä, pitkiä päiviä ja viikonloppuisin vähintään sunnuntait. On sitten kireä ja kärttyisä mulkku joka laskee pennosiaan kun ei ole varaa olla yhtään suurpiirteinen.

Sinänsä on vaikea sanoa, kumpi näistä on se älykäs. Ehkä tuo putkimies.

Vierailija
104/105 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa, esim Keanu Reeves ja Cristiano Ronaldo eivät ole korkeakoulutettuja ja voisin kuvitella deittailevani heitä.

No minä en kyllä voisi. Mitähän yhteistä meillä olisi, ei oikein edes yhteistä kieltäkään. Eri tavat, eri kulttuuri, rahan suhteen pärjään ihan omillani. Paparazzit kimpussa, kun päätään kääntää. Ei kiitos.

Keanu kasvoi Kanadassa, Ronaldo Portugalissa, joten eipä nuo kulttuurierot mitään ylitsepääsemättömiä ole. 

Silti. Ehkei palstan suosituin mielipide, mutta itse haluan olla suhteessa nimenomaan hyvän suomalaisen miehen kanssa, asua rakkaassa isänmaassani, jonka tavat tunnen ja puhua suomea lapsilleni.

Mulla ei taas ole mitään väliä mistä maasta mies on, vaan tärkeintä on se, että muuten synkkää ja on yhteinen arvomaailma. Itse en tykkää talvesta, joten muutto johonkin aurinkoon on pelkkä bonus ja kumpikin noista miehistä puhuu englantia, joten yhteisen kielen kanssa ei olisi lainkaan ongelmia ja voisin opetella aivan hyvin myös portugalia, olisi helppo lisä kun espanja sujuu jo. Ja kuka tietää ehkä Keanu Reeves innostuu opiskelemaan suomea, ja Cristiano Ronaldo voi puhua beibillemme portugalia ja minä suomea, jolloin lapsi kasvaa kolmella kielellä ja on jo ennen kouluikää täysin diplomaatti.

Eli meinaat perheytyä kahden miehen kanssa?

Mulla toi Ronaldo tökkisi aika pahasti. Ei vaikuta yhtään kivalta ihmiseltä.

Vierailija
105/105 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutustaso ei automaattisesti kerro fiksuudesta. Kyllä se osviittaa antaa, siitä ei tietenkään mihinkään pääse. Itselleni raha ei ole tärkeää, mutta se että mitä henkilö tekee työkseen merkkaa jotain. Se saisi mielellään olla älyllisesti ainakin jollain tavalla haastavaa. Vaikka henkilö siis tekisi pro bono -ilmaiseksi asianajotöitä köyhille ja eläisi 3000e/kk avustuksella, se on fiksumpaa ja merkityksellisempää kuin asentaa putkia lavuaariin 6000e/kk palkalla.

Ihmisillä on niin kovin erilaiset painotukset elämässä. Joku asentaa putkia omassa firmassaan, tienaa hyvin ja tekee 8h työpäiviä. Menee kotiin ja on läsnä perheelleen, harrastaa ja huolehtii kodista. Ei mieti liikaa duuneja. 

Joku, jolla on todella haastava työ, tekee niska limassa töitä, pitkiä päiviä ja viikonloppuisin vähintään sunnuntait. On sitten kireä ja kärttyisä mulkku joka laskee pennosiaan kun ei ole varaa olla yhtään suurpiirteinen.

Sinänsä on vaikea sanoa, kumpi näistä on se älykäs. Ehkä tuo putkimies.

Sanoisin, että äly on huonossa käytössä, jos sen avulla ei rakenneta tyydyttävää elämää - hetkittäin jopa onnea.

Minulle ei ole väliä mistä kukin mielekkyyden omaan elämäänsä haalii. Veikkaan kuitenkin, että harvoin se titteleistä ja mammonasta löytyy.

-sivusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan