Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haittaako miehen alempi koulutustaso?

Vierailija
23.06.2026 |

Jos olet aikuisena naisena etsinyt kumppania, onko sinulle ollut väliä miehen koulutustasolla?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan älykkyyttä ja sydämen sivistystä. Koulutus ei välttämättä takaa näitä.

Tämähän se. Putkitutkintomaassa tuutista tulee kyllä ulos jos jonkinlaista vipeltäjää muodollisesti isojenkin papereiden kanssa, mutta suorittaminen ei korreloi suoraan syvemmän itsenäisen ajattelukyvyn saati toisten huomioonottamisen kanssa.

Vierailija
22/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Älykkäin tuntemani ihminen oli opistotasoisesti koulutettu. Yksi mulkuimpia sensijaan niin korkeasti koulutettu kuin vain pystyy. Useinhan ne mulkut tietävät itsekin olevansa mulkkuja, joten tarve päteä on suuri. Siksi sitä koulutusta haalitaan.

Eh. Jos kysytään esim. koulutusta kriteerinä, niin kysymys tuskin on sillon se, onko se ainoa kriteeri. Sun kaltaiset koulutuksen haukkuminen nyt kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan älykkyyttä ja sydämen sivistystä. Koulutus ei välttämättä takaa näitä.

Minkälaisista asioista tunnistat nämä halutut piirteet?

Tavasta, jolla kohtelee muita ihmisiä. Onko kunnioittava ja luotettava.

Miten paljon puhuu itsestään ja omista tekemisistään. Vähätteleekö muita, suoraan tai epäsuorasti. Huolehtiiko aina ensisijaisesti omasta edustaan.

Älykkyyden voi päätellä mm. siitä, miten henkilö on pärjännyt niissä asioissa, joita on halunnut tehdä. Tosin siinä pärjäämisessä on muutakin, kuten ahkeruutta ja sitä, että osaa tulla toimeen muiden ihmisten kanssa. Voidaan kutsua vaikka sydämen sivistykseksi.

Vierailija
24/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse korkeakoulutettu, niin en voisi ajatella suhdetta muuta kuin korkeakoulutetun miehen kanssa.

En siis innostu näistä palstan laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä.

Sama täällä.

En usko, että minulla olisi duunarin kanssa oikeastaan mitään yhteistä. En kaipaa suhdetta, jossa kumpainenkin puuhailee vain omiaan.

Vierailija
25/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, harvalle joku toisen uraan liittyvä ansioluettelo on se miksi toisen kumppaniksi valitsee

Vierailija
26/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustaso ei haittaa, mutta koska pidän itseni kehittämisestä ja haluan oppia asioista, minua haittaa nykyisen kumppanin aloitekyvyttömyys ja kehittymisvastaisuus. Olemme muista(kin) syistä eroamassa. 

Tulevalta kumppanilta toivon ennen kaikkea hyviä keskusteutaitoja ja sosiaalista älykkyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan älykkyyttä ja sydämen sivistystä. Koulutus ei välttämättä takaa näitä.

Tämähän se. Putkitutkintomaassa tuutista tulee kyllä ulos jos jonkinlaista vipeltäjää muodollisesti isojenkin papereiden kanssa, mutta suorittaminen ei korreloi suoraan syvemmän itsenäisen ajattelukyvyn saati toisten huomioonottamisen kanssa.

Syvempi itsenäinen ajattelukyky yleensä tekee oppmisen helpoksi ja tämän takia ajattelukykyiset kouluttautuu. Itsenäistä tutkimusta youtubessa tekevät sitten tekevät omat yleistyksenä. 

Vierailija
28/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse korkeakoulutettu, niin en voisi ajatella suhdetta muuta kuin korkeakoulutetun miehen kanssa.

En siis innostu näistä palstan laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä.

Sama täällä.

En usko, että minulla olisi duunarin kanssa oikeastaan mitään yhteistä. En kaipaa suhdetta, jossa kumpainenkin puuhailee vain omiaan.

Tämä ei nyt ole mitään kritiikkiä sinua kohtaan, mutta olisin kiitollinen pienestä lisäselvityksestä.

Omassa ajattelussani Suomi on niin tasapaksuistava yhteiskunta, että en näe mitään ammottavia kuiluja eri yhteiskuntaluokkien välillä. 

Ajatteletko sinä, ettei vaikkapa harrastukset tai kiinnostuksenkohteet voi olla sinun ja duunarin kanssa yhteiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Älykkäin tuntemani ihminen oli opistotasoisesti koulutettu. Yksi mulkuimpia sensijaan niin korkeasti koulutettu kuin vain pystyy. Useinhan ne mulkut tietävät itsekin olevansa mulkkuja, joten tarve päteä on suuri. Siksi sitä koulutusta haalitaan.

Eh. Jos kysytään esim. koulutusta kriteerinä, niin kysymys tuskin on sillon se, onko se ainoa kriteeri. Sun kaltaiset koulutuksen haukkuminen nyt kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. 

Miten niin? Olenhan itsekin korkeasti koulutettu, kuten moni muukin suomalainen.

Kysyttiin, että haittaako miehen alempi koulutus. Ei haittaa. Mulkkuus haittaa.

Vierailija
30/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Älykkäin tuntemani ihminen oli opistotasoisesti koulutettu. Yksi mulkuimpia sensijaan niin korkeasti koulutettu kuin vain pystyy. Useinhan ne mulkut tietävät itsekin olevansa mulkkuja, joten tarve päteä on suuri. Siksi sitä koulutusta haalitaan.

Eh. Jos kysytään esim. koulutusta kriteerinä, niin kysymys tuskin on sillon se, onko se ainoa kriteeri. Sun kaltaiset koulutuksen haukkuminen nyt kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. 

Miten niin? Olenhan itsekin korkeasti koulutettu, kuten moni muukin suomalainen.

Kysyttiin, että haittaako miehen alempi koulutus. Ei haittaa. Mulkkuus haittaa.

Aika hidas olet koulutuksestasi huolimatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan älykkyyttä ja sydämen sivistystä. Koulutus ei välttämättä takaa näitä.

Tämähän se. Putkitutkintomaassa tuutista tulee kyllä ulos jos jonkinlaista vipeltäjää muodollisesti isojenkin papereiden kanssa, mutta suorittaminen ei korreloi suoraan syvemmän itsenäisen ajattelukyvyn saati toisten huomioonottamisen kanssa.

Syvempi itsenäinen ajattelukyky yleensä tekee oppmisen helpoksi ja tämän takia ajattelukykyiset kouluttautuu. Itsenäistä tutkimusta youtubessa tekevät sitten tekevät omat yleistyksenä. 

Olen juuri asuntokaupoilla, ja prosessissa pyörii lisäkseni lukuisia tekniikan akateemisia, mm. yksi tekniikan tohtori. Heillä ei ole minkäänlaista käsitystä rakennustekniikan saloista, ei mitään maalaisjärkeä, eikä ennen kaikkea ilmeisesti myöskään mitään uteliaisuutta tai viitseliäisyyttä ottaa selvää (koska sillä tavalla niistä oppisi). Kyseessä on heidän mittapuullaan elämän suurimmat kaupat, eli motivaatiota luulisi älykkäällä ihmisellä olevan.

Ei se akateemisuus mitään fiksuutta takaa. Se on paperi, jolla pääsee kiinni johonkin duuniin. Paljon on keskivertoa akateemista porukkaa.

Vierailija
32/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Älykkäin tuntemani ihminen oli opistotasoisesti koulutettu. Yksi mulkuimpia sensijaan niin korkeasti koulutettu kuin vain pystyy. Useinhan ne mulkut tietävät itsekin olevansa mulkkuja, joten tarve päteä on suuri. Siksi sitä koulutusta haalitaan.

Eh. Jos kysytään esim. koulutusta kriteerinä, niin kysymys tuskin on sillon se, onko se ainoa kriteeri. Sun kaltaiset koulutuksen haukkuminen nyt kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. 

Miten niin? Olenhan itsekin korkeasti koulutettu, kuten moni muukin suomalainen.

Kysyttiin, että haittaako miehen alempi koulutus. Ei haittaa. Mulkkuus haittaa.

Aika hidas olet koulutuksestasi huolimatta. 

En ole, mutta sinä kyllä vaikutat mulkulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii ainakin toisinpäin. Naisten pillut kostuu jos sanon olevani väitellyt. Huonoa itsetuntoa luulisin  mutta mitä väliä.

Vierailija
34/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan uteliaan ja fiksun keskustelukumppanin, jonka kanssa voi puhua kaikesta ja jonka kanssa tunnen oloni nähdyksi ja kuulluksi, johon voin luottaa, ja jonka kanssa on hauskaa ja turvallista olla ja tehdä niitä asioita, jotka kiinnostavat meitä molempia. Jos koulutustaso on sama, niin ok, jos alempi, sekin on ok, ja jos ylempi, niin sekin on ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse korkeakoulutettu, niin en voisi ajatella suhdetta muuta kuin korkeakoulutetun miehen kanssa.

En siis innostu näistä palstan laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä.

Miten toi jälkimmäinen kappale liittyy edeltävään?

Kyllä korkeakoulutetuissa on niitä "laihojen ja kauniiden naisten metsästäjistä, jotka eivät juo eivätkä hakkaa, ainakaan ihan joka päivä." Turvakodeissa on naisia ihan kaikenlaisista sosioekonomisista taustoista.

Vierailija
36/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt yliopiston, lähes tohtori. En nosta itseäni millään lailla muiden yläpuolelle tai muutenkaan tuo koulutukseen tai työelämään liittyviä teorioita keskusteluihin, ellei joku satu kysymään. 

 

Toisaalta, minun mielestäni AMK:n käyneet eivät ole kovin korkeasti koulutettuja. yAMKin käyneet taas pitävät itseään maistereina. No ei nyt aivan ole näin. Kyllä se on työelämässä nähty, se tietämyksen taso. Moni putkari voi lähteä AMK:n opiskelemaan insinööriksi, mutta yliopistoon vaaditaan jo toisenlaiset lähtötiedot. 

Vierailija
37/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii ainakin toisinpäin. Naisten pillut kostuu jos sanon olevani väitellyt. Huonoa itsetuntoa luulisin  mutta mitä väliä.

Eikä kostu. Jokainen, joka väitelleitä tuntee, tietää että ainoa jännittävä asia heissä on istuinluiden alla olevat kovettumat.

Ehkä toi toimii jollekin huomattavasti alemmin koulutetulle, joka ei tunne nörttielämää?

Vierailija
38/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käynyt yliopiston, lähes tohtori. En nosta itseäni millään lailla muiden yläpuolelle tai muutenkaan tuo koulutukseen tai työelämään liittyviä teorioita keskusteluihin, ellei joku satu kysymään. 

 

Toisaalta, minun mielestäni AMK:n käyneet eivät ole kovin korkeasti koulutettuja. yAMKin käyneet taas pitävät itseään maistereina. No ei nyt aivan ole näin. Kyllä se on työelämässä nähty, se tietämyksen taso. Moni putkari voi lähteä AMK:n opiskelemaan insinööriksi, mutta yliopistoon vaaditaan jo toisenlaiset lähtötiedot. 

Ei tarvita enää. Lääkärin ei esimerkiksi tarvitse olla ylioppilas.

Vierailija
39/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, kunhan miehen itsetunto kestää sen. Kaikilla ei kestä ja sitten se nyrkki alkaa viuhua vähättelyn ja vittuilun ohella. 

Vierailija
40/69 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä haittaa, ketä ei. Eihän siihen ole yksiselitteistä vastausta. Jokainen asettaa kriteerit kumppanille itse ja on tarvittaessa yksin jos ei sopivaa löydy.

Ei ole tarpeenkaan saada yksiselitteistä vastausta. Henkilökohtaiset mielipiteet riittävät hyvin tähän tarkoitukseen.

Mun henkilökohtainen mielipide on että ei haittaisi mutta olen vähän koulutettu. Täysin työtön ja rahaton ei olisi kiva, ehkä raja menee minulla siinä. Tärkeintä olisi että on joku kenen kanssa jakaa tätä arkea ja elämää ja joka ymmärtää samoja asioita. Olennaisempaa kuin koulutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi