Kainuussa, Savossa ja muualla Itä-Suomessa ihmiset ryyppäävät itsensä työkyvyttömäksi, Helsingistä löytyy terveimmät kansalaiset.
PK-seutu on terveiden ihmisten aluetta, eipä ihme että suomalaiset haluavat asua alueella.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan mitään tekemistä jo monta kymmentä vuotta jatkuneesta kehityksestä? Isossa kuvassa kuvio menee jotenkin näin, että tupoukylien terävämpi porukka joutuu viimeistään lukion jälkeen lähtemään jonnekin muualle opiskelemaan. Opiskelujen jälkeen työtkin tuppaa löytymään jostain muualta kun sieltä peltojen keskeltä kotikonnuillta.
Taas vastaavasti se porukka joka sinne varmimmin jää on juuri sitä heikompaa ainesta. Ja tosiaan kun tämä mylly pyörii vuosikymmenet näin, mitä muuta voi oikeastaan odottaa?
Tämähän se on. Ei 90-luvulla ollut vielä näin suuria eroja. Suomessa olen jonkun verran tehnyt maakuntamatkailua, ja on hätkähdyttävää huomata, miten paljon pikkupaikkakunnilla on niin hidasjärkistä porukkaa. Osasta näkee jo heti kasvoista ettei hissi nouse ylös asti.
Ei muuten ollut maahan muuttoakaan. On noita hidasjärkisiä Helsingissäkin, todella paljon. Ne vaan lymyää siellä lähiöissä, niin et ole kiinnittänyt huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Tää aivan kuutamolla oleva Kuusamon kommentaattori ainakin vahvistaa, että tilastot mt-ongelmien kasautumisesta itään ja pohjoiseen pitää aivan paikkansa.
Jos tuo harhaluulosi auttaa sinua ja helpottaa elämääsi, saat kaikin mokomin luulla niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juovat aivonsa muussiksi siellä böndellä ja puukottelevat toisiaan.
Nistipaskat ovat juuri stadissa ja muualla Helsingin seudun alueella. Pitäisi laittaa uuniin tollaiset paskiaiset.
Paitsi etteivät asu, vaan jossain Pieksämäellä, Jyväskylässä ja Rovaniemellä.
Olet koskaan juntti kuulut piritorista?
Piritorin kourallinen nistejä on pieni määrä kun vertaa siihen miten paljon syrjäkylillä ryypätään.
Veikkaan että Helsingissä on eniten nistejä.
Kallio ja joku Piritori on äärettömän ankea paikka - uskon että siellä on suurin nistien tihentymä.
Absoluuttisesti vai suhteellisesti? Tarkastellaanpa tilastoja. Kalliossa asuvien mediaaniansio vuonna 2025 oli hieman yli 34 000 euroa. Vertailun vuoksi Kajaanin keskustassa 25 000 euroa. Kun tiedetään, että Kallio on opiskelijoiden suosiossa, ei siellä voi mediaaniansion puolesta ihan kauheasti työttömiä asua.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan mitään tekemistä jo monta kymmentä vuotta jatkuneesta kehityksestä? Isossa kuvassa kuvio menee jotenkin näin, että tupoukylien terävämpi porukka joutuu viimeistään lukion jälkeen lähtemään jonnekin muualle opiskelemaan. Opiskelujen jälkeen työtkin tuppaa löytymään jostain muualta kun sieltä peltojen keskeltä kotikonnuillta.
Taas vastaavasti se porukka joka sinne varmimmin jää on juuri sitä heikompaa ainesta. Ja tosiaan kun tämä mylly pyörii vuosikymmenet näin, mitä muuta voi oikeastaan odottaa?
Tämähän se on. Ei 90-luvulla ollut vielä näin suuria eroja. Suomessa olen jonkun verran tehnyt maakuntamatkailua, ja on hätkähdyttävää huomata, miten paljon pikkupaikkakunnilla on niin hidasjärkistä porukkaa. Osasta näkee jo heti kasvoista ettei hissi nouse ylös asti.
Ei muuten ollut maahan muuttoakaan. On noita hidasjärkisiä Helsingissäkin, todella paljon. Ne vaan lymyää siellä lähiöissä, niin et ole kiinnittänyt huomiota.
Kaikkihan tämän tietää.
Että Helsingissä on eliitin eliitti.
Sitten eliitti.
Normaalirikkaat
Sitten keskivertoporukka
Sitten siitä alemmat
Köyhät.
Köyhimmistä köyhät
Asunnottomat.
Monta kulttuurikerrostumaa. Hyvin monenlaisia ihmisiä.
Ja siellä asuu varmasti eniten niitä suomalaisia jotka ovat kotoisin idästä.
Eniten savolaisia NEN - päätteisiä sukunimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan mitään tekemistä jo monta kymmentä vuotta jatkuneesta kehityksestä? Isossa kuvassa kuvio menee jotenkin näin, että tupoukylien terävämpi porukka joutuu viimeistään lukion jälkeen lähtemään jonnekin muualle opiskelemaan. Opiskelujen jälkeen työtkin tuppaa löytymään jostain muualta kun sieltä peltojen keskeltä kotikonnuillta.
Taas vastaavasti se porukka joka sinne varmimmin jää on juuri sitä heikompaa ainesta. Ja tosiaan kun tämä mylly pyörii vuosikymmenet näin, mitä muuta voi oikeastaan odottaa?
Tämähän se on. Ei 90-luvulla ollut vielä näin suuria eroja. Suomessa olen jonkun verran tehnyt maakuntamatkailua, ja on hätkähdyttävää huomata, miten paljon pikkupaikkakunnilla on niin hidasjärkistä porukkaa. Osasta näkee jo heti kasvoista ettei hissi nouse ylös asti.
Ei muuten ollut maahan muuttoakaan. On noita hidasjärkisiä Helsingissäkin, todella paljon. Ne vaan lymyää siellä lähiöissä, niin et ole kiinnittänyt huomiota.
Kaikkihan tämän tietää.
Että Helsingissä on eliitin eliitti.
Sitten eliitti.
Normaalirikkaat
Sitten keskivertoporukka
Sitten siitä alemmat
Köyhät.
Köyhimmistä köyhät
Asunnottomat.
Monta kulttuurikerrostumaa. Hyvin monenlaisia ihmisiä.
Ja siellä asuu varmasti eniten niitä suomalaisia jotka ovat kotoisin idästä.
Eniten savolaisia NEN - päätteisiä sukunimiä.
Paljasjalkainen helsinkiläinen voi olla äärimmäinen juntti.
Tai äärimmäisen fiksu.
Kaikkea siltä väliltä.
Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juovat aivonsa muussiksi siellä böndellä ja puukottelevat toisiaan.
Nistipaskat ovat juuri stadissa ja muualla Helsingin seudun alueella. Pitäisi laittaa uuniin tollaiset paskiaiset.
Itä-Suomessa on nistejä omasta takaa paljon. Ei siellä enää pelkästään ryypätä. Pillerit ja pulverit tulee nykyään halvemmaksi kuin dokaaminen.
Siellä on myös paljon perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa, mitkä altistaa nisteytymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia.
Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa.
Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juovat aivonsa muussiksi siellä böndellä ja puukottelevat toisiaan.
Nistipaskat ovat juuri stadissa ja muualla Helsingin seudun alueella. Pitäisi laittaa uuniin tollaiset paskiaiset.
Itä-Suomessa on nistejä omasta takaa paljon. Ei siellä enää pelkästään ryypätä. Pillerit ja pulverit tulee nykyään halvemmaksi kuin dokaaminen.
Siellä on myös paljon perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa, mitkä altistaa nisteytymiselle.
Edelleenkin: Kerrotko mistä paikkakunnasta nyt puhut?
Olen kotoisin idästä ja lähtenyt sieltä jo 30 vuotta sitten. Jos olisin jäänyt, olisin ilman nykyistä koulutustani, töitä en olisi saanut alaltani ja harrastuksia ei varmaan olisi. Naapureina entiset koulukiusaajat.
Voin sanoa, että melko varmasti olisin masentunut työtön, jos olisin jäänyt
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia.
Huumeet eivät näytä aiheuttavan mt-ongelmia kuten alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia.
Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa.
Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.
Edelleenkin, mistä itäsuomalaisista paikkakunnista nyt puhut?
Oletko persu? Toisen vanhempani paikkakunnalla on juuri, kuten hänen sukunsa on, juurikin yrittäjiä ja erittäin ahkeria ja menestyviä ihmisiä.
Paikkakunnalla ei perussuomalaiset menesty - ei yhtään ainoaa perussuomalaista kaupunginhallituksessa. Lieneekö koko pikku rupunen PS - jengi kokonaan hävinnyt kartalta.
Paikkakuntalaiset eivät anna mitään arvoa persujen suunsoitolle, he menestyvät muutenkin.
Persut eivät ole saaneet ikinä muuta aikaan, kuin vihapuhetta ja myrkyllisen ilmapiirin Suomeen.
Se näkyy myös tässä ketjussa.
Jälleen uusi persujen vihaketju.
PS - puolue on pelkkä vihakultti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia.
Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa.
Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.
Edelleenkin, mistä itäsuomalaisista paikkakunnista nyt puhut?
Oletko persu? Toisen vanhempani paikkakunnalla on juuri, kuten hänen sukunsa on, juurikin yrittäjiä ja erittäin ahkeria ja menestyviä ihmisiä.
Paikkakunnalla ei perussuomalaiset menesty - ei yhtään ainoaa perussuomalaista kaupunginhallituksessa. Lieneekö koko pikku rupunen PS - jengi kokonaan hävinnyt kartalta.
Paikkakuntalaiset eivät anna mitään arvoa persujen suunsoitolle, he menestyvät muutenkin.
Persut eivät ole saaneet ikinä muuta aikaan, kuin vihapuhetta ja myrkyllisen ilmapiirin Suomeen.
Se näkyy myös tässä ketjussa.
Jälleen uusi persujen vihaketju.
PS - puolue on pelkkä vihakultti.
Olen samaa mieltä, persut ovat ongelmapuolue. Kepu ja kristilliset myös.
Koko itä on vain bufferivyöhyke tuottelijaille suomalaisille etelässä ja lännessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia.
Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa.
Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.
Edelleenkin, mistä itäsuomalaisista paikkakunnista nyt puhut?
Oletko persu? Toisen vanhempani paikkakunnalla on juuri, kuten hänen sukunsa on, juurikin yrittäjiä ja erittäin ahkeria ja menestyviä ihmisiä.
Paikkakunnalla ei perussuomalaiset menesty - ei yhtään ainoaa perussuomalaista kaupunginhallituksessa. Lieneekö koko pikku rupunen PS - jengi kokonaan hävinnyt kartalta.
Paikkakuntalaiset eivät anna mitään arvoa persujen suunsoitolle, he menestyvät muutenkin.
Persut eivät ole saaneet ikinä muuta aikaan, kuin vihapuhetta ja myrkyllisen ilmapiirin Suomeen.
Se näkyy myös tässä ketjussa.
Jälleen uusi persujen vihaketju.
PS - puolue on pelkkä vihakultti.
Olen samaa mieltä, persut ovat ongelmapuolue. Kepu ja kristilliset myös.
Koko itä on vain bufferivyöhyke tuottelijaille suomalaisille etelässä ja lännessä.
Muistutan edelleenkin, että Itä - Suomessa on myös menestyviä paikkakuntia.
Kuusamo on kepu - kokoomusjohtoinen.
Lisäksi ihmiset äänestävät mm. demareita ja vihreitä. Luullakseni myös vassareita.
Persuista ei erityisemmin pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Tää aivan kuutamolla oleva Kuusamon kommentaattori ainakin vahvistaa, että tilastot mt-ongelmien kasautumisesta itään ja pohjoiseen pitää aivan paikkansa.
Sinua vaivaa perisuomalainen sairaus.
Kateus.
Víŧuŋ vihervassarit ei enää edes ryyppää niinku suomalaiset!
Jännästi tuossa myös näkyy, että ruotsinkielisillä alueilla ollaan paremmin työkykyisiä. Pohjanmaa, Ahvenanmaa, heitä myös Uusimaalla ja Varsinais-Suomessa, vaikka näissä vähemmistö.
Jännä sinänsä, kun ovat aika pienen porukan sisällä ristiinnaineet, mutta elintavat tosiaan varmasti keskimääristä suomalaista paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia.
Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa.
Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.
Edelleenkin, mistä itäsuomalaisista paikkakunnista nyt puhut?
Oletko persu? Toisen vanhempani paikkakunnalla on juuri, kuten hänen sukunsa on, juurikin yrittäjiä ja erittäin ahkeria ja menestyviä ihmisiä.
Paikkakunnalla ei perussuomalaiset menesty - ei yhtään ainoaa perussuomalaista kaupunginhallituksessa. Lieneekö koko pikku rupunen PS - jengi kokonaan hävinnyt kartalta.
Paikkakuntalaiset eivät anna mitään arvoa persujen suunsoitolle, he menestyvät muutenkin.
Persut eivät ole saaneet ikinä muuta aikaan, kuin vihapuhetta ja myrkyllisen ilmapiirin Suomeen.
Se näkyy myös tässä ketjussa.
Jälleen uusi persujen vihaketju.
PS - puolue on pelkkä vihakultti.
Olen samaa mieltä, persut ovat ongelmapuolue. Kepu ja kristilliset myös.
Koko itä on vain bufferivyöhyke tuottelijaille suomalaisille etelässä ja lännessä.
Muistutan edelleenkin, että Itä - Suomessa on myös menestyviä paikkakuntia.
Kuusamo on kepu - kokoomusjohtoinen.
Lisäksi ihmiset äänestävät mm. demareita ja vihreitä. Luullakseni myös vassareita.
Persuista ei erityisemmin pidetä.
Miten sä jaksat jankata tuosta Kuusamosta ja vielä persuistakin? Oletko käynyt vaikkapa Sallassa tai Rautjärvellä? Tosi sisäsiittoisen näköistä väkeä, ja osa työkyvyttömyyseläkkeellä ongelman syiden vuoksi. Tässä ei ole mitään hienoa. Idän ja pohjoisen ongelmista pitää voida puhua ääneen oikeilla sanoilla. Tän asian kanssa ei pidä olla liian poliittisesti korrekti ja hymistellä jostain yksittäistapauksista. Kuten vaikka mielikuvituksesi Kuusamo. Oikea Kuusamo on toki hieman toista laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan mitään tekemistä jo monta kymmentä vuotta jatkuneesta kehityksestä? Isossa kuvassa kuvio menee jotenkin näin, että tupoukylien terävämpi porukka joutuu viimeistään lukion jälkeen lähtemään jonnekin muualle opiskelemaan. Opiskelujen jälkeen työtkin tuppaa löytymään jostain muualta kun sieltä peltojen keskeltä kotikonnuillta.
Taas vastaavasti se porukka joka sinne varmimmin jää on juuri sitä heikompaa ainesta. Ja tosiaan kun tämä mylly pyörii vuosikymmenet näin, mitä muuta voi oikeastaan odottaa?
Tämähän se on. Ei 90-luvulla ollut vielä näin suuria eroja. Suomessa olen jonkun verran tehnyt maakuntamatkailua, ja on hätkähdyttävää huomata, miten paljon pikkupaikkakunnilla on niin hidasjärkistä porukkaa. Osasta näkee jo heti kasvoista ettei hissi nouse ylös asti.
Ei muuten ollut maahan muuttoakaan. On noita hidasjärkisiä Helsingissäkin, todella paljon. Ne vaan lymyää siellä lähiöissä, niin et ole kiinnittänyt huomiota.
Kaikkihan tämän tietää.
Että Helsingissä on eliitin eliitti.
Sitten eliitti.
Normaalirikkaat
Sitten keskivertoporukka
Sitten siitä alemmat
Köyhät.
Köyhimmistä köyhät
Asunnottomat.
Monta kulttuurikerrostumaa. Hyvin monenlaisia ihmisiä.
Ja siellä asuu varmasti eniten niitä suomalaisia jotka ovat kotoisin idästä.
Eniten savolaisia NEN - päätteisiä sukunimiä.
Moi vauvat.
Mihin porukkaan kuulut näistä?
Keskivertoporukka?
Siitä alemmat?
Köyhät?
Köyhimmistä köyhät?
Asunnottomat?
( Kaikkihan me tiedämme, että eliitti ei tällä sivulla vieraile.)
Tää aivan kuutamolla oleva Kuusamon kommentaattori ainakin vahvistaa, että tilastot mt-ongelmien kasautumisesta itään ja pohjoiseen pitää aivan paikkansa.