Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kainuussa, Savossa ja muualla Itä-Suomessa ihmiset ryyppäävät itsensä työkyvyttömäksi, Helsingistä löytyy terveimmät kansalaiset.

Vierailija
22.06.2026 |

PK-seutu on terveiden ihmisten aluetta, eipä ihme että suomalaiset haluavat asua alueella.

 

https://yle.fi/a/74-20232116

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää aivan kuutamolla oleva Kuusamon kommentaattori ainakin vahvistaa, että tilastot mt-ongelmien kasautumisesta itään ja pohjoiseen pitää aivan paikkansa.

Sinua vaivaa perisuomalainen sairaus.

Kateus.

Kerro toki mistä olen kateellinen. Hyttysistä ja mäkäräisistä? Ja en muuten ole edes puhdasverinen suomalainen, joten hutiin meni. 

Vierailija
82/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia. 

Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa. 
 

Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.

Edelleenkin, mistä itäsuomalaisista paikkakunnista nyt puhut?

Oletko persu? Toisen vanhempani paikkakunnalla on juuri, kuten hänen sukunsa on, juurikin yrittäjiä ja erittäin ahkeria ja menestyviä ihmisiä.

Paikkakunnalla ei perussuomalaiset menesty - ei yhtään ainoaa perussuomalaista kaupunginhallituksessa. Lieneekö koko pikku rupunen PS - jengi kokonaan hävinnyt kartalta.

Paikkakuntalaiset eivät anna mitään arvoa persujen suunsoitolle, he menestyvät muutenkin.

Persut eivät ole saaneet ikinä muuta aikaan, kuin vihapuhetta ja myrkyllisen ilmapiirin Suomeen.

Se näkyy myös tässä ketjussa.

Jälleen uusi persujen vihaketju.

PS - puolue on pelkkä vihakultti.

Olen samaa mieltä, persut ovat ongelmapuolue. Kepu ja kristilliset myös.

 

Koko itä on vain bufferivyöhyke tuottelijaille suomalaisille etelässä ja lännessä.

Muistutan edelleenkin, että Itä - Suomessa on myös menestyviä paikkakuntia.

Kuusamo on kepu - kokoomusjohtoinen.

Lisäksi ihmiset äänestävät mm. demareita ja vihreitä. Luullakseni myös vassareita.

Persuista ei erityisemmin pidetä.

Miten sä jaksat jankata tuosta Kuusamosta ja vielä persuistakin? Oletko käynyt vaikkapa Sallassa tai Rautjärvellä? Tosi sisäsiittoisen näköistä väkeä, ja osa työkyvyttömyyseläkkeellä ongelman syiden vuoksi. Tässä ei ole mitään hienoa. Idän ja pohjoisen ongelmista pitää voida puhua ääneen oikeilla sanoilla. Tän asian kanssa ei pidä olla liian poliittisesti korrekti ja hymistellä jostain yksittäistapauksista. Kuten vaikka mielikuvituksesi Kuusamo. Oikea Kuusamo on toki hieman toista laatua.

En voi sille mitään, että kuulun sukuun joka on menestynyt ja varakas. Sinä et varmaan ole koskaan käynyt Kuusamossa. Sinulla ei ehkä ole varaa käydä luontomatkailemassa. Sinulla ei ehkä ole varaa käydä Rukalla laskettelemassa.

Tuo kaikki löytyy Kuusamosta plus tosi laaja yrittäjäporukka alalta - sekä muiltakin aloilta.

Jos sua lohduttaa, olen vain puoleksi paikkakuntalainen eikä minua edes pidetä täkäläisenä.

Tavallaan kirjoitan tätä sivullisena. Mutta tuossa on tosiasiat sukuni tiimoilta.

Sallassa olen käynyt yhden kerran espoolaisen hyvän ystäväni kanssa. Huomasimme, että ihmiset ovat siellä iloisia ja välittömiä.

Ikävä kyllä, en tiedä missä on Rautjärvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabiksen käytön, hallussapidon ja kasvattamisen salliminen vähähaittaisena viihdykevaihtoehtona olisi kansanterveysteko, sanoisivat asiantuntijatkin.

Vierailija
84/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Itää disauttava ketju. Ok.

Nämä ovat agitoituneita,

riitaporeisia vastakkain

asetteluja. Meidän suomalaisten 

tulisi pitää yhtä veljeyden

hengessä. Okei, olen 

liian idealistinen. Erot ovat

huomattavia monella tapaa.

Myönnän. Ei mahda mitään.. x

Vierailija
85/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työttömiä pakoteta saleille treenaamaan. Meneehän se työkyky kun ei tee mitään muuta kuin ryyppää ja vaan makaa kotona kuten tämän palstan työttömät. Tuet pois kokonaan jos ei ala liikkumaan ja treenaamaan.

 

Kainuu onkin ankeaa aluetta onneksi muutin pois.

Vierailija
86/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexander Stubb kävi luontomatkailemassa Kuusamossa. Kuusamo on aina ollut paikka missä eliitti käy 

Luonto ja Ruka.

 

Köyhillä ei ole varaa tuohon. Persuilla on sentään vihapuhe voimavarana. Ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia. 

Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa. 
 

Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.

Edelleenkin, mistä itäsuomalaisista paikkakunnista nyt puhut?

Oletko persu? Toisen vanhempani paikkakunnalla on juuri, kuten hänen sukunsa on, juurikin yrittäjiä ja erittäin ahkeria ja menestyviä ihmisiä.

Paikkakunnalla ei perussuomalaiset menesty - ei yhtään ainoaa perussuomalaista kaupunginhallituksessa. Lieneekö koko pikku rupunen PS - jengi kokonaan hävinnyt kartalta.

Paikkakuntalaiset eivät anna mitään arvoa persujen suunsoitolle, he menestyvät muutenkin.

Persut eivät ole saaneet ikinä muuta aikaan, kuin vihapuhetta ja myrkyllisen ilmapiirin Suomeen.

Se näkyy myös tässä ketjussa.

Jälleen uusi persujen vihaketju.

PS - puolue on pelkkä vihakultti.

Olen samaa mieltä, persut ovat ongelmapuolue. Kepu ja kristilliset myös.

 

Koko itä on vain bufferivyöhyke tuottelijaille suomalaisille etelässä ja lännessä.

Muistutan edelleenkin, että Itä - Suomessa on myös menestyviä paikkakuntia.

Kuusamo on kepu - kokoomusjohtoinen.

Lisäksi ihmiset äänestävät mm. demareita ja vihreitä. Luullakseni myös vassareita.

Persuista ei erityisemmin pidetä.

Miten sä jaksat jankata tuosta Kuusamosta ja vielä persuistakin? Oletko käynyt vaikkapa Sallassa tai Rautjärvellä? Tosi sisäsiittoisen näköistä väkeä, ja osa työkyvyttömyyseläkkeellä ongelman syiden vuoksi. Tässä ei ole mitään hienoa. Idän ja pohjoisen ongelmista pitää voida puhua ääneen oikeilla sanoilla. Tän asian kanssa ei pidä olla liian poliittisesti korrekti ja hymistellä jostain yksittäistapauksista. Kuten vaikka mielikuvituksesi Kuusamo. Oikea Kuusamo on toki hieman toista laatua.

Vai sisäsiittoisen näköistä... miltähän sellaiset näyttää? Osaako puhtaaksi viljelty etelän kusipää tämän kuvailla?

Vierailija
88/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksen käytön, hallussapidon ja kasvattamisen salliminen vähähaittaisena viihdykevaihtoehtona olisi kansanterveysteko, sanoisivat asiantuntijatkin.

Jokainen nisti tämän tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömiä pakoteta saleille treenaamaan. Meneehän se työkyky kun ei tee mitään muuta kuin ryyppää ja vaan makaa kotona kuten tämän palstan työttömät. Tuet pois kokonaan jos ei ala liikkumaan ja treenaamaan.

 

Kainuu onkin ankeaa aluetta onneksi muutin pois.

Olet persu.

Olette juntteja joilla nousi pissa päähän kun kokoomus otti teidät hallitukseen tekemään likaisen työn.

Toivon ettette ikinä enää pääse.

Olette täynnä myrkkyä ja vihaa.

Vierailija
90/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan mitään tekemistä jo monta kymmentä vuotta jatkuneesta kehityksestä? Isossa kuvassa kuvio menee jotenkin näin, että tupoukylien terävämpi porukka joutuu viimeistään lukion jälkeen lähtemään jonnekin muualle opiskelemaan.  Opiskelujen jälkeen työtkin tuppaa löytymään jostain muualta kun sieltä peltojen keskeltä kotikonnuillta.  

Taas vastaavasti se porukka joka sinne varmimmin jää on juuri sitä heikompaa ainesta. Ja tosiaan kun tämä mylly pyörii vuosikymmenet näin, mitä muuta voi oikeastaan odottaa?

Tämähän se on. Ei 90-luvulla ollut vielä näin suuria eroja. Suomessa olen jonkun verran tehnyt maakuntamatkailua, ja on hätkähdyttävää huomata, miten paljon pikkupaikkakunnilla on niin hidasjärkistä porukkaa. Osasta näkee jo heti kasvoista ettei hissi nouse ylös asti.

Ei muuten ollut maahan muuttoakaan. On noita hidasjärkisiä Helsingissäkin, todella paljon. Ne vaan lymyää siellä lähiöissä, niin et ole kiinnittänyt huomiota. 

Kaikkihan tämän tietää.

Että Helsingissä on eliitin eliitti.

Sitten eliitti.

Normaalirikkaat

Sitten keskivertoporukka

Sitten siitä alemmat

Köyhät.

Köyhimmistä köyhät

Asunnottomat.

 

Monta kulttuurikerrostumaa. Hyvin monenlaisia ihmisiä.

Ja siellä asuu varmasti eniten niitä suomalaisia jotka ovat kotoisin idästä.

Eniten savolaisia NEN - päätteisiä sukunimiä.

Moi vauvat.

Mihin porukkaan kuulut näistä?

Keskivertoporukka?

Siitä alemmat?

Köyhät?

Köyhimmistä köyhät?

Asunnottomat?

( Kaikkihan me tiedämme, että eliitti ei tällä sivulla vieraile.)

Nämä rivit eivät minun. x

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se persuus on. Sairastuttaa koko yhteisön. Lihaa mässytetään ja viinaa ryypitään ja lapsia kopeloidaan ja raskaillaan. Lopuksi pannaan kaikki palamaan ja yritetään saada vakuutusyhtiöltä rahaa homemurjun ylivakuutuksesta. Päästään vankilaan. Aletaan vapauduttua persujen kansanedustajaksi.

Vierailija
92/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alexander Stubb kävi luontomatkailemassa Kuusamossa. Kuusamo on aina ollut paikka missä eliitti käy 

Luonto ja Ruka.

 

Köyhillä ei ole varaa tuohon. Persuilla on sentään vihapuhe voimavarana. Ei muuta.

Pidän paljon enemmän etelän luonnosta, Suomessa vaikkapa saaristomerestä. Siellä on vauraita purjehtijoita, vaikka ei minua henk. koht. toisen vauraus kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Itäsuomalaisissa on enemmän itäistä perimää ja Länsi-Suomessa eurooppalaista. Geeneissä juominen.

Vierailija
94/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää aivan kuutamolla oleva Kuusamon kommentaattori ainakin vahvistaa, että tilastot mt-ongelmien kasautumisesta itään ja pohjoiseen pitää aivan paikkansa.

Sinua vaivaa perisuomalainen sairaus.

Kateus.

Kerro toki mistä olen kateellinen. Hyttysistä ja mäkäräisistä? Ja en muuten ole edes puhdasverinen suomalainen, joten hutiin meni. 

Olet aivan takuulla täysin puhdasverinen suomalainen.

Tunnistan aina ja kaikkialla puhdasveriset suomalaiset.

Tuostakin viestistä sen huomaa.

Suomalaisen erottaa aina, se on varma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alexander Stubb kävi luontomatkailemassa Kuusamossa. Kuusamo on aina ollut paikka missä eliitti käy 

Luonto ja Ruka.

 

Köyhillä ei ole varaa tuohon. Persuilla on sentään vihapuhe voimavarana. Ei muuta.

Ei tässäkään ketjussa vihapuhettä pidä kuin jotkut Hesen kommarihorot peukkupäissään.

Vierailija
96/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa pää laitetaan vielä alkoholilla sekaisin kun etelämpänä käytetään huumeita. Toki on huumeita pohjoisessa kun mutta enemmistö ottaa viinaa ja kaljaa. Pienten paikkakuntien marketin kyljestä löytyy aina Alko mutta ei yhtään baaria missä käydä ja tavata ihmisiä, siispä juodaan kotona. Nuoret ryyppää paljon kun töitä ei ole ja vanhemmat juo muuten vain. Tottahan se on että lähes joka talossa on joku jolla on alkoholiongelma. Mutta ei se etelä suomikaan alkoholin suhteen mikään raittiuden pyhättö ole, siellä naisetkin juo kuin miehet ja samanlaista työkyvyttömyyttä löytyy alkoholin takia. 

Etelässä nää paikat ovat tasoa Kerava. Etelässä on huomattavan paljon terveitä, melko raittiita, kasvavia ja perheellisiä kuntia kuten rannikon suomenruotsalaiset. Jännä muutenkin, miten harvinaista maailmanlaajuisesti on se, että kielivähemmistö pärjää sosioekonomisesti parhaiten. Mitä tämä kertoo suomensuomalisista vaikka idässä? Lännessä kantasuomalisetkin ovat aikaansaavempia, mutta jos kunta on puhtaasti suomenkielinen, on todennäköisyys juoppoudelle yms. ongelmille suurempi kuin suomenruotsalaiskunnissa. 
 

Ongelmanahan ei ole paikkakunnan koko, kuten Tammisaaren ja Inkoon kaltaiset paikat kertovat, vaan se demografinen ”laatu” ja yrittäjyys. Rannikolla on tuon tuosta kotitalouksien kesäkahvilaa, kioskia, kirppistä, tilan suoramyyntiä, olutpanimoa jne. ja paikalliset tukevat toisiaan. Tätä ei idässä tajuta, vaan odotetaan herrojen tarjoavan työt.

Edelleenkin, mistä itäsuomalaisista paikkakunnista nyt puhut?

Oletko persu? Toisen vanhempani paikkakunnalla on juuri, kuten hänen sukunsa on, juurikin yrittäjiä ja erittäin ahkeria ja menestyviä ihmisiä.

Paikkakunnalla ei perussuomalaiset menesty - ei yhtään ainoaa perussuomalaista kaupunginhallituksessa. Lieneekö koko pikku rupunen PS - jengi kokonaan hävinnyt kartalta.

Paikkakuntalaiset eivät anna mitään arvoa persujen suunsoitolle, he menestyvät muutenkin.

Persut eivät ole saaneet ikinä muuta aikaan, kuin vihapuhetta ja myrkyllisen ilmapiirin Suomeen.

Se näkyy myös tässä ketjussa.

Jälleen uusi persujen vihaketju.

PS - puolue on pelkkä vihakultti.

Olen samaa mieltä, persut ovat ongelmapuolue. Kepu ja kristilliset myös.

 

Koko itä on vain bufferivyöhyke tuottelijaille suomalaisille etelässä ja lännessä.

Muistutan edelleenkin, että Itä - Suomessa on myös menestyviä paikkakuntia.

Kuusamo on kepu - kokoomusjohtoinen.

Lisäksi ihmiset äänestävät mm. demareita ja vihreitä. Luullakseni myös vassareita.

Persuista ei erityisemmin pidetä.

Miten sä jaksat jankata tuosta Kuusamosta ja vielä persuistakin? Oletko käynyt vaikkapa Sallassa tai Rautjärvellä? Tosi sisäsiittoisen näköistä väkeä, ja osa työkyvyttömyyseläkkeellä ongelman syiden vuoksi. Tässä ei ole mitään hienoa. Idän ja pohjoisen ongelmista pitää voida puhua ääneen oikeilla sanoilla. Tän asian kanssa ei pidä olla liian poliittisesti korrekti ja hymistellä jostain yksittäistapauksista. Kuten vaikka mielikuvituksesi Kuusamo. Oikea Kuusamo on toki hieman toista laatua.

En voi sille mitään, että kuulun sukuun joka on menestynyt ja varakas. Sinä et varmaan ole koskaan käynyt Kuusamossa. Sinulla ei ehkä ole varaa käydä luontomatkailemassa. Sinulla ei ehkä ole varaa käydä Rukalla laskettelemassa.

Tuo kaikki löytyy Kuusamosta plus tosi laaja yrittäjäporukka alalta - sekä muiltakin aloilta.

Jos sua lohduttaa, olen vain puoleksi paikkakuntalainen eikä minua edes pidetä täkäläisenä.

Tavallaan kirjoitan tätä sivullisena. Mutta tuossa on tosiasiat sukuni tiimoilta.

Sallassa olen käynyt yhden kerran espoolaisen hyvän ystäväni kanssa. Huomasimme, että ihmiset ovat siellä iloisia ja välittömiä.

Ikävä kyllä, en tiedä missä on Rautjärvi.

Miksi kukaan varakas menisi Rukalle? Alpeilla ne käyvät.

Vierailija
97/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa välissä on kiva mainos:

Suomen sielua etsimässä – Esko Eerikäinen löysi Pohjois-Karjalasta tilaa hengittää

Esko vieraili Pohjois-Karjalassa kiertäen Kolia, järvimaisemia ja kyliä. Matka kuljetti luonnonrauhaan ja karjalaisen vieraanvaraisuuden äärelle.

Vierailija
98/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Stubb/Kuusamo ei x.

Vierailija
99/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi tuossa myös näkyy, että ruotsinkielisillä alueilla ollaan paremmin työkykyisiä. Pohjanmaa, Ahvenanmaa, heitä myös Uusimaalla ja Varsinais-Suomessa, vaikka näissä vähemmistö. 

Jännä sinänsä, kun ovat aika pienen porukan sisällä ristiinnaineet, mutta elintavat tosiaan varmasti keskimääristä suomalaista paremmat.

Plus Pohjois - Pohjanmaa.

Jos nyt ihmisten juuria tutkitaan, muun muassa Sanna Marin on erittäin vahvasti savolainen.

Mutta näyttää hänelläkin Sursill - esivanhempia olevan.

Vierailija
100/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan mitään tekemistä jo monta kymmentä vuotta jatkuneesta kehityksestä? Isossa kuvassa kuvio menee jotenkin näin, että tupoukylien terävämpi porukka joutuu viimeistään lukion jälkeen lähtemään jonnekin muualle opiskelemaan.  Opiskelujen jälkeen työtkin tuppaa löytymään jostain muualta kun sieltä peltojen keskeltä kotikonnuillta.  

Taas vastaavasti se porukka joka sinne varmimmin jää on juuri sitä heikompaa ainesta. Ja tosiaan kun tämä mylly pyörii vuosikymmenet näin, mitä muuta voi oikeastaan odottaa?

Asun paikkakunnalla jonne korkeasti koulutetut palaavat takaisin -mm. luonnon takia.

Täällä asuu/on kotoisin Suomen nykyään rikkaimmat ihmiset.

Tänne muuttaa ulkomaalaisia mm. Euroopasta. Kantaeurooppalaisia, ei lähi - itäläisiä.

Euroopan rikkaita. Köyhillä ei ole varaa.

Paikkakunnallani asuu ihmisiä jotka ovat tervaskantoja. 90 - 100 - vuotias suomalainen kanta - asukas ei ole harvinaisuus.

Tiedän vain yhden jolla on ollut/on viinaongelma.

Tarkoittaako Yle jutullaan itähelsinkiläisiä?

Tai yritettiinkö tuolla propagandalla jotenkin lohduttaa teitä helsinkiläisiä?

Tällainen ajatus tulee mieleen.

Hyväksy nyt vain se tosiasia, että siellä idässä asuu Suomen hulluimmat ihmiset.

Jos sen välttämättä haluat tietää, toinen sukuni joka on sieltä, on erittäin tervettä, 90 - 100 - vuotiaita löytyy joukousta. Eivät juopottele.

Siihen kuuluu eliittiä - niitä harvoja jotka ovat oikeasti Suomen rikkaimpia ihmisiä.

Erittäin ahkeria ja tekevät työnsä viimeisen päälle eläkeikään saakka.

Myös erittäin lahjakkaita joista monet akateemisia. Täällä vauvojen palstallahan sitä pidetään ihmisyyden mittarina.

Selitys: Erittäin vahva Sursill - tihentymä.

Kaikki Suomen rikkaimmat ja menestyvimmät ovat luultavasti Sursilleja. Myös Wahlroos joka on meille verisukulainen.

Koko todellisuus ei ole se, mitä valtion keskusradio YLE, uskottelee 

Jatkuu. Asuessani Helsingissä asuin Länsi - Helsingissä.

Kallio oli tosi ankea rappiopaikka. Kävi sääliksi heitä jotka joutuivat asumaan siellä.

Luultavasti, jos Kalliossa olisin asunut, olisin alkanut kehittää jotain taidetta Kalliossa, rappioromantiikkaa. Mutta monen polven helsinkiläiset olivat kyllä tosi kivoja, ihan parhaita yksiköitä riippumatta kaupunginosasta.

Länsi-Helsingissä ei ole muuta nähtävää kuin Alppiruusupuisto. Kalliossa on aika paljon enemmän tekemistä ja nähtävää. Sinulle kiva paikka on varmaan jokin rivitaloilla varustettu nukkumalähiö? Katsos kun jotkut haluavat asua ihan oikeassa kaupungissa, jossa on ruutukaava, palveluita, liikennettä ja vilinää.

Ja toiset ei halua säälittäviin slummeihin mistään hinnasta.