Sähköautot ja datakeskukset tuo Suomeen sahkopulan
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012093061.html
Tutkijalta varoitus sähköpulasta Suomessa – syynä sähköautot
Sähköautojen määrän nopea kasvu ja niiden lataamisesta syntyvät kulutuspiikit voivat haastaa sähkön riittävyyttä jo varsin pian 2030-luvun alussa. Näin todetaan Aalto-yliopiston tuoreessa tutkimuksessa.
Sähkön riittävyys on tutkimuksen ennusteen mukaan koetuksella erityisesti alkutalven kylmillä säillä, jolloin kysyntä on kovimmillaan ja tuulivoiman tuotanto usein vähäistä.
– Tuotantokapasiteetti ei välttämättä riitä vastaamaan sähköajoneuvojen nopeasti kasvavaan määrään ja niiden lataamisen aiheuttamiin kulutuspiikkeihin, sanoo energiatekniikan väitöskirjatutkija Ilona Malmipuro tiedotteessa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "
No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.
Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki
Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä
Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?
Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut
Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoima😂
1. Ei tuule - ei hyötyä.
2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.
3. Talvella ei toimi jään takia.
Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.
Huomenna taas pösä jopa 15 senttiä kun tuuli aivan hieman hellittää, halpaa on...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.
...ja koska nämä korvaavat useimmiten suoraa sähkölämmitystä niin sähkön kokonaiskulutus vähenee.
Jos taloyhtiöt vaihtavat kaukolämmön sähköllä pyörivään maalämpöön, niin miten saat sähkönkulutuksen silloin vähenemään? Nythän jopa kaukolämpöä tuotetaan jo sähköllä, joten kaukolämpökään ei aina auta sähkönsäästöön.
Sähkön kokonaiskulutus jatkaa kasvuaan kaiken aikaa. Ei tämä tule kyllä onnellisesti päättymään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoima😂
1. Ei tuule - ei hyötyä.
2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.
3. Talvella ei toimi jään takia.
Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.
Veijarit päättää itse kuinka paljon ne sähköstä saa rahaa ja näin manipuloivat markkinoita pitämällä tuotantoa pysähdyksissä jotta sähkön hinta nousee.
Saastan sahkoa. Jatan a:n ja o:n pilkut pois kun kirjoitan.
Hienosti yritetään pedata paikkoja datakeskuksille, että syyllistetään rivikansalaiset säästeliäämpään ja pienempään kulutukseen. Että teollisuus käy ja kukkuu meidän verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoima😂
1. Ei tuule - ei hyötyä.
2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.
3. Talvella ei toimi jään takia.
Kaikki muut pohjoismaat asettivat rakennusluvan ehdoksi sulatuskaapelit paitsi Suomi. Viime talvena lavat olivatkin sitten monta kuukautta jäässä ja sähköntuotanto kirjaimellisesti jäissä
Ei siinä mitkään kaapelit olisi auttaneet, koska siivet jäätyivät tyynen ilman ja pakkasen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoima😂
1. Ei tuule - ei hyötyä.
2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.
3. Talvella ei toimi jään takia.
Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.
Hieno kusetus onkin, kun käyttöikä vain jonkun vuosikymmenen tai kaksi ja sen jälkeen jätetään paikoilleen mätänemään, saastuttamaan ja tilaa viemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoima😂
1. Ei tuule - ei hyötyä.
2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.
3. Talvella ei toimi jään takia.
Kaikki muut pohjoismaat asettivat rakennusluvan ehdoksi sulatuskaapelit paitsi Suomi. Viime talvena lavat olivatkin sitten monta kuukautta jäässä ja sähköntuotanto kirjaimellisesti jäissä
Ei siinä mitkään kaapelit olisi auttaneet, koska siivet jäätyivät tyynen ilman ja pakkasen takia.
No ne lapojen sulatuskaapelit olisi pitänyt jään pois lavoista, pöllö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.
...ja koska nämä korvaavat useimmiten suoraa sähkölämmitystä niin sähkön kokonaiskulutus vähenee.
Jos taloyhtiöt vaihtavat kaukolämmön sähköllä pyörivään maalämpöön, niin miten saat sähkönkulutuksen silloin vähenemään? Nythän jopa kaukolämpöä tuotetaan jo sähköllä, joten kaukolämpökään ei aina auta sähkönsäästöön.
Sähkön kokonaiskulutus jatkaa kasvuaan kaiken aikaa. Ei tämä tule kyllä onnellisesti päättymään
Harvalla taloyhtiöllä on mitään intressiä vaihtaa kaukolämpöä maalämpöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "
No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.
Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki
Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä
Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?
Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut
Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi
Se on aina noudattanut sitä käyrää että kun Matti ja Liisa tulee töistä kotiin ja lyö hellat uunit ja telkkarit päälle niin sähkön hinta nousee. Sillä ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoima😂
1. Ei tuule - ei hyötyä.
2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.
3. Talvella ei toimi jään takia.
Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.
Hieno kusetus onkin, kun käyttöikä vain jonkun vuosikymmenen tai kaksi ja sen jälkeen jätetään paikoilleen mätänemään, saastuttamaan ja tilaa viemään.
Totta, onkos sille lasikuidulle vieläkään oikein keksitty järkevää uusiokäyttöä vai haudataanko ne käytetyt ropellin lavat ja kaikki sinne ydinjätteen sekaan vaan. Meinasin revetä naurusta kun aikoinaan näin ohjelman aiheesta ja jotkut taiteilijat oli kyhänneet lavan palasista kaiken maailman bussipysäkkien katoksia yms.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti yritetään pedata paikkoja datakeskuksille, että syyllistetään rivikansalaiset säästeliäämpään ja pienempään kulutukseen. Että teollisuus käy ja kukkuu meidän verorahoilla.
Ei edes verorahoilla, vaan tavallisen kuluttajan maksamalla sähköllä
Nyt sitten elä jotkut 2000 asukkaan kunnat haaveilevat, että koko Suomi maksaa heidän kaukolämpönsä sähkölaskuina, Kun kuvittelevat datakeskusten kustantavan muka kuntalaisille ilmaisen kaukolämmön
hauskaa että nyt tulee ruuhkamaksu teholataukseen vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla , nyt ei töpselin päässä olla turhaa ja tuskinpa kukaan olikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "
No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.
Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki
Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä
Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?
Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut
Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi
Se on aina noudattanut sitä käyrää että kun Matti ja Liisa tulee töistä kotiin ja lyö hellat uunit ja telkkarit päälle niin sähkön hinta nousee. Sillä ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa.
Kello kymmenen illalla? Tänään silloin kalleinta, samoin huomenna, ylihuomenna ja niin edelleen. On ollut jo kauan näin. Aamulla on yksi piikki, toinen piikki illalla kymmeneltä. Outoa.. Vai onko sittenkään
Ja muuten. Telkkari ei kuluta sähköä oikein paljon mitään ja se hellakin vain pari minuuttia ja vähemmän kuin auton lataus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "
No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.
Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki
Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä
Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?
Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut
Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi
Se on aina noudattanut sitä käyrää että kun Matti ja Liisa tulee töistä kotiin ja lyö hellat uunit ja telkkarit päälle niin sähkön hinta nousee. Sillä ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa.
Kello kymmenen illalla? Tänään silloin kalleinta, samoin huomenna, ylihuomenna ja niin edelleen. On ollut jo kauan näin. Aamulla on yksi piikki, toinen piikki illalla kymmeneltä. Outoa.. Vai onko sittenkään
Ja muuten. Telkkari ei kuluta sähköä oikein paljon mitään ja se hellakin vain pari minuuttia ja vähemmän kuin auton lataus
Alkaa telkkarin katselutkin jo tuntua siinä vaiheessa kun sähkö maksaa 40 senttiä kilowattitunti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoima😂
1. Ei tuule - ei hyötyä.
2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.
3. Talvella ei toimi jään takia.
Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.
Hieno kusetus onkin, kun käyttöikä vain jonkun vuosikymmenen tai kaksi ja sen jälkeen jätetään paikoilleen mätänemään, saastuttamaan ja tilaa viemään.
Totta, onkos sille lasikuidulle vieläkään oikein keksitty järkevää uusiokäyttöä vai haudataanko ne käytetyt ropellin lavat ja kaikki sinne ydinjätteen sekaan vaan. Meinasin revetä naurusta kun aikoinaan näin ohjelman aiheesta ja jotkut taiteilijat oli kyhänneet lavan palasista kaiken maailman bussipysäkkien katoksia yms.
Jos ne voisi jauhaa oikein hienoksi jauhoksi ja käyttää vaikka leivonnassa, syötetään ne ihmisille.
Suomalaiset insinöörit on aatelia🤣