Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautot ja datakeskukset tuo Suomeen sahkopulan

Vierailija
22.06.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012093061.html

 

 

Tutkijalta varoitus sähköpulasta Suomessa – syynä sähköautot

 

 

Sähköautojen määrän nopea kasvu ja niiden lataamisesta syntyvät kulutuspiikit voivat haastaa sähkön riittävyyttä jo varsin pian 2030-luvun alussa. Näin todetaan Aalto-yliopiston tuoreessa tutkimuksessa.

Sähkön riittävyys on tutkimuksen ennusteen mukaan koetuksella erityisesti alkutalven kylmillä säillä, jolloin kysyntä on kovimmillaan ja tuulivoiman tuotanto usein vähäistä.

– Tuotantokapasiteetti ei välttämättä riitä vastaamaan sähköajoneuvojen nopeasti kasvavaan määrään ja niiden lataamisen aiheuttamiin kulutuspiikkeihin, sanoo energiatekniikan väitöskirjatutkija Ilona Malmipuro tiedotteessa.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Kaikki muut pohjoismaat asettivat rakennusluvan ehdoksi sulatuskaapelit paitsi Suomi. Viime talvena lavat olivatkin sitten monta kuukautta jäässä ja sähköntuotanto kirjaimellisesti jäissä 

Suomalaiset insinöörit on aatelia🤣

Vierailija
62/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "

 

No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.

Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki 

Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä 

Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?

Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut 

 

Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.

Vierailija
64/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna taas pösä jopa 15 senttiä kun tuuli aivan hieman hellittää, halpaa on...!

Vierailija
65/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.

...ja koska nämä korvaavat useimmiten suoraa sähkölämmitystä niin sähkön kokonaiskulutus vähenee.

Jos taloyhtiöt vaihtavat kaukolämmön sähköllä pyörivään maalämpöön, niin miten saat sähkönkulutuksen silloin vähenemään? Nythän jopa kaukolämpöä tuotetaan jo sähköllä, joten kaukolämpökään ei aina auta sähkönsäästöön.  

 

Sähkön kokonaiskulutus jatkaa kasvuaan kaiken aikaa. Ei tämä tule kyllä onnellisesti päättymään 

Vierailija
66/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.

Veijarit päättää itse kuinka paljon ne sähköstä saa rahaa ja näin manipuloivat markkinoita pitämällä tuotantoa pysähdyksissä jotta sähkön hinta nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saastan sahkoa. Jatan a:n ja o:n pilkut pois kun kirjoitan. 

Vierailija
68/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti yritetään pedata paikkoja datakeskuksille, että syyllistetään rivikansalaiset säästeliäämpään ja pienempään kulutukseen. Että teollisuus käy ja kukkuu meidän verorahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Kaikki muut pohjoismaat asettivat rakennusluvan ehdoksi sulatuskaapelit paitsi Suomi. Viime talvena lavat olivatkin sitten monta kuukautta jäässä ja sähköntuotanto kirjaimellisesti jäissä 

Ei siinä mitkään kaapelit olisi auttaneet, koska siivet jäätyivät tyynen ilman ja pakkasen takia.

Vierailija
70/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.

Hieno kusetus onkin, kun käyttöikä vain jonkun vuosikymmenen tai kaksi ja sen jälkeen jätetään paikoilleen mätänemään, saastuttamaan ja tilaa viemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Kaikki muut pohjoismaat asettivat rakennusluvan ehdoksi sulatuskaapelit paitsi Suomi. Viime talvena lavat olivatkin sitten monta kuukautta jäässä ja sähköntuotanto kirjaimellisesti jäissä 

Ei siinä mitkään kaapelit olisi auttaneet, koska siivet jäätyivät tyynen ilman ja pakkasen takia.

No ne lapojen sulatuskaapelit olisi pitänyt jään pois lavoista, pöllö

Vierailija
72/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.

...ja koska nämä korvaavat useimmiten suoraa sähkölämmitystä niin sähkön kokonaiskulutus vähenee.

Jos taloyhtiöt vaihtavat kaukolämmön sähköllä pyörivään maalämpöön, niin miten saat sähkönkulutuksen silloin vähenemään? Nythän jopa kaukolämpöä tuotetaan jo sähköllä, joten kaukolämpökään ei aina auta sähkönsäästöön.  

 

Sähkön kokonaiskulutus jatkaa kasvuaan kaiken aikaa. Ei tämä tule kyllä onnellisesti päättymään 

Harvalla taloyhtiöllä on mitään intressiä vaihtaa kaukolämpöä maalämpöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "

 

No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.

Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki 

Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä 

Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?

Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut 

 

Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi 

Se on aina noudattanut sitä käyrää että kun Matti ja Liisa tulee töistä kotiin ja lyö hellat uunit ja telkkarit päälle niin sähkön hinta nousee. Sillä ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa.

Vierailija
74/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.

Hieno kusetus onkin, kun käyttöikä vain jonkun vuosikymmenen tai kaksi ja sen jälkeen jätetään paikoilleen mätänemään, saastuttamaan ja tilaa viemään.

Totta, onkos sille lasikuidulle vieläkään oikein keksitty järkevää uusiokäyttöä vai haudataanko ne käytetyt ropellin lavat ja kaikki sinne ydinjätteen sekaan vaan. Meinasin revetä naurusta kun aikoinaan näin ohjelman aiheesta ja jotkut taiteilijat oli kyhänneet lavan palasista kaiken maailman bussipysäkkien katoksia yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti yritetään pedata paikkoja datakeskuksille, että syyllistetään rivikansalaiset säästeliäämpään ja pienempään kulutukseen. Että teollisuus käy ja kukkuu meidän verorahoilla.

Ei edes verorahoilla, vaan tavallisen kuluttajan maksamalla sähköllä 

Nyt sitten  elä jotkut 2000 asukkaan kunnat haaveilevat, että koko Suomi maksaa heidän kaukolämpönsä sähkölaskuina,  Kun kuvittelevat datakeskusten kustantavan muka kuntalaisille ilmaisen kaukolämmön 

Vierailija
76/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauskaa että nyt tulee ruuhkamaksu teholataukseen vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla , nyt ei töpselin päässä olla turhaa ja tuskinpa kukaan olikaan

Vierailija
77/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "

 

No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.

Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki 

Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä 

Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?

Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut 

 

Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi 

Se on aina noudattanut sitä käyrää että kun Matti ja Liisa tulee töistä kotiin ja lyö hellat uunit ja telkkarit päälle niin sähkön hinta nousee. Sillä ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa.

Kello kymmenen illalla? Tänään silloin kalleinta, samoin huomenna, ylihuomenna ja niin edelleen. On ollut jo kauan näin. Aamulla on yksi piikki, toinen piikki illalla kymmeneltä.  Outoa.. Vai onko sittenkään 

 

Ja muuten. Telkkari ei kuluta sähköä oikein paljon mitään ja se hellakin vain pari minuuttia ja vähemmän kuin auton lataus 

Vierailija
78/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "

 

No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.

Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki 

Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä 

Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?

Se hintakäyrä noudattaa silti samaa kaavaa, mitä se on noudattanut jo hyvin pitkään, vaikkakin hintataso on paljon alhaisempi onneksi. Käyrä on joka päivä täsmälleen saman näköinen, eikä se ole mitään sattumaa. Olen sitä jo pitkään ihmetellyt, mutta tulihan se selityskin ja tosiaan ihan yhteydessä sähköautouutisoinninkin kanssa, jonka mukaan sähköautojen myynti on kasvanut 

 

Se, että sinä kiroilet ja haukut muita keskustelijoita ei muuta tosiasiaa muuksi 

Se on aina noudattanut sitä käyrää että kun Matti ja Liisa tulee töistä kotiin ja lyö hellat uunit ja telkkarit päälle niin sähkön hinta nousee. Sillä ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa.

Kello kymmenen illalla? Tänään silloin kalleinta, samoin huomenna, ylihuomenna ja niin edelleen. On ollut jo kauan näin. Aamulla on yksi piikki, toinen piikki illalla kymmeneltä.  Outoa.. Vai onko sittenkään 

 

Ja muuten. Telkkari ei kuluta sähköä oikein paljon mitään ja se hellakin vain pari minuuttia ja vähemmän kuin auton lataus 

Alkaa telkkarin katselutkin jo tuntua siinä vaiheessa kun sähkö maksaa 40 senttiä kilowattitunti

Vierailija
79/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Oli kyllä absurdia ajella tuulisella säällä tuulivoimapuistoalueen läpi ja nähdä enemmän voimaloita pysähdyksissä kuin pyörimässä. Ei siinä oikein muu sana tullut mieleen kuin k*setus.

Hieno kusetus onkin, kun käyttöikä vain jonkun vuosikymmenen tai kaksi ja sen jälkeen jätetään paikoilleen mätänemään, saastuttamaan ja tilaa viemään.

Totta, onkos sille lasikuidulle vieläkään oikein keksitty järkevää uusiokäyttöä vai haudataanko ne käytetyt ropellin lavat ja kaikki sinne ydinjätteen sekaan vaan. Meinasin revetä naurusta kun aikoinaan näin ohjelman aiheesta ja jotkut taiteilijat oli kyhänneet lavan palasista kaiken maailman bussipysäkkien katoksia yms.

Jos ne voisi jauhaa oikein hienoksi jauhoksi ja käyttää vaikka leivonnassa, syötetään ne ihmisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi