Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautot ja datakeskukset tuo Suomeen sahkopulan

Vierailija
22.06.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012093061.html

 

 

Tutkijalta varoitus sähköpulasta Suomessa – syynä sähköautot

 

 

Sähköautojen määrän nopea kasvu ja niiden lataamisesta syntyvät kulutuspiikit voivat haastaa sähkön riittävyyttä jo varsin pian 2030-luvun alussa. Näin todetaan Aalto-yliopiston tuoreessa tutkimuksessa.

Sähkön riittävyys on tutkimuksen ennusteen mukaan koetuksella erityisesti alkutalven kylmillä säillä, jolloin kysyntä on kovimmillaan ja tuulivoiman tuotanto usein vähäistä.

– Tuotantokapasiteetti ei välttämättä riitä vastaamaan sähköajoneuvojen nopeasti kasvavaan määrään ja niiden lataamisen aiheuttamiin kulutuspiikkeihin, sanoo energiatekniikan väitöskirjatutkija Ilona Malmipuro tiedotteessa.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta kuitenkin tasaantuvat yleensä vähitellen aina. Nythän on ollut tilanne jossa mm. tuulivoimaa on rakennettu paljon jo etukenossa ja nyt sitten hiljenee lisärakentaminen koska kulutus ei ole pysynyt perässä ja sähkön hinta on ollut varsin alhaalla monin ajoin.

Ydinvoimankin lisärakentaminen on ollut jäissä koska nykyinen sähkön hinta ei mahdollista kannattavaa lisärakentamista.

Vierailija
2/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää sahko, kun otetaan kiertävät sähkökatkot käyttöön.  

Naapuri pistää homovatkaimen roikan kiinni, niin muilta naapureilta katkaistaan sähköt. Problem solved.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rydmanhan näitä on datakeskuksia on lobannut

Vierailija
4/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajotkaa niihin leivänpaahtimiinne talvipakkasilla :D

Vierailija
5/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta kuitenkin tasaantuvat yleensä vähitellen aina. Nythän on ollut tilanne jossa mm. tuulivoimaa on rakennettu paljon jo etukenossa ja nyt sitten hiljenee lisärakentaminen koska kulutus ei ole pysynyt perässä ja sähkön hinta on ollut varsin alhaalla monin ajoin.

Ydinvoimankin lisärakentaminen on ollut jäissä koska nykyinen sähkön hinta ei mahdollista kannattavaa lisärakentamista.

Selkosuomella tämä tarkoittaa, että järjettömät tuulivoimatuet ovat tehneet muiden kuin humpuukivoimaloiden rakentamisen kannattamattomaksi.

Vierailija
6/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot ei kovin paljon kuluta. Jos lasketaan vaikka 15 kWh/ 100 km kertaa vuotuinen ajomäärä 15000 km, saadaan 2250 kWh. Sähkölämmitteinen pientalo kuluttaa vuodessa 10 000 ... 15 000 kWh. Eli auton kulutus on tuohon verrattuna parikymmentä prosenttia. Auton lataantuminen on helppo ohjelmoida yön tunneille, jolloin muu kulutus on vähäistä. Sen sijaan datakeskus rouskuttaa valtavan sähkömäärän kellon ympäri. Joku mikä olikaan, alumiinitehdas kuluttaa koko Olkiluoto kolmosen kapasiteetin verran sähköä. Tämä on vaarallinen yhtälö. Uuden atomivoimalan tuotantoon saaminen kestää sen 20 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porssisahakoon pakotetaan asiakkaat ja maksamaan 1 euro  kWh hintoja talvella

Vierailija
8/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin UPM osaketta joka omistaa 30 pros Olkiluodon ydinvoimalasta...

 

Voi osoittautua hyväksi sijoitukseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköntuotantoa siis tarvitaan lisää. Parempi niin kuin lisätä fossiilisten polttoaineiden kulutusta, jotka ovat 100 % tuontitavaraa.

Vierailija
10/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin UPM osaketta joka omistaa 30 pros Olkiluodon ydinvoimalasta...

 

Voi osoittautua hyväksi sijoitukseksi

Miksi et ostanut suoraan Pohjolan Voimaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Vierailija
12/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot ei kovin paljon kuluta. Jos lasketaan vaikka 15 kWh/ 100 km kertaa vuotuinen ajomäärä 15000 km, saadaan 2250 kWh. Sähkölämmitteinen pientalo kuluttaa vuodessa 10 000 ... 15 000 kWh. Eli auton kulutus on tuohon verrattuna parikymmentä prosenttia. Auton lataantuminen on helppo ohjelmoida yön tunneille, jolloin muu kulutus on vähäistä. Sen sijaan datakeskus rouskuttaa valtavan sähkömäärän kellon ympäri. Joku mikä olikaan, alumiinitehdas kuluttaa koko Olkiluoto kolmosen kapasiteetin verran sähköä. Tämä on vaarallinen yhtälö. Uuden atomivoimalan tuotantoon saaminen kestää sen 20 vuotta. 

Sinä se et usko edes asiantuntijoita

Viisi vuotta sitten jo, kun tästä asiasta edes yritti mainita niin heti sai jonkun salaliittoteoreetikon leiman ja höhöttelyä. Näkispä edes yhden kerran kun varoituksia uskotaan. Koko sähköauto ja datakeskus buumi on tehty länsimaiden hajottamiseksi. Tähän vielä vyöry jotain kolmannen maailman kasvatteja, niin kuulostaa lähinnä venäjän ja kiinan hybridiprojektilta ja voin kyllä myöntää, että hyvin suunnitelma etenee 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kapitalismissa tuotanto aina vastaa kysyntään, kunhan sähkön hinta hieman nousee.

Se uusi ydinvoimalatyömaa pitäisi aloittaa mieluummin heti, että perusvoimaa olisi riittävästi tarjolla kymmenenkin vuoden kuluttua. Rahoittajat ja rakentajat tuntuvat kuitenkin tuijottavan vain tämän hetken tilannetta, kun sähkö on suurimman osan ajasta liian halpaa.

Joku kommentoi, että meillä on rakennettu liikaa tuettua tuulivoimaa. Tiedoksi, että parin vuoden takainen tuulivoimaboomi oli täysin markkinaehtoista. Nyt meillä on paljon jo luvitettuja projekteja, jotka nekin odottavat vain sähkön hinnan nousua (eli kulutuksen kasvua).  

Sähköautojen tuoma kulutuksen kasvu ei todellakaan ole merkittävää. Artikkelin johtopäätöksistä poiketen suurin osa omakotitaloissa asuvista sähköautoilijoista lataa jo nyt yön halvimpina tunteina. Ja tähänhän pörssisähkö täysin tarkoituksella ohjaakin.

Vierailija
14/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Vierailija
16/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköntuotantoa siis tarvitaan lisää. Parempi niin kuin lisätä fossiilisten polttoaineiden kulutusta, jotka ovat 100 % tuontitavaraa.

Sähköomavaraisuuteen ei ole vielä päästy ja tuskin tällä tahdilla koskaan päästäänkään.

Vierailija
17/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähköauton omistajat lataavat autoaan tyypillisesti iltapäivällä ja alkuillasta."

 

Miten tutkija voi olla näin kuutamolla?

Vierailija
18/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Ihmiset laittaa ne kotiin palattuaan töpselin päähän tietenkin ja kaikki samaan aikaan yöllä, samaan aikaan kun omakotitalojen asukkailla pamahtaa myös lämminvesivaraajat ja lattialämmitykset päälle. Ei tule kauaa enää olemaan yöaika halvinta. Eikä se sitä ole nytkään enää ollut todella pitkään aikaan. Joko sulla on kiinteähintainen sähkösopimus tai sitten sulla ei muuten vaan ole ollut intoa tarkkailla hintoja, jos et ole tätä ilmiötä huomannut 

Vierailija
19/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on helppo ratkaisu. Vuoropäivinä sähköä pohjoiseen ja toisena etelään. Kyllä sen yhden päivän pärjää ilmankin.

Vierailija
20/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Ihmiset laittaa ne kotiin palattuaan töpselin päähän tietenkin ja kaikki samaan aikaan yöllä, samaan aikaan kun omakotitalojen asukkailla pamahtaa myös lämminvesivaraajat ja lattialämmitykset päälle. Ei tule kauaa enää olemaan yöaika halvinta. Eikä se sitä ole nytkään enää ollut todella pitkään aikaan. Joko sulla on kiinteähintainen sähkösopimus tai sitten sulla ei muuten vaan ole ollut intoa tarkkailla hintoja, jos et ole tätä ilmiötä huomannut 

Mennyjovittuun harhoines. Jotkut ovat täällä oikeasti ladanneet sähköautojaan jo vuosia pösäsähköllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä