Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautot ja datakeskukset tuo Suomeen sahkopulan

Vierailija
22.06.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012093061.html

 

 

Tutkijalta varoitus sähköpulasta Suomessa – syynä sähköautot

 

 

Sähköautojen määrän nopea kasvu ja niiden lataamisesta syntyvät kulutuspiikit voivat haastaa sähkön riittävyyttä jo varsin pian 2030-luvun alussa. Näin todetaan Aalto-yliopiston tuoreessa tutkimuksessa.

Sähkön riittävyys on tutkimuksen ennusteen mukaan koetuksella erityisesti alkutalven kylmillä säillä, jolloin kysyntä on kovimmillaan ja tuulivoiman tuotanto usein vähäistä.

– Tuotantokapasiteetti ei välttämättä riitä vastaamaan sähköajoneuvojen nopeasti kasvavaan määrään ja niiden lataamisen aiheuttamiin kulutuspiikkeihin, sanoo energiatekniikan väitöskirjatutkija Ilona Malmipuro tiedotteessa.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli sähkön pitää maksaa pirusti että sitä tuotantoa tehdään lisää, jolloin tuloksena on kuitenkin että sähkö maksaa pirusti. "

 

No fakta on että sähkön tuotanto ei ole hyväntekeväisyyttä vaan bisnestä. Esim. ihan energiateollisuuden oman selvityksen mukaan sähkön keskihintaa pitäisi tavalla tai toisella nostaa noin parilla sentillä kWh että uuteen ydinvoimalaan kannattaisi investoida. Fossiilisilla tuotanto on tuotakin kalliimpaa ja lisäksi vaihteluille altista.

Koko homman juuriongelma on juuri se että se on bisnestä. Valtion pitäisi tuottaa sähkö kansalaisilleen voittoa tavoittelematta jotta hinnat pysyy järkevinä.

Suomessa pitäisi olla laki, että ensin turvataan ihmisten sähkön riittävyys asumiseen ja elämiseen ja sen jälkeen jos jotain yli jää, niin johonkin ulkomaalaisiin datakeskuksiin ja terästehtaisiin 

Vierailija
42/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli sähkön pitää maksaa pirusti että sitä tuotantoa tehdään lisää, jolloin tuloksena on kuitenkin että sähkö maksaa pirusti. "

 

No fakta on että sähkön tuotanto ei ole hyväntekeväisyyttä vaan bisnestä. Esim. ihan energiateollisuuden oman selvityksen mukaan sähkön keskihintaa pitäisi tavalla tai toisella nostaa noin parilla sentillä kWh että uuteen ydinvoimalaan kannattaisi investoida. Fossiilisilla tuotanto on tuotakin kalliimpaa ja lisäksi vaihteluille altista.

Tuulella tuottaminen se vasta epävarmaa onkin esimerkkinä viime talvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Ihmiset laittaa ne kotiin palattuaan töpselin päähän tietenkin ja kaikki samaan aikaan yöllä, samaan aikaan kun omakotitalojen asukkailla pamahtaa myös lämminvesivaraajat ja lattialämmitykset päälle. Ei tule kauaa enää olemaan yöaika halvinta. Eikä se sitä ole nytkään enää ollut todella pitkään aikaan. Joko sulla on kiinteähintainen sähkösopimus tai sitten sulla ei muuten vaan ole ollut intoa tarkkailla hintoja, jos et ole tätä ilmiötä huomannut 

Mennyjovittuun harhoines. Jotkut ovat täällä oikeasti ladanneet sähköautojaan jo vuosia pösäsähköllä.

Etkä silti ole huomannut ettei yöaika enää olekaan halvin aika 

Se, että iniset kirosanoja ei nyt auta sinua tässä asiassa 

Paitsi että on käytännössä aina halvin aika. Jokainen voi tarkistaa asian joten miksi höpötät seinähulluja?

Vierailija
44/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.

Vierailija
45/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta kuitenkin tasaantuvat yleensä vähitellen aina. Nythän on ollut tilanne jossa mm. tuulivoimaa on rakennettu paljon jo etukenossa ja nyt sitten hiljenee lisärakentaminen koska kulutus ei ole pysynyt perässä ja sähkön hinta on ollut varsin alhaalla monin ajoin.

Ydinvoimankin lisärakentaminen on ollut jäissä koska nykyinen sähkön hinta ei mahdollista kannattavaa lisärakentamista.

Eli sähkön pitää maksaa pirusti että sitä tuotantoa tehdään lisää, jolloin tuloksena on kuitenkin että sähkö maksaa pirusti. Eihän tässä voi kansalainen voittaa.

Ydinvoimalaakaan ei rakenneta parissa kuukaudessa, joten asiaa ei auta pelkkä ihmettely. Nyt ollaan jo pahasti myöhässä 

Vierailija
46/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Selkosuomella tämä tarkoittaa, että järjettömät tuulivoimatuet ovat tehneet muiden kuin humpuukivoimaloiden rakentamisen kannattamattomaksi."

 

Tuulivoimatuet ovat loppuneet jo aikoja sitten. Suurin osa Suomen tuulivoimasta on rakennettu sen jälkeen kun tuet uusille voimaloille lopetettiin jo 8 vuotta sitten.

Etelä-Pohjanmalle rakennettiin useita tuulivoimaloita 2022-2025.

Puolalaiset asensi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli."

 

Ajattelitko että Suomen valtio olisi hyvää hyvyyttään investoinut nykyistä enemmän sähköntuotantoon? Ei sosiaalismi yleensä tuota pidemmällä tähtäimellä suurta tarjontaa vaan niukkuutta.

Kapitalistisella bisneksenteollahan tässä on toistaiseksi menty ja varsin niukalta näyttää? Entäs ne vanhukset niissä bisneshoitoloissa, aika niukat on heilläkin oltavat. Kyllä se taitaa vaan olla asia hieman päinvastoin ja ahneus pistää niukistamaan asioita että itselle jäisi enemmän.

Miksi julkinen sektori ei kykene hoitamaan edes vanhuksiaan?

Koska valtaapitävät haluavat siirtää hoidon yksityisille bisnesfirmoille jotka voivat nipistellä voiton tavoitteluissaan hoidossa. Tuloksena että vanhukset makaa sänkyihin sidottuina likaisissa vaipoissa ja heidät syötetään ehkä kerran päivässä, koska kaikki muuhan olisi pois voitoista. Kummallisesti ennen kyettiin pyörittämään asiallisia vanhustenkoteja.

Vierailija
48/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.

...ja koska nämä korvaavat useimmiten suoraa sähkölämmitystä niin sähkön kokonaiskulutus vähenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli."

 

Ajattelitko että Suomen valtio olisi hyvää hyvyyttään investoinut nykyistä enemmän sähköntuotantoon? Ei sosiaalismi yleensä tuota pidemmällä tähtäimellä suurta tarjontaa vaan niukkuutta.

Kapitalistisella bisneksenteollahan tässä on toistaiseksi menty ja varsin niukalta näyttää? Entäs ne vanhukset niissä bisneshoitoloissa, aika niukat on heilläkin oltavat. Kyllä se taitaa vaan olla asia hieman päinvastoin ja ahneus pistää niukistamaan asioita että itselle jäisi enemmän.

Miksi julkinen sektori ei kykene hoitamaan edes vanhuksiaan?

Koska valtaapitävät haluavat siirtää hoidon yksityisille bisnesfirmoille jotka voivat nipistellä voiton tavoitteluissaan hoidossa. Tuloksena että vanhukset makaa sänkyihin sidottuina likaisissa vaipoissa ja heidät syötetään ehkä kerran päivässä, koska kaikki muuhan olisi pois voitoista. Kummallisesti ennen kyettiin pyörittämään asiallisia vanhustenkoteja.

Julkinen on unohtanut vanhuksemme kun panostukset on laitettu Uussuomalaisiin tulijoihin,näihin poltetaan järkyttävä määrä veroeuroja,joka vuosi useita miljardeja,kokonaisuutena jopa kymmenen miljardia vuodessa.

Vierailija
50/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli."

 

Ajattelitko että Suomen valtio olisi hyvää hyvyyttään investoinut nykyistä enemmän sähköntuotantoon? Ei sosiaalismi yleensä tuota pidemmällä tähtäimellä suurta tarjontaa vaan niukkuutta.

Kapitalistisella bisneksenteollahan tässä on toistaiseksi menty ja varsin niukalta näyttää? Entäs ne vanhukset niissä bisneshoitoloissa, aika niukat on heilläkin oltavat. Kyllä se taitaa vaan olla asia hieman päinvastoin ja ahneus pistää niukistamaan asioita että itselle jäisi enemmän.

Miksi julkinen sektori ei kykene hoitamaan edes vanhuksiaan?

Koska julkinen puoli tarkoituksella kuihdutetaan viemällä sieltä rahat pois, kummallisesti sitä rahaa riittää kuitenkin kelatuken muodossa yksityisille palveluille kipattavaksi. Miksiköhän tuota rahaa ei voida ohjata sinne julkiselle sektorille, kumma juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "

 

No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.

Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki 

Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä 

Vierailija
52/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli."

 

Ajattelitko että Suomen valtio olisi hyvää hyvyyttään investoinut nykyistä enemmän sähköntuotantoon? Ei sosiaalismi yleensä tuota pidemmällä tähtäimellä suurta tarjontaa vaan niukkuutta.

Kapitalistisella bisneksenteollahan tässä on toistaiseksi menty ja varsin niukalta näyttää? Entäs ne vanhukset niissä bisneshoitoloissa, aika niukat on heilläkin oltavat. Kyllä se taitaa vaan olla asia hieman päinvastoin ja ahneus pistää niukistamaan asioita että itselle jäisi enemmän.

Miksi julkinen sektori ei kykene hoitamaan edes vanhuksiaan?

Koska julkinen puoli tarkoituksella kuihdutetaan viemällä sieltä rahat pois, kummallisesti sitä rahaa riittää kuitenkin kelatuken muodossa yksityisille palveluille kipattavaksi. Miksiköhän tuota rahaa ei voida ohjata sinne julkiselle sektorille, kumma juttu.

Ja kai jokainen muistaa mitä yksityiset firmat teki kun hallitus korotti kela-tukia? No luonnollisesti nostivat hintoja! Tehokasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "

 

No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.

Ei muuten ole enää kuukausiin pitänyt paikkaansa tuo väite, tänäänkin se korkein hintapiikki osuu kello 22.00. Nousu alkaa kello 18.00 ja se korkein lukema on tosiaan illalla kymmeneltä se on jopa korkeampi kuin aamun piikki 

Näin se on ollut jo kuukausien ajan. Halvinta sähkö on iltapäivällä jopa halvempaa kuin yöllä 

Nyt on tanakan tuulituotannon vuorokausi menossa, lämmin kesäpäivä, koko päivä on alle sentin päivä joten tästä päivästä on ihan turha vetää yhtään mitään johtopäätöksiä koska on yleensä halvimmat tunnit (ja ne on öisin, edelleenkin). Oletko jumittunut katiskaan vai oletko joku viallinen ryssäbotti kun jaksat jäkättää päivänselvää vastaan?

Vierailija
54/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.

...ja koska nämä korvaavat useimmiten suoraa sähkölämmitystä niin sähkön kokonaiskulutus vähenee.

Useimmiten kuitenkin korvataan kaukolämpöä.

Vierailija
56/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalämpöpumput myös vievät koko ajan enemmän sähköä kun yhtiöt siirtyvät maalämpöön.

...ja koska nämä korvaavat useimmiten suoraa sähkölämmitystä niin sähkön kokonaiskulutus vähenee.

Liian kallista on useimmiten korvata suora sähkölämmitys kun maalämpö vaatii vesikiertoisen.

Vierailija
57/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Ihmiset laittaa ne kotiin palattuaan töpselin päähän tietenkin ja kaikki samaan aikaan yöllä, samaan aikaan kun omakotitalojen asukkailla pamahtaa myös lämminvesivaraajat ja lattialämmitykset päälle. Ei tule kauaa enää olemaan yöaika halvinta. Eikä se sitä ole nytkään enää ollut todella pitkään aikaan. Joko sulla on kiinteähintainen sähkösopimus tai sitten sulla ei muuten vaan ole ollut intoa tarkkailla hintoja, jos et ole tätä ilmiötä huomannut 

Mennyjovittuun harhoines. Jotkut ovat täällä oikeasti ladanneet sähköautojaan jo vuosia pösäsähköllä.

Etkä silti ole huomannut ettei yöaika enää olekaan halvin aika 

Se, että iniset kirosanoja ei nyt auta sinua tässä asiassa 

Paitsi että on käytännössä aina halvin aika. Jokainen voi tarkistaa asian joten miksi höpötät seinähulluja?

Miksi et sitten tarkista?

Vierailija
58/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköntuotantoa siis tarvitaan lisää. Parempi niin kuin lisätä fossiilisten polttoaineiden kulutusta, jotka ovat 100 % tuontitavaraa.

Meille on fossiiliset ja bensa tärkeintä.

Lulu ja pojat.

Vierailija
59/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuulivoima😂

1. Ei tuule - ei hyötyä.

2. Tuulee kovaa - ei voi käyttää kun ei kestä rakenteet.

3. Talvella ei toimi jään takia.

Kaikki muut pohjoismaat asettivat rakennusluvan ehdoksi sulatuskaapelit paitsi Suomi. Viime talvena lavat olivatkin sitten monta kuukautta jäässä ja sähköntuotanto kirjaimellisesti jäissä 

Vierailija
60/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot ei kovin paljon kuluta. Jos lasketaan vaikka 15 kWh/ 100 km kertaa vuotuinen ajomäärä 15000 km, saadaan 2250 kWh. Sähkölämmitteinen pientalo kuluttaa vuodessa 10 000 ... 15 000 kWh. Eli auton kulutus on tuohon verrattuna parikymmentä prosenttia. Auton lataantuminen on helppo ohjelmoida yön tunneille, jolloin muu kulutus on vähäistä. Sen sijaan datakeskus rouskuttaa valtavan sähkömäärän kellon ympäri. Joku mikä olikaan, alumiinitehdas kuluttaa koko Olkiluoto kolmosen kapasiteetin verran sähköä. Tämä on vaarallinen yhtälö. Uuden atomivoimalan tuotantoon saaminen kestää sen 20 vuotta. 

Sinä se et usko edes asiantuntijoita

Viisi vuotta sitten jo, kun tästä asiasta edes yritti mainita niin heti sai jonkun salaliittoteoreetikon leiman ja höhöttelyä. Näkispä edes yhden kerran kun varoituksia uskotaan. Koko sähköauto ja datakeskus buumi on tehty länsimaiden hajottamiseksi. Tähän vielä vyöry jotain kolmannen maailman kasvatteja, niin kuulostaa lähinnä venäjän ja kiinan hybridiprojektilta ja voin kyllä myöntää, että hyvin suunnitelma etenee 

Ei ole kyse uskosta, ainakaan mun uskostani. Mä esitin tuossa ihan laskelman. Ja mielipiteeni, että autot ei ole ongelma, mutta kryptonlouhijat ja muut vihreällä sähköllä siivestäjät on todellakin ongelma. Uskon (huom. uskon!) että poliitikot, joiden käsiin olemme luovuttaneet päätösvallan, näkevät ongelmat, ja ohjaavat Suomen politiikan takaisin järkevälle uralle. Perustelu: Kun muistellaan taannoista Case Uniperiä, niin saivathan poliitikot senkin klaarattua kuntoon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi