Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautot ja datakeskukset tuo Suomeen sahkopulan

Vierailija
22.06.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012093061.html

 

 

Tutkijalta varoitus sähköpulasta Suomessa – syynä sähköautot

 

 

Sähköautojen määrän nopea kasvu ja niiden lataamisesta syntyvät kulutuspiikit voivat haastaa sähkön riittävyyttä jo varsin pian 2030-luvun alussa. Näin todetaan Aalto-yliopiston tuoreessa tutkimuksessa.

Sähkön riittävyys on tutkimuksen ennusteen mukaan koetuksella erityisesti alkutalven kylmillä säillä, jolloin kysyntä on kovimmillaan ja tuulivoiman tuotanto usein vähäistä.

– Tuotantokapasiteetti ei välttämättä riitä vastaamaan sähköajoneuvojen nopeasti kasvavaan määrään ja niiden lataamisen aiheuttamiin kulutuspiikkeihin, sanoo energiatekniikan väitöskirjatutkija Ilona Malmipuro tiedotteessa.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Selkosuomella tämä tarkoittaa, että järjettömät tuulivoimatuet ovat tehneet muiden kuin humpuukivoimaloiden rakentamisen kannattamattomaksi."

 

Tuulivoimatuet ovat loppuneet jo aikoja sitten. Suurin osa Suomen tuulivoimasta on rakennettu sen jälkeen kun tuet uusille voimaloille lopetettiin jo 8 vuotta sitten.

Vierailija
22/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Jos ei työmatka ole tyyliin Tampere-Helsinki, ei autoa tarvitse joka päivä ladata. Ei edes talvella. Kesällä saattaa mennä parikin viikkoa yhdellä latauksella, kun on muitakin liikkumavälineitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmiset laittaa ne kotiin palattuaan töpselin päähän tietenkin ja kaikki samaan aikaan yöllä, samaan aikaan kun omakotitalojen asukkailla pamahtaa myös lämminvesivaraajat ja lattialämmitykset päälle. Ei tule kauaa enää olemaan yöaika halvinta."

 

Jokaiselle fiksullä sähköautoilijalla on pörssisähköohjaus latauksessa jolloin auto latautuu automaattisesti halvimmilla tunneilla ja halvimmat tunnit ovat taas niitä jolloin kulutusta on vähiten suhteessa kulutukseen.

Vierailija
24/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Jos ei työmatka ole tyyliin Tampere-Helsinki, ei autoa tarvitse joka päivä ladata. Ei edes talvella. Kesällä saattaa mennä parikin viikkoa yhdellä latauksella, kun on muitakin liikkumavälineitä.

Joo tässä taisi olla mukana pluggaritkin ja siitä tuo harhainen oletus että lataus pääasiassa iltapäivällä, kun paskapluggari on  usein niin yksinkertainen ettei sitä pysty ajastamaan. Tällaisia ei toivottavasti osta enää kukaan 2030.

Vierailija
25/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähköomavaraisuuteen ei ole vielä päästy ja tuskin tällä tahdilla koskaan päästäänkään."

 

No Suomi on jo vuositasolla sähköomavarainen joka on paljon parempi tilanne kuin vuosikymmeniin. Ja se tuonti on myös siirtynyt kokonaan normaaleihin luotettaviin maihin kuiten Ruotsiin ja Norjaan.

Vielä ennen Ukrainan sotaa 20% sähköstä tuotiin Venäjältä.

Vierailija
26/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo tässä taisi olla mukana pluggaritkin ja siitä tuo harhainen oletus että lataus pääasiassa iltapäivällä, kun paskapluggari on  usein niin yksinkertainen ettei sitä pysty ajastamaan. "

 

Mitä plugaria ei pysty ajastamaa? Ja jos se ei onnistu jostain syystä siitä autosta niin usein laturista pystyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta kuitenkin tasaantuvat yleensä vähitellen aina. Nythän on ollut tilanne jossa mm. tuulivoimaa on rakennettu paljon jo etukenossa ja nyt sitten hiljenee lisärakentaminen koska kulutus ei ole pysynyt perässä ja sähkön hinta on ollut varsin alhaalla monin ajoin.

Ydinvoimankin lisärakentaminen on ollut jäissä koska nykyinen sähkön hinta ei mahdollista kannattavaa lisärakentamista.

Eli sähkön pitää maksaa pirusti että sitä tuotantoa tehdään lisää, jolloin tuloksena on kuitenkin että sähkö maksaa pirusti. Eihän tässä voi kansalainen voittaa.

Vierailija
28/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto "

 

No ei näy. Näkyy kyllä se piikki kun kaikki tulevat kotiin ja laittavat hellat ja uunit päälle. Tämä "piikki" kun näkyy nimenomaan siinä 16-18 ja laskee tasaisesti kohti yötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli.

Vierailija
30/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli sähkön pitää maksaa pirusti että sitä tuotantoa tehdään lisää, jolloin tuloksena on kuitenkin että sähkö maksaa pirusti. "

 

No fakta on että sähkön tuotanto ei ole hyväntekeväisyyttä vaan bisnestä. Esim. ihan energiateollisuuden oman selvityksen mukaan sähkön keskihintaa pitäisi tavalla tai toisella nostaa noin parilla sentillä kWh että uuteen ydinvoimalaan kannattaisi investoida. Fossiilisilla tuotanto on tuotakin kalliimpaa ja lisäksi vaihteluille altista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli."

 

Ajattelitko että Suomen valtio olisi hyvää hyvyyttään investoinut nykyistä enemmän sähköntuotantoon? Ei sosiaalismi yleensä tuota pidemmällä tähtäimellä suurta tarjontaa vaan niukkuutta.

Vierailija
32/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli sähkön pitää maksaa pirusti että sitä tuotantoa tehdään lisää, jolloin tuloksena on kuitenkin että sähkö maksaa pirusti. "

 

No fakta on että sähkön tuotanto ei ole hyväntekeväisyyttä vaan bisnestä. Esim. ihan energiateollisuuden oman selvityksen mukaan sähkön keskihintaa pitäisi tavalla tai toisella nostaa noin parilla sentillä kWh että uuteen ydinvoimalaan kannattaisi investoida. Fossiilisilla tuotanto on tuotakin kalliimpaa ja lisäksi vaihteluille altista.

Koko homman juuriongelma on juuri se että se on bisnestä. Valtion pitäisi tuottaa sähkö kansalaisilleen voittoa tavoittelematta jotta hinnat pysyy järkevinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kun se datakeskus palaa, roihuaako yhtä iloisesti kun sähkövatkaimet? 

Vierailija
34/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rydmanhan näitä on datakeskuksia on lobannut

Vasemmistolainen valhe,taas kerran.Vihervasemmisto on vastustanut kautta vuosien uutta ydinvoimaa luottaen ja huutaen sattumasähkön puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta kuitenkin tasaantuvat yleensä vähitellen aina. Nythän on ollut tilanne jossa mm. tuulivoimaa on rakennettu paljon jo etukenossa ja nyt sitten hiljenee lisärakentaminen koska kulutus ei ole pysynyt perässä ja sähkön hinta on ollut varsin alhaalla monin ajoin.

Ydinvoimankin lisärakentaminen on ollut jäissä koska nykyinen sähkön hinta ei mahdollista kannattavaa lisärakentamista.

Selkosuomella tämä tarkoittaa, että järjettömät tuulivoimatuet ovat tehneet muiden kuin humpuukivoimaloiden rakentamisen kannattamattomaksi.

Noin 2miljardilla muistini mukaan tuettu

Vierailija
36/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli."

 

Ajattelitko että Suomen valtio olisi hyvää hyvyyttään investoinut nykyistä enemmän sähköntuotantoon? Ei sosiaalismi yleensä tuota pidemmällä tähtäimellä suurta tarjontaa vaan niukkuutta.

Kapitalistisella bisneksenteollahan tässä on toistaiseksi menty ja varsin niukalta näyttää? Entäs ne vanhukset niissä bisneshoitoloissa, aika niukat on heilläkin oltavat. Kyllä se taitaa vaan olla asia hieman päinvastoin ja ahneus pistää niukistamaan asioita että itselle jäisi enemmän.

Vierailija
37/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Eipä sitä illalla tarvitse päälle laittaa vaan silloin yöllä.

 

Tässä tutkimuksessa oletettiin että autot ladataan pääasiassa iltaPÄIVÄLLÄ mikä on potaskaa.

Ihmiset laittaa ne kotiin palattuaan töpselin päähän tietenkin ja kaikki samaan aikaan yöllä, samaan aikaan kun omakotitalojen asukkailla pamahtaa myös lämminvesivaraajat ja lattialämmitykset päälle. Ei tule kauaa enää olemaan yöaika halvinta. Eikä se sitä ole nytkään enää ollut todella pitkään aikaan. Joko sulla on kiinteähintainen sähkösopimus tai sitten sulla ei muuten vaan ole ollut intoa tarkkailla hintoja, jos et ole tätä ilmiötä huomannut 

Mennyjovittuun harhoines. Jotkut ovat täällä oikeasti ladanneet sähköautojaan jo vuosia pösäsähköllä.

Etkä silti ole huomannut ettei yöaika enää olekaan halvin aika 

Se, että iniset kirosanoja ei nyt auta sinua tässä asiassa 

Vierailija
38/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taas laskettu miten käy jos kaikki autot laitetaan yhtaikaa suurteholataukseen... mitä ei IKINÄ tapahdu.

Ai ei vai. Sähköautothan ladataan pääosin yöaikaan ja nyt jo näkyy piikkinä hinnassa joka ilta se latauksen päälle laitto 

Näkyyhän noita olevan kaapelin päässä kirkkaassa päivänvalossa.

Vierailija
39/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ongelmana on että kun tällainen perusjuttu kuin sähkö on annettu bisnesten käsiin niin sähkön hinnalla on suuntana vain ylöspäin oli miten oli."

 

Ajattelitko että Suomen valtio olisi hyvää hyvyyttään investoinut nykyistä enemmän sähköntuotantoon? Ei sosiaalismi yleensä tuota pidemmällä tähtäimellä suurta tarjontaa vaan niukkuutta.

Kapitalistisella bisneksenteollahan tässä on toistaiseksi menty ja varsin niukalta näyttää? Entäs ne vanhukset niissä bisneshoitoloissa, aika niukat on heilläkin oltavat. Kyllä se taitaa vaan olla asia hieman päinvastoin ja ahneus pistää niukistamaan asioita että itselle jäisi enemmän.

Miksi julkinen sektori ei kykene hoitamaan edes vanhuksiaan?

Vierailija
40/79 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sähköomavaraisuuteen ei ole vielä päästy ja tuskin tällä tahdilla koskaan päästäänkään."

 

No Suomi on jo vuositasolla sähköomavarainen joka on paljon parempi tilanne kuin vuosikymmeniin. Ja se tuonti on myös siirtynyt kokonaan normaaleihin luotettaviin maihin kuiten Ruotsiin ja Norjaan.

Vielä ennen Ukrainan sotaa 20% sähköstä tuotiin Venäjältä.

En tiedä mitä omavaraisuutta se on olevinaan missään muodossa jos on aikoja kun sähkö ei riitä ja sitä joudutaan tuomaan ulkomailta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän