HS, Seksuaali ja sukupuolivähemmistöt kohtaavat edelleen syrjintää
Voisiko joku kertoa konkreettisen esimerkin syrjinnästä, kiitos.
Kommentit (394)
Minulla on vain esimerkki nk. Positiivisesta syrjinnästä. Sukulainen on transnainen. Hyvä tyyppi ja varmasti hyvä työntekijä. Useamman työpaikan on saanut sen vuoksi, että on ollut kv -firmalle se kuuluisa dei -rekry.
Hyvä hänelle, ja varmasti firma on saanut itselleen hyvän työntekijän. Harmi kuitenkin niille syrjityille, sillä ei ole olemassa positiivista syrjintää, vaan ainoastaan syrjintää.
En syrji. Hyväksyn. Ei se ole minulta pois.
Mutta ärsyttää joidenkin jatkuva ulostulo ja hyväksymisen vaatimus.
Olen hetetonainen eikä minua koko ajan kaikkialla ymmärretä ja paapota. Johtuuko se seksuaalisuudestani? Ei. Se johtuu normaalisista ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta tai sen puutteesta.
Minua ei kiinnosta tippaakaan, kenen kanssa esim työkaveri peuhaa. Jos hän ärsyttää minua, se johtuu hänen persoonastaan ei seksuaalisuudesta. Mutta jos en kohtele vähemmistöön kuuluvaa silkkihansikkain, saatan joutua puhutteluun syrjinnästä. Jos vastaavassa tilanteessa vastapuolena on toinen hetero, asia käsitellään työasiana.
Tuntuu, että moni vähemmistöön kuuluva katsoo kaikkia asioita "pridelinssien" läpi. Siis hän ihan itse. Muita ei kiinnosta hänen erilaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän näitä edes syrjitä mutta nämä haluaa uhriutumisella hakea huomiota. 99% kansasta ei ole edes kiinnostunut mitä ihmiset tekee kodeissaan elimillään mutta eihän se näitä estä uhriutumasta ja syyttämästä muita huomio himoissaan. Onhan se nyt trendikästä uhriutua kaikesta mutta jos et ole hetero niin pääset aivan varmasti julkisuuteen lehtien palstoille kun uhriudut syrjinnästä
Juu siis kaiken maailman huomioväriwokeltajia on, jotka etsivät mikroaggressioita sieltäkin, missä niitä ei ole.
Olen kuitenkin duunarialalla törmännyt melko ikäviin kommentteihin ja asenteisiin. Esim. taukohuoneessa valitetaan, kuinka homoja on nykyään kaikkialla ja ne pitäisi viedä saunan taakse (siis ei mitenkään läpällä, vaan tosissaan). Tai se, että omasta työnteosta tehdään erittäin hankalaa, kukaan ei tervehdi tai vastaa kysymyksiin. Tuossa nyt pari omakohtaista esimerkkiä ihan 2020-luvun Suomesta :)
Lue: Ympäristö ei ole koko ajan kärppänä tukemassa transmuusufriikkien päähänpistoja
Normi homo/lesbo saa olla ihan rauhassa ainakin jos ei joka toisessa lauseessa kailota sitä suuntaustaan.
Mä voisin konservatiivikristittynä (meitä on ehkä max 5 % väestöstä) ulista myös yhtä sun toista.
Olen vähemmistössä, yyyääähhh :D Mutta en jaksa ulista, me ollaan totuttu jo enemmistön torjuntaan ihan kirkollisissakin valtioissa, mutta Jeesus on tärkeempi ja ihanampi kuin muiden mielipiteet.
Homolesbo sanoisi "tuo ei ole sun synnynnäinen ominaisuutesi vaan valinta". Mistä olen eri mieltä, homoseksuaalisuuden toteuttaminen on valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että ainakin osa homoseksuaaleista ärsyyntyy, kun puhutaan "muiden mielipiteestä". Eräskin trans-prosessissa oleva julkilesbo, kun ei tiennyt mitä mieltä olin, puhui halveksivaan sävyyn ja irvistellen konservatiiveista "niin ne jankkaa sitä mielipidettä ja mielipidettä, kun mun mielestä pitäis puhua ihmisoikeuksista."
Itse asiassa...asia nimeltä "mielipide" ei ole ihan mitätön asia. Jonkun seta-ihmisen mielestä tylsän ihmisen mielipide voi olla oikea. Ei edes ihmisoikeudet mene jonkun mielipiteen edelle. Kaikkea häröilyä ei voi oikeuttaa ihmisoikeuksilla, ja niissä kysymyksissä kysytään juuri, nimenomaan mielipidettä, että mihin raja vedetään.
Siis jonkun tylsän ihmisen mielipide voi olla oikea, vaikka seta-ihmisen mielestä se ihminen on tylsä ja putkinäköinen ankeuttaja.
Joidenkin mielestä syrjivät mielipiteet voi tosiaan olla oikeita ja ajattelun vapaus on sama asia kuin ääneen lausuttu halveksuva mielipide. Nämä ihmiset asettaa itsensä ja mielipiteensä muiden yläpuolelle ja usein uhriutuvat, jos joku kehtaa sanoa, että mielipide on syrjivä.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin konservatiivikristittynä (meitä on ehkä max 5 % väestöstä) ulista myös yhtä sun toista.
Olen vähemmistössä, yyyääähhh :D Mutta en jaksa ulista, me ollaan totuttu jo enemmistön torjuntaan ihan kirkollisissakin valtioissa, mutta Jeesus on tärkeempi ja ihanampi kuin muiden mielipiteet.
Homolesbo sanoisi "tuo ei ole sun synnynnäinen ominaisuutesi vaan valinta". Mistä olen eri mieltä, homoseksuaalisuuden toteuttaminen on valinta.
Heteroseksuaalisuuden toteuttaminen on myös valinta. Aina voi valita selibaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että ainakin osa homoseksuaaleista ärsyyntyy, kun puhutaan "muiden mielipiteestä". Eräskin trans-prosessissa oleva julkilesbo, kun ei tiennyt mitä mieltä olin, puhui halveksivaan sävyyn ja irvistellen konservatiiveista "niin ne jankkaa sitä mielipidettä ja mielipidettä, kun mun mielestä pitäis puhua ihmisoikeuksista."
Itse asiassa...asia nimeltä "mielipide" ei ole ihan mitätön asia. Jonkun seta-ihmisen mielestä tylsän ihmisen mielipide voi olla oikea. Ei edes ihmisoikeudet mene jonkun mielipiteen edelle. Kaikkea häröilyä ei voi oikeuttaa ihmisoikeuksilla, ja niissä kysymyksissä kysytään juuri, nimenomaan mielipidettä, että mihin raja vedetään.
Siis jonkun tylsän ihmisen mielipide voi olla oikea, vaikka seta-ihmisen mielestä se ihminen on tylsä ja putkinäköinen ankeuttaja.
Joidenkin mielestä syrjivät mielipiteet voi tosiaan olla oikeita ja ajattelun vapaus on sama asia kuin ääneen lausuttu halveksuva mielipide. Nämä ihmiset asettaa itsensä ja mielipiteensä muiden yläpuolelle ja usein uhriutuvat, jos joku kehtaa sanoa, että mielipide on syrjivä.
No työpaikoilla puhuttaisiin ihan yhtä lailla jos alkoholismi vapautettaisiin "ihanan luonnollisena asiana", sisarusseksi olisi "kaunista ja puhdasta", adhd-autismi vapautettaisiin "kutkuttavaksi ja vapauttavaksi elämänvoimaksi" ja peda-rit olisivat "hyväntekijöitä jotka tutustuttavat lapsen turvallisesti iloitsemaan seksistä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin konservatiivikristittynä (meitä on ehkä max 5 % väestöstä) ulista myös yhtä sun toista.
Olen vähemmistössä, yyyääähhh :D Mutta en jaksa ulista, me ollaan totuttu jo enemmistön torjuntaan ihan kirkollisissakin valtioissa, mutta Jeesus on tärkeempi ja ihanampi kuin muiden mielipiteet.
Homolesbo sanoisi "tuo ei ole sun synnynnäinen ominaisuutesi vaan valinta". Mistä olen eri mieltä, homoseksuaalisuuden toteuttaminen on valinta.
Heteroseksuaalisuuden toteuttaminen on myös valinta. Aina voi valita selibaatin.
Totta turiset!
Vierailija kirjoitti:
Lue: Ympäristö ei ole koko ajan kärppänä tukemassa transmuusufriikkien päähänpistoja
Normi homo/lesbo saa olla ihan rauhassa ainakin jos ei joka toisessa lauseessa kailota sitä suuntaustaan.
Riippuu paikasta. Omassa lapsuudessa homo oli tyyliin pahinta, mitä voi olla. Ei tästä nyt niin kauan aikaa ole kun edes (aiheeton) homoepäily antoi aiheen koulun jälkeen tapahtuvalle lynkkaukselle.
Ja kuten sanoin, parillakin työpaikalla on tullut vastaan todella epäasiallista kohtelua, vaikka en ulospäin näytä mitenkään erikoiselta tai kailota yhtään mitään. Pari vuotta vedetty hydrauliikkaa ja sähköjä ilman ongelmia, ja yhtäkkiä kukaan ei edes katso päin saati sano sanaakaan. Pelkästään tieto seksuaalisuudesta riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin konservatiivikristittynä (meitä on ehkä max 5 % väestöstä) ulista myös yhtä sun toista.
Olen vähemmistössä, yyyääähhh :D Mutta en jaksa ulista, me ollaan totuttu jo enemmistön torjuntaan ihan kirkollisissakin valtioissa, mutta Jeesus on tärkeempi ja ihanampi kuin muiden mielipiteet.
Homolesbo sanoisi "tuo ei ole sun synnynnäinen ominaisuutesi vaan valinta". Mistä olen eri mieltä, homoseksuaalisuuden toteuttaminen on valinta.
Heteroseksuaalisuuden toteuttaminen on myös valinta. Aina voi valita selibaatin.
Olet oikeassa. Siksi pidänkin surullisena, kuinka jotkut (muttei onneksi läheskään kaikki) konservatiiviset kristityt on ottanut homoparit tikunnokkaan samalla kun he katsovat esim. heteroiden avoliittoja läpi sormien. Ja samaan hengenvetoon totean, että on täysin luonnollista että homopareista puhutaan enemmän, koska homoparien kirkollista vihkimistä ollaan ajamassa kovaan ääneen kirkkoon. Kukaan ei sen sijaan ole vaatimassa, että kirkon tulisi ryhtyä siunaamaan avoliittoja, vaan yhteen muuttaminen ja seksin aloittaminen on yksittäisten ihmisten oma päätös johon seurakuntaa ei sotketa mukaan millään tavalla.
Itseäni kummastuttaa eniten se, että ne ovat aina heteroita, jotka ovat kovimpqan ääneen huutamassa, että mitään syrjintää ei ole. Mistä he sen tietävät, kun eivät päivääkään ole eläneet muuta kuin heteron elämää?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalivähemmistöön kuuluvana voin vahvistaa tämän. Ihan ihmisten asenteissa on vikaa. Ihmetellään miten homo voisi olla presidentti tai ällötellään naisparia. Näitä juttuja olen kuullut työpaikalla työkavereilta, kun itse en ole kertonut kuuluvani vähemmistöön.
Oletko koskaan ajatellut, että nuo työkaverien lauseet on heidän ihan oikea, rehellinen mielipiteensä? Kyllä, moni kauhistelisi homoa pressaa, ja se on ihan normaali reaktio ällötellä naisparia. Se on ihan loppuun asti mietitty mielipide ihan normaaleilta ja moderneilta ihmisiltä.
Et sä ole millään ylemmyystasolla heihin nähden, etkä sinä välttämättä (ja hyvin todennäköisesti) ole se, joka on näistä 2 tahosta oikeassa.
Oletko ajatellut, että sun mielipide ja kanta voi olla ihmisyydessä takapakkia ja degeneroitumista?
Se on kylläkin syrjintää. Juuri sitä mistä te heterot väitätte että ei tapahdu, vaikka itse olette koko ajan syrjimässä asenteidenne kanssa. Kyllä minuakin ällöttää miehet ja heteroseksi, mutta en minä sitä kailota missään, koska osaan käyttäytyä.
Jos on kokoajan äänessä, niin voi toiminnallaan aiheuttaa syrjityksi tulemisen. Ihmiset haluavat keskustella muistakin asioista ja jos yksi on aina äänessä samasta aiheesta, se voi olla häiritsevää.
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalivähemmistöön kuuluvana voin vahvistaa tämän. Ihan ihmisten asenteissa on vikaa. Ihmetellään miten homo voisi olla presidentti tai ällötellään naisparia. Näitä juttuja olen kuullut työpaikalla työkavereilta, kun itse en ole kertonut kuuluvani vähemmistöön.
Niin, presidentti voi tosiaan joutua työnsä puolesta esimerkiksi matkustamaan puolisonsa kanssa maihin joissa homous on rikos. Miksi ei saisi ihmetellä sitä että miten homo voisi toimia tällaisessa tilanteessa? Vastaavasti varmasti myös monia heteropareja ällötellään jos heillä vaikka on suuri ikäero. Senkö saa sanoa ääneen mutta naisparia koskiessaan sama asia onkin syrjintää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up. Kysymys aloituksessa.
Ei tuohon kukaan pysty mitään vastaamaan koska syrjintää ei oikeasti ole.
Älä viitsi trollata vakavalla asialla.
Ketjussa ei tosin vieläkään ole tullut yhtäkään konkreettista esimerkkiä seksuaalivähemmistöjen syrjinnästä Suomessa vuonna 2026. Termi on siis hyvin epämääräinen nykyään. Voisi myös ajatella, että ihmisessä on satoja muitakin ominaisuuksia kuin seksuaalinen suuntautuminen, joiden syystä he kokevat yhtälailla syrjintää. Vaikkapa älykkyys.
On tullut kyllä joitain esimerkkejä.
Leikitkö jotenkin tyhmää, ettet muka tiedä mitä syrjintä tarkoittaa?
(Esim. Turpaan lyöminenkään homouden takia, ei siis ollut sinusta mitenkään syrjivää toimintaa...)
Oikeasti tiedät varsin hyvin, että esim. seksuaalivähemmitöt kohtaavat hyvin yleisesti edelleen kaikenlaista ikävää asennetta ja toimintaa heitä kohtaan. Mutta sinä kun olet yksi niistä kiusaajista ja syrjijöistä, niin haluat hämärryttää ja normalisoida asiaa ja itse asiassa iten vain lisätä tätä syrjintää heitä kohtaan.
Turpaan vetäminen on rikos, oli syy mikä vaan. Kiusaaminen on henkistä väkivaltaa. Mutta kumpikaan ei ole syrjimistä, mitä tuolla termillä on ennen tarkoitettu.
Vähemmistöjä kohtaan vihamielisten ja syrjivien ajatusten ja asenteiden takia tehdään nimenomaan myös rikoksia, kuten pahoinpitelyjä, ja käytetään myös monenlaista henkistä väkivaltaa ja uhkaa, porukasta pois jättämistä jne.
Tämä kaikki on syrjintää. Ja aina on olleet tällaiset pahoinpitelyt, näillä uhkaamiset ja kiusaamiset osana vähemmistöjen syjintää ja näin on näistä myös puhuttu. On täysin valheellista väittää nyt yhtäkkiä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain esimerkki nk. Positiivisesta syrjinnästä. Sukulainen on transnainen. Hyvä tyyppi ja varmasti hyvä työntekijä. Useamman työpaikan on saanut sen vuoksi, että on ollut kv -firmalle se kuuluisa dei -rekry.
Hyvä hänelle, ja varmasti firma on saanut itselleen hyvän työntekijän. Harmi kuitenkin niille syrjityille, sillä ei ole olemassa positiivista syrjintää, vaan ainoastaan syrjintää.
Siis ilmoittaako hän aina työpaikkaa hakiessaan olevansa transnainen? Taidat puhua nyt puppua. Asiahan ei liity työntekoon mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
En syrji. Hyväksyn. Ei se ole minulta pois.
Mutta ärsyttää joidenkin jatkuva ulostulo ja hyväksymisen vaatimus.
Olen hetetonainen eikä minua koko ajan kaikkialla ymmärretä ja paapota. Johtuuko se seksuaalisuudestani? Ei. Se johtuu normaalisista ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta tai sen puutteesta.
Minua ei kiinnosta tippaakaan, kenen kanssa esim työkaveri peuhaa. Jos hän ärsyttää minua, se johtuu hänen persoonastaan ei seksuaalisuudesta. Mutta jos en kohtele vähemmistöön kuuluvaa silkkihansikkain, saatan joutua puhutteluun syrjinnästä. Jos vastaavassa tilanteessa vastapuolena on toinen hetero, asia käsitellään työasiana.
Tuntuu, että moni vähemmistöön kuuluva katsoo kaikkia asioita "pridelinssien" läpi. Siis hän ihan itse. Muita ei kiinnosta hänen erilaisuutensa.
Joudutko sä työpaikallasi useinkin puhutteluihin😅 Turha siitä on seksuaalivähemmistöjä syyttää jos et osaa hoitaa töitäsi. Moni ei edes ole kertonut työpaikallaan seksuaalisesta suuntautumisestaan, kuten en minäkään ole. Eli ette te useinkaan edes tiedä yhtään oletteko tekemisissä heteron vai seksuaalivähemmistöön kuuluvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalivähemmistöön kuuluvana voin vahvistaa tämän. Ihan ihmisten asenteissa on vikaa. Ihmetellään miten homo voisi olla presidentti tai ällötellään naisparia. Näitä juttuja olen kuullut työpaikalla työkavereilta, kun itse en ole kertonut kuuluvani vähemmistöön.
Oletko koskaan ajatellut, että nuo työkaverien lauseet on heidän ihan oikea, rehellinen mielipiteensä? Kyllä, moni kauhistelisi homoa pressaa, ja se on ihan normaali reaktio ällötellä naisparia. Se on ihan loppuun asti mietitty mielipide ihan normaaleilta ja moderneilta ihmisiltä.
Et sä ole millään ylemmyystasolla heihin nähden, etkä sinä välttämättä (ja hyvin todennäköisesti) ole se, joka on näistä 2 tahosta oikeassa.
Oletko ajatellut, että sun mielipide ja kanta voi olla ihmisyydessä takapakkia ja degeneroitumista?
Vai modernin ihmisen mielipide. Salli mun nauraa. Kyllä se homofobia on vähän ylsinkertaisempien ja tyhmempien ihmisten "mielipide".
Tässähän ei puhuta syrjinnästä vaan yksittäisten henkilöiden ikävästä käytöksestä. Valitettavasti siitä ei ikinä päästä eroon, kusipäät meillä on aina keskuudessamme.