Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS, Seksuaali ja sukupuolivähemmistöt kohtaavat edelleen syrjintää

Vierailija
21.06.2026 |

Voisiko joku kertoa konkreettisen esimerkin syrjinnästä, kiitos.

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari on roskalehti joka julkaisee näitä muka hauskoja juttuja maahantulijoista ja seksuaalivähemmistön kummallisuuksista. Siksi en sitä lehteä tilaa ja kerran kun sitä jaettiin heitin lähimpään roskiin ja kerroin jakelijalle tuo on ainoa oikea paikka niiden julkaisulle.

Vierailija
82/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä on mahdollista, kun syrjintä on kielletty laissa? Yritetäänkö tässä väittää, että suomalaiset ovat rikollisia vai eivätkä kunnioita lakia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homous urheilujoukkueessa ei ole täysin ongelmaton. Suihkussa on ihminen, joka näkee joukkuetoverinsa mahdollisina seksuaalisen halun kohteina. Tätä voisi verrata siihen, että naisjoukkueen suihkussa olisi heteromies. Asiat pitäisi ottaa asioina ja suoraan miettiä rehellisesti kaikkien osapuolien näkemyksiä. Nyt tietysti miesten pitäisi niellä kiltisti homo joukossaan ja pitää suunsa kiinni, muuten syrjit. Tämä siis vain huomio siitä, kuinka todellisuus ei aina ole yksinkertainen.

Vertasit päin helvettiä. Koska sinulle ei ole mitään ongelmaa että naiset lesboilee. Tai että naisten suihkussa olisi lesbo joukkueessa. Ovathan miehetkin keskenään samalla puolella uimahallin pukuhuoneessa. Kyllä siellä on heterot ja homot sekaisin. Peseytymässä ja sitten uimassa. Ei sinne mennä homostelemaan.

Eli siis on ok. jos heteromies menee naisjoukkueen kanssa suihkuun, koska sillä ei ole seksi mielessä?

Vierailija
84/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homous urheilujoukkueessa ei ole täysin ongelmaton. Suihkussa on ihminen, joka näkee joukkuetoverinsa mahdollisina seksuaalisen halun kohteina. Tätä voisi verrata siihen, että naisjoukkueen suihkussa olisi heteromies. Asiat pitäisi ottaa asioina ja suoraan miettiä rehellisesti kaikkien osapuolien näkemyksiä. Nyt tietysti miesten pitäisi niellä kiltisti homo joukossaan ja pitää suunsa kiinni, muuten syrjit. Tämä siis vain huomio siitä, kuinka todellisuus ei aina ole yksinkertainen.

Olisiko homomies sitten vastaavasti nainen siellä naisten suihkussa? 

Vierailija
85/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä mitään tietää kenenkään homoudesta, no kyllä ne kertovat kaikille riippumatta siitä haluavatko kuulla vai eivät.

Vierailija
86/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen? Nyttemmin varmasti,  ja itse aiheutettuna. 

Vierailija
87/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitettiinkö tuossa Hesarin artikkelissa esimerkkejä syrjinnästä? Mä tunnen paljon homoja ja lesboja eikä ne koe olevansa syrjittyjä. Kun ne eivät ole. Koska eivät vaadi etuoikeuksia. 

Vierailija
88/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Esimerkiksi tuoreimman kouluterveyskyselyn mukaan kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisista sukupuolivähemmistöihin kuuluvista 62 prosenttia ja seksuaalivähemmistöihin 55 prosenttia kuuluvista oli kokenut syrjintää koulussa tai vapaa-ajalla."

En yhtään epäile. Valitettavasti koulut ei tee paskaakaan kiusaamisen estämiseksi.

asiasta kukkaruukkuun, eikö 8-9luokkalaisten pitäisi enemmän keskittyä siihen koulunkäyntiin kuin sek.indentiteetin pohdintaan ja sen "esittelyyn" koulussa, sen ikäisten pitäisi olla mahdollista olla vielä lapsia.  eli todella kova prosentti tämän mukaan joutunut syrjityksi toki sitä ei kerrota paljonko prosentuaalisesti on itse vähemmistöä. En vastusta itse mitään vähemmistöjä, mutta tollaset luvut ihmetyttää. Työelämässäkin toki voi tulla haasteita jos vapaa-ajan roolit ja työntekijän roolit menee sekaisin eli sen sijaan että keskityttäisiin työntekoon, keskitytään siihen miten ilmentää omaa suuntautumistaan töissä. Kaikki vähemmistön edustajat eivät näin tee, mutta osalla on kova tarve olla esillä ja pienikin soraääni tykätään tulkita että et tykkää musta koska x.

Valko-Venäjällähän on tähän jo keksitty toimiva ratkaisu. Homouden mainostaminen on kielletty lainsäädännössä. Ongelma ratkaistu. Ihmiset keskittyvät opiskeluun ja työntekoon mainostamisen sijaan.

Vierailija
89/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee sen siitä että sana homo on edelleenkin yleinen haukkumasana ja näilläkin palstoilla fantasioidaan muslimimaiden homousrangaistusten tuomisesta tänne. No lienevät vanhempaa sakkia joka pian kupsahtaa muutenkin.

Eiköhän persu ole pahempi ja yleisempi haukkumasana. Kaikki ihmiset kokevat jossain kohtaa elämässään syrjintää ja haukkumista ja epäoikeudenmukaista kohtelua. Tämä tosiasia ei tietenkään sovi intersektionaaliselle idelologialle. 

Persu on ihan samanlainen lyhennelmä/puhekielinen ilmaisu kuin vaikkapa vassari, demari, kokkari jne. Itse Soinikin on käyttänyt sanaa ainakin kerran kun tokaisi että persut eivät myy persettään.

Miksi homo muka olisi haukkumasana, mutta persu ei? Selitä olennainen 4ero.

Kun kerran mielestäsi homo ei ole haukkumasana, niin miksi sitten haluat homotella muita ihmisiä?

eri

Kun kerran homous on mielestäsi normaalia, miten se voi olla haukkumasana. 

Vierailija
90/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up. Kysymys aloituksessa.

Ei tuohon kukaan pysty mitään vastaamaan koska syrjintää ei oikeasti ole.

Älä viitsi trollata vakavalla asialla.

Ketjussa ei tosin vieläkään ole tullut yhtäkään konkreettista esimerkkiä seksuaalivähemmistöjen syrjinnästä Suomessa vuonna 2026. Termi on siis hyvin epämääräinen nykyään. Voisi myös ajatella, että ihmisessä on satoja muitakin ominaisuuksia kuin seksuaalinen  suuntautuminen, joiden syystä he kokevat yhtälailla syrjintää. Vaikkapa älykkyys.

On tullut kyllä joitain esimerkkejä.

Leikitkö jotenkin tyhmää, ettet muka tiedä mitä syrjintä tarkoittaa?

(Esim. Turpaan lyöminenkään homouden takia, ei siis ollut sinusta mitenkään syrjivää toimintaa...)

Oikeasti tiedät varsin hyvin, että esim. seksuaalivähemmitöt kohtaavat hyvin yleisesti edelleen kaikenlaista ikävää asennetta ja toimintaa heitä kohtaan. Mutta sinä kun olet yksi niistä kiusaajista ja syrjijöistä, niin haluat hämärryttää ja normalisoida asiaa ja itse asiassa iten vain lisätä tätä syrjintää heitä kohtaan.

Turpaan vetäminen on rikos, oli syy mikä vaan. Kiusaaminen on henkistä väkivaltaa. Mutta kumpikaan ei ole syrjimistä, mitä tuolla termillä on ennen tarkoitettu. 

Vierailija
91/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan sateenkaari-ihmisten kokema syrjintä on yleistä. Esimerkiksi:

Yli puolet sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvista 8.–9.-luokkalaisista on kokenut syrjintää koulussa tai vapaa-ajalla edellisen vuoden aikana (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, 2026).

24 % sateenkaari-ihmisistä on kohdannut syrjintää jollain elämänalueella identiteettinsä vuoksi viimeisen vuoden aikana (Euroopan unionin perusoikeusvirasto FRA, 2024).

12 % sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvista kertoo kohdanneensa syrjintää työhönotossa tai työelämässä viimeisen vuoden aikana (Euroopan unionin perusoikeusvirasto FRA, 2024).

https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/-/sateenkaari-ihmisiin-kohdistuva…

Vierailija
92/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitä mitään tietää kenenkään homoudesta, no kyllä ne kertovat kaikille riippumatta siitä haluavatko kuulla vai eivät.

Mistä tietää, että joku on hetero? No hän puhuu elämästään ja esim. seurusteukumppanistaan / deittailustaan tavalliseen tapaan sen kummemmin salailematta. 

Mistä tietää, että joku on homo? No hän puhuu elämästään ja esim. seurusteukumppanistaan / deittailustaan tavalliseen tapaan sen kummemmin salailematta.

Ja sitten voitkin miettiä, että häiritsikö jostain syystä ihan sama asia sinua, riippuen siitä, oliko kyseessä hetero vai homo...

Vierailija
93/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee sen siitä että sana homo on edelleenkin yleinen haukkumasana ja näilläkin palstoilla fantasioidaan muslimimaiden homousrangaistusten tuomisesta tänne. No lienevät vanhempaa sakkia joka pian kupsahtaa muutenkin.

Eiköhän persu ole pahempi ja yleisempi haukkumasana. Kaikki ihmiset kokevat jossain kohtaa elämässään syrjintää ja haukkumista ja epäoikeudenmukaista kohtelua. Tämä tosiasia ei tietenkään sovi intersektionaaliselle idelologialle. 

Persu on ihan samanlainen lyhennelmä/puhekielinen ilmaisu kuin vaikkapa vassari, demari, kokkari jne. Itse Soinikin on käyttänyt sanaa ainakin kerran kun tokaisi että persut eivät myy persettään.

Miksi homo muka olisi haukkumasana, mutta persu ei? Selitä olennainen 4ero.

Kun kerran mielestäsi homo ei ole haukkumasana, niin miksi sitten haluat homotella muita ihmisiä?

eri

Kun kerran homous on mielestäsi normaalia, miten se voi olla haukkumasana. 

Koska ei sinuakaan heteroteta jos sinusta puhutaan. Kaikki eivät todellakaan tykkää pillusta. ;)

Vierailija
94/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi homojen nimittely sairaiksi tms., mitä esiintyy tälläkin foorumilla. Eräs kollegani nimitti homoja sairaiksi ja toinen ilmoitti, ettei hyväksy homoutta vedoten raamattuun.

Eli muilla ei saa olla mielipiteitä kuin seta-porukalla, ja muut kuin he eivät saa tuoda niitä mielipiteitään julkisesti esille? 

Ettekö te annakaan kaikkien kukkien kukkia? 

Se, että mun ja voisin sanoa että jonkun muunkin mielipide on, että sateenkaaritouhut ovat mt/neuropsykiatrisia/perhedynaamisia juttuja ja/tai härö geenistössä/sikiöaikana, on

-tarkkaan harkittu ja pitkäaikainen mielipide

-vaikka lukisin 1000 seta-pamflettia, mielipiteeni ei muutu enkä "avarru", koska se olisi tyh-menemistä

-vaikka lapseni rupeaisi homoseksuaaliksi tai olisin 24/7 sellaisen kanssa kämppiksenä, he eivät voi pakottaa mua muuttamaan mielipidettäni, vaikka rakastaisin heitä muutoin ihmisenä.

Antakaa kaikkien mielipiteiden olla esillä. Sä voit vastaavasti pitää mua vaikka minä pöljäkkeenä, ei se mua haittaa.

No sulle on aika vaikea selittää, kun et tajua eroa mielipiteen ja ihmisen ominaisuuden välillä. Ei se ole mikään "mielipide-ero" jos et hyväksy vähemmistöön kuulumista tai puhut ihmisen ominaisuudesta halveksuvasti. Mielipiteitä voi tietysti kritisoida ja fiksua olisi sekin tehdä asiallisesti ja herjaamatta. Mutta ihmisten ominaisuudet ovat mitä ovat. Niiden "kritisointi" on juurikin sitä syrjintää.

Vierailija
95/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko homomies sitten vastaavasti nainen siellä naisten suihkussa? 

Hyvä pointti. Kun kerran subjektiivinen kokemus on nykyään kaiken mittari, niin miksei se ole sitä ihan kaikille. Miksi joidenkin tunteet ovat tärkeämpiä kuin muiden? Itse koen saunomisen homoseksuaalin kanssa kiusallisena, eikö se ole myös subjektiivinen kokemus? Nykyään kun kaikki kokevat aina jotain loukkaavana…Muuten minulla ei ole mitään homoja vastaan tietenkään. 

Vierailija
96/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transdiggarina en usko Hesarin kirjoittelua. Emäntä on trans ja kyllä hänellä on kalu. Kaikki jotka meidät tuntevat tietää asiasta. Emme ole kohdanneet ongelmia. Jos selän takan jotain supistaan, niin se heille sallittakoon. Voidaanhan mekin supista kenstä tahansa ihan mitä tahansa. Se on mielipiteen, sanan ja ajatuksenvapautta.

Vierailija
97/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi homojen nimittely sairaiksi tms., mitä esiintyy tälläkin foorumilla. Eräs kollegani nimitti homoja sairaiksi ja toinen ilmoitti, ettei hyväksy homoutta vedoten raamattuun.

Eli muilla ei saa olla mielipiteitä kuin seta-porukalla, ja muut kuin he eivät saa tuoda niitä mielipiteitään julkisesti esille? 

Se, että mun ja voisin sanoa että jonkun muunkin mielipide on, että sateenkaaritouhut ovat mt/neuropsykiatrisia/perhedynaamisia juttuja ja/tai härö geenistössä/sikiöaikana, on

-vaikka lukisin 1000 seta-pamflettia, mielipiteeni ei muutu enkä "avarru", koska se olisi tyh-menemistä

-vaikka lapseni rupeaisi homoseksuaaliksi tai olisin 24/7 sellaisen kanssa kämppiksenä, he eivät voi pakottaa mua muuttamaan mielipidettäni, vaikka rakastaisin heitä muutoin ihmisenä.

Antakaa kaikkien mielipiteiden olla esillä. Sä voit vastaavasti pitää mua vaikka minä pöljäkkeenä, ei se mua haittaa.

No sulle on aika vaikea selittää, kun et tajua eroa mielipiteen ja ihmisen ominaisuuden välillä. Ei se ole mikään "mielipide-ero" jos et hyväksy vähemmistöön kuulumista tai puhut ihmisen ominaisuudesta halveksuvasti. Mielipiteitä voi tietysti kritisoida ja fiksua olisi sekin tehdä asiallisesti ja herjaamatta. Mutta ihmisten ominaisuudet ovat mitä ovat. Niiden "kritisointi" on juurikin sitä syrjintää.

No miten mä sanoisin mielipiteeni kauniimmin? Se on mulla neutraali toteamus, että teidän systeeminne pitäisi edelleen olla ICD-luokituksessa ja kuntoutuksen alla.

Ai niin, mutta miksi edes kysyin tuon kysymyksen, koska ettehän te edes halua, että joku esittäisi vastakkaisen mielipiteen...

Vierailija
98/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle, yksin liikkuneelle naiselle, hyvin pukeutunut miesporukka pikkutakit päällä, täysin vieraita suomalaisia ihmisiä, tuli huutelemaan, vittuilemaan ja osittelemaan yhtäkkiä pilkallisesti jotain muunsukupuolisuudesta, seks.vähemmistöistä ja pridesta tms. kaupungin keskustassa alkuillasta.

Poikkevaa minussa oli vain sairauden takia lähes kalju pää. Perusheterokin vielä...

Eikä vastaava jäänyt edes ainoaksi kerraksi, ennenkuin tukka kasvoi taas.

Voi vaan kuvitella, mitä todelliset vähemmistöön kuuluvat saa osakseen...

Käsittämätöntä.

"Nyt saa sanoa!"

Eihän tuo ole syrjintää, vaan huonoa köytöstä.

Huono ja pilkkaava käytös vähemmistöryhmän edustajaa kohtaan, vähemmistöön kuulumisen takia, on nimenomaan syrjintää.

Ei se ennen näin ollut. Ideologia siirtelee termien maalitolppia agendansa tarpeiden mukaan. Yhtälailla siis persun haukkuminen tyhmäksi olisi siten syrjintää.

Persuus ei ole ihmisen erottamaton ominaisuus, joka olisi heissä syrjinnän peruste. Poliittisen mielipiteen vuoksi ei saa syrjiä, mutta mielipiteitä saa kritisoida. Se kuuluu politiikkaan. Persuilla on siis oikeus poliittisiin mielipiteisiinsä ja muilla on oikeus kritisoida niitä, ihan niin kuin persutkin kritisoi milloin mitäkin.

Vierailija
99/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten mä sanoisin mielipiteeni kauniimmin? Se on mulla neutraali toteamus, että teidän systeeminne pitäisi edelleen olla ICD-luokituksessa ja kuntoutuksen alla.

Ai niin, mutta miksi edes kysyin tuon kysymyksen, koska ettehän te edes halua, että joku esittäisi vastakkaisen mielipiteen...

Miksi ihmeessä sun tarttisi kertoa mielipiteitä asioista, joihin sulla ei ole mitään kompetenssia kuten lääketieteelliset diagnoosit? Sellaista tehdessäsi tulet juurikin levittäneeksi epäluuloa ja halveksuntaa vähemmistöjä kohtaan.

Vierailija
100/146 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up. Kysymys aloituksessa.

Ei tuohon kukaan pysty mitään vastaamaan koska syrjintää ei oikeasti ole.

Älä viitsi trollata vakavalla asialla.

Ketjussa ei tosin vieläkään ole tullut yhtäkään konkreettista esimerkkiä seksuaalivähemmistöjen syrjinnästä Suomessa vuonna 2026. Termi on siis hyvin epämääräinen nykyään. Voisi myös ajatella, että ihmisessä on satoja muitakin ominaisuuksia kuin seksuaalinen  suuntautuminen, joiden syystä he kokevat yhtälailla syrjintää. Vaikkapa älykkyys.

On tullut kyllä joitain esimerkkejä.

Leikitkö jotenkin tyhmää, ettet muka tiedä mitä syrjintä tarkoittaa?

(Esim. Turpaan lyöminenkään homouden takia, ei siis ollut sinusta mitenkään syrjivää toimintaa...)

Oikeasti tiedät varsin hyvin, että esim. seksuaalivähemmitöt kohtaavat hyvin yleisesti edelleen kaikenlaista ikävää asennetta ja toimintaa heitä kohtaan. Mutta sinä kun olet yksi niistä kiusaajista ja syrjijöistä, niin haluat hämärryttää ja normalisoida asiaa ja itse asiassa iten vain lisätä tätä syrjintää heitä kohtaan.

Turpaan vetäminen on rikos, oli syy mikä vaan. Kiusaaminen on henkistä väkivaltaa. Mutta kumpikaan ei ole syrjimistä, mitä tuolla termillä on ennen tarkoitettu. 

Kyllä syrjintään on aina kuulunut esim. sosiaalisissa tilanteissa alentaminen, eriarvoistaminen, kiusaaminen, halventavat vitsit, vähättely, häirintä, ryhmästä ulossulkeminen, tai vaikka ne pahoinpitelyt. Todellakin. Koitat itse nyt vain kaventaa ja selittää päivänselvää syrjintää pois. Ettei syrjintää saisi sanoa syrjinnäksi.

Myös ylipäätään vihapuhe, uhkaaminen, viharikokset ja myös verkkohäirintä on syrjintää. Jos ne tehdään esim. juuri seks. suuntautumisen perusteella.