Yle: parikymppiset saikuttavat työpaikoilla enemmän kuin iäkkäät
Alle 30-vuotiailla työntekijöillä oli viime vuonna keskimäärin 19 sairauspoissaolopäivää, mikä on enemmän kuin millään muulla ikäryhmällä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Huomaan ihan saman toimistotöissä. Nuoret jatkuvasti pois flunssan tms pienemmänkin jutun takia. Itsekään en toki mene konttorille niiskuttamaan, mutta ei nyt pikku flunssan takia tule mieleenkään saikulle jäädä vaan etätöihin. Toki sitten eri juttu jos on vuodepotilaana.
Korona ja etätyöt mahdollisti sen, että meni useampi vuosi ilman saikkuja.
Jos ei ole kuumetta = voin tehdä etätöitä. Pieni flunssa ei haittaa lainkaan - oikeastaan päinvastoin - koska silloin ei kuitenkaan viitsi tehdä mitään kovin fyysistä tai kulkea ihmisten ilmoilla muita tartuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättyikö joku? Lumihiutaleet sulaa kun on niin rankkaa ja kurjaa. Yhyy.
Kannattaa myös huomioida, että naisilla poissaoloja on enemmän kuin miehillä. Lumihiutaleista puheenollen. Yhyy.
Joo, onpa kumma juttu että jollain huoltomiehellä on harvemmin infektioita kuin lastenhoitajalla 🤔
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tiedetty aina. Paras duunari on lapseton 40-50 vuotias.
Mikä 30-40-vuotiaissa on vikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan ihan saman toimistotöissä. Nuoret jatkuvasti pois flunssan tms pienemmänkin jutun takia. Itsekään en toki mene konttorille niiskuttamaan, mutta ei nyt pikku flunssan takia tule mieleenkään saikulle jäädä vaan etätöihin. Toki sitten eri juttu jos on vuodepotilaana.
Korona ja etätyöt mahdollisti sen, että meni useampi vuosi ilman saikkuja.
Jos ei ole kuumetta = voin tehdä etätöitä. Pieni flunssa ei haittaa lainkaan - oikeastaan päinvastoin - koska silloin ei kuitenkaan viitsi tehdä mitään kovin fyysistä tai kulkea ihmisten ilmoilla muita tartuttamassa.
Kunta-alalla on paljon töitä joita ei voi tehdä etänä lainkaan. Etenkin nuoret on usein sellaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös huomioida, että naisilla poissaoloja on enemmän kuin miehillä. Lumihiutaleista puheenollen. Yhyy.
Kannattaa myös huomioida se, kuka ne tulevat kansalaiset kantaa ja synnyttää. Raskaus aiheuttaa poissaoloja, sillä vaikka raskaus ei ole sairaus, aiheuttaa se monenlaisia vaivoja, jotka estää töissä olon.
Hyvä se on perheenlisäystä odottavan miehen mennä reippaana töihin, kun ei tarvitse aamusta aloittaa iltaan kestävää oksennusurakkaa. Kuinka moni pysyy olemaan mahatautisena töissä? Oksettaa ja kuvottaa koko ajan. Monelle raskaus on tätä alkuun monta kuukautta. Aina ei voi mennä töihin oksentelemaan ja voimaan pahoin. ja kaikkea muutakin vaivaa raskaus voi tuoda tullessaan, joten en miehenä keulisi. Miehillä ne poissaolon syyt on monesti maanantaina kankkunen ja krapula ja perjantaina se, että viikonlopun vietto on aloitettu torstai-iltana.
Olen itse 32-vuotias, eli en alle 30 mutta en kovin vanha vielä ja uskon kyllä tuon hyvin. Myönnän, että olen enemmän sairauslomalla kuin vanhemmat työkaverini. Tänä vuonna olen ollut kolme päivää tähän mennessä ja viime vuonna olin yhteensä seitsemän päivää ja sitä edeltävänä vuonna sanoisin että noin viisi päivää.
Voi olla, että jään helpommin/pienemmästä syystä saikulle kuin vanhemmat kollegat mutta aina aina myös olen ollut vähintään jossain määrin kipeä. Lisäksi usein olen tehnyt saikkupäivinäkin vähän töitä.
Toki KESKIMÄÄRIN 19 päivää on kyllä aika iso määrä, lähemmäs kaksi päivää kuukaudessa ja tarkoittanee että iso osa on poissa vielä huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 32-vuotias, eli en alle 30 mutta en kovin vanha vielä ja uskon kyllä tuon hyvin. Myönnän, että olen enemmän sairauslomalla kuin vanhemmat työkaverini. Tänä vuonna olen ollut kolme päivää tähän mennessä ja viime vuonna olin yhteensä seitsemän päivää ja sitä edeltävänä vuonna sanoisin että noin viisi päivää.
Voi olla, että jään helpommin/pienemmästä syystä saikulle kuin vanhemmat kollegat mutta aina aina myös olen ollut vähintään jossain määrin kipeä. Lisäksi usein olen tehnyt saikkupäivinäkin vähän töitä.
Toki KESKIMÄÄRIN 19 päivää on kyllä aika iso määrä, lähemmäs kaksi päivää kuukaudessa ja tarkoittanee että iso osa on poissa vielä huomattavasti enemmän.
Kun töihin ei saa mennä kännissä tai aineissa niin ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin olla pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun tekee fyysistä työtä esim rakennustyömaalla tai varastokeräilijänä? Onko ok flunssassa nostella 3000kg tavaraa kyykkiä ylös alas edes takas?
Kaikille työtehtävien perusteella saman verran palkallisia sairaslomapäiviä vuodessa. Ylimääräiset sairaslomapäivät palkattomiksi.
Itselläni oli yli 40 päivää. Sairastuin loppuelämään vaikuttavaan sairauteen. Sori siitä työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis naiset sulaa aiempaan verrattuna vielä enemmän.
Parikymppinen on noin 20-vuotias. Otsikko siis ihan väärin.
Naisille tulee enemmän sairauspoissaoloja ihan jo siksi että he ovat raskaana, he saavat ne lastensa pöpöt ja he ovat miehiä ahtaammalla juurikin tuossa iässä.
Kyse on ihmisen oppimisprosessista. Nuorena sitä on sen verran häveli, ettei kehtaa olla pitkään poissa. Lyhyt saikku siellä ja toinen täällä. Sitä paitsi nuorena sitä tuntuu, että jo päivän parin poissaolo auttaa vitutukseen ja sitä on valmis palaamaan töihin. Vanhempana sitä oppii sen, että ei sitä koko aikaa jaksa valehdella saikkujensa syitä ja muutenkin se vähän väliä töihin palaaminen on sekin stressaavaa. Että ottaa sitten samantien sen 3-4 viikkoa laakinsa saikkua, tai miksei pidempääkin. Huomattavasti lunkimpaa sillensä.
Mutta joo, kyllä koko Suomen saikku- ja saikutuskäytännöt pitäisi uudistaa täysin. Heitän nyt lonkalta vaikka että saikku menisi samantien vuosilomista. Jos sitten kaikki lomat olisi jo saikutettu, niin siihenkin joku prosessi missä aletaan katsomaan että mitäs tän tyypin kanssa nyt sitten oikein tehdään.
Hyvin esillä työpaikallamme. Nuoret ovat poissa usein lauantaisin (krapula, kivempaa tekemistä tms?) ja päivinä, jolloin saavat pidennettyä esim viikonloppua (tyyliin vappu on torstaina, heillä ei ole vkl töitä joten ovat perjantaina saikulla). Jos töissä ei ole kivaa, lähtevät kotiin. Kerran yksi lähti muka migreenissä kotiin - puolta tuntia aiemmin oli tauollaan notkunut pihalla kaverinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin esillä työpaikallamme. Nuoret ovat poissa usein lauantaisin (krapula, kivempaa tekemistä tms?) ja päivinä, jolloin saavat pidennettyä esim viikonloppua (tyyliin vappu on torstaina, heillä ei ole vkl töitä joten ovat perjantaina saikulla). Jos töissä ei ole kivaa, lähtevät kotiin. Kerran yksi lähti muka migreenissä kotiin - puolta tuntia aiemmin oli tauollaan notkunut pihalla kaverinsa kanssa.
Ottamatta kantaa just siihen sun työkaveriin, niin migreeni kyllä tulee ihan yllättäen. Se ei varoittele mitään etuseen, koska se ei ole päänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille työtehtävien perusteella saman verran palkallisia sairaslomapäiviä vuodessa. Ylimääräiset sairaslomapäivät palkattomiksi.
Kaikki palkalliset vetelehtimiset pois. Palkkaa kuuluu saada vain tehdystä työstä. Jos on kotona makaamassa palkkaa ei kuulu maksaa.
Kuten tuossa sanottiin, asiantuntijatehtävissä poissaoloja oli vähemmän kuin ruumiillista työtä tekevillä. On täysin selvää, että ns. kenttätyössä on enemmän uransa alkutaipaleella olevia nuoria ja siistissä toimistotyössä taas on enemmän vanhempia ihmisiä.
Vähän tyhmästi tiivistetty uutisjuttu joka antaa väärän kuvan.
Itse tutkimuksessa oli 50+ vuotiaiden poissolot lähes yhtä suuret kuin otsikoidulla nuorisolla.
Lukekaa tutkimus yle uutisen linkin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tiedetty aina. Paras duunari on lapseton 40-50 vuotias.
Mutta eipä näy työnhaku suosivan keski-ikäisiä ja vanhempia :((
Tässä voi myös ne keski-ikäiset päätöksentekijät katsoa peiliin. Meilläkin oli auki vakipaikka johon olisi ollut eduksi jos on kokenut, verkostoitunut ja osaava henkilö, mutta niin vain palkattiin parikymppinen parin vuoden työkokemuksella siihenkin. Palkkataso ei ollut kyseessä koska meillä ei ole kokemuslisää niin että vanhemmille pitäisi maksaa isompaa palkkaa. Ehkä keski-ikäisillä johtajilla on asenneongelma mitä tulee oman ikäisiinsä?
Työelämä on vienyt työmoraalin. Yhdessä paikassa esim. joustin joustin ja joustin, en kertaakaan ollut poissa, otin paskavuorot jne. ja sain koeajalla potkut ilman perusteltua syytä, ilman keskustelua. Lähin kollegani oli aivan tyrmistynyt uutisesta. Potkut ilmeisesti siksi etten miellyttänyt pikkupomon silmää. Tajusin kerrasta, että työelämä ei ole reilua.
On myös ollut laittomia määräaikaisia, palkanmaksussa ongelmia, lisiä ei olla maksettu jne.
En näe miksi minun pitäisi yksipuolisesti olla reilu ja joustaa kohtuuttomasti, jos työnantaja härskisti ajaa omaa etuaan jopa lakia vastaan. Jos työnantaja kohtelee reilusti, sitä reilummin myös itse käyttäydyn. En ole turhaa saikulla, mutta muutaman päivän voin olla vain väsymyksen takia ja pienestäkin flunssasta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.