Yle: parikymppiset saikuttavat työpaikoilla enemmän kuin iäkkäät
Alle 30-vuotiailla työntekijöillä oli viime vuonna keskimäärin 19 sairauspoissaolopäivää, mikä on enemmän kuin millään muulla ikäryhmällä.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikallani tehtiin säästötoimenpiteitä, joiden seurauksena minulla ei ole enää työparia. Aiemmin sellainen oli, koska työtehtävät ovat fyysisesti raskaita ja työtä on myös hyvin paljon.
Työn määrää tai kuormitusta ei vähennetty, eli joudun tekemään yksin sellaisia hommia joihin oikeasti tarvittaisiin kaksi. Ja kiire on kova, minulta on monesti jäänyt taukoja väliin ja olen joutunut jättämään niitä kesken, koska työtehtävät niin vaativat.
On sanomattakin selvää, että minua ei enää kiinnosta olla lojaali työnantajalleni. Jos selkä on kipeä niin jään kotiin, koska en halua mennä rikkomaan itseäni entistäkin pahemmin. Onneksi työterveydessä ollaan ymmärtäväisiä ja kirjoitetaan pitkiä saikkuja, lähetteitä fysioterapiaan jne. Olisi kiva tietää, saako työnantaja tosiaan säästöä sillä että vei työparini.
Tuo on minusta törkeää työnantajalta. Itselläni on vähän sama tilanne. Meillä on liitto antanut suosituksen asiakasmääristä ja itselläni asiakasmäärä on lähes kaksinkertainen liiton suositukseen verrattuna. Pomo lykkii vain omia hommiaan minulle omien töideni lisäksi. Siis töitä, jotka eivät minulle kuulu yhtään. Mietityttää, kuinka kauan jaksan tätä. Aloitin työt viime syksynä, joten vielä menee, mutta tätä pitäisi jaksaa vielä 30 vuotta sinne eläkeikään. En tiedä jaksanko. Pitää ehkä vaihtaa työpaikkaa. Juuri eilen sain kuulla, että työkaveri lopetti työt, kun ei enää jaksa.
Meillä pomot yrittää samaa. Olen vaan suoraan sanonut, että ei kuulu työnkuvaani eikä vastuualueeseeni.
Minä saikutan kaksi päivää kuukaudessa. Kuun palkkapäivää seuraava perjantai ja maanantai. Perjantaisin on ripuli ja maanantaisin päätä särkee, oksettaa, huippaa ja sydämmessä sykkii niin kovaa ettei pysty liikkumaan
Totta on. Jos ihminen on töissä viisi-kuusikymppisenä, hän ei luultavasti sairasta juuri koskaan. Parikymppiset, varsinkin naiset, anteeksi vaan, pitävät ostos/mental health -vapaita kerran viikossa.
Miehet pitäisi lain voimalla pakottaa jäämään kotiin hoitamaan sairastuneita pikkulapsiaan. Jos ei asu enää samassa osoitteessa, niin lapsi isän luokse "päivähoitoon" kipeänä ollessa. Kantaisivat edes joskus vastuunsa.